در حال بارگذاری ...
گفت وگو با حسین مسافر آستانه به بهانه اجرای نمایشش در شرایط کرونایی

ترکیب بازیگران نمایش برگشتن دستخوش تغییر شد
پیش بینی فاصله گذاری اجتماعی برای تماشاگران و گروه نمایش

ایران تئاتر:مسافرآستانه گفت:با قطعی شدن اجرا چند هفته‌ای است تمرینات " برگشتن " دوباره آغازشده است و تغییراتی در ترکیب گروه بازیگران به واسطه حضور برخی از بازیگران در سایر کارها در شرایط کرونایی به وجود آمد و الهه حسینی، پروا آقاجانی و جواد فولادی به تیم بازیگری اضافه شدند.

حسین مسافر آستانه کارگردان نام آشنای تئاتر درگفت وگو با ایران تئاتر در باره اجرای نمایش برگشتن در شرایط کرونایی گفت: برای اجرای این نمایش از پاییز سال قبل با بچه های گروه کارمان را شروع کردیم و بعد از خاتمه اجرا در تئاتر شهر قرار شد نمایش از اول اسفند ماه دوباره در تماشاخانه سرو روی صحنه برود و به همین دلیل از اواخر دی ماه تمرینات مجدد شروع شد ، اما به علت کورنا اجرا کنسل شد و دوباره با قطعی شدن اجرا چند هفته‌ای است تمرینات دوباره آغازشده است و تغییراتی در ترکیب گروه بازیگران به واسطه حضور برخی از بازیگران در سایر کارها به وجود آمد و الهه حسینی، پروا آقاجانی و جواد فولادی به تیم بازیگری اضافه شدند.

این کارگردان با تاکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی در نمایش برگشتن تصریح کرد: ساختار اجرایی نمایش به این گونه طراحی شده که در نود درصد صحنه دو و یا سه بازیگر حضور دارند و آنها هم با با فاصله دور یک میز نشسته اند و از این بابت خیالمان راحت است که فاصله گذاری درستی انجام می شود .

این مدیر فرهنگی با اشاره به شرایط شیوع دوباره کورنا در اغلب مناطق کشور افزود:الان شرایط بسیار سخت و نگران کننده است و به علت عدم رعایت موارد بهداشتی شیوع کورنا گسترش پیدا کرده است و من امیدوارم در شرایطی اجراها آغاز شود که حتی یک بازیگر و یا تماشاگر هم بیمار نشود که برای من آزار دهنده و غیر قابل تحمل است .

مسافر آستانه با اشاره به هماهنگی های بهداشتی با مدیریت تماشاخانه سرو گفت: قرار است سالن نمایش روزی دوبار ضد عفونی شود و با تب سنج از تماشاگران تست گرفته شود و البته استفاده از نصف ظرفیت سالن برای حضور تماشاگران مشکلات و چالش های زیادی در پیش روی همه اهالی تئاتر وجود دارد و امیدوارم از این شراط به سلامت عبور کنیم.

این کارگردان در باره  نمایش برگشتن عنوان کرد:  اصل شکل گیری نمایش این نمایش با مضمون دفاع مقدس در ژانر اجتماعی در تمرین‌ها و با اتودهایی که زده شده شکل گرفته است و در واقع می‌توان آن را کار کارگاهی دانست و به طور مشخص از قبل طراحی مشخصی را نداشتیم بلکه در طول تمرینات به این شریط رسیدیم . البته از قبل می‌دانستیم قرار است در چه مسیری حرکت کنیم، اما چگونگی رسیدن به ساختار اجرایی نمایش را در طول تمرین پیدا شد. اگر این تیم و این گروه بازیگران نبودند با همه آنچه که از قبل برای خودمان مشخص بود شاید به یک نتیجه و اجرای دیگر می‌رسیدیم. همانطور که خود بازیگران هم اشاره کرده اند در اجرا همه امکانات از آن‌ها گرفته شده بود و حضورشان در این نمایش نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای داشت. چه بازیگران کودک نمایش وسایر بازیگران نمایش که نقش‌های اصلی را برعهده داشتند اگر نبودند این اثر نمایشی به این شکل آماده اجرا نمی‌شد.مساله‌ای که همیشه برای اینکه بازیگران کمتر بازی نمایشی ارائه کنند این بود که هیچ چیزی را به مخاطبان تحمیل نکنیم، چون نکته‌ای که در این نوع آثار وجود دارد این است که معمولا در اجرا ، بیانه و پیام سر راست  را به تماشاگران القا می‌کنند، در حالی که مخاطب خیلی زود متوجه این مساله می‌شود و سریع هم نسبت به آن موضع می‌گیرد.

وی افزود : در نمایش برگشتن بحث ارزش و جایگاه شهدا بسیار مهم است .شهدایی که همیشه در کنار ما هستند.در این نمایش هم قرار است همین مساله به مخاطبان القا شود که مادر شهید دارد لحظه به لحظه با "عزت" زندگی می‌کند و از نظرش "عزت "مفقود نیست و شهید نشده است. از پس همین ذهنیت و بدون اینکه شعار داده باشیم مفهوم اینکه شهدا زنده هستند به تماشاگران انتقال داده می‌شود. در بخشی از نمایش نیز درباره فراموش شدن مادران شهدا هشدار داده می‌شود. در این نمایش این نکته یادآوری می‌شود که مادران شهدا را یادمان رفته است در حالی که این عزیزان دارند در کنار ما در جامعه زندگی می‌کنند و ما حتی گاهی برخورد مناسبی با آن‌ها نداریم.

 




مطالب مرتبط

داور جشنواره تئاتر منطقه‌ای مطرح کرد

حسین مسافرآستانه: جشنواره زمینه‌ساز تعامل حرفه‌ای هنرمندان با یکدیگر است
داور جشنواره تئاتر منطقه‌ای مطرح کرد

حسین مسافرآستانه: جشنواره زمینه‌ساز تعامل حرفه‌ای هنرمندان با یکدیگر است

حسین مسافرآستانه یکی از داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند در تبریز می‌گوید این رویداد به خوبی می‌تواند گروه‌های استانی را با یکدیگر مواجه کند و باعث تعامل حرفه‌ای هنرمندان با یکدیگر و زمینه‌ساز بهره‌مندی اهالی تئاتر در مناطق مختلف کشور از تجربه‌های دیگر ...

|

جشنواره تئاتر استان گیلان، برگزیدگان خود را شناخت

جشنواره تئاتر استان گیلان، برگزیدگان خود را شناخت

با پایان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان گیلان، نمایش صحنه‌ای «پا برهنه در بهشت» به کارگردانی رضا فتوت‌خواه و نمایش‌های خیابانی «مجسمه» به کارگردانی میلاد حسین‌زاده و «آخرین نفس» به کارگردانی آرزو علیپور، به جشنواره تئاتر مناطق فجر معرفی شدند. هیئت داوران این رویداد، ...

|

نظرات کاربران