در حال بارگذاری ...
مدیرکل ارشاد کردستان خبرداد:

جشنواره تئاتر «مریوان» لغو نمی‌شود

عبیدالله رستمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان عنوان کرد جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با توجه به بحران کرونا با شیوه‌ای متفاوت برگزار می‌شود اما لغو نخواهد شد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از مهر ، عبیدالله رستمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با اشاره به اطلاعیه روز گذشته اداره کل هنرهای نمایشی مبنی‌بر حمایت نکردن از جشنواره تئاتر خیابانی مریوان و جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان به دلیل شیوع ویروس کرونا، درباره برپایی این دوره از جشنواره تئاتر مریوان گفت: بحثی که در این میان مطرح است مساله عدم حمایت اداره کل هنرهای نمایشی از این ۲ جشنواره نیست، بلکه بحث بر سر این است که این جشنواره‌ها از سابقه بسیار خوبی به لحاظ اجرایی برخوردار هستند و جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در حوزه تئاتر خیابانی به یک برند ملی و بین‌المللی تبدیل شده است اما با توجه به شرایط فعلی که کشور در آن قرار دارد قاعده اصلی این است که همه ما نگران سلامت جامعه باشیم و پروتکل‌های بهداشتی و دستورهای ستاد کرونای استان و وزارت کشور را حتماً مدنظر قرار دهیم.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در دوره گذشته دارای ۸ بخش بوده است و جدای از اینکه از سراسر کشور پذیرای ۵۰۰ نفر از هنرمندان استان‌های مختلف بوده گروه‌های خارجی هم در جشنواره شرکت می‌کردند اما امسال شرایط ما شرایط نرمال و مناسبی برای برگزاری تجمع‌های بزرگ که در شأن چنین جشنواره‌هایی باشد، نیست و همه ما باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به حفظ سلامت مردم کمک کنیم که در همین راستا ستاد کرونا در استان و ستاد کشوری موافق برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی مریوان و جشنواره کودک و نوجوان همدان نبودند و با توجه به اینکه همه ادارات ملزم به رعایت دستورالعمل‌ها و مصوبات ستاد کرونا هستند و از طرف دیگر نیز سلامت هنرمندان و تماشاگران فهیمی که سال‌ها در کنار ما بودند برای ما از اهمیت بسیاری برخوردار است سعی کردیم که امسال جشنواره را به شکلی دیگر برگزار کنیم که در روزهای آتی و بعد از جلساتی که با مدیریت اداره کل هنرهای نمایشی خواهیم داشت، درباره آن اطلاع رسانی خواهیم کرد.
رستمی درباره برگزاری جشنواره به شیوه‌ای متفاوت متذکر شد: در همین راستا امسال اجرای عمومی نمایش‌های خیابانی برگزیده، اجرای عمومی هر گروه نمایشی در شهر خودش و حمایت از گروه‌هایی که برای جشنواره نمایش تولید کردند در اولویت خواهد بود. یکی از مسایلی که برای ما اهمیت دارد بحث کیفیت جشنواره است پس زمانی که گروه‌های داخلی و خارجی امکان حضور در این رویداد را نداشته باشند و اینکه مدام ترس این را داشته باشیم که کسی بیمار نشود و یا ناقل نباشد و خاطره بدی از حضور در مریوان پیدا نکند برگزار جشنواره به شیوه قبلی برایمان امکان‌پذیر نیست.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان یادآور شد: یکی از مهمترین وظایف ما تاثیر مثبت فرهنگی در جامعه است پس اگر قرار باشد جشنواره با ترس و هراس برگزار شود قاعدتاً از مسیر اصلی خود دور خواهد شد اما این به معنای حذف جشنواره نیست بلکه به دنبال آن هستیم که یک شکل و فرمی را بنا به ضرورت زمان و مکانی که در آن قرار داریم، طراحی کنیم. در هفته آینده جلسه‌ای با مدیرکل هنرهای نمایشی خواهیم داشت و در این جلسه شکل اجرای جشنواره و نحوه حمایت از گروه‌ها و چگونگی اجراها را برنامه‌ریزی و اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.
وی ابراز کرد: ضرورت حکم می‌کند از سلامت جامعه حمایت کنیم و ما نیز تلاش می‌کنیم مردم جامعه در آرامش و سلامت کامل باشند چون این کار یکی از وظایف اصلی ما به عنوان اداره کل ارشاد اسلامی استان است. سلامت هنرمندان شریف حوزه تئاتر خیابانی که می‌دانیم با چه مشقتی هرسال به جشنواره می‌آیند و همچنین تماشاگران فهیم و همراه جشنواره برای ما در اولویت قرار دارد و مجبور هستیم در راستای رعایت دستورالعمل‌های اجرایی شرایطی را فراهم کنیم که در طول جشنواره آسیبی به کسی نرسد.
رستمی در پایان صحبت‌هایش متذکر شد: ما به دنبال حذف هیچ فعالیت فرهنگی نیستیم اما باید به فکر ایده و طرح نویی باشیم که در عین همخوان بودن با کلیت جشنواره به سلامت هنرمندان و مخاطبان آسیبی وارد نکند.




مطالب مرتبط

دومین روز جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با همراهی باران برگزار شد

از عاشقانه‌های یک پوتین تا گلریزانی برای زنان کار 
دومین روز جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با همراهی باران برگزار شد

از عاشقانه‌های یک پوتین تا گلریزانی برای زنان کار 

در دومین روز از اجراهای شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، استقبال مخاطبان همراه با قطرات زندگی‌بخش باران پاییزی، میزبان هنرمندان شد. 

|

برگزاری اختتامیه بزرگ‌ترین رویداد نمایش محیطی خاورمیانه

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان برگزیدگانش را شناخت
برگزاری اختتامیه بزرگ‌ترین رویداد نمایش محیطی خاورمیانه

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان برگزیدگانش را شناخت

مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان صبح امروز (شنبه بیست‌ونهم مهر) با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی، استاندار کردستان، دبیر جشنواره، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی، داوران، هنرمندان و مخاطبان و علاقه‌مندان هنر نمایش در سالن اجتماعات نشاط مریوان ...

|

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور:

تئاتر باید جزو ذائقه و سبد فرهنگی مردم قرار بگیرد
مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور:

تئاتر باید جزو ذائقه و سبد فرهنگی مردم قرار بگیرد

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور گفت یکی از مهم‌ترین اولویت‌های انجمن هنرهای نمایشی کشور برگزاری کارگاه‌های آموزشی در این عرصه است و تئاتر باید جزو ذائقه و سبد فرهنگی مردم قرار بگیرد.

|

استقبال گرم مردم از نخستین روزِ اجراهای جشنواره مریوان

از دیدار با «بلبل دریاچه» تا غولی که از آدم بودن پشیمان شد
استقبال گرم مردم از نخستین روزِ اجراهای جشنواره مریوان

از دیدار با «بلبل دریاچه» تا غولی که از آدم بودن پشیمان شد

نخستین روز از شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، میزبان حضور گرم تماشاگران این شهر از جمله «بلبل دریاچه» بود و شاهد اجرای 23 نمایش با موضوع‌هایی متفاوت و متنوع شد.

|

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی آغاز شد

استقبال چشمگیر مردم هنردوست مریوان از هنرمندان
شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی آغاز شد

استقبال چشمگیر مردم هنردوست مریوان از هنرمندان

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان در قالب کارناوال شادی در میان استقبال پرشور مخاطبان و همراهی هنرمندان ایران و جهان با ساز و لباس‌های محلی کار خود را آغاز کرد.

|

نظرات کاربران