در حال بارگذاری ...
پیام های تسلیت نهاد های فرهنگی برای درگذشت استاد محمدعلی کشاورز

مردی از تبار بالابلندی‌های ادب واخلاق

درپی درگذشت محمدعلی کشاورز هنرمند پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون علاوه بر چهره های شاخص هنری ،طیف های مختلف مدیران و سیاستمداران ، نهاد های فرهنگی و صنوف هنری بسیاری با انتشار پیامی درگذشت این هنرمند فقید را تسلیت گفتند.

به گزارش ایران تئاتر  پیام هنرمندان شاخص بسیاری در دقایق اولیه خبر فوت محمد علی کشاورز بصورت مستقل منتشر شد و گزیده پیام های منتشر شده توسط نهاد های فرهنگی ، صنوف هنری و هنرمندان به شرح زیر است :
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران
متن پیام حجت‌الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران بدین شرح است:
«رو به بالا و ‌زپستی‌ها رها
خوش‌ترین مرگی است مرگ شعله‌ها
مردی از تبار بالابلندی‌ها و از جنس ادب واخلاق آسمانی شد.
پدری مهربان و پر از آرزوهای شیرین برای سربلندی ایران. یار و یاور جوانان. زیباترین تصویر از شکوه یک تمدن کهن آسمانی شد.
هجران محمدعلی کشاورز را به ساکنان کوی فرهنگ ‌و هنر و به همه مردم ایران به‍ ویژه خانواده گرامی‌اش تسلیت می‌گویم.»
خیزش تئاتر نوین ایران در کار و نام کسانی چون محمد علی کشاورز نمادین شد

مدیرعامل خانه هنرمندان
مجید رجبی‌معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران و رئیس تماشاخانه ایرانشهر درگذشت استاد محمدعلی کشاورز بازیگر پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر را تسلیت گفت.
در متن این پیام آمده است:
محمدعلی کشاورز از پیشکسوتان عرصه هنرهای نمایشی کشور پس از تحمل یک دوره درد و رنج بیماری، سرانجام در واپسین روزهای بهار دار فانی را وداع گفت و به لقاء‌ دوست پیوست. او از نسل هنرمندان برجسته‌ای بود که متاسفانه در سال‌های اخیر یکی پس از دیگری ما را ترک می‌کنند، با این حال کارنامه درخشانی که محمدعلی کشاورز در دوران فعالیت هنری خود به‌جا گذاشت، نقش او را همواره در پس صحنه ذهن ما زنده نگاه خواهد داشت.
دلشدگان، هزارستان، کمال‌الملک، کفش‌های میرزا نوروز، مادر، ناصرالدین شاه آکتور سینما، آقای بخشدار، زیر درختان زیتون، روز واقعه تنها تعداد اندکی از آثار برجسته‌ای است که استاد محمدعلی کشاورز در آنها هنرمندانه به ایفای نقش پرداخت.

بازی در نقش پدرسالار، کشاورز را به هنرمندی ماندگار در میان توده‌های مردم تبدیل کرد.
استاد محمدعلی کشاورز نمونه  کم‌نظیر هنرمندی است که امروز نسل جوان هنرهای نمایشی کشور می‌تواند از کارنامه هنری او، درس‌های بسیاری فراگیرد.
درگذشت این هنرمند گرامی را به خانواده و بازماندگان محترم ایشان و به ویژه جامعه هنری کشور تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند متعال برای آن عزیز روحی شاد طلب دارم.

مدیرعامل موسسه تصویر شهر
هاشم میرزاخانی مدیرعامل موسسه تصویر شهر در پیامی درگذشت محمدعلی کشاورز را تسلیت گفت.
در این پیام آمده است:
انسانی شریف، مردی بزرگ و هنرمندی مردمی جهان خاکی را به سوی منزل گاه ابدی خویش ترک کرد.
"محمدعلی کشاورز" هنرمند ارزشمندی که با نقش‌آفرینی‌های هنرمندانه‌اش در ذهن و زمانه ما ماندگار شد و نام او همیشه در فرهنگ و هنر ایرانیان زنده و جاویدان است.
درگذشت این هنرمند را به خانواده گرامی ایشان، جامعه هنری و مردم هنردوست تسلیت می گویم.»
یادش گرامی و روحش شاد

شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران
در متن پیام تسلیت شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران آمده است: «دریغ بسیار که سینما، تئاتر و تلویزیون ایران یکی دیگر از بهترین بازیگرانش را از دست داد. محمدعلی کشاورز آفریننده شخصیتهای ماندگار و فراموش نشدنی در آثار کارگردانان مهم تاریخ سینما چون ناصرتقوائی، بهرام بیضائی، علی حاتمی، داریوش مهرجوئی، ابراهیم گلستان، عباس کیارستمی، فرخ غفاری و ... بود.

او دائی جان سرهنگ در سریال دائی جان ناپلئون ، شعبان استخوانی در سریال هزاردستان ، خواجه قشیری در سریال سربداران ، خواب گزار اعظم در سریال سلطان و شبان ، پدرسالار در سریالی به همین نام ، اتابک در فیلم سینمایی کمال الملک ، برادر بزرگ فیلم مادر و نقش های مهم فیلم‌هایی چون روز واقعه ، دلشدگان ، ناصرالدین شاه آکتور سینما ، زیردرختان زیتون و ... بود. او حضوری فراموش نشدنی در نمایشهایی چون آنتیگون ، آندورا، ادیپوس شهریار و... داشت و افسوس که با داشتن چنین آثار باارزشی در سینما و تلویزیون او را از دست دادیم.

انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس

پیام تسلیت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به مناسبت درگذشت محمدعلی کشاورز

متن این پیام به این شرح است:

«انالله و انا الیه راجعون

درگذشت هنرمند نامدار سینما، تئاتر و تلویزیون استاد محمدعلی کشاورز، جامعه بزرگ و فرهیخته هنرهای نمایشی کشور را متاثر کرد.

بی‌شک نقش‌آفرینی‌های ماندگار و خاطره ساز این چهره بی بدیل عرصه بازیگری و خلق شخصیت‌های مانا در تاریخ تئاتر و سینمای ایران، تا همیشه در اذهان مخاطبان هنردوست و علاقمندان وی جاویدان خواهد ماند.

انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و ستاد اجرایی هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر «مقاومت»، فقدان جبران‌ناپذیر این هنرمند توانمند را به عموم جامعه شریف تئاتر کشور و خانواده محترم ایشان تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای آن مرحوم آمرزش و غفران الهی مسئلت می‌نماید.»

 

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی

در پیام تسلیت علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی آمده است:

«انالله و انا الیه راجعون

صفای نفس، خلوص، تواضع و فروتنی استاد فقید مرحوم محمدعلی کشاورز میراث مانایی است از هنرمندی که با شرافتش در گنجینه هنرهای نمایشی این آب و خاک، چون دُرّی نایاب، تابنده خواهد ماند.

فقدانِ این چهره بی مانند و ماندگار هنر را به تمامی هنردوستان ایران زمین، تسلیت و تعزیت عرض می‌نمایم و برای بازماندگان معزز، صبر جمیل و برای روح بزرگ این هنرمند پیشکسوت، علو درجات را از درگاه خداوند متعال آرزومندم.»

 

سازمان بسیج هنرمندان

در متن پیام تسلیت سازمان بسیج هنرمندان آمده است: «محمدعلی کشاورز از جمله بازیگران و چهره های ماندگار و پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون و یکی از سرمایه های ارزشمندی بود که همچون دری گران بها و تابنده در عرصه فرهنگ و هنر ایران زمین می درخشید. بی شک فقدان این هنرمند خسرانی بزرگ و جبران ناپذیر برای جامعه بزرگ هنری کشور است.

ضمن عرض تسلیت به خانواده گرامی این هنرمند مردمی و محبوب و همچنین به عموم هنرمندان و هموطنان گرامی، برای بازماندگان معزز آن مرحوم صبر جمیل و برای روح پرفتوح این هنرمند پیشکسوت علو درجات را مسئلت می نمائیم.»

 

انجمن بازیگران سینمای ایران

در متن تسلیت انجمن بازیگران سینمای ایران آمده است:

«بازگشت همه به سوی اوست

سینمای ایران در نهایت دردمندی و اندوه ستاره‌ای دیگر از بزرگان خود را از دست داد.

بازیگر پیشکسوت و نگین ارزنده هنر نقش‌آفرینی استاد محمدعلی کشاورز پس از تحمل دوران دشوار بیماری، دیده بر هم نهاد و به آبی بیکران آرامش پیوست.

انجمن بازیگران سینمای ایران سوگ از دست دادن این هنرمند دوست‌داشتنی، ملی و چهره ماندگار را که از رفیع‌ترین قله‌های فرهنگ و هنرهای نمایشی ایران زمین بود، به خانواده محترم ایشان، همکاران عزیز و تمامی مردم هنردوست کشورمان تسلیت عرض می‌نماید.»

 

فرهنگستان هنر

علیرضا اسماعیلی سرپرست فرهنگستان هنر و گروه تخصصی نمایش و ادبیات نمایشی این فرهنگستان، درگذشت استاد محمدعلی کشاورز، هنرمند نامی کشورمان را تسلیت گفتند.

متن پیام تسلیت فرهنگستان هنر به این شرح است:

«باسمه تعالی

انا لله و انا الیه راجعون

استاد محمدعلی کشاورز از جمله مردمی‌ترین هنرمندان معاصر ایران و از چهره‌های تأثیرگذار تئاتر و سینمای این مرز و بوم درگذشت و جامعه هنری از عطر حضور دل‌انگیز این هنرمند فقید برای همیشه محروم شد. این هنرمند فرهیخته با بیش از نیم قرن حضور در صحنه تئاتر و سینمای ایران خالق نقش‌های ماندگار و لحظات ناب هنری بود. استاد کشاورز بی‌شک یکی از استوانه‌های بازیگری تئاتر و سینمای ایران است که آثار هنری و تجربیات نابش در عرصه بازیگری و نقش‌آفرینی همواره الگویی ماندگار برای هنرمندان نسل‌های بعدی بوده و خواهد بود.

هنرمندان و هنردوستان ایرانی هیچگاه ادب، متانت، فروتنی، توان هنری، لبخندهای دلنشین و کلام شیوای ایشان را فراموش نخواهند کرد و همواره یاد این هنرمند عزیز در دل‌ها و نام ایشان در ذهن تاریخ هنر ایران ثبت خواهد شد.

فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران در نهایت تألم و اندوه، مصیبت فقدان استاد محمدعلی کشاورز را به خانواده محترم ایشان و دوستداران و اهالی شریف تئاتر و سینمای ایران تعزیت و تسلیت می‌گوید و از درگاه ایزد متعال برای این هنرمند فقید، علو درجات و آرامش ابدی، و برای بازماندگان صبر مسئلت می‌کند.»

حسین انتظامی

حسین انتظامی رییس سازمانی سینمایی در پیامی درگذشت محمد علی کشاورز بازیگر پیشکسوت سینما را تسلیت گفت.

در این پیام آمده است:

«فسبحان الذی بی ده ملکوت کل شیءٍ و الیه ترجعون

استاد محمدعلی کشاورز، هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون از میان ما پرکشید و به دیار باقی شتافت.

ترجیع‌بند زندگی هنری مرحوم کشاورز و مولفه مشترک نقش‌های ماندگار و متنوع او در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی، مردمی بودن و الهام گرفتن از مسائل مردمان روزگار خویش بود.

فقدان این هنرمند تکرارناپذیر را به اهالی فرهنگ و هنر به ویژه اصحاب سینما تسلیت می گویم و از خداوند منان علو درجات برای آن مرحوم و صبر و شکیبایی برای بازماندگان محترم خواستارم.»

پرویز پورحسینی
پرویز پورحسینی که درسه نمایش گوناگون با محمد علی کشاورز همبازی بوده است، با نگارش نوشتاری کوتاه، او را بازیگری دانست که به هنر نمایش این سرزمین اعتبار بخشیده است.

متن یادداشت این هنرمند که آن را در اختیار ایسنا قرار داده، به شرح زیر است:«آقای کشاورز را از دهه 1340 می‌شناختم از اداره هنرهای دراماتیک. در نمایش‌های «مرغ دریایی»، « لئوکادیا» و «آندورا» با ایشان همبازی بودم. در فیلم «کمال‌الملک» علی حاتمی هم در خدمت ایشان بودم. بازیگری بود قدرتمند و توانا. حضور فوق‌العاده‌ای روی صحنه داشت. آقای کشاورز یکی از ارکان اساسی بازیگری بود. تاثیر ایشان بر صحنه نمایش این سرزمین، انکار ناشدنی است. وقتی با ایشان همبازی بودی، احساس می‌کردی که به ستون محکمی روی صحنه تکیه کرده‌ای. آقای کشاورز جزو چند بازیگر پیشکسوت هنر نمایش ایران زمین بود. جایش همیشه روی صحنه و پرده سینما و صفحه تلویزیون خالی است. امثال ایشان به هنر نمایش اعتبار می‌بخشیدند. »

 

حمید جبلی
حمید جبلی خیلی اهل گفتگو نیست و بویژه دستش چندان به نوشتن یادداشت‌های یادبود برای همکارانش نمی‌رود ولی این بار وقتی برای نگارش مطلبی یا خاطره‌ای از محمد علی کشاورز با او طرح موضوع کردیم، دست به قلم شد و در پاسخ به درخواست ما یادداشتی برای این هنرمند نوشت.   

این هنرمند که در چند اثر مختلف با کشاورز همکاری داشته است، در یادداشت خود که آن را در اختیار ایسنا قرار داده، نوشته است:

«محمد علی خان مُردن هم دل خوش می‌خواهد.

استاد کشاورز حداقل می‌گذاشتی این ویروس عالم‌سوز تمام شود. حداقل می‌توانستیم به آن دنیا بدرقه‌ات کنیم. چرا اینقدر مظلوم و تنها؟ کاش می‌شد همه با هم گریه کنیم. نه برای تو که حتما جای بهتری می‌روی. برای خودمان که رفیقی و استادی را از دست دادیم. خلاصه که کار خوبی نکردی.

«مردی که موش شد» را یادت هست؟ چقدر با هم می‌خندیدم. مرحوم احمد بهبهانی  ـ نویسنده فیلمنامه ـ می‌گفت اگر شما نبودید، این قصه در نمی‌آمد. فیلم «مادر» که جای خودش را داشت. وقتی مرا به خانه راه نمی‌دادی، مرحوم چهره‌آزاد چقدر می‌خندید و می‌گفت بعد از فیلمبرداری همدیگر را ماچ کنید و مرحوم علی حاتمی به ما می‌خندید که همدیگر را در آغوش می‌کشیم.

فیلم «دلشدگان» که بماند همه با هم پر از خاطره برگشتیم. در « یک مرد یک خرس» چه شوخی‌هایی که با خرس نمی‌کردیم. مرحوم نادره، مرحوم گرمسیری و الان باید بگویم مرحوم محمد علی کشاورز ! باشد که روزی در آن دنیا همه با هم گروهی درست کنیم و همه دور هم باشیم.

 به امید دیدار.»

 




مطالب مرتبط

مهدی ارجمند، کارگردان نمایش «کمی کمتر بدزدین»:

هیچ چیز به اندازه «خنده»، قدرت را هراسان نمی‌کند
مهدی ارجمند، کارگردان نمایش «کمی کمتر بدزدین»:

هیچ چیز به اندازه «خنده»، قدرت را هراسان نمی‌کند

مهدی ارجمند، کارگردان نمایش «کمی کمتر بدزدین» با بیان اینکه داریوفو براین باور است که هیچ‌چیز به اندازه خنده، قدرت را هراسان نمی‌کند، این اثر را نمایشی دانست که مخاطب را به فکر وامی‌دارد.

|

نظرات کاربران