در حال بارگذاری ...
مسئول بررسی و پیگیری فعالیت‌های نمایشی در فضای مجازی تشریح کرد

اداره کل هنرهای نمایشی در فضای مجازی چه می‌کند؟

مسئول بررسی و پیگیری فعالیت‌های نمایشی در فضای مجازی نحوه فعالیت و بستری که برای حضور اداره کل هنرهای نمایشی در فضای مجازی استفاده خواهد شد را تشریح کرد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایسنا، مدتی قبل مدیرکل هنرهای نمایشی در حکمی محسن امیری را به عنوان «مسئول بررسی و پیگیری فعالیت‌های نمایشی در فضای مجازی» منصوب کرد. این حکم با توجه به سابقه پیشین امیری در مقام مدیر شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی این تصور را به وجود آورد که با گسترش کار تئاتری‌ها در فضای محازی پس از شیوع کرونا قرار است فعالیت‌ها از منظر ممیزی بررسی شوند ولی قادر آشنا تاکید کرد که هدف اصلی چیز دیگری است.
حالا محسن امیری توضیح می‌دهد که پس از بررسی تمام فعالیت‌هایی که اعم از اجرای آنلاین، پخش فیلم تئاتر، برگزاری جشنواره و ورکشاپ در فضای مجازی بویژه اینستاگرام انجام شده، با قاطعیت می‌تواند اعلام کند که بستر اصلی فعالیت و انجام ماموریت او اینستاگرام نیست بلکه سایت ایران تئاتر است که به عنوان پورتال اصلی اداره کل هنرهای نمایشی بین هنرمندان تئاتر در استان‌ها مختلف کشور مرجعیت دارد.
او گفت:‌ پس از تمام بررسی‌هایی که انجام دادیم تصمیم گرفتیم زیرساخت‌هایی برای سایت «ایران تئاتر» فراهم کنیم  تا این سایت را که یک جامعیت ملی برای فعالیت دارد و در استان‌ها هم به آن رجوع می‌شود تقویت کنیم و فعالیت‌های مجازی را در اینجا پیگیری کنیم.
وی تاکید کرد:‌ آنچه در این چند ماه در حوزه تئاتر در فضای مجازی انجام شد، یک گونه نوظهور و تازه متولد شده است که قابل مقایسه با آنچه بر روی صحنه می‌بینیم نیست. در واقع یک ظرفیتی است که بر اساس شرایط موجود بیشتر مورد توجه قرار گرفته و امکانی است که باید از آن استفاده کرد، اما نه به جای اجرای صحنه‌ای بلکه در کنار آن باید کارایی داشته باشد. اتفاق‌های این چند وقت نشان داد باید تلاش کنیم پس از مساعد شدن شرایط و وقتی نمایش‌ها روی صحنه رفتند، این امکان تازه هم برای بهره‌برداری وجود داشته باشد چون قرار نیست ذات منحصر به فرد تئاتر را زیر پا بگذاریم بلکه فقط می‌خواهیم ظرفیت سنجی کنیم و شرایط اضافه‌ای را در اختیار هنرمندان قرار دهیم.
امیری درباره نتیجه بررسی‌ها و چگونگی حضور اداره کل هنرهای نمایشی در فضای مجازی گفت: کارهایی را که می‌توانیم به صورت مجازی در این فضا انجام دهیم فعلا به سه دسته تقسیم کرده‌ایم، یک بخش شامل آموزش بود و البته وقتی می‌گویم آموزش، کارگاه‌های عملی مثل بازیگری، کارگردانی و طراحی صحنه هم هست که در برخورد با آن‌ها به دلیل پیچیدگی‌هایشان حساسیت‌های بیشتری وجود دارد، اما کارگاه‌های آموزشی تئوری تئاتر ، مبانی زیبایی شناختی و نقد امکان بهتری برای اجرا دارند. بخش دوم فعالیت‌های ما به اجرا مربوط می‌شود که برای این هم چند حالت بهتر است در نظر گرفته شود، اما به طور کلی در حیطه فیلم تئاتر خواهد بود. مثلا ممکن است یک گروه، از اجراهای قدیمی خود فیلم‌های آرشیوی با کیفیت در اختیار داشته دارد که آن وقت می‌توانند از این بستر استفاده کنند یا یک گروه تصمیم بگیرد اثر قبلی خود را به دلیل آنکه فیلم مستند خوبی وجود ندارد بازتولید کند تا آن را دوباره اجرا کند و در کنارش برای استفاده از این فضا هم اثرش را مستند کند.  همچنین زمانی که اجراهای صحنه‌ای از سر گرفته شوند هم می‌توان این امکان را داد که یک گروه مثلا در آخرین شب نمایش خود را به صورت همزمان آنلاین هم اجرا کند و بعد نسخه ضبط شده را هم مجازی عرضه کند.
او با اشاره به اینکه در مدتی که مشفول بررسی فعالیت‌های تئاتری در فضای مجازی بوده و از اجراهای یک دقیقه‌ای ضبط شده با دوربین موبایل و کشف استعداد و اجرای آنلاین تا جشنواره ملی و بین‌المللی را رصد کرده است، ادامه داد:  هر کدام از این‌ها می‌تواند به نحوی در این ظرفیت تازه مورد استفاده قرار گیرد و ما هنوز در حال بررسی هستیم و تمام آنچه توضیح دادم هم هنوز نهایی نشده است. اما یکی از کارهای خوبی که به نظرم می‌توانیم برای استفاده دانشجویان و نیز انجام کارهای پژوهشی در این مسیر دنبال کنیم، اینکه در دسته‌بندی آموزش فیلم‌های مربوط به تمرین کارگردان‌ها یا نمایش‌های مطرح و موفق را که ویژگی‌های خاصی دارند ارائه کنیم تا وقتی یک دانشجو یا پژوهشگر نمایشی آن را می‌بیند بتواند اطلاعات خوبی به دست آورد.
امیری با ابراز امیدواری از اینکه بررسی‌ها و برنامه‌ریزی‌هایش امکان استفاده خوبی از ظرفیت فضای مجازی را برای اهالی تئاتر فراهم کند، در پاسخ به اینکه تصور می‌کند این شیوه چقدر مورد استقبال تئاتری‌ها قرار می‌گیرد؟ گفت: ما ابتدا قرار بود فضای مجازی را رصد کنیم و پس از بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که هدف‌مان ورود به اینستاگرام و فضای مجازی به آن شکلی که می‌شناسیم نباشد. در این مدت متمرکز شدیم بر استفاده از ظرفیت سایت ایران تئاتر که یک سایت تخصصی است. الان می‌توانم با قاطعیت بیشتری بگویم که پلتفرم مدنظر ما برای کار همین سایت است و البته به توان بخش خصوصی و اعلام همکاری آن‌ها هم توجه خواهیم داشت چون هدف ما ارایه خدمت است نه کسب درآمد از این فضا. با این حال یکسری بحث‌های حقوقی و پیگیری‌هایی برای ارتقای ظرفیت و استفاده از این سایت لازم است انجام شود که آن‌ها را هم پیگیری می‌کنیم.




مطالب مرتبط

شورای انتخاب آثار تالار هنر معرفی شدند

شورای انتخاب آثار تالار هنر معرفی شدند

شورای هفت‌نفره متشکل از آناهیتا غنی‌زاده، ناصر آویژه، سیدحسین فدایی حسین، آرش شریف‌زاده، فریبا دلیری، هنگامه مفید و نیما بیگلریان انتخاب آثار برای اجرای عمومی در تالار هنر را بر عهده گرفتند.

|

نظرات کاربران