ابراهیم حسینی: عکاسان تئاتر باید به مرحله درآمدزایی برسند
ابراهیم حسینی، عضو هیئت مدیره انجمن عکاسان تئاتر خانه تئاتر ایران با اعلام این مطلب به سایت ایران تئاتر گفت:«بهبود وضعیت عکاسی تئاتر به نحوه تفکر مدیریت تئاتر بازمیگردد، چرا که متاسفانه در تئاتر ما این دیدگاه وجود ندارد که شاخصترین چیزی که از هر نمایش باقی میماند، عکسهای آن است. بارها دیدهایم وقتی هنرمندان ما به سایر کشورها سفر میکنند، کتابی که در دهه ۶۰ از عکسهای نمایش به چاپ رسیده را به عنوان معرفی تئاتر به همراه خود میبرند، ولی متاسفانه همچنان نسبت به عکاسان تئاتر توجه چندانی وجود ندارد.»
اگر واقعاً میخواهیم که عکاسی تئاتر رشد کند باید مدیریت تئاتر برای عکاسان تئاتر تعرفهای در نظر بگیرد.
ابراهیم حسینی، عضو هیئت مدیره انجمن عکاسان تئاتر خانه تئاتر ایران با اعلام این مطلب به سایت ایران تئاتر گفت:«بهبود وضعیت عکاسی تئاتر به نحوه تفکر مدیریت تئاتر بازمیگردد، چرا که متاسفانه در تئاتر ما این دیدگاه وجود ندارد که شاخصترین چیزی که از هر نمایش باقی میماند، عکسهای آن است. بارها دیدهایم وقتی هنرمندان ما به سایر کشورها سفر میکنند، کتابی که در دهه 60 از عکسهای نمایش به چاپ رسیده را به عنوان معرفی تئاتر به همراه خود میبرند، ولی متاسفانه همچنان نسبت به عکاسان تئاتر توجه چندانی وجود ندارد.»
وی در ادامه افزود:«از سوی دیگر از زمان ورود عکس دیجیتال شاهد حضور عکاسان زیادی در سایتهای مختلف هستیم که از هر نمایش چندین عکاس، عکسبرداری میکنند و این مسئله نیز موجب دسترسی ساده به عکسهای نمایشهای مختلف میشود. این در حالی است که شکل حرفهای این گونه است که همچون سایر کشورهای پیشرفته، امکان کپی رایت برای عکسها در نظر گرفته شود.»
حسینی خاطر نشان کرد:«به وجود آمدن انجمن عکاسان تئاتر خانه تئاتر اتفاق و حرکت مطلوبی بود، اما تاکنون بیشتر روی حرکتهای فرهنگی مثل کتاب و برگزاری نمایشگاه متمرکز بوده، در حالی که فکر میکنم در وحله نخست میبایست عکاسان به مرحله درآمدزایی برسند و کارگردانان تئاتر نیز در این اندیشه نباشند که عکاس، فردی دمدستی است و از سوی دیگر نیز عکاسان هم کار خود را ارزان نفروشند. به طور کلی تئاتر دارای جاذبه است و عکاسی راه کاری برای راهیابی به فضای فریبنده تئاتر و سینما محسوب میشود. این نوع تفکر برخی افراد نیز به جامعه حرفهای عکاسی تئاتر آسیب رسانده که لازم است آسیبشناسی شود.»