در حال بارگذاری ...
کاوه مهدوی در گفت‌وگو با ایران‌تئاتر مطرح کرد

کمدی «زا» را مردادماه در سنگلج به صحنه می‌برم

مهدوی گفت: نمایشنامه زا را بر اساس نمایشنامه حساب پرداخت نمی شود اثر داریو فو نوشته ام. فو نمایش‌نامه حساب پرداخت نمی‌شه را در سال ۱۹۷۵ میلادی نوشته است.

کاوه مهدوی در گفت‌وگو با ایران‌تئاتر درباره فعالیت‌های جدید کاری خود گفت: قرار است نمایش زا را برای اجرا در تماشاخانه سنگلج را آماده کنم. طبق مذاکراتم با پریسا مقتدی مدیریت تماشاخانه سنگلج هشتم مرداد نمایش روی صحنه می رود و هر شب دو اجرا خواهیم داشت. نمایش ساختار کمدی دارد.

این کارگردان درباره مضمون نمایش گفت: نمایشنامه زا را بر اساس نمایشنامه حساب پرداخت نمی شود اثر داریو فو نوشته ام. فو نمایش‌نامه حساب پرداخت نمی‌شه را در سال 1975 میلادی نوشته و یکی از آثار تاثیرگذار و نام آشنای فو محسوب می‌شود که در تاریخ کمدی دلارته‌ معاصر یک دست‌آورد مهم به شمار می‌رود و بارها در داخل و خارج کشور روی صحنه رفته است. بن مایه اصلی داستان فو درباره گرانی ناگهانی شیر است که باعث تحریک مردم می‌شود. همه برای خرید روانه‌ سوپر مارکت می‌شوند و می‌خواهند به قیمت دیروز خرید کنند. وقتی با مخالفت مدیر فروشگاه مواجه می‌شوند؛ دست به اقدام می‌زنند. در سال 96 من این نمایش را در تئاتر شهر اجرا کرده بودم.

وی درباره ساختار جدید نمایش زا گفت: من متن را بر اساس تکنیک‌های کمدی نمایش ایرانی نوشته ام و کار یک اثر موزیکال هم محسوب می شود و با توجه به شرایط کرونایی تغییراتی در میزانسن‌های اجرایی نمایش داده‌ام و تعداد شخصیت‌های نمایش را کم کرده‌ام و میزانسن‌های بازیگران با فاصله طراحی شده است. بخش عمده ای از ترانه‌های نمایش به صورت پلی بک پخش می شود. به نظرم با توجه به حال و هوای جامعه متاثر از کرونا دیدن یک نمایش شاد و موزیکال می تواند حال مردم را خوب کند.

مهدوی درباره عوامل اجرایی نمایش متذکر شد: با توجه به دو اجرایی بودن نمایش تیم بازیگری به دو گروه ده نفری تقسیم شد و هر اجرا با یک گروه روی صحنه می رود. البته در هر اجرا تیمی که بازی ندارد در میان تماشاگران نشسته‌اند و ترانه ها را هم خوانی می کنند. علی انوری به عنوان آهنگساز با نمایش همکاری دارند و خواننده آوازهای زنده‌ای برای مخاطبان با سازهای زنده از قبیل تار و تنبک می خواند.

این مدرس درباره پیش بینی از نحوه استقبال مخاطبان تئاتر در شرایط کرونایی تصریح کرد: به نظرم با توجه به تعطیلی چهار ماهه تئاتر، مخاطب علاقه زیادی به دیدن تئاتر دارد و امیدوارم از نمایش ها استقبال کنند و با رعایت پروتکل های بهداشتی شرایط ایمنی برای تماشاگران و عوامل اجرایی نمایش وجود داشته باشد. البته خاصیت نمایش ایرانی به گونه ای است که در بطن اثر فاصله گذاری رعایت می‌شود.

کاوه مهدوی در سال های اخیر جدا از حضور در بحث کارگردانی، دوره های مختلف آموزش بازیگری را برگزار کرده است. شاه لیر، آوازهای سر شام، جیغ جیغه با قاف، حساب پرداخت نمی شود و آبی گونه از جمله کارهای مهم کارنامه کاری مهدوی هستند. او دارای مدرک کارشناسی ادبیات آلمانی و کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر از دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرکز است. وی از سال ١٣٧٨ فعالیت‌های هنری خود را آغاز کرده و از هنرجویان کانون تئاتر سمندریان در سال ١٣٧٩ بوده است. از جمله فعالیت های هنری وی می توان بازی در سریال های هوش سیاه، صاحبدلان، شکرانه و فیلم های سینمایی خداحافظ رفیق، بوسه باران و بچه های باران را نام برد. کاوه مهدوی در کارنامه درخشان خود کارگردانی تله تئاتر آقا ممنون محصول شبکه ٤ سیما را دارد و نویسندگی فیلم هایی همچون طنز پنجره و طنز همسایه را بر عهده داشته است. وی در زمینه های مختلف دیگر تئاتری هم کارنامه پرباری از خود بجا گذاشته است؛ فعالیت های نمایشی خیابانی، فعالیت های نمایشی صحنه ای، اجراهای عمومی آثار نمایشی خود در تهران و فعالیت های ارزیابی در زمینه تئاتر که در همه این زمینه ها کسب جوایز را به همراه داشته است.

 




مطالب مرتبط

نویسنده و کارگردان نمایش آیینی و سنتی مطرح کرد

کاوه مهدوی: پژوهش در نمایش‌های ایرانی کمرنگ و انگشت‌شمار است
نویسنده و کارگردان نمایش آیینی و سنتی مطرح کرد

کاوه مهدوی: پژوهش در نمایش‌های ایرانی کمرنگ و انگشت‌شمار است

کاوه مهدوی نویسنده و کارگردان نمایش «در انتظار گورو» معتقد است پژوهش در نمایش‌های ایرانی کمرنگ و انگشت‌شمار است و باید به این حوزه توجه ویژه‌ای شود.

|

نظرات کاربران