در حال بارگذاری ...
روزبه اختری در گفت‌وگو با ایران‌تئاتر عنوان کرد

«فردریک» را آبان به صحنه می‌برم

اختری گفت: اتفاقات و نوع روابطی که در نمایشنامه فردریک وجود دارد خیلی شبیه حال و احوال این روزهای جامعه ما به خصوص جامعه تئاتری و سینمایی است.

روزبه اختری در گفت‌وگو با ایران‌تئاتر درباره فعالیت‌های جدید کاری خود گفت: مدتی است روی متن فردریک نوشته امانوئل اشمیت برای آماده کردن نمایشی برای اجرا کار می کنم. البته من از 4 سال قبل با خواندن متن ترجمه شده این اثر نمایشی توسط شهلا حائری تصمیم به اجرای آن گرفتم و تمرینات با حضور برخی از بازیگران آغاز شده است و اگر شرایط مهیا شود نمایش آبان ماه به صحنه می‌رود.

وی درباره ویژگی‌های متن تصریح کرد: اتفاقات و نوع روابطی که در نمایشنامه فردریک وجود دارد خیلی شبیه حال و احوال این روزهای جامعه ما به خصوص جامعه تئاتری و سینمایی است.

این کارگردان درباره تغییراتی که در متن نمایشنامه برای اجرا در نظر دارد خاطر نشان کرد: نکته مهم زمان نمایشنامه اصلی است که اگر بخواهیم کامل اجرایش کنیم زمان اجرا در حدود سه ساعت و نیم خواهد شد. به همین دلیل با کم کردن بخشی از لحظات نمایش زمان اجرا به حدود دو ساعت خواهد رسید. البته اگر نمایش در سالن با استاندارد و درجه یکی مثل تالار وحدت اجرا شود مخاطب با توجه به کیفیت اجرا هیچ وقت از دیدن نمایش های طولانی خسته نمی شود. مهم‌ترین تغییری که به آن فکر می کنم موزیکال کردن بخشی از نمایش است و دوست دارم با توجه به حس و حال این روزهای جامعه بر اثر شیوع کرونا مخاطب با دیدن نمایش حالش خوب شود. فضای کلی نمایشنامه فردیک هم در اغلب لحظاتش فضای شادی دارد و بخش های پایانی نمایش فضایی عاشقانه برای مخاطب دارد و مخاطب ایرانی به دو فضای کمدی و عاشقانه علاقه خاصی دارد.

اختری درباره شرایط و مکان اجرای نمایش افزود: با دو سالن برای اجرای نمایش وارد مذاکره شده ام و امیدوارم با سالنی با کیفیت به توافق برسم.

این بازیگر درباره عوامل و بازیگران نمایش فردیک گفت: در بحث بازیگری از تلفیقی از بازیگران نام آشنا تئاتر و جوان استفاده می کنم. در تیم بازیگری تا به حال حضور خودم، محسن زرآبادی، اشکان هورسان و نسترن ابراهیم زاده قطعی شده است. با مارال سوری به عنوان طراح لباس و ماریا حاجیها به عنوان طراح گریم صحبت هایی انجام داده ایم و از ارکستر و موسیقی زنده استفاده خواهم کرد.

نمایشنامه فردریک بر اساس زندگی واقعی بازیگری به نام فردریک لومتر نوشته شده است. فردریک پسر زنی رخت شوی است که از هویت پدر خودش اطلاعی ندارد. او از کودکی آرزوی بازیگری در سر می پروراند اما مادرش بشدت با او مخالفت می کند؛ اما فردریک به مخالفت مادرش توجهی نمی کند و در آینده بازیگری را پیشه خود می سازد و به بازیگر بزرگ و مشهوری تبدیل می شود. بازیگری بی ریا که تمام عشق و فکرش صحنه تئاتر است و از ریاکاری‌های مرسوم فاصله دارد و به دنبال بازی در نمایش‌ها و خنده و گریه‌های واقعی است و توجهی به بازی در آثاری در تالارهای بزرگ و لوکس شهر با فضای ریاکارانه و اشرافیش ندارد. او عاشق تئاتر است و ناگهان عاشق زنی به نام برنیس می شود و میان عشق به زن و عشق به کارش مردد می ماند.

روزبه اختری بازیگر تئاتر و سینما و کارگردان تئاتر سال 98 را پر کار و موفق به پایان رساند و در کارهایی نظیر رکوئیمی برای یک راهبه، ترومای سرخ، سرزمین تهی سران، خواب خواب خواب، شایعات و صدای خنده حضار به عنوان کارگردان و بازیگر حضور داشت. اختری فارغ التحصیل مهندسی کشاورزی از دانشگاه آزاد کرج سال 1385، لیسانس کارگردانی سینما، فارغ التحصیل کارگاه آزاد بازیگری امین تارخ، فارغ التحصیل کارگاه فیلم سازی و فیلم نامه نویسی بهروز افخمی است و نمایش‌های آه مریم مقدس، پلیس، من خودم اقای مرگم، مهمانی طولانی سیزیف و مرگ ، پشت کلانتری زیر تیر چراغ برق، تنها یک نظر، مرگ وودی الن، آقاممنون، شاخ نبات، سکوتی با سه نقطه، شعله در زمهریر، تعمید، درب بدون چهارچوب، کوثر و مشق کاروان را کارگردانی کرده و در نمایش‌های، پیراهن، کابوس ها و خون، ایستادن برفراز یک اتفاق، اعصاب کجایی کمکم کن، اکسیژن، اغما، قلب یخی، آسمان من، همه کودکان من، شاید برای شما هم اتفاق بیافتد، گوی مرگ، ماه میتابد، ماه آخر و اقا ممنون بازی کرده است. او موفق به کسب جایزه بازیگری از جشنواره هندوستان، شهر و ماه شده است.

 




نظرات کاربران