در حال بارگذاری ...
گزارش ایران تئاتر از شب آغاز فعالیت تماشاخانه‌ها:

چراغ صحنه روشن شد
رعایت کامل پروتکل با میزبانی ۵۰ درصد تماشاگر

ایران تئاتر: روز اول تیرماه ۱۳۹۹ برای هنرمندان و مخاطبان تئاتر بی شک پیام آور مرحله جدیدی ست که دوران پساکرونایی برای آنها به ارمغان آورده است.

اهالی تئاتر این روزها با تجربه ای مضاعف از 4 ماه مطالعه، 4 ماه اندیشه ورزی برای یافتن راهی نو، 4 ماه آزمایش و خطای فضای مجازی و انبوه باید و نبایدهای دیگر، اینبار قرار است در صحنه ای گام بردارند که برچسب «پروتکل بهداشتی» بر پیشانی دارد. دورانی که بی شک نیازمند ایده سازی، ایده پروری و تلاش مضاعف همه حوزه تئاتر است.تئاتر مولوی طلایه دار اجراهای پسا کرونایی شد،از همین رو به این مرکز سر زدیم تا از حال و هوای شب آغازین تئاترها خبری بگیریم.

 

معاون اجرایی مرکز تئاتر مولوی: رعایت کامل پروتکل با میزبانی 50درصد تماشاگران

مجتبی جدی معاون اجرایی مرکز تئاتر مولوی در این خصوص گفت: سالن های مرکز تئاتر مولوی با توجه به درخواست دانشجویان برای به روی صحنه رفتن نمایش هایی که اجراهای آنها عقب افتاده بود، از یک تیرماه فعال شدند. این نمایش ها بعد از جشنواره فجر به مدت یک هفته روی صحنه بودند و از 4 اسفند با شیوع کرونا و تعطیلی تماشاخانه ها، متوقف شده بودند.

جدی در خصوص نحوه رعایت پروتکل های بهداشتی در مرکز تئاتر مولوی گفت: هر روز در این مرکز فقت

ط سه نمایش به روی صحنه می رود. برای این منظور،  سالن اصلی را به دو باکس تقسیم کردیم و هر روز یک نمایش در هر باکس به اجرا در می آید.

وی اضافه کرد: با توجه به تاکید بر حفظ فاصله ایمنی در سالن ها، ظرفیت سالن 50درصد اعلام کردیم که در این صورت سالن کوچک با گنجایش 49 صندلی، پذیرای 25 تماشاگر، و هر باکس سالن اصلی با گنجایش 80 صندلی، پذیرای 40تماشاگر خواهد بود.

معاون اجرایی مرکز تئاتر مولوی در خصوص نحوه جذب مخاطب در این ایام تصریح کرد: با وجود اینکه اولین روز باز شدن سالن ها را شاهد بودیم 17 تماشگر برای سالن کوچک داشتیم که هرچند به نظرم آمار خوبی است .

 

کارگردان نمایش ابرشلوارپوش: باید با مهمان ناخوانده کنار آمد

نمایش «ابر شلوارپوش» به نویسندگی، کارگردانی و بازیگری علیرضا اخوان را باید اولین های نمایشی پساکرونایی تئاتر ایران بنامیم. نمایشی که که از 20 بهمن 98 اجرای خود را در سالن کوچک تالار مولوی شروع کرده بود و قرار بود تا 26 اسفند به صحنه باشد اما بعد از 10 اجرا کارش متوقف شد.

علیرضا اخوان در این خصوص گفت: یک سال برای 50دقیقه اجرا تمرین داشتیم چقدر اتود زدیم و دور ریختیم تا در نهایت به این ایده رسیدیم. با شور و شوق اجرا را شروع کردیم اما 10 شب بیشتر نماندیم. اجرای یکشنبه 4 اسفند، 4 ماه طول کشید.

از او در خصوص مشقت های این ایام پرسیدم، گفت: یک دیکتاتور به نام کرونا آمد، قراردادهای جدید گذاشت، فاصله بین بدن ها را ایجاد کرد، نرفتن، تولید نکردن، خانه نشین شدن و ... ؛ یک مهمان ناخواسته که باید با آن کنار می آمدیم.

وی افزود: باید یاد بگیریم با این شرایط کنار بیاییم. این یک موقعیت جدید در جهان است و آدم باهوش باید خود را انطباق دهد. در این شرایط حتی محبت کردن ها هم تغییر کرده است و باید بپذیریم.

اخوان با انتقاد از اقدامات برخی برای هنرمندان در دوران کرونا گفت: چرا تئاتر در این دوران حمایت نشد. چرا صدا و سیما و مسئولان راهی برای برون رفت نیافتند. آیا امکان این نبود که با یک تفاهم نامه و تعامل ساده، تله تئاترها را فعال کنیم تا حداقل ارتباط مردم و تئاتر قطع نشود.

وی افزود: نهایت این نقص، تنزل تئاتر به «تئاتر آنلاین» منجر شد. تئاتری که در آن مقوله بدن حذف شده بود و اکثر کارها گزارش تئاتر بود.

از او پرسیدم ادامه تئاتر در دوران پسا کرونا را چطور می بینید؟، گفت: برای پاسخ به این سوال خیلی جوانم. اما متن من یک رویکرد جدید را ایجاد کرد. به نحوی که برخی می گویند این نمایش را در دوران قرنطینه و کرونا نوشته اید. این برایم بسیار جذاب است که نمایش یک معنای جدید پیدا کرد.

 

مخاطبان خوشحال از آغاز اجراها

پر شدن 70 درصد صندلی های یک نمایش در اولین روز پس از کرونا، نوید خوبی برای اهالی تئاتری است که با دلهره جذب مخاطب این ایام را می گذرانند. هرچند به نظر خیلی از مخاطبان نیز همانند هنرمندان در انتظار باز شدن سالن ها بودند.

سعید، دانشجوست، در حال صحبت با یکی از دست اندرکاران نمایش، صحبتم را با او شروع کردم.

هم از باز شدن تماشاخانه ها رضای بود و هم ازاجرا. می گفت: تئاتر برای ما یک برنامه دائمی بود و هرماه سعی می کردم دو سه نمایش را ببینم. خیلی خوشحالم دوباره این روند آغاز شد.

وی اضافه کرد: برای کسی که به تئاتر علاقه مند باشد باز شدن سالن ها، یک پیام خوش است و من مطمئن هستم تئاتر به روزهای خوش قبل از کرونا بر خواهد گشت.

سعید در خصوص نحوه رعایت پروتکل بهداشتی سالن نیز گفت: یکسری اصول از جمله استفاده از ماسک برای ورد به سالن یا کاهش 50 درصدی تماشاگران، خوب است هرچند بی شک گروههای تئاتری از آن متضرر می شوند.

خانم جوانی که خود را از طرفداران تئاتر معرفی کرد و تاکید داشت فقط بنویسم علاقه مند تئاتر، نیز معتقد بود: دیگر به نظر من وقت بازشدن سالن ها رسیده بود از خانه نشینی خسته شده بودیم.

وی افزود: خوشبختانه در این سالن همه ماسک زده بودند و فاصله اجتماعی رعایت شده بود امیدوارم ادامه یابد.

با اجرای اولین نمایش ها، انتظارها بر این است چراغ صحنه تئاتر روشن شود و روشن باقی بماند. این موضوع بی شک کار هنرمندان تئاتر که باید با نیمی از مخاطبان سالن را آماده اجرا کنند و مسئولانی که پس از پایان فشارهای اولین گام، باید خود را مهیای گام دومی کنند که در آن مقوله هایی چون کاهش حجم تئاتر، کمبود مخاطب، راههای تبلیغات به روز، ایجاد راههای نوین برای همزیستی با کرونا و حتی ایجاد ستاد بحران برای مقابله با حوادث اینچنینی برجسته شده اند.

 

گزارش از علی رحیمی




مطالب مرتبط

مروری بر نظر صاحب نظران به بهانه تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر احیای یک مدیوم:

تولید تله تئاتر راهکار موثر حمایت از معیشت هنرمندان
مروری بر نظر صاحب نظران به بهانه تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر احیای یک مدیوم:

تولید تله تئاتر راهکار موثر حمایت از معیشت هنرمندان

ایران تئاتر- علی رحیمی: تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص احیای تولید تله تئاتر نشان داد که نگاه مسئولان همسو با طرح های کارشناسی صاحب نظران است.

|

اسارت، کرونا ، تئاتر و دفاع مقدس در گفت و گو با آزاده سرافراز محمد باقر عباسی:

از ساخت لباس پلنگی با پوست پیاز تا نمایش عروسکی آقای اشتیاق
 انگیزه از دست نرود هر کاری ممکن می شود
اسارت، کرونا ، تئاتر و دفاع مقدس در گفت و گو با آزاده سرافراز محمد باقر عباسی:

از ساخت لباس پلنگی با پوست پیاز تا نمایش عروسکی آقای اشتیاق
انگیزه از دست نرود هر کاری ممکن می شود

ایران تئاتر: آزاد سرافراز محمدباقر عباسی از هنرمندان مطرح تئاتر در دوران اسارت است که اسرا با نمایش های طنز او به ویژه نمایش عروسکی آقای اشتیاق خاطرات زیادی دارند.

|

بازخوانی ظرفیت های تله تئاتر در روزهای کرونا با قطب الدین صادقی

در ورود به فضای مجازی شتاب زده نباید عمل کنیم
در این بحران دیگر  سازمان های ذی نقش فرهنگی کجا هستند؟
بازخوانی ظرفیت های تله تئاتر در روزهای کرونا با قطب الدین صادقی

در ورود به فضای مجازی شتاب زده نباید عمل کنیم
در این بحران دیگر سازمان های ذی نقش فرهنگی کجا هستند؟

ایران تئاتر: قطب الدین صادقی با تاکید براینکه در ورود به فضای مجازی شتاب زده نباید عمل کرد، معتقد است بهترین کاری که هنرمندان تئاتر باید در این ایام انجام دهند مطالعه، ارتقای دانش، مرور گذشته و برنامه ریزی برای آینده است.

|

بازخوانی ظرفیت های تله تئاتر در روزهای کرونا با هادی مرزبان:

این روزها تلویزیون علم ضد تئاتری برداشته است!
مبادا نمایش هایی ضعیف در فضای مجازی باعث دفع مخاطب شود
بازخوانی ظرفیت های تله تئاتر در روزهای کرونا با هادی مرزبان:

این روزها تلویزیون علم ضد تئاتری برداشته است!
مبادا نمایش هایی ضعیف در فضای مجازی باعث دفع مخاطب شود

ایران تئاتر: هادی مرزبان مرزبان با انتقاد از نوع مدیریت این روزهای تلویزیون در مواجه با تئاتر معتقد است فضای مجازی نمی تواند فضای مناسبی برای اجرای تئاتر باشد.

|

بازخوانی ظرفیت های تله تئاتر در روزهای کرونا با ایرج راد(3)

بهترین راهکار برای این روزهای تئاتر استفاده از رسانه تلویزیون است
بازخوانی ظرفیت های تله تئاتر در روزهای کرونا با ایرج راد(3)

بهترین راهکار برای این روزهای تئاتر استفاده از رسانه تلویزیون است

ایرج راد با تاکید بر اینکه لازمه تئاتر اجرای زنده و در حضور تماشاگر است و بدون بررسی و شناخت کافی نمی توان تئاتر را در فضای مجازی تعریف کرد، می گوید: در این بحران که امکان اجرای زنده نیست، بهترین راهکار استفاده از تلویزیون است.

|

بازخوانی ظرفیت های تله تئاتر در روزهای کرونا  با مهرداد رایانی مخصوص(2)

بعد از کرونا باید منتظر دگردیسی در تئاتر باشیم
اولویت  «جذب مخاطب با حفظ ماهیت تئاتر» در فضای مجازی
بازخوانی ظرفیت های تله تئاتر در روزهای کرونا با مهرداد رایانی مخصوص(2)

بعد از کرونا باید منتظر دگردیسی در تئاتر باشیم
اولویت «جذب مخاطب با حفظ ماهیت تئاتر» در فضای مجازی

مهرداد رایانی مخصوص معتقد است که دگردیسی در تئاتر در این شرایط ممکن است اما نه در یک برهه زمانی، دو سه ماه، باید تامل کرد، تفکر کرد تا در نهایت قدم های درست برداشت.

|

رحمان سیفی آزاد با تجربه مدیرت تله تئاتر (1)

عرضه مجازی تئاتر در شرایط کرونایی فرصت های بین المللی را تقویت می کند
تله تئاتر  جایگزین شغلی خوبی برای هنرمندان تئاتر است
رحمان سیفی آزاد با تجربه مدیرت تله تئاتر (1)

عرضه مجازی تئاتر در شرایط کرونایی فرصت های بین المللی را تقویت می کند
تله تئاتر جایگزین شغلی خوبی برای هنرمندان تئاتر است

ایران تئاتر: بیش از 70 روز از تعطیلی تماشاخانه های کشور می گذرد و هنرمندان تئاتر بی صبرانه در انتظار فعالیت دوباره هستند که هیچ کس زمان دقیق شروع آن را نمی داند.

|

در گفت و گو با مدیر روابط عمومی مطرح شد

مخالفت اداره کل هنرهای نمایشی با ادامه تعطیلی تئاتر
در گفت و گو با مدیر روابط عمومی مطرح شد

مخالفت اداره کل هنرهای نمایشی با ادامه تعطیلی تئاتر

مدیر روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی ضمن اعتراض به استمرار تعطیلی فعالیت‌های تئاتری ذیل محدودیت‌های کرونایی، تصریح کرد اداره کل مخالف تعطیلی تئاتر و سالن‌های تئاتری است.

|

در گفت و گو با حسین مسافر آستانه مطرح شد

یک هشدار جدی درباره وضعیت معیشتی هنرمندان
در گفت و گو با حسین مسافر آستانه مطرح شد

یک هشدار جدی درباره وضعیت معیشتی هنرمندان

حسین مسافر آستانه با انتقاد از تعطیلی ادامه‌دار تئاتر و سینما گفت: این توقع از ستاد مقابله با کرونا و دولت وجود دارد که به زودی در این زمینه تصمیمی جدی بگیرند؛ چراکه ارتزاق هنرمندان تئاتر در خطر جدی است.

|

نظرات کاربران