در حال بارگذاری ...
دبیر بیست و سومین جشنواره:

چرخ جشنواره تئاتر دانشگاهی متوقف نمی‌شود

مجتبی جدی دبیر بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران گفت: مطالبه دانشجویان اجازه نمی‌دهد جشنواره تئاتر دانشگاهی را تعطیل کنیم ولی زمان بندی ها را تغییر می‌دهیم.

مجتبی جدی دبیر بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران از تغییراتی در زمان‌بندی مرحله ارزیابی های بخش صحنه این جشنواره خبر داد.

به گزارش ایران تئاتر مجتبی جدی در گفت‌و‌گویی با ستاد خبری بیست و سومین جشنواره تئاتر دانشگاهی گفت: با توجه به شرایط فعلی و اوج گرفتن دوباره کرونا، ناچار شدیم تغییراتی در زمان‌بندی ارزیابی مرحله اول جشنواره ایجاد کنیم. بر همین اساس، ارزیابی مرحله اول آثار بخش صحنه‌ای، رادیو تئاتر، تجربه‌های اجرا و مناطق که نیازمند تجمع دانشجویان است، 45 روز بعد از بازگشایی رسمی دانشگاه‌ها و اسکان دانشجویان در خوابگاه‌ها انجام خواهد شد.
او ادامه داد: از اسفند ماه سال گذشته که به عنوان دبیر جشنواره انتخاب شدم، تا پایان اردیبهشت ماه امسال برای انتشار فراخوان جشنواره دست نگه داشتم، زیرا می‌خواستم وضعیت برگزاری جشنواره‌ها  و ابلاغیه وزارت علوم را به عنوان متولی برگزاری جشنواره رصد کنم.
جدی اضافه کرد: اردیبهشت امسال معاون آموزشی وزارت علوم در مصاحبه‌ای اعلام کرد دانشگاه‌ها از تیر ماه باز می‌شوند. به همین دلیل ما نیز در فراخوان جشنواره اعلام کردیم که ارزیابی مرحله اول بخش صحنه، نیمه مرداد ماه انجام می‌شود تا دانشجویان فرصت کافی برای آماده‌سازی نمایش‌های خود داشته باشند. و همچنین به بخش مناطق هم دو ماه و نیم فرصت داده بودیم تا آثار خود را به جشنواره ارسال کنند.
دبیر جشنواره تئاتر دانشگاهی با اشاره به گسترش شیوع کرونا اضافه کرد: حال که در آستانه تیر ماه هستیم، هرچند وزارت علوم اعلام کرده دانشگاه‌ها از تیر ماه فعال شوند ولی بسیاری از دانشگاه‌ها و بویژه دانشگاه‌های دولتی که بخش زیادی از دانشجویان آنها در خوابگاه‌ها مستقر هستند، چنین تصمیمی ندارند و وزارتخانه هم بازگشایی دانشگاه‌ها را بر عهده خود آنها گذاشته است.
جدی تاکید کرد: پرونده جشنواره بیست و سوم تئاتر دانشگاهی بسته نخواهد شد ولی برای اینکه هم سلامت همه افراد حاضر در جشنواره حفظ شود و هم دانشجویان از حالت بلاتکلیفی بیرون بیایند، بنا را بر این گذاشتیم که 45 روز بعد از بازگشایی رسمی دانشگاه‌ها و استقرار دانشجویان در خوابگاه‌ها، ارزیابی مرحله اول را انجام دهیم.
او با تاکید بر تقویت دیگر بخش‌های جشنواره افزود: چرخ بیست و سومین جشنواره تئاتر دانشگاهی متوقف نمی‌شود بلکه روند برگزاری جشنواره را با تقویت دیگر بخش‌ها پیش می‌گیریم. بر همین اساس در این دوره از جشنواره بخش‌های آموزش، پژوهش، نمایشنامه‌نویسی و ترجمه که در دوره‌های قبلی در حاشیه قرار می‌گرفتند، در این دوره بیشتر مورد توجه خواهند بود.
جدی خاطرنشان کرد: اتفاقا شرایط فعلی، فرصتی است مناسب برای تغییر رویکرد جشنواره تاتر دانشگاهی که بتوانیم این جشنواره را با الگوی جدید نسبت به دیگر جشنواره‌ها برگزار کنیم. در سال‌های گذشته شکل برگزاری این جشنواره همان الگوی ثابت دیگر جشنواره‌ها و بویژه جشنواره فجر بوده است. یعنی یک دبیرخانه ستادی و فرسایشی که در کمترین زمان تمام تمرکز خود را به بخش صحنه‌ای اختصاص داده و عموما به دیگر بخش ها کمتر توجه می شد. در همین راستا به جای برگزاری کارگاه‌های آموزشی یک روزه، تصمیم داریم کارگاه‌های آموزشی طولانی‌تری با حضور استادان خوب داخلی و بین المللی داشته باشیم. در بخش پژوهش نیز چاپ مقالات دانشجویان و چاپ چندین کتاب آموزشی که بتواند به دانشجویان ما کمک کند در اولویت قرار دارد. بویژه اینکه سلسله نشست های پژوهشی در این بخش، از دیگر برنامه های ما خواهد بود. ضمن اینکه با تقویت بخش نمایشنامه‌نویسی، زمینه را برای خلق اثر برگزیده فراهم کنیم. در همین راستا برگزیدگان بخش نمایشنامه نویسی را در تولید اثر و حضور در بخش صحنه ای جشنواره حمایت می کنیم.
او تاکید کرد: بخش‌های آموزشی و پژوهشی طبق تقویم خود که در فراخوان اعلام شده، برگزار می‌شوند ولی بازه زمانی جشنواره امسال، طولانی‌تر از دوره‌های قبلی خواهد بود و ما از این فرصت برای پیشبرد اهداف خود استفاده خواهیم کرد.
و همانگونه که در پروپوزال و همچنین فراخوان جشنواره ذکر گردیده آموزش و پژوهش که از اولویت های این دوره بود با جدیت دنبال خواهد شد.
جدی در پاسخ به این پرسش که در شرایط فعلی چه اصراری به برگزاری بخش‌ صحنه‌ای جشنواره دارید، توضیح داد: این مطالبه دانشجویان است. بیش از هفتصد نفر متقاضی شرکت در بخش صحنه‌ای هستند که نمی‌توان براحتی از خواسته آنان گذشت ولی در هر حال، امنیت و سلامت همه کسانی که به نوعی در جشنواره دخیل هستند، مهم‌ترین اولویت ماست. به همین دلیل فعلا تصمیم‌گیری درباره بخش‌هایی را که نیازمند تجمع افراد است، به عادی شدن شرایط، موکول کرده‌ایم ولی جشنواره را تعطیل نمیکنیم.
در فراخوان جشنواره جشنواره بیست و سومین تئاتر دانشگاهی، زمان‌بندی شده که این جشنواره آبان ماه امسال برگزار می‌شود ولی با توجه به ادامه شیوع کرونا، تغییرات در زمان‌بندی بخش صحنه‌ای آن اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد.




مطالب مرتبط

نگاهی به نمایش «وقتی آنقدری که باید همدیگر را زجر داده‌­ایم»

بیان تئاتری زیر نور سینمایی
نگاهی به نمایش «وقتی آنقدری که باید همدیگر را زجر داده‌­ایم»

بیان تئاتری زیر نور سینمایی

علیرضا نراقی: نمایشنامه «وقتی آنقدری که باید همدیگر را زجر داده‌­ایم»، نوشته مارتین کریمپ، نویسنده بریتانیایی که این روزها توسط مجتبی جدی در تماشاخانه انتظامی خانه هنرمندان ایران به صحنه ...

|

به کارگردانی مجتبی جدی

«وقتی آنقدری که باید همدیگر را زجر داده‌ایم» به صحنه می‌آید
به کارگردانی مجتبی جدی

«وقتی آنقدری که باید همدیگر را زجر داده‌ایم» به صحنه می‌آید

مجتبی جدی نمایشنامه « وقتی آنقدری که باید همدیگر را زجر داده‌ایم» از مارتین کریمپ نویسنده بریتانیایی را برای نخستین بار در تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران اجرا خواهد کرد.

|

نظرات کاربران