با حضور منیژه محامدی در برنامه «گیومه»
تئاتر کاربردی وتئاتر درمانی در رادیو نمایش بررسی شد
در برنامه امروز «گیومه» رادیو نمایش ، موضوع تئاتر کاربردی و تئاتر درمانی مورد بررسی قرار گرفت .
به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی رادیو نمایش ، در این برنامه منیژه محامدی کارگردان و نویسنده ، علی ظفر قهرمانی نژاد ؛کارگردان ، پژوهشگر و مدرس تئاتر و مجید امرایی از فعالان نمایش درمانی در کشور میهمان برنامه شدند و درباره تأتر کاربردی و درمانی با آنها گفت و گو شد.
منیژه محامدی کارگردان و نویسنده به عنوان یکی از اولین نفراتی که تأتر کاربردی را در ایران آورد گفت : تأتر درمانی در حال حاضر در ایران درست نیست ، تأتر درمانی برای برقراری ارتباط با مخاطب است و حال مخاطب را خوب می کند . تفاوت بین تاتر درمانی و تاتر این است که تاتر درمانی به دنبال این است که شرایط را بهتر کند.
تأتر درمانی در لحظه باید اتفاق باید بیفتد و بیماربا تأتر ارتباط برقرار کند و مشکلات را خودش به بیرون بریزد و سوال از او شود به قولی خود مخاطب باید به این موضوع نگاه کند و ارتباط کامل برقرار کند.
در ادامه علی ظفر قهرمانی نژاد ؛کارگردان ، پژوهشگر و مدرس تئاترافزود: تئاتر کاربردی، تعامل نمایشی به منظور ایجاد تغییر درست است که تئاتر اجرا می شود اما مردم آن را خلق می کنند ، هدف تئاتر تغییر است و می خواهد تغییر ایجاد کند. هدف این اجرا توانمندی مردم است وسابقه تاریخی دارد و به قرون وسطی برمی گردد .
وی ادامه داد : طرح مسأله ، تعامل با مخاطب و ایجاد واکنش و تغییر در جامعه از عوامل تئاتر کاربردی است . تأتر کاربردی تفاوت اساسی با تأتر معمولی دارد .رابطه مخاطب با تأتر کاربردی رابطه نظری است. سازوکار این نوع نمایش آن است که تماشاگر آن را تغییر دهد .
همچنین مجید امرایی در این باره گفت : در تعریف نمایش به بیانی به دنبال تعریف جدیدی از هنرهای نمایشی هستیم. یک پروتکل درمانی در این تئاتر وجود دارد که می تواند باعث درمان شود.
وی در پایان افزود : در پروسه نمایش درمانی با ایجاد موقعیت های مشابه با مخاطب ، زندگی شخصی مخاطب دچار تغییر می شود. در نمایش درمانی مخاطب مسأله خود را روی صحنه می بیند و به دنبال راهکارهای مواجهه با آن موضوع می شود.