در حال بارگذاری ...
مهر پیگیری کرد؛

ادامه بحران اجرا در«سالن اصلی»

رئیس مجموعه «تئاتر شهر» اعلام کرد هنوز هیچ گروهی برای اجرا در سالن اصلی این مجموعه اقدام نکرده و دلیل این امر نیز شرایط اقتصادی و وضعیت کرونایی موجود است.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از مهر، سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر یکی از بزرگ‌ترین و مهمترین سالن‌های تئاتر حرفه‌ای ایران است که طی دهه‌های مختلف فعالیت خود میزبان چهره‌ها و اجراهای مطرح تئاتری بوده است. پیش از شروع تعطیلات کرونایی از اسفند سال ۹۸، نمایش «قهوه قجری» آتیلا پسیانی با حضور بازیگرانی چون نوید محمدزاده و هوتن شکیبا در سالن اصلی به صحنه رفت.
استقبال از این نمایش بالا بود اما کرونا شرایط را تغییر داد. تعطیلات پیش آمده و پس از آن از سرگیری فعالیت‌های تئاتری با ۵۰ درصد ظرفیت سالن، باعث شد تا نمایش «قهوه قجری» قادر به ادامه اجرا نباشد و آتیلا پسیانی از ادامه اجرا انصراف دهد.
پس از این انصراف، حمیدرضا نعیمی کارگردان نمایش «فردریک» نیز که قرار بود بعد از پایان اجرای «قهوه قجری» اثر خود را روی صحنه ببرد، به دلیل شرایط اقتصادی موجود در تولید تئاتر و همچنین تأمین نشدن هزینه‌های اجرا، از طریق فروش ۵۰ درصدی گیشه، از اجرای «فردریک» در سالن اصلی انصراف داد.
نمایش «گالیله» به کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور دیگر اثری بود که در نوبت اجرایی سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر قرار داشت اما این اثر هم به دلیل شرایط اقتصادی و کرونایی تئاتر از تولید و اجرای اثر خود منصرف شد.
سعید اسدی دراین باره گفت: شرایط بحرانی برای سالن اصلی مجموعه «تئاتر شهر» همچنان ادامه دارد و به دلیل هزینه بالای تولید آثار بزرگ تئاتری برای اجرا در این سالن، گروه‌های تئاتری تصمیمی برای به صحنه بردن آثار خود در این سالن ۵۷۹ نفره ندارند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز قادر نیست کمک هزینه‌ای متناسب با شرایط موجود برای تولید آثار بزرگ تئاتری اختصاص دهد.از این رو تصمیم‌گیری برای از سرگیری فعالیت تئاتری سالن اصلی تئاتر شهر بسیار سخت شده است.
سعید اسدی رئیس مجموعه تئاترشهر درباره وضعیت از سرگیری فعالیت‌های سالن اصلی این مجموعه، گفت: مسأله اصلی برای اجرا در سالن اصلی تئاتر شهر، تولید آثار بزرگ و هزینه‌های زیاد تولید این آثار است. با توجه به شرایط اقتصادی موجود گروه‌ها نمی‌توانند هزینه تولید آثار بزرگ مدنظر خود را تأمین کنند و در ضمن امیدوار به بازگشت سرمایه و تأمین هزینه عوامل از طریق فروش گیشه نیز نیستند.
وی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی موجود باعث شده تا گروه‌هایی که در نوبت اجرای سالن اصلی تئاتر شهر قرار دارند نگران تأمین هزینه‌های تولید و اجرای آثارشان باشند، اظهار کرد: در سالن‌های کوچک‌تر مجموعه تئاتر شهر این نگرانی کمتر وجود دارد زیرا هزینه تولید آثاری که در این سالن‌ها به صحنه می‌روند نسبت به سالن اصلی کمتر است و پرداخت کمک هزینه به گروه‌ها می‌تواند در تأمین هزینه‌ها کمک‌کننده باشد.
اسدی با اشاره به اینکه وقتی اثری از اجرا در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر انصراف می‌دهد جایگزین کردن اثری دیگر کار بسیار سختی است، یادآور شد: ما تلاش کردیم برای سالن اصلی چندین نمایش در نوبت اجرا قرار بگیرند اما چالش اصلی همه گروه‌ها بحران مالی است.
رئیس مجموعه تئاتر شهر تأکید کرد: چالش بزرگ گروه‌ها این است که وقتی پروژه شروع می‌شود برای کارگردان و تهیه‌کننده تعهد ایجاد می‌کند و اگر هزینه‌های تولید و اجرا تأمین نشود، برای آن‌ها بحران‌ساز خواهد بود. به همین خاطر همه با تردید به تولید و اجرا در سالن اصلی نگاه می‌کنند.
وی در ادامه سخنان خود دغدغه بالا رفتن آمار شیوع ویروس کرونا را هم در کنار وضعیت اقتصادی تولید و اجرای تئاتر از دیگر دغدغه‌های گروه‌های تئاتری دانست و تصریح کرد: در شرایط کرونایی موجود، اگرهای زیادی در مقابل فعالیت‌ها و به ویژه فعالیت‌های تئاتری وجود دارد. چالش‌های زیاد موجود، فعالیت تئاتر در سال جدید را عجیب و غریب کرده است.
اسدی در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد هر چه زودتر شیوع ویروس کرونا به پایان برسد تا تئاتر حداقل با همان اقتصاد شکسته بسته خود به فعالیت ادامه دهد.




مطالب مرتبط

نقدی بر نمایش «فردریک» نوشته اریک امانوئل اشمیت و کار حمیدرضا نعیمی

بازی رو به پیش عشق و سیاست
نقدی بر نمایش «فردریک» نوشته اریک امانوئل اشمیت و کار حمیدرضا نعیمی

بازی رو به پیش عشق و سیاست

رضا آشفته: نمایش «فردریک» نوشته امانوئل اشمیت و کار حمیدرضا نعیمی که آذر و دی در سالن اصلی تئاتر شهر میزبان مخاطبان است، درباره تئاتر و به شیوه پسامدرن است که در آن زندگی یک بازیگر قرن نوزدهم فرانسه ...

|

در گفت‌وگو با عباس غفاری مطرح شد

اجراهای محیطی؛ فرصتی به جوانان بااستعداد برای تولید تئاتر
در گفت‌وگو با عباس غفاری مطرح شد

اجراهای محیطی؛ فرصتی به جوانان بااستعداد برای تولید تئاتر

عباس غفاری، دبیر هنری اجراهای محیطی می‌گوید از سرگیری اجراهای محیطی پس از یک وقفه ده‌ساله فراهم کردن دوباره شرایط تولید برای جوانان بااستعداد و معرفی آن‌ها به جامعه هنری است.

|

در نشست خبری نمایش «روال عادی» مطرح شد

مجید مجیدی: وظیفه ماست که از تئاتر حمایت کنیم
در نشست خبری نمایش «روال عادی» مطرح شد

مجید مجیدی: وظیفه ماست که از تئاتر حمایت کنیم

مجید مجیدی کارگردان مطرح سینما در مراسم رونمایی از پوستر و نشست خبری نمایش «روال عادی» گفت وظیفه ما این است که از تئاتر حمایت کنیم. ما به تئاتر مدیون هستیم و حمایت امروز ما از تئاتر به نوعی خمس و زکاتی است که باید پرداخته شود. ما در دهه ۶۰ از تئاتر کوچ کردیم و به سینما رفتیم.

|

در گفت‌وگو با کاوه مهدوی مطرح شد

«آبی‌گونه»؛ نمایشی با محوریت اخلاق با پرهیز از کلیشه‌ و شعار
در گفت‌وگو با کاوه مهدوی مطرح شد

«آبی‌گونه»؛ نمایشی با محوریت اخلاق با پرهیز از کلیشه‌ و شعار

کاوه مهدوی، نویسنده و کارگردان نمایش «آبی‌گونه» می‌گوید، بسیاری از مسائل  و موضوعات در شخصیت و فرهنگ ما نهادینه شده است و موفقیت یک اثری هنری در پرهیز از پرداخت شعارگونه و دوری از کلیشه‌های مرسوم است.

|

نظرات کاربران