در حال بارگذاری ...
با حضور منیژه محامدی در برنامه «گیومه»

تئاتر کاربردی وتئاتر درمانی در رادیو نمایش بررسی شد

در برنامه امروز «گیومه» رادیو نمایش ، موضوع تئاتر کاربردی و تئاتر درمانی مورد بررسی قرار گرفت .

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی رادیو نمایش ، در این برنامه منیژه محامدی کارگردان و نویسنده ، علی ظفر قهرمانی نژاد ؛کارگردان ، پژوهشگر و مدرس تئاتر و مجید امرایی از فعالان نمایش درمانی در کشور میهمان برنامه شدند و درباره تأتر کاربردی و درمانی با آنها گفت و گو شد.
منیژه محامدی کارگردان و نویسنده به عنوان یکی از اولین نفراتی که تأتر کاربردی را در ایران آورد گفت : تأتر درمانی در حال حاضر در ایران درست نیست ، تأتر درمانی برای برقراری ارتباط با مخاطب است و حال مخاطب را خوب می کند . تفاوت بین تاتر درمانی و تاتر این است که تاتر درمانی به دنبال این است که شرایط را بهتر کند.
تأتر درمانی در لحظه باید  اتفاق باید بیفتد و بیماربا تأتر ارتباط برقرار کند و مشکلات را خودش به بیرون بریزد و سوال از او شود به قولی خود مخاطب باید به این موضوع نگاه کند و ارتباط کامل برقرار کند.
در ادامه علی ظفر قهرمانی نژاد ؛کارگردان ، پژوهشگر و مدرس تئاترافزود: تئاتر کاربردی،  تعامل نمایشی به منظور ایجاد تغییر درست است که تئاتر اجرا می شود اما مردم آن را خلق می کنند ، هدف تئاتر تغییر است و می خواهد تغییر ایجاد کند. هدف این اجرا توانمندی مردم است وسابقه تاریخی دارد و به قرون وسطی برمی گردد .
وی ادامه داد : طرح مسأله ، تعامل با مخاطب و ایجاد واکنش و تغییر در جامعه از عوامل تئاتر کاربردی  است . تأتر کاربردی تفاوت اساسی با تأتر معمولی دارد .رابطه مخاطب با تأتر کاربردی رابطه نظری است. سازوکار این نوع نمایش آن است که تماشاگر آن را تغییر دهد .
همچنین مجید امرایی در این باره  گفت : در تعریف نمایش به بیانی به دنبال تعریف جدیدی از هنرهای نمایشی هستیم. یک پروتکل درمانی در این تئاتر وجود دارد که می تواند باعث درمان شود.
وی در پایان افزود : در پروسه نمایش درمانی با ایجاد موقعیت های مشابه با مخاطب ، زندگی شخصی مخاطب دچار تغییر می شود. در نمایش درمانی مخاطب مسأله خود را روی صحنه می بیند و به دنبال راهکارهای مواجهه با آن موضوع می شود.




مطالب مرتبط

نگاهی به گفتمان رسانه ای هنردرمانی دیجیتالی

نمایش درمانی ،کرونا و دنیای دیجیتال
نگاهی به گفتمان رسانه ای هنردرمانی دیجیتالی

نمایش درمانی ،کرونا و دنیای دیجیتال

ایران تئاتر- مجید امرایی : تا دهه گذشته، تعداد انگشت شماری از هنر درمانگران از فناوری دیجیتالی در روش های مواجهه خود با مراجعان درمانی استفاده می کردند، اما امروزه بسیاری از مراکز درمانی و توانبخشی، هنر درمانی دیجیتالی را به عنوان یکی از روش های مهم و موثر در بحث درمان و ...

|

درباره تئاتر خیابانی و تاثیر بی بدیل آن بر مسائل اجتماعی

نمایش خیابانی مهر تاییدی بر هنر مردمی
درباره تئاتر خیابانی و تاثیر بی بدیل آن بر مسائل اجتماعی

نمایش خیابانی مهر تاییدی بر هنر مردمی

ایران تئاتر- مجید امرایی*: نمایشگر خیابانی مسائل مردم را گوش می دهد و مسائل خود را به گوش مردم می رساند تا در پس این داد و ستد فرهنگی ، جامعه را به سمت تعالی هدایت کند. این نوع نمایش ها اصولا حاصل کنش و واکنش و مبارزه ی بین ظالم و مظلوم و محصول خیزش های مردمی و سرکوب طاغوت هاست پس ...

|

نگاهی به کارکردهای اجتماعی تئاتر خیابانی به بهانه اجرای طرح «من، تو، ما؛ تئاتر، زندگی، کرونا»

دمخور با عامه وفادار به ارزش ها در بحران
نگاهی به کارکردهای اجتماعی تئاتر خیابانی به بهانه اجرای طرح «من، تو، ما؛ تئاتر، زندگی، کرونا»

دمخور با عامه وفادار به ارزش ها در بحران

ایران تئاتر- مجید امرایی: درمیان شیوه‌های مختلف هنر نمایشی، این نمایش فضای باز یا به قولی نمایش خیابانی است که از گذشته تا کنون به دلیل بی واسطه بودن و مردمی بودن، دمخور با عامه اجتماع بوده و ابزاری کاربردی در دفاع از ارزش ها و آرمان های انسانی در سطوح مختلف محسوب شده است .

|

نظرات کاربران