در حال بارگذاری ...
یادداشت معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای کتاب پیشکسوتان هنر :

فراگیری هنر امروز ایران مرهون هنرمندان پیشکسوت است

سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادداشتی برای کتاب پیشکسوتان هنر نوشته است.

به گزارش ایران تئاتر، در این یادداشت آمده:

برون لفظ محال است جلوه ی معنی                   همان ز کسوت اسما طلب مسمی را                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       «بیدل»

در فرهنگِ دیرپای این خاکِ مینوی، «پیش‌کسوت» نه عنوانی نو و لقبی تازه، که مرتبه‌ای از مراتب سلوک و مقامات ادب است. مشتاق‌دلی، که شوری در دل و عزمی در سر دارد و به پایمردی، پای در راه می‌نهد و به صبوری، راه می‌سپرد و به فروتنی، تاب می‌آورد، چندان که بر ضمیرِ خویش، امیر گردد، جان و جهانش همه نور می‌شود و بی‌مضایقه نور می‌‌بخشد. آناتی سعید که آثاری سعید، پدید می‌آورد و به سعادت خویش و مخاطبان می‌انجامد. غنیمتی غالب که به راه‌‌نُمایی، سِیر سلوک و درک دانش را پیشکش ‌دارد. 

گواه این صعود، وجود ارجمند تذکره‌ها و احوال‌نویسی‌هایی است که بسیاری از نادره‌کاران هنر، به سزاواری، پیشوند «مولانا» بر نام خویشتن داشته‌اند. چنان «مولانا کمال الدین بهزاد»، «مولانا میرک»، «مولانا علاءالدین تبریزی» و...

آیینگی وجود، رازِ بزرگ و معنایِ مانای هنرمندان نامدار تاریخ است. هنرمندانی که بر مراتب تربیت می‌کوشیدند اما این فضل و فروتنی، چندان که باید در قاب کلمه، مؤکد نگردید و به نامرادی تاریخ هنر انجامیده است. دریغ است بر ما، نامی را به خاطر نیاوریم که در خاک هنر، خروشی داشته است و نامی را از خاطر ببریم که مَلَکی در مُلک هنر بوده است. معتقدم ما مستغرقانِ شط هنر که از دیروز تا هنوز به زبانِ فردوسی و سعدی و مولانا و حافظ در تکلمیم باید به فردایی بیندیشیم که نام‌های هم‌روزگار ما شناسنامه‌های دیگرروزگاران خواهد شد.

به خاطر می‌آورم بیست و سه سال پیشتر، یکی از هنرمندان نامدار، خرقه فروگذاشت. کوتاه‌مدتی بعد و به نکوداشت آن فقید مقرر شد تا من در معرفی آن استاد مطلبی بنویسم. خواستم که روز رحلت هنرمندِ نامدارِ اصفهانی را بدانم اما در کمال تاسف و تعجب چنین رویدادی به راحتی به فراموشی سپرده شده بود و نیافتم مگر از طریق فرزندان و با خود اندیشیدم که این، مبادای روزگار ماست. چگونه است که ادیبی چون «لطفعلی بیک‌آذر» به شرح خط شکسته‌‌ی درویش عبدالمجید طالقانی، خطی به مختصر می‌نویسد و شور وجود بسیاری از گرانمایگان هنر در اوراق کتب مبارکی هم چون «الماثر و آلاثار» اشتیاق‌بخش جویندگان می‌شود اما به روزگارِ ما که جمله‌ی ممکناتِ تاریخ‌نگاری مهیاست، چراغی کمتر افروخته می‌‌بینیم.

سامانی به نام «پیشکسوتان هنر» سعی ستوده‌ای در پیش دارد، به تدارک تاریخ هنر این روزگار و نکوداشت آموزگاران معرفت و خداوندگاران هنر، مجالس و مدارسی را به نام‌ نازنین‌شان مفتخر نماید که بی‌هیچ تردیدی، فراگیری هنر امروزِ ایران‌زمین، مرهون نام‌هایی است که از پس مجاهدت‌ها و مداومت‌ها، خود امروز از «هنرمندان پیشکسوت» هستند و درج لطایف و طرایف این جمع، به یقین سرمایه‌ی مغتنمی است.

انتظارِ روایی است اگر از همکارانم بخواهم به همتی جانانه، به این مهم بپردازند و برگی برای فردا بیاندوزند که به قول عراقی:

هر که او نیک‌نامی اندوزد                  در جهان کسوت بقا  دوزد

مصطفی گفت و یاد می‌گیرند                  در جهان مومنان نمی‌میرند

مجموعه کتاب های پیشکسوتان هنر توسط موسسه هنرمندان پیشکسوت با هدف معرفی هنرمندان عضو این موسسه تدوین شده است. این مجموعه شامل ۱۲ جلد کتاب است که هر جلد ویژه متولدین یک ماه از سال است. جلد نخست این مجموعه ویژه هنرمندان متولد ماه فروردین به زودی منتشر می‌شود.




مطالب مرتبط

محمود سالاری مطرح کرد

تئاتر شبستان، طلیعه بازگشت هنر به زندگی مردم است
محمود سالاری مطرح کرد

تئاتر شبستان، طلیعه بازگشت هنر به زندگی مردم است

محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و هنر می‌گوید جشنواره تئاتر شبستان طلیعه‌ای است برای این که هنر و زندگی دوباره در کنار هم قرار گیرند. اوج هنر ما در دورانی بود که هنر و زندگی با هم ممزوج بودند. تئاتر شبستان باید «هنرپیشه» تربیت کند نه «بازیگر». هنر پیشه بودن است که ...

|

در گفت‌وگو با معاون امور هنری مطرح شد

تلاش برای تولید آثار فاخر در حوزه گفتمان انقلاب اسلامی و هنر «تحول هنر»
در گفت‌وگو با معاون امور هنری مطرح شد

تلاش برای تولید آثار فاخر در حوزه گفتمان انقلاب اسلامی و هنر «تحول هنر»

محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید حقیقتاً تلاش‌مان این است برای سال بعد بتوانیم چند کار فاخر و آبرومند را تولید کنیم تا برای تاریخ هنر این مملکت بماند.

|

پیام معاون امور هنری به بیست‌و‌هشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

جشنواره‌های نمایشی کودک و نوجوان؛ فرصتی ارزشمند برای خلق آثار تربیتی
پیام معاون امور هنری به بیست‌و‌هشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

جشنواره‌های نمایشی کودک و نوجوان؛ فرصتی ارزشمند برای خلق آثار تربیتی

محمود سالاری، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه برگزاری بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در پیامی نوشت می‌توان امیدوار بود جشنواره‌های نمایشی ویژه‌ کودک و نوجوان کشور، به‌عنوان فرصتی گرانقدر و بی‌بدیل برای ارائه‌ آثاری خلاقانه و ...

|

خبر خوشِ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جشنواره تئاتر فجر

پرداخت سرانه یک میلیاردی انجمن‌های نمایشی استان‌ها، آغاز می‌شود
خبر خوشِ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جشنواره تئاتر فجر

پرداخت سرانه یک میلیاردی انجمن‌های نمایشی استان‌ها، آغاز می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با حضور در تالار وحدت که یکی از سالن‌های میزبان جشنواره تئاتر فجر 42 است،خبر داد ۵۰ درصد از سرانه یک میلیارد تومانی انجمن‌‌های هنرهای نمایشی استان‌ها، هفته آینده پرداخت خواهد شد.

|

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد

امیدواریم تا دو سال آینده پیشکسوتان عرصه هنر صاحب خانه شوند
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد

امیدواریم تا دو سال آینده پیشکسوتان عرصه هنر صاحب خانه شوند

محمود سالاری، معاون امور هنری درباره انجام اقداماتی که موجب حفظ کرامت هنرمندان پیشکسوت خواهد شد، گفت آنچه در دسترس ماست فراهم خواهیم ساخت امیدواریم طی دو سال آینده پیشکسوتان عرصه هنر بتوانند در قالب طرح «شهر هنر» صاحب مسکن شوند تا از دغدغه مستأجری خلاص شوند.

|

نظرات کاربران