در حال بارگذاری ...
گزارشی از حال و هوای این روزهای تماشاخانه سنگلج:

بدون ماسک تردد در این تماشاخانه ممنوع است

ایران تئاتر: سنگلج از پشتازان تماشاخانه های دولتی در اجرای نمایش پس از کروناست که با تدابیر مناسب بهداشتی، محیطی خاطره انگیزی را برای تماشاگران ایجاد کرده است.

تماشاخانه سنگلج را بی شک باید از سخت گیرترین تماشاخانه های این روزها در مصاف با کرونا بدانیم. تماشاخانه ای که تلاش می کند با اجرای تمامی مفاد پروتکل بهداشتی و آنچه که پریسا مقتدی از آن به عنوان تجربه 4 ماه زیست با کرونا معرفی می کند، احتمال شیوع کرونا از این مرکز تجمع را به صفر رساند.

کنترل مراجعه کنندگان با دستگاه تب سنج بدو ورود،  ضدعفونی کردن بخش های مختلف تماشاخانه در قبل و پس از نمایش، الزام استفاده از ماسک، حفظ ظرفیت 50 درصدی سالن و استفاده از روکش یک‌بار مصرف برای صندلی‌ها، حفظ امنیت بهداشتی اتاق گریم و تعویض لباس با کاهش تجمع هنرمندان، اختصاص لوازم و وسایل گریم اختصاصی به بازیگران، تغییر در میزانسن تا حد امکان در جهت حفظ فاصله اجتماعی بازیگران و ... از جمله این اقدامات است. از دیگر جذابیت های پساکرونایی سنگلج می توان به، قرار داده شدن عکس هایی از هنرمندان تئاتر روی صندلی‌هایی که بلیط فروشی نمی شوند به منظور حفظ فاصله میان تماشاگران اشاره کرد.

 

مدیر تماشاخانه سنگلج: پروتکل بهداشتی به طور کامل رعایت می شود

پریسا مقتدی مدیر تماشاخانه سنگلج در این باره گفت: در نیمه دوم خردادماه پس از جلسه ای که با جناب آقای آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی در خصوص بازگشایی تماشاخانه ها داشتیم، با دو گروهی که اجراهایشان به دلیل تعطیلات ناشی از کرونا در پایان سال گذشته به تعویق افتاد، صحبت کردیم. هر دو گروه برای اجرا در اول تیرماه اعلام آمادگی کردند و تمرین گروه ها از همان زمان شروع شد.

وی افزود: براساس پروتکل بهداشتی و تجربیاتی که از 4 ماه همزیستی با کرونا کسب کرده بودیم؛ برنامه های مختلفی را برای پیشگیری طراحی کردیم که از آن جمله می توان به کنترل مراجعه کنندگان به تماشاخانه اعم از کادر اداری، هنرمندان و تماشاگران با دستگاه تب سنج در بدو ورود، تعبیه جایی برای مواد ضدعفونی کننده در بدو ورود به تماشاخانه، اجباری نمودن همگانی ماسک، کاهش 50درصدی ظرفیت تماشاخانه و ضدعفونی نمودن کلیه قسمت های تماشاخانه از پشت صحنه تا واحد اداری و انتظار علاوه بر نظافت عمومی و ضدعفونی مجدد سالن انتظار و سالن اجرا بین دو سانس اجرا  اشاره کرد.

مقتدی با اشاره به برنامه های سنگلج برای حفظ سلامتی گروههای تئاتری گفت: یکی از موضوعات مدنظر ما نحوه حضور بازیگران روی صحنه بود. طی تمرینات قبل از اجرا، به کارگردان نمایش ها مکررا و موکدا اعلام کردیم برای حفظ فاصله اجتماعی، تغییراتی در نوع میزانسن دهند حتی اگر در زیباشناختی اثر روی صحنه تاثیر بگذارد و اگر امکان پذیر نبود بازیگران ماسک بزنند. خوشبختانه با همکاری کارگردانان این امکان برای هر دو نمایش ایجاد شد.

وی با اشاره به تدابیری که برای کاهش حضور تعداد افراد در اتاق های گریم و تعویض لباس صورت گرفت، تصریح کرد: با توجه به اینکه دو نمایش در دو سانس به روی صحنه می رفتند، احتمال افزایش خطر شیوع کرونا در اتاق تعویض و اتاق پرو بود به همین دلیل در توافق با دو گروه قرار شد گروه اول طی سه هفته اجرا شود و گروه دوم سه هفته بعدی روی صحنه رود.

مدیر تماشاخانه سنگلج اضافه کرد: به دو گروه این امتیاز داده شده است که در صورت تمایل و افزایش تعداد تماشاگران در طول سه هفته، دو سانس اجرا داشته باشند.

وی در خصوص نحوه فعالیت گروه ها در پشت صحنه نیز گفت: طبق مقرراتی که اعمال کردیم، بازیگران در یک زمان مشخص وارد سالن می شوند و در یک زمان مشخص به اتاق گریم و تعویض لباس می روند. ضمن آنکه در اتاق گریم به تعداد بازیگران وسایل و ابزار گریم در اختیار آنها قرار داده و از طراحان گریم خواسته ایم تا حد امکان بازیگران، تحت نظارت آنها خودشان را گریم کنند تا فاصله اجتماعی رعایت شود و به اصول پروتکل بهداشتی نزدیک شویم.

مقتدی در تشریح برنامه هایی که برای حفظ سلامت تماشاگران مدنظر قرار گرفته است، گفت: ماسک در این سالن از آغاز اجراها، در بدو ورود به تماشاخانه اجباری بود، مراجعان با دستگاه تب سنج بدو ورود کنترل می شوند و با کاهش ظرفیت سالن و قراردادن تصاویر بزرگان تئاتر بر روی برخی صندلی ها، تلاش کردیم فاصله اجتماعی مورد نظر بین تماشاگران لحاظ شود.

وی اضافه کرد: با توجه به تعویض صندلی های سالن در تعطیلات، تمهیداتی مدنظر قرار گرفت تا در حین ضد عفونی، به صندلی ها صدمه وارد نشود. برای این منظور براساس پنل فروش بلیط، روی صندلی ها روکش یکبار مصرف قرار می گیرد و پس از پایان اجرا، روکش صندلی هایی که تماشاگران روی آنها نشسته اند تعویض می گردد تا ضمن مراقبت از صندلی ها در برابر صدمه مواد ضدعفونی کننده، اقدامات پیشگیرانه نیز صورت گیرد.

مدیر تماشاخانه سنگلج حفظ پروتکل بهداشتی توسط کادر اداری را از دیگر تاکیدات اعلام کرد و گفت: بدون ماسک تردد در این تماشاخانه ممنوع است و همه کادر اداری وسایل ضدعفونی کننده جداگانه و شخصی دارند.

 

کارگردان نمایش کابوسهای مرد مشکوک: تئاتر باید به حیات خود ادامه دهد

ملیکا رضی معتقد است جلب اعتماد تماشاگر نیاز به زمان دارد، گفت:  تئاتر چه با استقبال کم مخاطبان و چه زیاد آنها باید به حیات خود ادامه دهد و نفس بکشد. به هر جهت سیاست‌های مملکت در جهت بازگشایی مراکز فرهنگی بوده است و در این شرایط گروه‌هایی هم باید پیش قدم می‌شدند. این روزها همه مشاغل فعال شده‌اند و هنرمندان تئاتر هم باید شرایط جدید را بپذیرند و وظیفه ما و سالن داران تئاتر نیز این است که به هم کمک کنیم.

وی با اشاره به اقداماتی که در مسیر حفظ پروتکل بهداشتی صورت گرفته است، گفت: در تماشاخانه سنگلج اصول بهداشتی به خوبی رعایت می شود، ظرفیت سالن نصف شده است. ما نیز سعی کردیم در اجرای نمایش فاصله گذاری بین بازیگران رعایت می‌شود و با تغییر میزانسن، بازیگران با فاصله یک متر از یکدیگر به ایفای نقش می‌پردازند.

رضی اضافه کرد: استفاده از تصاویر پیشکسوتان هنر نمایش روی صندلی‌های خالی که به دلیل نکات بهداشتی بلیت فروشی نشده‌اند فضایی دنج و راحت را برای مخاطبان این روزهای تئاتر به وجود آورده است

کارگردان نمایش کابوسهای مرد مشکوک با اشاره به استقبال مخاطبان از این نمایش نیز گفت: خوشبختانه در طی چند روزی که از اجرای نمایش می گذرد در کامنت هایی که در فضای مجازی می خوانم نظرات مثبت بوده است.

 

امین اکبری نسب: به محض بازشدن تماشاخانه ها،کرونا را فراموش کردم

امین اکبری نسب بازیگر نمایش کابوسهای مرد مشکوک در خصوص حضورش در نمایش پس از بازشدن مجدد تماشاخانه ها گفت: واقعیتش پس از اعلام باز شدن تماشاخانه ها و اعلام حضور ما بر روی صحنه، ترسیدم. این ترس و اضطراب در همه وجود داشت. اما تئاتر عشق است. تمام زندگی ما تئاتر است. به محض اینکه شنیدم تماشاخانه ها باز شده اند کرونا را فراموش کردم.

وی با اشاره به اینکه وضعیت کرونا برای ما بازیگرها  سخت تر از مخاطبان است، افزود: ما یک گروه 20 نفره ایم و هر لحظه احساس خطر وجود دارد اما خدا را شکر وقتی شروع به تمرین در سنلگج کردیم با توجه به سخت گیری هایی که در این تماشاخانه برای حفظ پروتکل بهداشتی وجود داشت همه رعایت می کنند.

بازیگر نمایش کابوسهای مرد مشکوک ادامه داد: باید حتما ماسک داشته باشیم. پشت صحنه همه عوامل ماسک می زنند و فقط بر روی صحنه ماسک نمی نزیم و به جای با تغییر در میزانس فاصله اجتماعی رعایت می شود. در سالن نیز با یک چیدمان بسیار زیبا ظرفیت 50 درصدی رعایت می شود و در صندلی هایی که قرار نیست تماشاگر بنشیند عکس پیشکسوتان تئاتر گذاشته اند که جلوه بسیار زیبایی داده است.

 

تماشاگران چه می گویند

تماشاگران حاضر در سالن نمایش، گرچه از شروع فعالیت های تئاتر و حضور بر تماشاخانه خوشحالند اما بیشتر صحبت هایشان حول نحوه اجرای پروتکل بهداشتی در سنلگج است.

نادر رضایی نژاد در این خصوص گفت: قبل از ورود خیلی با خودم کلنجار رفتم تا ریسک حضور در تماشاخانه را بپذیریم اما خوشحالم که به سالن آمدم دلم برای تماشای تئاتر تنگ شده بود.

وی افزود: استفاده از تب سنج، ماسک، مواد ضدعفونی کننده، نظم صندلی ها و ... خیال مرا برای اجرای بدون دغدغه راحت کرد.

رزیتا ناصری نیز گفت: به خاطر علاقه ای که به نمایش های ایرانی دارم، برنامه تماشای این نمایش را با چند تن از دوستانم سال گذشته ریختیم که متاسفانه تماشاخانه ها تعطیل شد و به محض بازگشایی سالن به عنوان اولین کار دیدن این نمایش را انتخاب کردم.

وی افزود: صندلی من در کنار تصویر یکی از هنرمندان بزرگ تئاتر بود و احساس می کردم در کنار ایشان نشسته ام تئاتر می بینم. ایده خیلی جذابی بود.

ندا یاری از دیگر تماشاگران این نمایش نیز با قدردانی از دست اندرکاران نمایش گفت: فکر کردم به دلیل زمان بالای نمایش، خسته کننده باشد ولی از همان ابتدای اجرا، نظرمعوض شد. خیلی خوب بود.

یاری در خصوص نحوه حفظ پروتکل بهداشتی در این تماشاخانه گفت: به نظرم سخت گیر از همه ارگان ها و سازمان هایی که در آن حضور می یابم بودند. همه مضوعات مطرح شده توسط وزارت بهداشت حفظ شده بود. خیلی راضی بودم.

 

گزارش: علی رحیمی




مطالب مرتبط

امین اکبری نسب بازیگر «کابوس های مرد مشکوک» :

توقف اجراها  مثل یک کابوس بود
وقتی شنیدم تماشاخانه ها باز شده اند کرونا را فراموش کردم
امین اکبری نسب بازیگر «کابوس های مرد مشکوک» :

توقف اجراها  مثل یک کابوس بود
وقتی شنیدم تماشاخانه ها باز شده اند کرونا را فراموش کردم

امین اکبری نسب بازیگر «کابوس های مرد مشکوک» با اشاره به اینکه هنرمندان تئاتر دوران سختی را سپری کرده اند معتقد است اگر تئاتر شغل نیست چرا اینهمه دانشجو از دانشگاهها فارغ التحصیل می شوند.

|

بازخوانی 40 سالگی آغاز دفاع مقدس در عرصه هنرهای نمایشی(10)

تثبیت ژانر مقاومت در تئاتر ایران
مروری بر آثار نمایشی چهاردهه تئاتر دفاع مقدس(بخش چهارم و پایانی ؛ دهه 90)
بازخوانی 40 سالگی آغاز دفاع مقدس در عرصه هنرهای نمایشی(10)

تثبیت ژانر مقاومت در تئاتر ایران
مروری بر آثار نمایشی چهاردهه تئاتر دفاع مقدس(بخش چهارم و پایانی ؛ دهه 90)

ایران تئاتر- علی رحیمی: تئاتر دفاع مقدس پس از چهار دهه پر افت و خیز، در دهه 90 توانست خود را به عنوان یک ژانر منحصر به فرد در بین هنرمندان تئاتر تثبت کند.

|

بازخوانی 40 سالگی آغاز دفاع مقدس در عرصه هنرهای نمایشی(9)

در مسیر آزمون و خطا؛ شاید
مروری بر آثار نمایشی چهاردهه تئاتر دفاع مقدس(بخش سوم؛دهه 80)
بازخوانی 40 سالگی آغاز دفاع مقدس در عرصه هنرهای نمایشی(9)

در مسیر آزمون و خطا؛ شاید
مروری بر آثار نمایشی چهاردهه تئاتر دفاع مقدس(بخش سوم؛دهه 80)

ایران تئاتر- علی رحیمی: تئاتر دفاع مقدس در حالی دهه هشتاد را سپری کرد که با افت و خیزهای زیادی همراه بود. افت و خیزهایی شاید در مسیر آزمایش و خطا...

|

مروری بر نظر صاحب نظران به بهانه تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر احیای یک مدیوم:

تولید تله تئاتر راهکار موثر حمایت از معیشت هنرمندان
مروری بر نظر صاحب نظران به بهانه تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر احیای یک مدیوم:

تولید تله تئاتر راهکار موثر حمایت از معیشت هنرمندان

ایران تئاتر- علی رحیمی: تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص احیای تولید تله تئاتر نشان داد که نگاه مسئولان همسو با طرح های کارشناسی صاحب نظران است.

|

بازخوانی 40 سالگی آغاز دفاع مقدس در عرصه هنرهای نمایشی(8)

آغازی برای ماندگاری
مروری بر آثار نمایشی چهاردهه تئاتر دفاع مقدس(بخش دوم؛دهه 70)
بازخوانی 40 سالگی آغاز دفاع مقدس در عرصه هنرهای نمایشی(8)

آغازی برای ماندگاری
مروری بر آثار نمایشی چهاردهه تئاتر دفاع مقدس(بخش دوم؛دهه 70)

ایران تئاتر- علی رحیمی: با پایان جنگ تحمیلی، بازگشت رزمندگان به خانه و آزادی اسرا، ماندگاری گفتمان دفاع مقدس به عنوان یک اولویت در دستور کار مسئولان و هنرمندان قرار گرفت.

|

واکنش خانواده  تئاتر به درگذشت استاد عباس جوانمرد

او واپسین چراغ روشن بود
واکنش خانواده تئاتر به درگذشت استاد عباس جوانمرد

او واپسین چراغ روشن بود

ایران تئاتر: پس از انتشار خبر درگذشت عباس جوانمرد پژوهشگر، کارگردان و بازیگر کهنه کار تئاتر و از پیشکسوتان تئاتر و موسس گروه تئاتر ملی، مدیران ، هنرمندان و فعالان حوزه هنرهای نمایشی به عناوین مختلف درگذشت وی را تسلیت گفتند.

|

بازخوانی 40 سالگی آغاز دفاع مقدس در عرصه هنرهای نمایشی(7)

تئاتر انقلاب زیر سایه جبهه‌های جنوب
مروری بر آثار نمایشی چهاردهه تئاتر دفاع مقدس(بخش نخست ؛ دهه 60)
بازخوانی 40 سالگی آغاز دفاع مقدس در عرصه هنرهای نمایشی(7)

تئاتر انقلاب زیر سایه جبهه‌های جنوب
مروری بر آثار نمایشی چهاردهه تئاتر دفاع مقدس(بخش نخست ؛ دهه 60)

ایران تئاتر- علی رحیمی: تئاتر مقاومت در دهه شصت، از منظر مخاطب شناسی تمایز زیادی با تئاتر این روزها دارد. در آن سال‌ها هنرمندان تئاتر می بایست برمبنای نیاز فکری و امکانات در دسترس سه دسته مخاطب کاملا متفاوت، برای خانه، برای سنگر و برای اسارت، اثر تولید نماید.

|

گفتگوی ایران تئاتر با لیلی عاج نویسنده و کارگردان «کجایی ابراهیم»:

نمی توان به راحتی هشت سال دفاع را نادیده گرفت
گفتگوی ایران تئاتر با لیلی عاج نویسنده و کارگردان «کجایی ابراهیم»:

نمی توان به راحتی هشت سال دفاع را نادیده گرفت

ایران تئاتر: نمایش «کجایی ابراهیم» اثر اقتباسی لیلی عاج، پس از دریافت رتبه اول جشنواره نمایش‌نامه‌نویسی اقتباسی گام دوم، در تماشاخانه سرو به روی صحنه رفت.

|

نظرات کاربران