در حال بارگذاری ...
نگاهی به استندآپ کمدی در ایران (10)

استندآپ کمدی به شیوه آدام سندلر

ایران تئاتر- نیلوفر ناظری*: مرور تجربه های موفق جهانی به یقین برای توسعه و تنوع استند آپ کمدی در ایران موثر است . یکی از این نمونه ها تجربه اجراهای آدام سندلر است .

آدام ریچارد سندلر (Adam Richard Sandler) زاده ۹ سپتامبر ۱۹۶۶ در نیویورک است. او کمدین، خواننده، فیلمنامه نویس و تهیه کننده ی آمریکایی ست. او کاراکتری طنز و بانمک دارد و در اکثر فیلم هایش نقش یک مرد خوشدل، اما بدون اعصاب را بازی می کند.

اونخستین بار در سن 17 سالگی در یک کلوب در شهر بوستن به اجرای استند آپ کمدی پرداخت و توانست تجربه زیادی در این زمینه بدست آورد. وی متوجه شد که استعداد بسیار خوبی در اجرای کمدی دارد و به همین جهت زمانی که در دانشگاه نیویورک در رشته هنرهای زیبا تحصیل می کرد، به اجرای استند آپ کمدی های مختلف در محیط دانشگاه و کلوب ها پرداخت.
سندلر زمانی که در یک کلوب در لس آنجلس مشغول اجرای کمدی بود، توسط دنیس میلر کشف شد و سپس به برنامه محبوب «شنبه شب زنده» معرفی شد. سندلر توانست در این برنامه ی تلویزیونی مهارت های بازیگری خودش را به رخ بکشد و به عنوان یکی از محبوب ترین هنرمندان این برنامه شناخته شده و راهش برای ورود به سینما هموار شود.

شیوه ی اجرایی:
غالباً شروع اجرای استندآپ کمدی های آدام سندلر  همراه با اجرای موسیقی است. او با استفاده از تکنیک موسیقی، در ابتدای اجراهایش انرژی مخاطبین را بالا برده و عکس العمل آن انرژی ها را در اجراهایش می بیند. انگار که ذهنِ مخاطب را آماده ی خندیدن و فکر کردن به استندآپ هایش می کند. او عاشق موسیقی های دهه هشتاد است.
وقتی آدام سندلر در ابتدا یا میان استنداپ هایش از تکنیک موسیقی استفاده می‌کند، برای مخاطب جذابیت بیشتری را رقم می زند. او در پسِ شعر هایی که می خواند طنز نهفته ای دارد که مخاطب را به قلقلک وا داشته و او را می خنداند. اجرای موسیقی کنار اجرای استندآپ کمدی، درست شبیه به یک زنگ تفریح است.
شیوه ی اجراییِ آدام سندلر به گونه ایست که بیشتر در کارهای کمدی بزن و بکوب دیده می شود. اجرای این نوع کمدی هم در گیشه و هم در جلبِ نظرِ منتقدان، موفق است. البته به شرط اینکه نوع شوخی ها و نحوه ی اجرای شان درست هدایت شود.
اکثر کمدین ها برای بازی و یا اجرای استندآپ کمدی خود فرم، تیپ و یا شخصیتی را در نظر می گیرند. این تیپ یا شخصیت در واقع همان سبک اجراییِ هر فرد است.
این سبک از شخصیت پردازی اینگونه است، به طور مثال: فرد می تواند شخصیت عصبی داشته باشد یا شخصیتی بسیار آرام، خونسرد و یا شخصیتی که مدام در حال خنده است. همچنین می تواند سبک شخصیتیِ فرد کاملاً گیج و منگ باشد، در حالی که دارد نقدی بسیار هوشمندانه را ارائه می دهد. و...
آدام سندلر معمولاً به عنوان سبک شخصیتی در بازیگری و اجراهایش یک فرد گیج را در نظر می‌گیرد.
می شود گفت علاقه ی شخصیِ آدام سندلر برای بازی در فیلم های متفاوت، شخصیتی ست که مدام در حال تحقیر شدن است. این شخصیت دست و بالِ اجرا کننده را برای انجام کارهای کمدی بیشتری باز می گذارد.
این شخصیت مردم را به خنده وا می دارد و کمدین می تواند در موقعیت های متفاوت از خلاقیت های بیشتری برای خنداندنِ مخاطب استفاده کند.
آدام سندلر از همه نوع انسان و رفتارهایشان روایت می کند. حتی گاهی داستانی را تعریف می کند و بعد در آخر می گوید: "چیزی که گفتم، اصلاً هم واقعی نبود". و همین اعتراف صادقانه ی همراه با خنده ای غافلگیر کننده، مخاطب را دوباره به خندیدن وا می دارد.
او بر روی صحنه بسیار خونسرد و آرام است. در واقع می شود گفت، راحت اجرا می کند.
خودِ او مابین اجرایش می خندد و مخاطب را موذب نگه نمی دارد. مخاطب هم به داستان هایی که او روایت می کند می خندد و هم به نوعِ خندیدن اش که در جاهای متفاوت اجرایش به صورت تکنیک تکرار از آن استفاده می کند.
آدام سندلر در استندآپ‌کمدی هایش از تکنیک جان بخشی به اشیا استفاده می کند. او در اجراهایش طوری از این تکنیک استفاده می کند که برای مخاطب بسیار باور پذیر است. در حقیقت طنز وقتی اتفاق می افتد که شکلِ واقعیت را تغییر داده و آن را از ذهن دور کنیم. پس ممکن است گاهی مؤلف به دنبال استفاده از تکنیک های سورئال رفته و قصه ی استندآپ کمدی اش را تخیلی بیان کند. این شکل از اجرای کمدی بسیار زیباست، به شرط اینکه طوری روایت شود که برای مخاطب عام و خاص قابل درک و باور پذیر باشد. در غیر اینطورت کمدین با شکست رو به رو می شود.
آدام سندلر مانند هر کمدین ماهر دیگری مابین استندآپ قبلی و بعدی اش ارتباط خوبی برقرار کرده و موضوعات را به طور حرفه ای سوئیچ می کند. به اصطلاح می‌شود گفت فضای استندآپ ها و موضوعات آن را به خوبی تغییر می دهد. طوری که متوجه پرش خاصی نمی شویم. گاهی حتی موضوعاتش را با موسیقی و شعر همراهش عوض کرده و مخاطب را همچنان سر جای خودش نگه می دارد.
او در لحظه ارتباط خوبی با تماشاگرانش برقرار می کند. در لحظه جواب شان را می دهد. از آنها همکاری می خواهد و با آنها شوخی می کند. حتی گاهی به صورت دسته جمعی، همه ی تماشاگران را دست انداخته و آنها را به خنده ی بیشتری وا می دارد.
آدام سندلر میمیک صورت بسیار خوبی دارد و از آن بسیار هوشمندانه استفاده می کند. این می تواند نقطه ی قوت کارهایش باشد. همچنین او لبخند های دلنشینی را مدام تحویلِ تماشاگر می دهد. این هم نقطه ی قوت دیگر اوست.
در کل بهتر است وقتی روی صحنه می ایستیم، تصور کنیم سلطان صحنه ایم و به راحتی اجرا کنیم. طوری که در حینِ اجرا، خودمان نیز از اجراهای مان لذت برده و به مخاطب هم این فرصت را بدهیم که لحظاتِ خوبی را با اجرای ما تجربه کند.

*عضو دفتر تحقیق، پژوهش و تولید استندآپ کمدی  با مدیریت امیر کربلایی زاده 


منبع:
fa.wikipedia.org




نظرات کاربران