در حال بارگذاری ...
...

رضا معطریان‌: عکاسان تئاتر تحت هر شرایطی کار نکنند

در سینما و تئاتر یک مشکل ریشه‌ای وجود دارد که عکاسی را با نگاه غیرتخصصی ارزیابی می‌کنند و این حس وجود دارد که عکس‌های کم کیفیت نیز می‌توانند منتشر شدند و به اهداف خود برسند. از سوی دیگر عکاسی تئاتر برای تبلیغ و جذب تماشاگر نیز به کار نمی‌رود در حالیکه زمانی در تئاترهای نصر و پارس عکس‌های نمایش‌ در ویترین جلوی ورودی تئاتر قرار می‌گرفت.

رضا معطریان گفت:«عکاسان باید از حقوق صنفی خود دفاع کنند و تحت هر شرایطی پیشنهاد کار را نپذیرند.»
رضا معطریان دبیر بخش عکس سایت ایران تئاتر، در خصوص معضلات موجود در عکاسی تئاتر ‌به سایت ایران تئاتر گفت:«عکاس‌های تئاتر نباید با علاقه‌مندی‌های بیش از حدی که از خود نشان می‌دهند تحت هر شرایطی پیشنهاد حضور و همکاری را بپذیرند و در حقیقت با انجام یک کار ‌نرخ خدمات خود را حفظ کنند.»
وی در ادامه افزود:«در سینما و تئاتر یک مشکل ریشه‌ای وجود دارد که عکاسی را با نگاه غیرتخصصی ارزیابی می‌کنند و این حس وجود دارد که عکس‌های کم کیفیت نیز می‌توانند منتشر شدند و به اهداف خود برسند. از سوی دیگر عکاسی تئاتر برای تبلیغ و جذب تماشاگر نیز به کار نمی‌رود در حالیکه زمانی در تئاترهای نصر و پارس عکس‌های نمایش‌ در ویترین جلوی ورودی تئاتر قرار می‌گرفت. ‌اکنون این روش منسوخ شده‌، چرا که شکل دریافت اطلاعات از حضور فیزیکی در یک مکان تغییر پیدا کرده و با وجود اینترنت بدون مراجعه به گیشه از طریق تلویزیون و یا اینترنت اطلاعات کسب می‌شود. با توجه به همه این‌ها و گستردگی تکنولوژی عکاسی به دلیل برخورداری از ادبیات و زبان جهانی می‌تواند برای ارائه یک اثر حتی به صورت بین‌المللی بسیار موثر باشد و به ماندگاری اثر بسیار کمک می‌کند.»
معطریان گفت:«جای تاسف دارد که برخی کارگردانان بیشتر سعی می‌کنند ‌عکاسان کم تجربه‌تر را به کار بگیرند، غافل از این که در آینده خودشان دچار مشکل خواهند شد و بسیار کارگردانانی‌ را دیده‌ایم که اکنون از آثار گذشته خود عکس در اختیار ندارند. از منظر دیگر می‌بینیم که متاسفانه انقلاب دیجیتال باعث شده که هنر عکاسی از یک تخصص خارج شده و به یک کار کاملاً تکنیکی تبدیل شود‌ که البته این خیلی نمی‌تواند دوام بیاورد‌‌.»
معطریان در پایان گفت:«اصولاً عکس ماندگار است و ‌تاریخ به روایت تصویر نیز ‌وجود دارد‌ گاهی حتی انسان‌های بزرگ را ‌از روی عکس‌های آن‌ها می‌شناسیم و همین امر نشان دهنده درجه اهمیت عکس است‌.»