در حال بارگذاری ...
گزارشی از حال و هوای این روزهای تماشاخانه سیمرغ:

لطفا با ماسک وارد شوید

ایران تئاتر: تماشاخانه سیمرغ بنیاد بیدل دهلوی از جمله پیشتازان تئاتر در دوران پس از کروناست که از اول تیرماه با نمایش «پسر» درب های خود را به روی تماشاگران باز کرد.

اگرچه قدمتش به دو سال نمی رسد و تعداد آثار به اجرا در آمده در آن از دو رقم بالاتر نرفته است اما در این مدت کوتاه نشان داده که بیش از حد انتظار می تواند در تئاتر تاثیرگذار باشد.

تماشاخانه سیمرغ از آن معدود تماشاخانه هایی است که با آغاز رسمی بازگشایی سالن ها، با حفظ پروتکل های بهداشتی پیشتاز اجرای نمایش شد.

نمایش «پسر» به نویسندگی و کارگردانی محسن مظاهری با بازی محمد غلامی مایانی و محسن مظاهری از اول تیرماه به روی صحنه رفت. نمایشی که با وجود کاهش ظرفیت ها، با استقبال خوبی روبرو بود.

 

مدیر تماشاخانه سیمرغ: با استقبال خوبی از سوی تماشاگران روبرو بودیم

محمد سلیم وکیلی مدیر تماشاخانه سیمرغ دراین خصوص گفت: هدف از افتتاح این تماشاخانه در زیرمجموعه بنیاد بیدل دهلوی حمایت از گروههایی ست که به دلیل عدم پشتوانه مالی به شکلی که بتوانند در طول تمرین ها شرایط مناسب تری را برای فعالیت گروه ها فراهم کنند، وجود نداشت. یعنی ما با این نیت اینجا را راه اندازی کردیم که بتوانیم با شرایط راحت تر یک مسیر هموارتری را از لحاظ محل تمرین، کیفیت اجرا و آسوده خاطری که برای یک اجرای با کیفیت لازم است، را برای گروه ها فراهم کنیم.

وی افزود: پس از باز شدن تماشاخانه ها، 5 گروهی که قرار بود نمایش به روی صحنه ببرند اما به واسطه تعطیلی تماشاخانه ها، کارشان به تعویق افتاده بود، پیگیر اجرا شدند و نمایش پسر به عنوان اولین نمایشی که پس از کرونا، مجوز آن در مرکز هنرهای نمایشی به ثبت رسید، به روی صحنه رفت.

وکیلی در خصوص نحوه رعایت پروتکل بهداشتی در این تماشاخانه نیز گفت: در این تماشاخانه با وجود عدم حمایت از مسئولان در اعطای تجهیزات بهداشتی، تلاش شد با کمک گروه های نمایشی پروتکل های بهداشتی رعایت شود. ظرفیت تماشاخانه نصف شد. ضدعفونی قبل و بعد از اجرا انجام می شود و ورود در سالن با ماسک انجام می گیرد.
وی با تاکید بر توجه به رعایت فاصله اجتماعی در سالن، تصریح کرد: فاصله ها بعضا بیش از یک نفر بوده حتی به اندازه دو نفر هم فاصله گذاری انجام شده و از این بابت بازخورد مثبت بوده است.

مدیر تماشاخانه سیمرغ در مورد مراقبت گروه ها در هنگام تمرین و یا رعایت موارد بهداشتی از سوی عوامل پشت صحنه نیزگف: فاصله گذاری در پشت صحنه کاملا رعایت شده و امکان شکست این فاصله برای طولانی مدت وجود ندارد. عوامل در پشت صحنه علاوه بر دستکش و ماسک حتما از شیلد استفاده می کنند چون ممکن است در حین کار ناخواسته فاصله کم شود. ضدعفونیِ پشت صحنه نیز روزی سه بار انجام می شود.

وی در خصوص میزان استقبال تماشاگران از نمایش نیز گفت:به عقیده من مخاطب این روزها با قبل از کرونا، کمی متفاوت است اما خوشبختانه گروه حرفه ای بود و نحوه تبلیغات، کیفیت کار و انرژی که برای کار گذاشتند عاملی شد تا مخاطب مجاب شود این نمایش را ببیند.

 

کارگردان نمایش پسر: استقبال حالم را خوب کرد

نمایش پسر اولین اثر محسن مظاهری در کسوت نویسندگی و کارگردانی است. او که از استقبال مخاطبان خوشحال بود گفت: فکر نمی کردم اینگونه نمایش استقبال شود.

مظاهری گفت: متن نمایش ماحصل سالها خورده نوشته هایی بود که از سالها قبل داشتم. از اواخر سال 97 تصمیم گرفتم متن را بنویسم. خیلی اتود زدم تا در نهایت در اردیبهشت 98 به یک متن جمع و جور و اجرایی رسیدم. با محمد غلامی صحبت کردم و پیشنهاد اجرا را به او دادم.

مظاهری اضافه کرد: تمرینات را 9 تیر 98 شروع کردیم. در دی ماه با تماشاخانه سیمرغ به توافق رسیدیم و قرار شد اسفند ماه نمایش روی صحنه برود که وضعیت کرونا کار را تا امروز عقب انداخت.

نویسنده و کارگردان نمایش پسر در خصوص وضعیت اجرای نمایش در دوران پساکرونایی، گفت: من خودم در زمینه بیماری ها، آدم نترسی هستم. از طرفی کرونا هم مثل سرماخوردگی ماندگار شده و به نظر قرنطینه پاسخگو نیست. باید با آن زندگی کرد.

وی افزود: اجرا در زمانی که خیلی از تماشاخانه ها بازنشده اند یک امتیاز برای ما بود. کار بهتر دیده شد و با همه سختی ها و ترس های مخاطبان استقبال خوبی داشتند.

مظاهری اضافه کرد: من چیزی که همیشه در ذهن داشتم این بود که می روم و با شبی یک تماشاگر اجرا می کنم. اساس کارم را این موضوع گذاشتم. احساسم این بود شبی 5-6 نفر از دوستان بیایند و کار را ببینند. تبلیغات را شروع کردیم و خوشبختانه استقبال حالم را خوب کرد.

 

لطفا با ماسک وارد شوید

قبل از ورود به سالن، یک اعضای گروه، با بسته ای از ماسک در انتظار تماشاگران است چون در این سالن هم ورود بدون ماسک ممنوع می باشد.

نادر کریمی که به همراه دوستانش به سالن آمده، با وجود استرس از شیوع کرونا، سالن را امن می داند.

وی گفت: دلم برای تئاتر تنگ شده بود و با ترس و لرز برای دیدن نمایش آمدم اما خدا را شکر اصول بهداشتی رعایت می شود، به کسانی که ماسک ندارند برای ورود به سالن ماسک می دهند و فاصله اجتماعی به خوبی رعایت می شود.

سعید رضایی منش نیز از رعایت اصول بهداشتی در سالن گفت و افزود: با یکی از مسئولان گروه صحبت کردم به من اطمینان خاطر داد که قبل و بعد از اجرا سالن ضدعفونی می شود و این مسئله تماشاگر را امیدوار می کند که راعایت مسائل بهداشتی می شود.

ساره احمدپور یکی دیگر از تماشاگرانی است که با ما در خصوص وضعیت بهداشتی سالن صحبت کرد. وی گفت:




مطالب مرتبط

گذری بر فعالیت‌های هنرمندان تئاتربه یاد سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی:

اسطوره‌ای که سردار دلها شد
گذری بر فعالیت‌های هنرمندان تئاتربه یاد سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی:

اسطوره‌ای که سردار دلها شد

ایران تئاتر_علی رحیمی: تئاتر و هنرمندان آن در یکسال گذشته با نمایش ویژگی های شخصیتی و رفتاری سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی، نشان دادند که نقش بسزایی را در الگوسازی شخصیت های بزرگ و کاریزما در جامعه ایفا می کنند.

|

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ار برگزاری جشنواره های  تئاتر استانی گفت :

حرکت خلاق و رو به جلوی جشنواره های استانی در شرایط کرونایی
مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ار برگزاری جشنواره های تئاتر استانی گفت :

حرکت خلاق و رو به جلوی جشنواره های استانی در شرایط کرونایی

ایران تئاتر: در جشنواره های استانی، هنرمندان با توجه به ظرفیت های خود پلتفرم های مختلف را آزمایش کردند و در جشنواره فجر هدف ما این است که از ظرفیت همه پلتفرم های فعال براساس یک جدول زمانبندی، استفاده کنیم.

|

مدیر هماهنگی تئاتر استان‌ها از اهمیت جشنواره‌ها استانی گفت:

تئاتر استان‌ها خط مقدم فعالیت‌های فرهنگی است
مدیر هماهنگی تئاتر استان‌ها از اهمیت جشنواره‌ها استانی گفت:

تئاتر استان‌ها خط مقدم فعالیت‌های فرهنگی است

ایران تئاتر: محمد رضا الوند معتقد است «هنرمندان استان ها که در اوج کرونا به خاطر اعتلای فرهنگ و هنر وارد صحنه تئاتر شدند و خطر را به جان خریدند، سلحشوران خط مقدم فرهنگی بودند همانند پزشکان که در این ایام در خط مقدم سلامت هستند. »

|

کارگردانان تئاتر خیابانی جشنواره آنلاین مقاومت از نحوه برگزاری و حال و هوای آثار می‌گویند:

یک الگوی اجرایی خوب برای سایر جشنواره‌ها
کارگردانان تئاتر خیابانی جشنواره آنلاین مقاومت از نحوه برگزاری و حال و هوای آثار می‌گویند:

یک الگوی اجرایی خوب برای سایر جشنواره‌ها

ایران تئاتر_علی رحیمی: هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت در حالی از 25 آذرماه در تهران برگزار می شود که سایه شوم کرونا همچنان بر کشور حاکم است و حفظ پروتکل های بهداشتی در راس اولویت های برنامه های دولت قرار دارد.

|

گفتگوی ایران تئاتر با عطاالله کوپال درباره «شب قصه»:

ضرورت بازآفرینی اساطیر ایران زمین به‌شدت احساس می‌شود
گفتگوی ایران تئاتر با عطاالله کوپال درباره «شب قصه»:

ضرورت بازآفرینی اساطیر ایران زمین به‌شدت احساس می‌شود

ایران تئاتر: عطالله کوپال استاد تئاتر و ادبیات کشور با اشاره به نقش و اهمیت آشنایی با فرهنگ و ادبیات کهن ایرانی، معتقد است که ما نیاز به شهروندانی داریم که به فرهنگ پیشین این سرزمین افتخار کنند و دریابند که ما هم مردمی بوده‎ایم و مردمی هستیم.

|

مرور یک روند موثر به مناسبت بدرقه شهید دکتر محسن فخری زاده

ترور در آیینه هنرهای نمایشی 
نام اسطوره های معاصر را ماندگار کنیم
مرور یک روند موثر به مناسبت بدرقه شهید دکتر محسن فخری زاده

ترور در آیینه هنرهای نمایشی
نام اسطوره های معاصر را ماندگار کنیم

ایران تئتر - علی رحیمی : اگر یکی از وظایف اصلی هنر را انعکاس رویدادهای مهم و تاثیرگذار جامعه بدانیم، بی شک سال ها آسیب ترور و 40 سال ارتباط تنگاتنگ با پدیده ترور و به شهادت رسیدن بیش از 17 هزار شهروند ایرانی، نشان می دهد که این پدیده تلخ از رویدادهای مهمی است که زبان هنر می تواند بر ...

|

نظرات کاربران