در حال بارگذاری ...
گزارشی از حال و هوای این روزهای تئاتر مستقل تهران:

سالن امن ، نمایش خوب و طیف متنوع مخاطب
حال همه ما خوب است...

ایران تئاتر: با اعلام از سرگیری تئاتر، تماشاخانه تهرانی در کمترین زمان اقدام به بازگشایی کردند و با وجود همه دلهره ها و نگرانی هایی که از نبود مخاطب و ضرر مالی، احتمال بروز بیماری و ... وجود داشت، چراغ تئاتر را پس از ۴ ماه روشن کردند.

یاران وفاداری که  نشان دادند که پشتیبان تئاتر هستند و به دور از تمامی حواشی به نام تئاتر قدم برمیدارند .تماشاخانه مستقل تهران از این گروه است. تماشاخانه ای که دوران کرونا نیز تلاش های زیادی برای فرهنگسازی از مسیر تئاتر کرد و با شروع بازگشایی سالن ها نیز به عنوان پیشتاز این مسیر خود را معرفی کرد.

 

مصطفی کوشکی: وظیفه ماست که نگذاریم حتی یک روز فرهنگ و هنر تعطیل شود

مصطفی کوشکی مدیر تئاتر مستقل تهران در گفت و گو با ایران تئاتر گفت: چه به عنوان مدیر یک تماشاخانه و چه به عنوان کارگردان معتقدم که پا پس کشیدن تصمیم درستی نیست و باید حرکت کرد.

وی با انتقاد از برخی که معتقدند برای حفظ سلامتی نباید نمایش در دوران کرونا به روی صحنه برود، گفت: مخاطب تئاتر همان فردی است که صیح ها برای حضور در محل کار سوار بر اتوبوس، تاکسی و مترو می شود، در محل کار با افراد زیادی روبروست و در فروشگاه و پارک و ... حاضر می شود. کرونا همراه ماست و ما باید برای همزیستی با آن برنامه ریزی کنیم چون حاکمیت موضوع را چه از لحاظ پروتکل بهداشتی و چه اقتصادی بر عهده خود ما گذاشته است.

کوشکی تصریح کرد: همه ما برای سلامتی خودمان و مردم اولویت قائل هستیم ولی کنار کشیدن در این برهه زمانی، ضربه زدن به تئاتر و در صورت ادامه یافتن صدمه زدن به فرهنگ کشور است.

وی با تاکید بر اینکه با هر روز تعطیلی فرهنگ و هنر، ضربه خیلی سهمگین بر پیکره جامعه مدنی ما وارد می شود، تصریح کرد: هر چقدر مردم جامعه از فرهنگ و هنر دور شوند معضلات و آسیب های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ... گسترده تر را شاهد خواهیم بود. لذا با همه ضرر و زیان هایی که هم گروههای تئاتری و هم تماشاخانه ها در آغاز اجراها شاهد هستند معتقدم وظیفه ماست که در این شرایط فرهنگ و هنر را تعطیل نکنیم. کتاب تئاتر، سینما، موسیقی و ... باعث می شود جامعه تلطیف شود، فکر کند، اندیشه در آن جریان یابد وقتی نباشد شکل رفتاری مردم تغییر می کند چون اندیشه بر رفتارها حاکم نیست.

مدیر تماشاخانه مستقل با ابراز امیدواری از اینکه سایر هنرمندان نیز با رعایت پروتکل های بهداشتی کار را شروع کنند، گفت: با وجود هزینه های سنگین اقلام و تجهیزات بهداشتی، ما پروتکل ها را به طور کامل در تماشاخانه رعایت می کنیم. ظرفیت سالن ها را به 50درصد رسانده ایم. سالن به طور کامل در زمانبندی مشخص به ویژه بین دو اجرا ضدعفونی می شود.  استفاده از ماسک برای هنرمندان و مخاطبان الزامی است و اگر کسی ماسک نداشت به او ارائه می کنیم. دو سالن گریم مجزا هم برای گروههای تئاتری داریم.

وی تصریح کرد: اداره کل هنرهای نمایشی نیز قول هایی جهت ارائه اقلام و تجهیزات بهداشتی داده است که امیدواریم هرچه زودتر این وعده ها عملی شود تا بهتر بتوانیم در مسیر حمایت بهداشتی از مخاطبان کوشا باشیم.

از کوشکی در خصوص وضعیت تماشاگران و راهکارهایی برای کاهش زیان نمایش ها به دلیل کاهش 50درصد سالن ها پرسیدیم، گفت: در حال حاضر مخاطبان استقبال خوبی داشته اند و ما نیز به گروه های نمایشی این وعده را داده ایم که اگر بیش از ظرفیت 50درصد آنها استقبال شد، یک اجرای ویژه رایگان برایشان در نظر بگیریم تا دچار ضرر و زیان نشوند.

وی افزود: ما در کنار گروههای نمایشی هستیم و اعتقاد داریم این درکنار هم بودن ها و حمایت از یکدیگر باید اتفاق بیفتد تا در نهایتش تئاتر ماندگار بماند. تعطیلی تئاتر به نفع هیچ کس نیست.

 

فرزاد امینی:  تئاترم، هیچ ارتباطی با بودن یا نبودن جهان  چه با کرونا، چه بی کرونا ندارد

فرزاد امینی کارگردان نمایش «یازده جریحه روح»، 11 داستان کوتاه مجموعه سه قطره خون را پس از سه سال کاووش، بررسی و تمرین به روی صحنه برده است و این اتفاق  به قول خودش به مثابه تحقق جهان ، وطن است.

او در این خصوص به ایران تئاتر گفت: یازده جریحه روح جهان و موطنی است که من در آن موجودم، یک اگزیستانس ام، و جهان واقع هم جایی است که در آن نیست ام، عدم ام، همانطور که جهان واقع نحوی از عدم است. از این جهت اصلا حاضر نیست در مورد کرونا به عنوان مسئله ای برای تئاتر صحبت کند.

امینی افزود: تئاتر من بودن من است، و بودن من نه بودن دیگری است و نه بودن جهان، پس تئاتر من وجودی در جهان ندارد، و نیز وجودی در جماعت جهان. من در جهان نخواهم مرد، من ضمن کارگردانی کردن خواهم مرد، با کرونا یا بی کرونا. من ضمن کارگردانی کردن و خلق فرم، فیگور، کمپوزیسیون، دیزاین صدا و میزانسن می میرم. من در در جهان وجود خودم خواهم مرد، نه در جهان معدوم بیرون خودم.

وی ادامه داد: من زندگی را از پدر و مادرم آموختم و شاهد بودم که چطور با چنگ و دندان بار زندگی را به دوش کشیدند، شبانه روزی تلاش کردند و از هیچ کس توقع نداشتند. نگاه من به تئاتر  به همین منوال است.

امینی در ادامه به شرح علت انتخاب آثار هدایت برای اجرا پرداخت و گفت: در پاریس که بودم به قبرستان پرلاشز محل دفن صادق هدایت رفتم. در آنجا مدتی در خودم، کشورم، فرهنگ ایران، دورانی که زندگی می کنیم، گذشته ایران و ... تامل کردم. در آنجا به صادق هدایت گفتم من با سه اثر تو کاردارم و وقتی برگردم با سه قطره خون شروع می کنم و یازده قصه آن را به روی صحنه خواهم برد.

وی با اشاره به اینکه این نمایش قرار بود در فروردین ماه اجرای عموم داشته باشد، که به دلیل تعطیلی تماشاخانه ها، به تیرماه موکول شد، گفت: سه سال برای آماده سازی نمایش تلاش کردم و از آبان 96 تمرینات آن را با گروه آغاز نمودم. نمایش پیچیده ای است  چون تلاشم این بود تا 11 قصه سه قطره خودن را اپیزود به اپیزود با تمام جزئیات اجرا کنم. بسیار خوشحالم که این نمایش روی صحنه رفت.

کارگردان نمایش یازده جریحه روح در پاسخ به این سوال که کاهش مخاطب در دوران پساکرونا بر عملکرد شما تاثیر نداشت، گفت: نبود تماشاگر دیگر برای من شوک آور نیست.  غریب نیست. در کارهای پیشین نیز در شب های زیادی تماشاگر کم داشتیم یا به خاطر نبود تماشاگر اصلا اجرا نرفتیم.

وی اضافه کرد: سال 75، 19 ساله بودم که برای دیدن نمایش «طعم گیلاس» عباس کیارستمی که نخل طلای جشنواره فیلم کن را داشت، به سینما رفتم. فکر می کردم استقبال زیادی از آن بشود اما 20 نفر بیشتر در سالن نبودند که تا انتهای فیلم هم خیلی از آنها رفتند. این فیلم به خاطر نبود مخاطب، دو هفته بیشتر اکران نشد.

او با نقل به مضمون از عباس کیارستمی در خصوص تنهایی هنرمند در مقابل بودن یا نبودن جهان و استقبال عموم ، در ورکشاپی در یکی از دانشگاههای آمریکا گفت: من در یک تامل بسیار شخصی و در یک تنهایی محض یک تصمیم شخصی می گیرم. دوربین را بر می دارم و کار را شروع می کنم. فارغ از اینکه چه اتفاق خواهد افتاد. اگر این تصمیم را نگرفته باشم متزلزل می شوم. من نیز به این موضوع اعتقاد دارم. باید در یک بی رحمی به تصمیمی صادقانه و تنهایی محض از جهان و خلق اش، این خطابه را در خود و با خود بگویم و غیر از این دیگر چیزی است  مثل بیزینس، شهرت و ... دیگر نسبتی با هنر ندارد. البته وجود موضوعاتی مثل مخاطب، درآمد، شهرت، اشکالی ندارد اما من معتقدم نسبتی با هنر ندارند.

 

پرنیا شمس: انتظار این استقبال را از تماشاگران نداشتم

پرنیا شمس از کارگردان موفق سال گذشته تئاتر کشور که با نمایش «است» علاوه بر حضور در جشنواره فجر و انتخاب به عنوان نمایش برگزیده جشنواره تئاتر دانشگاهی، در تماشاخانه مولوی و تئاتر مستقل اجرا داشت، اولین اجرای سال 99 خود را از یک تیر  در این سالن آغاز کرد.

شمس در خصوص پیش قدم شدن این نمایش در برهه پس از کرونا، گفت است : حقیقتا پیش بینی نمی کردم که استقبالی از اجراهای عمومی شود.

وی افزود: اجراها را با این تصور که شب هایی با دو سه تماشاگر اجرا برویم یا حتی اصلا تماشاگری نداشته باشیم شروع کردیم ولی خدا را شکر اتفاق خوبی برای نمایش اتفاق افتاد و تماشاگران استقبال خوبی داشتند.

شمس با تاکید بر حفظ پروتکل های بهداشتی در زمان اجرای این نمایش، گفت: هم هنرمندان و هم تماشاگران پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند و من فکر نمی کنم مشکلی پیش بیاید و از این جهت خدا را شاکرم.

 

حال و هوای مخاطبان خوب است

هرچند انتظار استقبال از آثار نمایشی پس از باز شدن تماشاخانه ها در نگاه اغلب کارشناسان بسیار ضعیف به نظر می رسید اما آمارهای هفته گذشته تئاترها نشان از آن دارد که حال و هوای مخاطبان خوب است و به نظر می رسد همگام با هنرمندان، مخاطبان نیز در انتظار بازگشایی تماشاخانه ها لحظه شماری می کردند.

سعید رضایی دانشجوی دانشگاه آزاد است و تفننی برای تماشای تئاتر می آید. او در خصوص استقبال تماشاگران از نمایش ها، گفت: قبل از اینکه بیایم فکر می کردم سالن خالی باشد و هیچ کس به خاطر کرونا برای دیدن نمایش نیاید اما نگاهم کاملا متفاوت بود.

وی آمادگی گروه های نمایشی نیز از دیگر نکات مورد توجه اش عنوان کرد و افزود: اولین روزهای اجرای نمایش هاست و انتظار نمی رفت گروهها بعد از 4 ماه استراحت خوب ظاهر شوند اما دو نمایشی که دیدم نشان داد گروه اجرایی با آمادگی در صحنه ظاهر می شود.

معصومه عبیدی  که خود از هنردوستان و علاقه مندان به بازیگری است نیز پس از مدتها دوری از تئاتر، برای دیدن اجرای نمایش آمده است. وی در خصوص نحوه اجرای پروتکل بهداشتی گفت: به نظرم تماشاخانه ها خیلی اصولی با این موضوع برخورد می کنند. ماسک اجباری است و اگر کسی هم ندارد دریافت می کند، وضعیت سالن ها نیز مطلوب به نظر می رسد.

مهران نبوی نیز که به همراه دوستش برای اولین بار پای اجرای یک نمایش نشسته است نیز از حال و هوای خوب خود گفت.

وی گفت: تاکنون تئاتر ندیده بودم و پس از 4ماه قرنطینه، دوستم برای رفع خستگی تئاتر را پیشنهاد داد. روز خوبی بود خیلی خوشحالم امیدوارم بتوانم رویه حضورم را ادامه دهم.

این آغاز که از تنوع مخاطب و رضایت او از شرایط اجرا و سالن حکایت دارد روند رونق تئاتر کشور را رقم خواهد زد.

گزارش از علی رحیمی




نظرات کاربران