در حال بارگذاری ...
مدیرکل هنرهای نمایشی خبرداد:

احتمال شروع اجراهای خیابانی در استان‌های سفید و تهران

قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان اینکه بی‌صبرانه منتظر تصمیمات وزارت بهداشت درباره تئاتر هستیم، احتمال داد در صورتی که جشنواره‌های تئاتری برگزار نشوند، بتوان بودجه‌ آن را برای حمایت از فعالیت‌های نمایشی اختصاص داد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایسنا قادر آشنا که پیش از این اعلام کرده بود تا پایان اردیبهشت ماه تکلیف جشنواره‌ها و اجراهای تئاتر مشخص می‌شود، گفت: بی‌صبرانه منتظر تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم.
این مدیر هنری چندی پیش همراه با چند مدیر دیگر در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا حضور داشت و مقرر شد بعد از این جلسه، پیشنهادهایی را برای برگزاری جشنواره‌های تئاتری و اجراهای عمومی آثار نمایشی به این ستاد ارایه دهند و اعضای ستاد نیز تا پایان اردیبهشت ماه، درباره این موارد به تصمیماتی برسند.
آشنا می‌گوید که بعد از این جلسه، شیوه‌نامه پیشنهادی اداره کل هنرهای نمایشی را که حاصل نظرسنجی و مشورت با خانه تئاتر، انجمن‌های مختلف هنری، مدیران سالن‌های دولتی و خصوصی و ... است، به ستاد ملی مبارزه با کرونا ارایه کرده و منتظر تصمیم این ستاد است.
او توضیح داد: در اداره کل هنرهای نمایشی سه ایده مختلف برای برگزاری جشنواره‌ها داریم؛ منتفی کردن جشنواره‌ها، ادغام یا برگزاری آنها با رعایت شرایط.
آشنا اضافه کرد: درباره جشنواره تئاتر عروسکی که قرار بود مرداد ماه برگزار شود، به این نتیجه رسیدیم که قطعا به تعویق بیفتد و با جشنواره تئاتر فجر ادغام شود ولی بحث برگزاری این جشنواره به شکل مستقل یا به عنوان بخشی از جشنواره تئاتر فجر، ادامه دارد و همچنان در حال بررسی هستیم.
او درباره برگزاری جشنواره‌های تئاتر کودک و نوجوان همدان و تئاتر خیابانی مریوان نیز توضیح داد: در این زمینه منتظر تصمیمات استان‌ها هستیم. به جمع‌بندی داخلی رسیده‌ایم ولی نظر استانداری و ستاد ملی مبارزه با کرونا شرط است. در حال حاضر استان‌ها، فرصت بیشتری برای تصمیم‌گیری خواسته‌اند. ضمن اینکه در برگزاری هر دو جشنواره، نظر دانشگاه علوم پزشکی استان‌ها هم قطعا مهم است.
این مدیر هنری درباره زمان احتمالی برگزاری این جشنواره‌ها با توجه به شروع ماه محرم از اواخر مرداد ماه گفت: قطعا در مرداد ماه امکان‌پذیر نیست چون زمانی نداریم. پیشنهاد استان‌ها برای آبان ماه است ولی منتظر نظر نهایی استانداری و دانشگاه علوم پزشکی هر استان هستیم؛ چراکه به گفته ستاد ملی مبازره با کرونا، برگزاری تجمعات در آبان ماه ریسک بسیار دارد.
آشنا درباره برگزاری جشنواره تئاتر فجر نیز توضیح داد: در معاونت هنری درباره برگزاری جشنواره فجر به نتیجه رسیده بودیم ولی درباره چگونگی برگزاری آن، منتظر اعلام وزارت بهداشت هستیم.
او در پاسخ به این پرسش که اگر هیچ یک از جشنواره‌ها برگزار نشوند، آیا می‌توان بودجه برگزاری آنها را به نوعی به جامعه تئاتری تزریق کرد؟ تصریح کرد: برپایی جشنواره، به هر قیمتی، مد نظر ما نیست زیرا سلامتی جامعه هنری و مردم، مهم‌ترین اولویت ماست و در این زمینه نظر ستاد ملی مبارزه با کرونا، فصل‌الخطاب است. اگر برگزاری جشنواره با رعایت یکسری شرایط خاص، امکان‌پذیر باشد، حتما برگزار می‌کنیم ولی در غیر این صورت، جشنواره‌ای برگزار نخواهیم کرد.  
مدیرکل هنرهای نمایشی در ادامه با تشریح چگونگی هزینه‌کرد بودجه تئاتر افزود: کل بودجه تئاتر که اصلا مبلغ قابی توجهی نیست اما همین بودجه، به ازای فعالیت‌هایی که انجام می‌دهیم، پرداخت می‌شود. یعنی اگر جشنواره‌ای، برگزار کنیم، در ازای برگزاری آن، بودجه‌ای برایش تعریف می‌شود و این گونه نیست که وزارتخانه، مبلغی کلی را به عنوان بودجه، پرداخت کند و ما آن را برای فعالیت‌های مختلف تقسیم‌بندی کنیم.  
آشنا در عین حال تاکید کرد: نظر خود ما هم هست که اگر امکان برگزاری جشنواره نباشد، در صورتی که این اختیار را داشته باشم، حتما بودجه جشنواره را صرف فعالیت‌های تئاتری مانند حمایت از نمایشنامه‌نویسی یا اجراهای آنلاین و گروه‌هایی که در حال اجرا بودند و به دلیل کرونا از ادامه اجرا باز ماندند، خواهم کرد. ضمن اینکه اگر قرار باشد اجراهای عمومی از سر گرفته شود و سالن‌ها با یک سوم ظرفیت خود، فعال شوند، می‌توان این بودجه را برای جبران صندلی‌های خالی سالن‌ها در نظر گرفت تا گروه‌ها و مجموعه‌های تئاتری کمتر متضرر شوند.
او از آمادگی گروه‌های تئاتر خیابانی برای اجرا در تهران و استان‌های سفید خبر داد و افزود: در جلسه‌ای که با ستاد ملی مبارزه با کرونا داشتیم، اعلام شد اجرای تئاتر خیابانی و حتی صحنه‌ای با رعایت اصول بهداشتی، در استان‌های سفید مانعی ندارد. در همین زمینه تعدادی از هنرمندان درخواست اجرای خیابانی در تهران و استان‌های دیگر را دارند و ما هم منتظر نظر کارشناسی و دقیق وزارت بهداشت هستیم.
قادر آشنا در پایان متذکر شد: به هر حال اینها مسائل پیش‌ روی ما در برخورد با ویروسی است که هنوز نمی‌دانیم چگونه است و مدام با دوستان وزارت بهداشت پیگیری می‌کنیم و بی‌صبرانه منتظر پاسخ آنان هستیم.

 




مطالب مرتبط

انتظارات مدیرکل هنرهای نمایشی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس

در جشنواره‌ها، شوراهای سیاست‌گذاری و اجراهای عمومی تئاتر حاضر شوید
انتظارات مدیرکل هنرهای نمایشی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس

در جشنواره‌ها، شوراهای سیاست‌گذاری و اجراهای عمومی تئاتر حاضر شوید

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با گلایه از عدم حضور نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون فرهنگی در مجامع هنری گفت خواهش‌مان از نمایندگان مطرح این است که در کمیسیون فرهنگی به هنرهای نمایشی توجه کنند؛ در جشنواره‌ها، شوراهای سیاست‌گذاری و اجراهای عمومی تئاتر در سطح شهر به همراه ...

|

واکنش مدیرکل هنرهای نمایشی به شورآفرینی هنرمندان در انتخابات 1402

نمایندگان مجلس دوازدهم، این روز را فراموش نکنند
واکنش مدیرکل هنرهای نمایشی به شورآفرینی هنرمندان در انتخابات 1402

نمایندگان مجلس دوازدهم، این روز را فراموش نکنند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی که از صبح زود جمعه 11 اسفند در حوزه ویژه انتخاباتی در تالار وحدت حضور داشت، با سپاسگزاری از حضور هنرمندان در این حماسه ملی، از نمایندگانی که به مجلس دوازدهم شورای اسلامی راه می‌یابند، درخواست کرد این روز را فراموش نکنند و با اختصاص بودجه مناسب ...

|

در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری:  اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند
در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری: اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر ارتش از راه‌یابی یک اثر برتر از این جشنواره سراسری به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و اثری دیگر به جشنواره تئاتر دفاع مقدس در سال آینده خبر داد.

|

با حضور کاظم نظری

برگزیدگان هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کردی سقز معرفی شدند
با حضور کاظم نظری

برگزیدگان هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کردی سقز معرفی شدند

هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کردی سقز، با اعلام فهرست آثار و هنرمندان برتر، دو نمایش «تاسه» و «بوچیکمان هه یه و زه ماوه ندی» (سنندج) را به چهل‌وسومین جشنواره تئاتر فجر و نمایش «ئودیپی شاریار» (سقز) را به جشنواره تئاتر کرکوک عراق معرفی کرد.

|

تاکید وزیر فرهنگ‌ بر مقاوم‌سازی و بهره‌برداری از ساختمان اداره برنامه‌های تئاتر

تاکید وزیر فرهنگ‌ بر مقاوم‌سازی و بهره‌برداری از ساختمان اداره برنامه‌های تئاتر

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به منظور بهره‌برداری و تجهیز زیرساخت‌های تئاتری کشور از ساختمان سابق اداره برنامه‌های تئاتر واقع در خیابان پارس بازدید کرد.

|

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

نظرات کاربران