در حال بارگذاری ...
با نویسندگی هادی حوری به آنتن می‌رود

«قندون» برنامه‌ای تلویزیونی اما همچنان وفادار به تئاتر

هادی حوری، نویسنده و کارگردان تئاتر دوران قرنطینه را با نویسندگی و ساخت برنامه‌هایی در رادیو فرهنگ و شبکه تلویزیونی نسیم سپری می‌کند. تازه ترین کار او با نام «قندون»، برنامه ای طنز و روایت محور است.این برنامه اگرچه رویکردی تصویری دارد اما همچنان وفادار به تئاتر و پیشینه های نمایشی است.

به گزارش ایران تئاتر هادی حوری، نویسنده «قندون» گفت: برنامه قندون در  راستای  نمایش ظرفیت های  بیکران زبان فارسی  ساخته شده است . این برنامه که شامل  صد و بیست قسمت است هر بار  با  مناجاتی  که بصورت مسجع و نثری  مقفی، و گاه بصورت بحر طویل نوشته شده، آغاز می شود و سپس با استفاده از  محاوره امروزین و برخورداری  از  ظرفیت  زبان های  مخفی  که در  شخصیت پردازی  های  نمایشی  کاربرد بسیار  دارد ادامه می  یابد.  ما در هر برنامه به روایت و توضیح حکایتی  از  کتب  کهن و ادبیات گذشته می  پردازیم. املا ومعنی لغات دشوارآن را شرح می دهیم وتلاش می کنیم هر بارمابه ازاهای  امروزین این حکایات را با مخاطب  در  میان بگذاریم.تا او بتواند چهره آشنای  خود را در  این حکایات ببیند.
هادی  حوری  که پیش  از  این نمایش  «تااون» را در  تماشاخانه دیوار  چهارم به صحنه برده بود و با شیوع کرونا اجرایش  متوقف  شد در  باره فرم و رویکرد تئاتری  برنامه قندون توضیح داد:
بسیاری  از  حکایات گذشته ما اگرچه صورتی  روایی  دارند اما در نوع روایت همان ها نیز  میتوان با شخصیت پردازی  و تبدیل  روایت به دیالوگ و لحظات داستانی  به موقعیت های  نمایشی ، رویکردی  تئاتری  داشت . خوشبختانه حضوروهمراهی مجری  این برنامه آقای  مرتضی  زارع که از  دوستان قدیمی  من و از  بازیگران باسابقه و خوب  تئاتر  و سینماست باعث  شده تا  دست ما در  ساخت تیپ های  نمایشی  و تفکیک کاراکترهای  متفاوتِ موجود در  حکایت باز  باشد و بتوانیم با استفاده از  توانمندی  ایشان در  بازیگری  به اجرایی  نمایشی  دست یابیم. شاید بتوان به جرات گفت گاهی  اوقات ارائه حکایت ها، به نمایشی  تک نفره بدل  می شود که با زبانی  مرکب  از  ادبیات آرکائیک ؛ کلاسیک ، پالوده و محاوره و امروزین توسط  مجری اجرا می شود.
البته محدودیت زمان برنامه و همچنین الگوی  تلویزیونی  آن گاهی می  تواند برای گسترش  صورتهای  تئاتری  محدودیت ایجاد کند اما تلاش  کرده ایم از  گونه های  متفاوت الگوی  های  نمایشی  در  نوشتن و اجرای  این برنامه سود ببریم.
کارگردان «نقد حال» همچنین توضیح داد: تا کنون آنچه مخاطبین تلویزیون از  روایت این دست حکایات بخاطر  دارند ، برنامه هایی  عموما تکراری  و بدلیل  رویکرد تخصصی  آن ها - برای  مخاطب عام کسل  کننده بوده است. اما  در  برنامه قندون تلاش  شده تا حکایاتی  انتخاب  شود که از  لحاظ  معنا و محتوا کاربردی  امروزی  تر  داشته باشد و از  نظر  اجرایی نیز  زبانی  آشنا تر  و شکلی  متنوع و شیرین را ارائه دهد. لازم به ذکر  است که درهر برنامه لابلای  روایت و به فراخور  معنا اشعار  طنزی  نیز  خوانده می شود که خالی  از  لطف  نیست.
برنامه قندون هر  روز  از  شبکه نسیم پخش  می شود. ساعت پخش  این برنامه 20:45 هر شب  و تکرار آن 00:45 و 14:15 روزبعد  خواهد بود.
دیگر عوامل این برنامه عبارتند ازتهیه کننده و کارگردان: مجید فتاحی، راوی  و بازیگر: مرتضی  زارع، نویسنده و شاعر: هادی  حوری




مطالب مرتبط

نظرات کاربران