در حال بارگذاری ...
...

داوود فتحعلی‌بیگی در معرفی این گونه نمایشی به سایت ایران تئاتر گفت:«در این شیوه اجرایی نمایش عروسکی سنتی کشورمان، یک نفر درون خمره‌ای می‌رفته و با عروسک‌های دستکشی نمایش می‌داده است. وجوه تکنیکی متمایز این گونه نمایشی بر استفاده از یک عروسک‌گردان و تعداد بی‌شماری عروسک‌ استوار شده‌، اما یک عروسک‌گردان باید کاملاً به تغییر و تقلید صدا؛ آن هم به تعداد پرسوناژهای نمایش، مسلط باشد. از سوی دیگر حضور یک عروسک‌گردان‌ خصوصیت دیگری را به اثر تحمیل می‌کند

داوود فتحعلی‌بیگی در معرفی این گونه نمایشی به سایت ایران تئاتر گفت:«در این شیوه اجرایی نمایش عروسکی سنتی کشورمان، یک نفر درون خمره‌ای می‌رفته و با عروسک‌های دستکشی نمایش می‌داده است. وجوه تکنیکی متمایز این گونه نمایشی بر استفاده از یک عروسک‌گردان و تعداد بی‌شماری عروسک‌ استوار شده‌، اما یک عروسک‌گردان باید کاملاً به تغییر و تقلید صدا؛ آن هم به تعداد پرسوناژهای نمایش، مسلط باشد. از سوی دیگر حضور یک عروسک‌گردان‌ خصوصیت دیگری را به اثر تحمیل می‌کند و آن هم این است که در هر لحظه تنها دو عروسک می‌توانند در صحنه حضور داشته باشند، بنابراین نویسنده باید در نگارش نماشنامه به این نکته توجه بسیاری داشته باشد.»

نمایش عروسکی"قصه بخت" نوشته و کارگردانی داوود فتحعلی‌بیگی با استفاده از گونه نمایشی سنتی عروسکی"خُم بازی" برای جشنواره تئاتر عروسکی آماده شد.
داوود فتحعلی‌بیگی در معرفی این گونه نمایشی به سایت ایران تئاتر گفت:«در این شیوه اجرایی نمایش عروسکی سنتی کشورمان، یک نفر درون خمره‌ای می‌رفته و با عروسک‌های دستکشی نمایش می‌داده است. وجوه تکنیکی متمایز این گونه نمایشی بر استفاده از یک عروسک‌گردان و تعداد بی‌شماری عروسک‌ استوار شده‌، اما یک عروسک‌گردان باید کاملاً به تغییر و تقلید صدا؛ آن هم به تعداد پرسوناژهای نمایش، مسلط باشد. از سوی دیگر حضور یک عروسک‌گردان‌ خصوصیت دیگری را به اثر تحمیل می‌کند و آن هم این است که در هر لحظه تنها دو عروسک می‌توانند در صحنه حضور داشته باشند، بنابراین نویسنده باید در نگارش نماشنامه به این نکته توجه بسیاری داشته باشد.»
وی ‌درباره اجرای نمایش‌ توضیح داد:«علاوه بر علی یداللهی که هفت عروسک نمایش را بازی می‌دهد، یک مرشد هم ‌روی صحنه داریم. از این مرشد ‌من به ضرورت نمایش استفاده کرده‌ام و نمی‌دانم که در شیوه خُم بازی مرشد بوده یا خیر، اما سعی کرده‌ایم شکل فولکلور‌ نمایش را حفظ کنیم.»
وی داستان ‌اثر را یکی از قصه‌های قدیمی ایرانی درباره بخت خوابیده یک فرد معرفی کرد و گفت:«آن فرد وقتی بخت را بیدار می‌کند و دنبالش نیز به راه می‌افتد به دلیل بی‌توجهی به این که فرصت‌های زندگی بخت او هستند، موقعیت‌ها و فرصت‌های موفقیت را از دست می‌دهد.»
این کارگردان تئاتر در خصوص نوآوری در نمایش‌های سنتی گفت:«به اعتقاد من آن چه عنوان سنتی دارد باید به قرار و قاعده‌های سنتی وفادار باشد، اما در بین جوان‌ها دیده می‌شود که پیش از شناخت اصول می‌خواهند نوآوری کنند. این در حالی است که اول باید خیمه‌ شب بازی را به همان شکل اصلی شناخت تا بعد بتوان نوآوری کرد.‌‌»
وی در معرفی اعضای گروهش گفت:«مجید فروغی نقش مرشد پای خمره را بازی می‌کند. عروسک‌ها را علی یداللهی می‌گرداند و ‌سیما و فهیمه میرزاحسینی آن‌ها را می‌سازند. مهدی صفاری دستیار کارگردان است و علی جباری ‌کمانچه می‌زند. لباس نوازنده و بازیگر را هم فاطمه حیدری‌فر می‌دوزد. طراحی صحنه ویژه‌ای نداریم، فقط یک خمره داریم که یاسر شریف زحمت ساخت آن را می‌کشد.»