در حال بارگذاری ...
امیرحسین حریری خبر داد:

هنوز هیچ گروهی اجرایش را در تالار مولوی منتفی نکرده است

مدیر مرکز تئاتر مولوی ابلاغیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره بازگشایی سالن‌های تئاتر، سینما و کنسرت‌های موسیقی را مثبت خواند و از بازگشایی این تالار از اوایل تیر ماه خبر داد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایسنا، امیرحسین حریری درباره از سرگیری فعالیت‌های مرکز تئاتر مولوی توضیح داد: با توجه به اطلاعیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصمیم بر این است که از اول تیر ماه فعالیت‌های هنری خود را آغاز کنیم، همچنانکه دانشگاه تهران نیز فعالیت‌های علمی آموزشی خود را از سر گرفته است.
او ادامه داد: ابلاغیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند شروع مناسبی برای از سر گیری فعالیت‌های هنری باشد هرچند این ابلاغیه کامل نیست ولی مبنای خوبی است و اگر هر مرکز هنری با توجه به این دستورالعمل و نیز نوع فعالیت تخصصی و امکانات خود، دستورالعمل های تکمیلی را تدوین و اجرا کند، طبیعتا ریسک سرایت بیماری را در تردد هنرمندان، مخاطبان و پرسنل به حداقل میرساند؛ البته فکر می‌کنم همه این واقعیت  را پذیرفته‌ایم که در شرایطی هستیم که انجام کوچک‌ترین امور روزمره هم حداقلی از ریسک را دارد و طبیعتا همه ما سعی می‌کنیم با رعایت اصول بهداشتی و  فاصله گذاری اجتماعی کمتر در معرض بیماری قرار گیریم.
حریری از پروتکل‌های تکمیلی بهداشتی در تالار مولوی خبر داد و گفت: علاوه بر موارد کلی که اعلام شده، با توجه به زیرساخت‌ها، زمان‌بندی اجراها و میزان تردد مراجعان در این مجموعه، پروتکل‌های مکمل را تدوین کرده تا امنیت و سلامت مخاطبان، گروه‌های هنری و پرسنل مجموعه تامین شود.
او درباره تدابیر بهداشتی که در این مجموعه به کار گرفته خواهد شد، توضیح داد: اساسا در طول روز با سه دسته از تردد رو به رو هستیم؛ اول رفت و آمد همکاران و پرسنل اداری که البته از ابتدای ماه گذشته برقرار است و بر طبق دستورالعمل های موجود امور اداری ما در تمام این مدت در جریان بوده است. گروه دوم مخاطبان هستند که فعال شدن مجموعه با محدودیت ظرفیت ۵۰ درصدی تا حدودی ریسک سرایت را در زمان حضور آنان کاهش می‌دهد. ضمن اینکه پایش اولیه‌ای در هنگام ورود تماشاگران انجام خواهد شد تا اگر فردی علامت ظاهری بیماری را داشت، مشخص شود.
حریری از هنرمندان به عنوان سومین گروه از حاضران در تالارهای نمایشی یاد کرد و افزود: مساله حفظ سلامت هنرمندان دغدغه بحق بسیاری از گروه‌های نمایشی و فعالان تئاتر است زیرا با توجه به ویژگی‌های تئاتر همانند استفاده از اتاق‌های گریم، میزانسن‌های روی صحنه که گاه به گونه‌ای است که بازیگران با یکدیگر تماس زیادی دارند یا در فاصله نزدیکی از یکدیگر قرار می‌گیرند، تجمع عوامل در اتاقهای انتظار و فضاهای پشت صحنه و ... استاندارد سازی اصول بهداشتی را سخت‌تر و و در عین حال ویژه می‌کند. در این بین به نظر می‌رسد هماهنگی کاربردی میان متصدیان سالن‌ اجرا و گروه‌های نمایشی بسیار کلیدی است. به این معنا که سالن‌ها باید ضمن ضدعفونی کردن مستمر فضاهای مذکور، زمانبندی مناسب در اجراها و اختصاص حداکثری امکانات و فضاهای موجود به گروها و عوامل مرتبط، از میزان تجمع احتمالی بکاهند. خوشبختانه در بازسازی تئاتر مولوی که منجر به توسعه و افزایش امکانات و فضای فیزیکی پشت صحنه شد، این موضوع تا حدود زیادی قابلیت  رعایت داشته و می‌توانیم دو یا سه گروه نمایشی را با کمترین تجمیع، میزبانی کنیم.

مدیر مرکز تئاتر مولوی اضافه کرد: دیگر موضوع مهم، بحث گریم و اجرای میزانسنهایی است که ضریب تماس و بالاطبع سرایت را افزایش می‌دهد. در این میان تصمیم گروه‌ها در محدود سازی و یا تغییر در این دو مورد بسیار تعیین‌کننده خواهد بود بطوریکه حذف گریم های غیر ضروری یا اجرای آن با رعایت کامل اصول بهداشتی و تغییر میزانسن های پر تماس، نقش بسزایی در کاهش ریسک سرایت خواهد داشت.در کنار این موارد حذف ترددهای غیر ضروری، حذف فروش بلیت به صورت حضوری، چک کردن بلیت‌ها به صورت الکترونیکی، الزام استفاده از ماسک برای کلیه پرسنل و مراجعه‌کنندگان در زمان حضور در مجموعه، در دسترس قرار داشتن مایع ضدعفونی کننده، فعالیت دائم دستگاه‌های تهویه، ارائه سرویس در کافی شاپ با توجه به پروتکل‌های اعلامی مرتبط، مشاوره با متخصصان مرکز بهداشت دانشگاه تهران برای تدوین دستورالعمل‌های تکمیلی و .... از دیگر اقدامات مجموعه مولوی برای از سرگیری فعالیت‌های نمایشی است.

او درباره آغاز به کار سه گروهی که اجرای نمایش‌هایشان به دلیل شیوع کرونا متوقف شده بود، توضیح داد: خوشبختانه هر سه گروه اعلام آمادگی کرده‌اند و بزودی جلسات تمرین را برای  کسب آمادگی مجدد برگزار خواهند کرد. البته ممکن است برای رعایت هر چه بیشتر نکات بهداشتی، تغییراتی را در اجراهایشان اعمال کنند.

حریری درمورد اجرای همزمان چند اثر نمایشی در مرکز تئاتر مولوی نیز گفت: درباره این موضوع باید موردی تصمیم گرفته شود. اگر نمایشی، تک‌گویی یا کم‌جمعیت باشد، می‌توان سالن را دو اجرایی در نظر گرفت که با فاصله زمانی مناسب روی صحنه بروند ولی اگر میزبان نمایش‌های پر جمعیت باشیم، طبیعتا باید سالن را تک اجرا تعریف کنیم.

او خاطرنشان کرد: در حال حاضر گروه‌هایی که در نوبت اجرا بودند، در اولویت هستند ولی اگر اجرای اثری پرخطر باشد، طبیعتا از گروه می‌خواهیم اجرای خود را به زمانی دیگر موکول کند.

حریری در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه نیمی از ظرفیت سالن خالی خواهد ماند، این مبلغ چگونه جبران می‌شود؟ تصریح کرد: یکی از نکات مبهم ابلاغیه وزارت ارشاد همین است چون برای ۵۰ درصد باقی مانده ظرفیت سالن، جایگزینی دیده نشده است. شخصا پیگیر جلسه‌ای با آقای آشنا مدیر اداره کل هنرهای نمایشی هستم تا در این باره گفتگو کنیم. مطمئنا همه تلاش‌مان به سمتی خواهد بود که گروه‌های جوان و دانشگاهی کمترین دغدغه را داشته باشند.

او در پاسخ به پرسشی دیگر که آیا دانشگاه تهران بودجه‌ای برای جبران این زیان تعریف نخواهد کرد؟ توضیح داد: طبیعتا دانشگاه برای این موضوع بودجه مشخصی در نظر نگرفته است چون فعالیت‌های فرهنگی متعددی دارد و اعتبارات بخش فرهنگی را طبیعتا باید به فعالیت‌های فرهنگی تعریف شده دانشجویان دانشگاه تهران اختصاص بدهد در حالیکه بخشی از گروه‌های نمایشی در تالار مولوی، دانشجویان دانشگاه تهران نیستند و از این بابت نمی‌توان از دانشگاه انتظاری داشت. اما به دنبال راهکارهای دیگری هستیم تا این محدودیت برای گروه‌ها به نوعی جبران شود. از جمله اختصاص تعداد روزهای بیشتر اجرا برای هر نمایش و ... به هر حال در فرصتی که تا شروع فعالیت دوباره تئاتر باقی است، امیدوارم بتوانیم با همراهی اداره کل هنرهای نمایشی و اداره کل فرهنگی وزارت علوم آیتم‌های حمایتی تازه‌ای را تعریف کنیم.

این مدیر هنری در پاسخ به این پرسش که در صورت افزایش تعداد اجراها، برنامه سالن باز هم دستخوش تغییر می‌شود، گفت: به هر شکلی برنامه‌ریزی کنیم، میزانی از تغییرات را خواهیم داشت و در این زمینه لازم است گروه‌ها و سالن‌ها به تعاملی سازنده دست یابند. ضمن اینکه باید بپذیریم چندماه سخت را چه در حوزه برنامه‌ریزی و چه در زمینه اعتمادسازی مخاطبان در پیش داریم. با این حال و علیرغم تمامی محدودیت‌های ناشی از همه گیری این بیماری، باید با همفکری و تعامل چندسویه بهترین بازدهی را از این دوران داشته باشیم.

او در عین حال متذکر شد: با توجه به صحبت‌هایی که با گروه‌ها داشته‌ام، به نظرم دچار مشکل جدی نخواهیم شد چون گروه‌هایی که در تالار مولوی اجرا دارند، عموما دغدغه‌هایشان تجربه‌گرایی است و کمتر اهداف اقتصادی دارند و تا به حال هم گروهی بابت ظرفیت ۵۰ درصدی سالن، اجرایش را منتفی نکرده است.
امیرحسین حریری در پایان خبر داد که برنامه‌های آنلاین مرکز تئاتر مولوی که بیشتر شامل برنامه‌های پژوهشی و علمی است، ادامه خواهد داشت و این مجموعه بنا دارد در کنار فعالیت‌های فیزیکی خود، از ظرفیت‌های فضای مجازی نیز بهره‌وری بیشتری داشته باشد.

مرکز تئاتر مولوی در تعطیلات کرونایی میزبان سه نمایش «ابر شلوار پوش» نوشته و کار علیرضا اخوان، «و همیشه پاییز» به نویسندگی و کارگردانی مهیار جوادی‌ها و «پنهان‌خانه پنج در» نوشته حسین کیانی و کار ارش فلاحت‌پیشه بود.




مطالب مرتبط

با تصویبِ شورای مدیران گروه‌های آموزشی هنرهای نمایشی دانشگاه‌ها

طرح «هفته‌های تخصصی تئاتر» در دانشکده‌های هنری اجرایی خواهد شد
با تصویبِ شورای مدیران گروه‌های آموزشی هنرهای نمایشی دانشگاه‌ها

طرح «هفته‌های تخصصی تئاتر» در دانشکده‌های هنری اجرایی خواهد شد

در دومین نشست شورای مدیران گروه‌های آموزشی هنرهای نمایشی دانشگاه‌های تخصصی مستقر در شهر تهران، تصویب شد طرح «هفته‌های تخصصی تئاتر» با حمایت اداره‌کل هنرهای نمایشی اجرایی شود.

|

نگاه امیرحسین حریری به بخش سمینارهای جشنواره آیینی و سنتی

ارتباط با پژوهشگرانی چون شکنر و کارلسن، تعامل فرهنگی ما با جهان را گسترش می‌دهد
نگاه امیرحسین حریری به بخش سمینارهای جشنواره آیینی و سنتی

ارتباط با پژوهشگرانی چون شکنر و کارلسن، تعامل فرهنگی ما با جهان را گسترش می‌دهد

امیرحسین حریری، عضو هیئت علمی دانشکده هنرهای زیبا، با اشاره به اینکه پژوهش‌های بینافرهنگی افرادی چون شکنر و کارلسن در حال حاضر جزو منابع مطالعاتی دانشجویان در دانشگاه‌هاست، ارتباط مستمر و دوسویه بین پژوهشگران ایرانی و خارجی، خصوصا در زمینه‌های مربوط به نمایش‌های آیینی و ...

|

نظرات کاربران