در حال بارگذاری ...
گزارشی از حال و هوای این روزهای تماشاخانه سیمرغ:

لطفا با ماسک وارد شوید

ایران تئاتر: تماشاخانه سیمرغ بنیاد بیدل دهلوی از جمله پیشتازان تئاتر در دوران پس از کروناست که از اول تیرماه با نمایش «پسر» درب های خود را به روی تماشاگران باز کرد.

اگرچه قدمتش به دو سال نمی رسد و تعداد آثار به اجرا در آمده در آن از دو رقم بالاتر نرفته است اما در این مدت کوتاه نشان داده که بیش از حد انتظار می تواند در تئاتر تاثیرگذار باشد.

تماشاخانه سیمرغ از آن معدود تماشاخانه هایی است که با آغاز رسمی بازگشایی سالن ها، با حفظ پروتکل های بهداشتی پیشتاز اجرای نمایش شد.

نمایش «پسر» به نویسندگی و کارگردانی محسن مظاهری با بازی محمد غلامی مایانی و محسن مظاهری از اول تیرماه به روی صحنه رفت. نمایشی که با وجود کاهش ظرفیت ها، با استقبال خوبی روبرو بود.

 

مدیر تماشاخانه سیمرغ: با استقبال خوبی از سوی تماشاگران روبرو بودیم

محمد سلیم وکیلی مدیر تماشاخانه سیمرغ دراین خصوص گفت: هدف از افتتاح این تماشاخانه در زیرمجموعه بنیاد بیدل دهلوی حمایت از گروههایی ست که به دلیل عدم پشتوانه مالی به شکلی که بتوانند در طول تمرین ها شرایط مناسب تری را برای فعالیت گروه ها فراهم کنند، وجود نداشت. یعنی ما با این نیت اینجا را راه اندازی کردیم که بتوانیم با شرایط راحت تر یک مسیر هموارتری را از لحاظ محل تمرین، کیفیت اجرا و آسوده خاطری که برای یک اجرای با کیفیت لازم است، را برای گروه ها فراهم کنیم.

وی افزود: پس از باز شدن تماشاخانه ها، 5 گروهی که قرار بود نمایش به روی صحنه ببرند اما به واسطه تعطیلی تماشاخانه ها، کارشان به تعویق افتاده بود، پیگیر اجرا شدند و نمایش پسر به عنوان اولین نمایشی که پس از کرونا، مجوز آن در مرکز هنرهای نمایشی به ثبت رسید، به روی صحنه رفت.

وکیلی در خصوص نحوه رعایت پروتکل بهداشتی در این تماشاخانه نیز گفت: در این تماشاخانه با وجود عدم حمایت از مسئولان در اعطای تجهیزات بهداشتی، تلاش شد با کمک گروه های نمایشی پروتکل های بهداشتی رعایت شود. ظرفیت تماشاخانه نصف شد. ضدعفونی قبل و بعد از اجرا انجام می شود و ورود در سالن با ماسک انجام می گیرد.
وی با تاکید بر توجه به رعایت فاصله اجتماعی در سالن، تصریح کرد: فاصله ها بعضا بیش از یک نفر بوده حتی به اندازه دو نفر هم فاصله گذاری انجام شده و از این بابت بازخورد مثبت بوده است.

مدیر تماشاخانه سیمرغ در مورد مراقبت گروه ها در هنگام تمرین و یا رعایت موارد بهداشتی از سوی عوامل پشت صحنه نیزگف: فاصله گذاری در پشت صحنه کاملا رعایت شده و امکان شکست این فاصله برای طولانی مدت وجود ندارد. عوامل در پشت صحنه علاوه بر دستکش و ماسک حتما از شیلد استفاده می کنند چون ممکن است در حین کار ناخواسته فاصله کم شود. ضدعفونیِ پشت صحنه نیز روزی سه بار انجام می شود.

وی در خصوص میزان استقبال تماشاگران از نمایش نیز گفت:به عقیده من مخاطب این روزها با قبل از کرونا، کمی متفاوت است اما خوشبختانه گروه حرفه ای بود و نحوه تبلیغات، کیفیت کار و انرژی که برای کار گذاشتند عاملی شد تا مخاطب مجاب شود این نمایش را ببیند.

 

کارگردان نمایش پسر: استقبال حالم را خوب کرد

نمایش پسر اولین اثر محسن مظاهری در کسوت نویسندگی و کارگردانی است. او که از استقبال مخاطبان خوشحال بود گفت: فکر نمی کردم اینگونه نمایش استقبال شود.

مظاهری گفت: متن نمایش ماحصل سالها خورده نوشته هایی بود که از سالها قبل داشتم. از اواخر سال 97 تصمیم گرفتم متن را بنویسم. خیلی اتود زدم تا در نهایت در اردیبهشت 98 به یک متن جمع و جور و اجرایی رسیدم. با محمد غلامی صحبت کردم و پیشنهاد اجرا را به او دادم.

مظاهری اضافه کرد: تمرینات را 9 تیر 98 شروع کردیم. در دی ماه با تماشاخانه سیمرغ به توافق رسیدیم و قرار شد اسفند ماه نمایش روی صحنه برود که وضعیت کرونا کار را تا امروز عقب انداخت.

نویسنده و کارگردان نمایش پسر در خصوص وضعیت اجرای نمایش در دوران پساکرونایی، گفت: من خودم در زمینه بیماری ها، آدم نترسی هستم. از طرفی کرونا هم مثل سرماخوردگی ماندگار شده و به نظر قرنطینه پاسخگو نیست. باید با آن زندگی کرد.

وی افزود: اجرا در زمانی که خیلی از تماشاخانه ها بازنشده اند یک امتیاز برای ما بود. کار بهتر دیده شد و با همه سختی ها و ترس های مخاطبان استقبال خوبی داشتند.

مظاهری اضافه کرد: من چیزی که همیشه در ذهن داشتم این بود که می روم و با شبی یک تماشاگر اجرا می کنم. اساس کارم را این موضوع گذاشتم. احساسم این بود شبی 5-6 نفر از دوستان بیایند و کار را ببینند. تبلیغات را شروع کردیم و خوشبختانه استقبال حالم را خوب کرد.

 

لطفا با ماسک وارد شوید

قبل از ورود به سالن، یک اعضای گروه، با بسته ای از ماسک در انتظار تماشاگران است چون در این سالن هم ورود بدون ماسک ممنوع می باشد.

نادر کریمی که به همراه دوستانش به سالن آمده، با وجود استرس از شیوع کرونا، سالن را امن می داند.

وی گفت: دلم برای تئاتر تنگ شده بود و با ترس و لرز برای دیدن نمایش آمدم اما خدا را شکر اصول بهداشتی رعایت می شود، به کسانی که ماسک ندارند برای ورود به سالن ماسک می دهند و فاصله اجتماعی به خوبی رعایت می شود.

سعید رضایی منش نیز از رعایت اصول بهداشتی در سالن گفت و افزود: با یکی از مسئولان گروه صحبت کردم به من اطمینان خاطر داد که قبل و بعد از اجرا سالن ضدعفونی می شود و این مسئله تماشاگر را امیدوار می کند که راعایت مسائل بهداشتی می شود.

ساره احمدپور یکی دیگر از تماشاگرانی است که با ما در خصوص وضعیت بهداشتی سالن صحبت کرد. وی گفت:




مطالب مرتبط

8 مرداد روز بزرگداشت مقام شیخ اشراق سهروردی:

هشدار که راه خود به خود گم نکنی
8 مرداد روز بزرگداشت مقام شیخ اشراق سهروردی:

هشدار که راه خود به خود گم نکنی

ایران تئاتر: نمی دانم روزی که اوژن یونسکو در نامه به هانری کربن مترجم «عقل سرخ» نوشت: «بدون تردید شما آن متن را در خاطره ایرانیان نیز زنده کردید»، مسئولان و هنرمندان تئاتر ما چه کردند؟ اما ای کاش همین تلنگر شروعی برای ترسیم نقشه راه می شد.

|

نگاهی به موجی که کرونا ایجادکرد

بازار گرم کارگاه‌های آموزشی تئاتر در فضای مجازی
نگاهی به موجی که کرونا ایجادکرد

بازار گرم کارگاه‌های آموزشی تئاتر در فضای مجازی

ایران تئاتر- علی رحیمی : در ایام خانه نشینی کرونا برگزاری کارگاه های آموزشی مجازی تئاتر از موضوعات کمتر مورد مناقشه صاحب نظران و کارشناسان این حوزه بود. کارگاههایی که این روزها بازارشان بیش از سایر بخش های نمایشی گرم است.

|

امین اکبری نسب بازیگر «کابوس های مرد مشکوک» :

توقف اجراها  مثل یک کابوس بود
وقتی شنیدم تماشاخانه ها باز شده اند کرونا را فراموش کردم
امین اکبری نسب بازیگر «کابوس های مرد مشکوک» :

توقف اجراها  مثل یک کابوس بود
وقتی شنیدم تماشاخانه ها باز شده اند کرونا را فراموش کردم

امین اکبری نسب بازیگر «کابوس های مرد مشکوک» با اشاره به اینکه هنرمندان تئاتر دوران سختی را سپری کرده اند معتقد است اگر تئاتر شغل نیست چرا اینهمه دانشجو از دانشگاهها فارغ التحصیل می شوند.

|

بازخوانی ظرفیت های تله تئاتر در روزهای کرونا با قطب الدین صادقی

در ورود به فضای مجازی شتاب زده نباید عمل کنیم
در این بحران دیگر  سازمان های ذی نقش فرهنگی کجا هستند؟
بازخوانی ظرفیت های تله تئاتر در روزهای کرونا با قطب الدین صادقی

در ورود به فضای مجازی شتاب زده نباید عمل کنیم
در این بحران دیگر سازمان های ذی نقش فرهنگی کجا هستند؟

ایران تئاتر: قطب الدین صادقی با تاکید براینکه در ورود به فضای مجازی شتاب زده نباید عمل کرد، معتقد است بهترین کاری که هنرمندان تئاتر باید در این ایام انجام دهند مطالعه، ارتقای دانش، مرور گذشته و برنامه ریزی برای آینده است.

|

گزارشی از حال و هوای این روزهای تئاتر مستقل تهران:

سالن امن ، نمایش خوب و طیف متنوع مخاطب 
حال همه ما خوب است...
گزارشی از حال و هوای این روزهای تئاتر مستقل تهران:

سالن امن ، نمایش خوب و طیف متنوع مخاطب
حال همه ما خوب است...

ایران تئاتر: با اعلام از سرگیری تئاتر، تماشاخانه تهرانی در کمترین زمان اقدام به بازگشایی کردند و با وجود همه دلهره ها و نگرانی هایی که از نبود مخاطب و ضرر مالی، احتمال بروز بیماری و ... وجود داشت، چراغ تئاتر را پس از 4 ماه روشن کردند.

|

بازخوانی ظرفیت های تله تئاتر در روزهای کرونا با هادی مرزبان:

این روزها تلویزیون علم ضد تئاتری برداشته است!
مبادا نمایش هایی ضعیف در فضای مجازی باعث دفع مخاطب شود
بازخوانی ظرفیت های تله تئاتر در روزهای کرونا با هادی مرزبان:

این روزها تلویزیون علم ضد تئاتری برداشته است!
مبادا نمایش هایی ضعیف در فضای مجازی باعث دفع مخاطب شود

ایران تئاتر: هادی مرزبان مرزبان با انتقاد از نوع مدیریت این روزهای تلویزیون در مواجه با تئاتر معتقد است فضای مجازی نمی تواند فضای مناسبی برای اجرای تئاتر باشد.

|

نظرات کاربران