در حال بارگذاری ...
در رادیو نمایش بررسی شد

واکاوی شبکه‌های VOD در «نمای نقره ای»

در برنامه زنده «نمای نقره ای» رادیو نمایش ، مقوله شبکه‌های VOD مورد واکاوی قرار گرفت.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی رادیو نمایش، در کنار شبکه های متعدد تلویزیون و با پیشرفت تکنولوژی و گستردگی شبکه های ماهواره ای و اینترنتی و فراگیر شدن فضای مجازی ، فرصتی ایجاد شد تا شبکه ای همانند شبکه نمایش خانگی که سالها در تولید و ارائه اثر فعالیت داشت در یک اقدامی مشابه شبکه های اینترنتی تحت عنوان «وی او دی» VOD را ایجاد نمایند.
 VOD مخفف «Video On Demand» است که ترجمه فارسی آن «ویدئوی درخواستی» می‌شود. شبکه های VOD در حال حاضر نقش مهمی دارند و امروزه یکی از محبوب‌ترین سایت‌های اینترنتی پخش فیلم محسوب می شوند، با توسعه زیرساخت‌های اینترنت و بالارفتن سرعت دسترسی به اینترنت، جای خود را در دل مخاطبین ایرانی باز کرده اند .

در این خصوص مهدی یزدانی مدیرعامل سابق رسانه‌های تصویری وزارت ارشاد دربرنامه زنده  «نمای نقره ای» رادیو نمایش اظهار کرد : این پلتفرم از سال ٩۴ کار خود را آغاز کردو قرار بود این امکان را داشته باشد که در لحظه ١٠٠ هزار کاربر را پوشش دهند و این مستلزم هزینه اساسی در زیرساخت‌ها بود و به دلیل نبود امکانات خیلی از این سامانه‌ها حذف شد اما به هرحال این یک ظرفیت است که باید به نحو احسن از آن استفاده شود.

او درباره اکران آنلاین گفت: یک موردی که در این سامانه‌ها مثبت است این است که سهم صاحب اثر در اکران خیلی بیشتر است و این موضوع ایجاد انگیزه می‌کند که صاحبان اثر برای اکران در این سامانه‌ها اقدام کنند.
وی درباره کپی غیرقانونی در این سامانه‌ها عنوان کرد: متاسفانه دوساعت بعد از شروع اکران در این سامانه‌ها، فیلم‌ها کپی می‌شوند و صاحبان وی او دی فقط می‌توانند که برای شکایت اقدام کنند و ما سایت‌ها را به مراجع قضایی معرفی می‌کنیم.
یزدانی گفت: ما در بستر قانونی به وجود آمده می‌توانیم در اینترنت ملی زیرساخت‌های خود را پیشرفته‌تر کنیم. همه اهالی سینما نیز در پیشرفت پلتفرم‌ها ذی‌نفع هستند و باید همه کمک کنند.
در پایان اسماعیل باستانی مجری و تهیه کننده برنامه افزود: متاسفانه مافیا در سینما و وی او دی ها نقش مهمی دارد. باید محتوا در این سامانه‌ها اهمیت بیشتری داشته باشدو اینترنت ملی نیز می‌تواند کمک فراوانی به فرهنگ و هنر کند و فیلم وقتی در یک بستر تکنولوژی به دست مخاطب برسد تهیه کننده و فیلمساز با رغبت بیشتری با این سامانه‌ها همکاری می‌کنند.
«نمای نقره‌ای» به تهیه کنندگی و گویندگی اسماعیل باستانی ، با یک فرمت جدید و صراحت لهجه درباره سینما ، یک شنبه ها ساعت 21 به صورت زنده از رادیو نمایش پخش می شود.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران