در حال بارگذاری ...
دبیر جشنواره مجازی «تئاتر + خانه» عنوان کرد؛

جشنواره‌های مجازی مُسکن‌های خوبی برای شرایط این روزهاست

محمودرضا رحیمی، دبیر جشنواره مجازی «تئاتر + خانه» گفت: اگرچه مقاومت‌هایی در برابر ظرفیت برخط صورت می‌گیرد اما آرام‌آرام واردشده و اثر خود را بر گفتمان‌های بزرگ از جمله تئاتر می‌گذارد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از فارس، محمودرضا رحیمی دبیر جشنواره «تئاتر + خانه» سه‌شنبه 23 اردیبهشت در برنامه صبحگاهی شبکه دو سیما  «در انتهای الوند» با اشاره به برگزاری جشنواره در فضای مجازی گفت: این جشنواره یک رفتار جانشین در این روزهای تعطیلی است که تب‌وتاب تئاتر باقی بماند و نامش تکرار شود.

وی در ادامه افزود: همان‌طور که می‌دانید هنر تئاتر در گذر زمان روزهای سختی را پشت سر گذاشته تا به امروز برسد و قطعاً از این فضا نیز عبور خواهد کرد. گفته می‌شود که یک‌چیز قرنطینه پذیر نیست و آن‌هم تئاتر است چراکه خود تئاتر و فضای آن قرنطینه است. فکر می‌کنم که این جشنواره‌های مجازی رفتار جانشین و مسکن‌های خوبی است که از این برهه گذر کنیم. 

رحیمی اظهار داشت: به نظرم برگزاری این جشنواره یک ریسک بود چرا که در تقویم ادواری نیست و دوره‌های مشابهی را در سال‌های گذشته نداشته است. باید بگویم که مقداری از این طرح متعلق به آقایان نیلی، شفیعی و معصومی بود و بخش دیگر طرح خود من بود که البته این طرح را به چند جا ارائه دادم و نشد چراکه آن مراکز درگیر توانمندسازی مالی برای هنرمندان تئاتر در این روزها بودند. ما روز 17 فروردین گردهم آمدیم، بلافاصله فراخوان دادیم و از روز 20 فروردین شروع به گرفتن آثار کردیم. تا تاریخ 12 اردیبهشت، نزدیک به 173 اثر گرفتیم که از 18 استان مختلف بود. باید بگویم که از این تعداد 70 درصد مربوط به استان‌های غیر از تهران بود. 

وی در مورد کیفیت آثار رسیده نیز گفت: ما بدعتی نکردیم و گفتیم همان‌طور که برای دیگر جشنواره‌ها آثار را به‌صورت ضبط ویدئویی می‌فرستند برای ما نیز همین‌گونه بفرستند، بنابراین 17-18 ظرفیت تماتیکی را اعلام کردیم که یکی از بخش‌ها مربوط به خانواده‌ها بود. از خانواده‌ها حتی کسانی که تئاتر را نمی‌شناسند خواستیم که ظرفیت نمایشی در خانه ایجاد کنند و اصطلاحاً یک تئاتر بازی کنند. نزدیک به 40 اثر در این بخش به دستمان رسید که بسیار قابل‌توجه بود.

کرونا به ما یادآوری کرد که می‌توانیم از ظرفیت‌های برخط استفاده کنیم. تئاتر ما این ظرفیت را فراموش کرده بود. به نظرم امروز مقاومت‌هایی در برابر ظرفیت برخط صورت می‌گیرد اما آرام‌آرام وارد شده و اثر خود را بر گفتمان‌های بزرگ از جمله تئاتر می‌گذارد.

«در انتهای الوند» به تهیه‌کنندگی امیرحسین آذر  و کارگردانی مسعود مرعشی کاری از گروه اجتماعی شبکه دوسیماست که شنبه تا چهارشنبه هر هفته از حدود ساعت 7:30 تا 9:30 پخش می‌شود.




مطالب مرتبط

تجلی خواب یونگ در «روزی روزگاری سمنگان»

تجلی خواب یونگ در «روزی روزگاری سمنگان»

مریم سلیمی*: «روزی روزگاری سمنگان» به نویسندگی نازنین گودرزیان و محمودرضا رحیمی به شخصیت جمعی یا اجتماعی افرادی می‌پردازد که اکنون، پس از سال‌ها دارای یک روح جمعی هستند. همان نسخه جهانی یونگ ...

|

بازگشت محمودرضا رحیمی به صحنه تئاتر پس از 7 سال

«روزی روزگاری سمنگان» تلفیقی از واقعیت و خیال است
بازگشت محمودرضا رحیمی به صحنه تئاتر پس از 7 سال

«روزی روزگاری سمنگان» تلفیقی از واقعیت و خیال است

محمودرضا رحیمی، کارگردان نمایش «روزی روزگاری سمنگان» با بیان اینکه هیچگاه از تئاتر و کارگردانی دور نبوده است، می‌گوید این نمایش تلفیقی از واقعیت و خیال است از آدم‌های محله‌ای که هر روز شاهد اتفاقاتی اجتماعی_خانوادگی و همچنین حمله موشک‌ها و جنگنده‌های دشمن هستند.

|

داور بخش صحنه‌ای جشنواره منطقه‌ای خاوران مطرح کرد

محمودرضا رحیمی: قضاوت فردی نباید جای قضاوت حرفه‌ای را بگیرد
داور بخش صحنه‌ای جشنواره منطقه‌ای خاوران مطرح کرد

محمودرضا رحیمی: قضاوت فردی نباید جای قضاوت حرفه‌ای را بگیرد

محمودرضا رحیمی، داور نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره تئاتر منطقه‌ای گفت حق طبیعی تمامی گروه‌ها است که درباره انتخاب آثار سوال بپرسند اما نباید جای قضاوت فردی و حرفه‌ای عوض شود.

|

نظرات کاربران