در حال بارگذاری ...
پرنیا شمس در گفت‌وگو با ایران‌تئاتر مطرح کرد

به حضور پرشور تماشاگران در سالن‌های تئاتر خوشبین هستم

ایران‌تئاتر:کارگردان جوان نمایش است در شروع دوباره اجرای نمایش‌ها مشارکت جدی دارد و نمایشش در تماشاخانه مستقل تهران روی صحنه رفته است.

پرنیا شمس کارگردان نمایش است در گفت‌وگو با ایران‌تئاتر درباره شرایط مختلف بازگشایی سالن‌های نمایشی گفت: با شرایطی سخت و غیر قابل پیش بینی مواجه هستیم و چدان نمی شود قضاوت کرد که آیا مخاطبان اعتماد می کنند تا با اطمینان از سلامتی به دیدن تئاتر بیایند و یا نه. باید صبر کرد و بعد از مدتی متوجه شد که مخاطب بعد از این فاصله چند ماهه تعطیلی سالن‌های نمایشی چگونه رفتار خواهد کرد. البته طبق بررسی‌هایی که انجام دادم از زمان باز شدن سایت فروش نمایش در تیوال بلیط همه سانس ها به فروش رفته است،این چند روز هم استقبال خوبی در تماشاخانه مستقل تهران داشتیم و این جای امیدواری دارد و دلگرم کننده است.

این نویسنده با اشاره به رعایت لزوم پروتکل‌های بهداشتی از سوی تماشاخانه ها افزود: در همین راستا تهیه کننده نمایش نوید محمدزاده هماهنگی های لازم را انجام داده است و آنطوری که متوجه شدم در بدو ورود به سالن دست های مخاطبان ضدعفونی شده و ملزم به استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری در حین نشستن هستند. خود ما هم در حین تمرینات تمام موازین بهداشتی را رعایت کرده ایم و چون با بازیگران گروهم دوست هستم در این چند ماهه ارتباط داشتیم و در این مدت همه بچه ها در قرنطینه بوده‌اند و در تمرینات هم ضمن رعایت موازین با ماسک تمرین می کردند و خوشبختانه همه در سلامت هستند. مدتی قبل هم از تمام اعضا گروه تست کرونا گرفتیم که خوشبختانه مورد بیماری نداشتیم. در طراحی مجددی که در اجرای نمایش هم داشتیم فاصله بین تماشاگران و بازیگران را افزایش دادیم تا همه چیز درست و حساب شده باشد.

شمس با اشاره به فعالیت تیم روابط عمومی نمایش برای اطلاع رسانی به مخاطب گفت: از حدود یک هفته قبل از اجرای نمایش تبلیغات اطلاع رسانی نمایش شروع شد و بازتاب‌های خوبی داشتیم. بسیار خوشبین هستم تا دوباره تماشاگران پایشان به تماشاخانه باز شود و چراغ سالن های نمایشی روشن و پایدار بماند و بچه های تئاتر با انگیزه و علاقه کار کنند.

این کارگردان درباره مضمون و جهان نمایش است عنوان کرد: فضای نمایش است بر اساس همین شرایط زیست و تجربیاتم در زندگی شخصی خودم به وجود آمد. در دوران دبیرستان خود من هم مثل ماهور شخصیت اصلی نمایش یک دوست صمیمی داشتم. در این نمایش رابطه دوستی ایجاد شده میان نگار و ماهور در بیشتر فضای داستان اثر، نظر مخاطب را به خودش جلب می کند و اتفاقاتی هم که برای این دو نفر رقم می زند و از طرف مدرسه نوع رابطه آنها با سوء تفاهم روبه رو می شود. نکته مهم برای من این بود که داستانی برای شخصیت‌ها روایت کنیم که از ابتدا آخری نداشته باشد و زیاد هم پر رنگ نباشد. تلاش کردم که در موقعیت فعلی مخاطب با این شخصیت‌ها نزدیک شود. در طول نمایش با ویژگی های شخصیتی اینها و با نوع رابطه شان آشنا می شویم. اما اینکه بخواهیم برای تک تک شخصیت‌ها قصه واحدی بسازیم و تا انتها دنبالش کنیم؛ از این رویه دوری کردیم. البته داستان اصلی نمایش هم اوج و فرود عجیب و غریبی ندارد و بسیار ساده است. بازیگران نمایش تقریبا هم سن و سال هستند و یکی دو سال بزرگتر از نقش هایی که بازی بودند و همه شان دانشجوی ترم یک هستند. در این فرایند به جز یکی دو نقش، بقیه شخصیت‌ها با بازیگری که بازیشان کردند نزدیکی زیادی داشتند. دوست دارم مخاطب بعد از دیدن نمایش با سوالاتی ذهنش درگیر شود. البته به برخی از این سوالات در طول روایت داستان پاسخ داده می شود و به نظرم برای ارتباط بهتر با چنین فضایی مخاطب باید کمی بیشتر فکر کند و نمی شود همه چیز را با قطعیت درباره فضای این نمایش بیان کرد. قبل از نوشتن متن مطالعه و تحقیقی درباره فضای آموزشی دبیرستان‌ها در این یکی دو ساله اخیر داشتم. با موقعیت های پیچیده و چند لایه زیادی مواجه شدم و کلی اتفاقات ریز و درشت در این مدارس رخ می دهد. من تلاش کردم جهان اثر خودم را درباره این دبیرستان و دانش آموزانش را در نوع رابطه شان  ارائه کنم.

«است» روایتگر یک مدرسه دخترانه و یک کلاس هفت نفره است؛ کلاسی متشکل از تعداد دختری جوان که هر کدامشان دغدغه و کنش‌های خاص خودشان را دارند و این روابط شالوده اصلی نمایش را شکل می دهد. در این نمایش پروانه ذابح، یاسمن رسولی، ترانه یوسفی، شادی صف شکن، مهتاب کریمی، صدف ملکی و ماهور میرزانژاد به ایفای نقش می پردازند. علاوه بر این در نمایش است شهاب رحمانی(دراماتورژ)، پوریا اخوان(طراح صحنه)، علیرضا میرانجم(طراح نور)، لیلا طاهری(طراح لباس)، علی میرزایی(دستیار کارگردان)، مریم دیهول(طراح تیزر)، محسن بنی هاشمی(ساخت دکور) و سارا اعظم پناه و محمدحسین خسروی(دستیاران طراح صحنه) به همکاری می پردازند. قابل ذکر است نمایش «است» که محصول تلاش تعدادی از دانشجویان دانشگاه سوره است؛ در جشنواره تئاتر دانشگاهی توانست تندیس طراحی صحنه، تقدیر دوم بازیگری زن، تندیس بهترین متن و تقدیر دوم کارگردانی را از آن خود کرده و به عنوان اثر برگزیده معرفی شد.

 

 




نظرات کاربران