در حال بارگذاری ...
سیما شیبانی در گفت‌وگو با ایران‌تئاتر خبر داد

نمایش خرچنگ برج چهارم از بروج دوازده گانه را امسال به صحنه می‌برم

شیبانی گفت: به همراه پویا پیرحسینلو نمایشنامه‌ای با عنوان خرچنگ برج چهارم از بروج دوازده گانه را نوشته‌ایم.

سیما شیبانی در گفت‌وگو با ایران‌تئاتر درباره فعالیت‌های جدید کاری خود گفت: به همراه پویا پیر حسینلو نمایشنامه‌ای با عنوان خرچنگ برج چهارم از بروج دوازده گانه را نوشته‌ایم.

این کارگردان درباره مضمون و فضای نمایش نامه خرچنگ برج چهارم از بروج دوازده گانه عنوان کرد: فضای نمایش سوررئال و داستان درباره یک خانواده است که در موقعیت وحشتناکی قرار می گیرند. خرچنگ ها به خانه حمله کرده‌اند و کل خانواده و شخصیت اصلی به دنبال پیدا کردن دلیل حمله خرچنگ‌ها به خانه هستند و هر چقدر که جلوتر می‌روند فهمیدن این علت مشکل‌زاتر می‌شود. نمایش 5 شخصیت اصلی دارد و تعدادی شخصیت فرعی و یا به نوعی سایه هم در نمایش حضور دارند. شخصیت اصلی نمایش دختری است با نام مرضیه که بعد از سالها به خانه پدری خود باز می گردد. خانه‌ای که پدربزرگ و سایرین در آن زندگی می کنند. پدر بزرگ در بستر بیماری است و مرضیه سالها پیش به طور ناخواسته به یک مدرسه شبانه روزی تبعید می شود. در بازگشت به خانه با موقعیت غیر منتظره حمله خرچنگها مواجه می شود؛ اما او در انتها با علت تبعید و حمله خرچنگ ها آشنا می شود.

شیبانی درباره نمادین بودن داستان اثرش متذکر شد: متن چنین ویژگی‌ای دارد و پایه اصلی شکل گیری نوشتن آن از یک سال و نیم قبل شروع شد و در ابتدا به صورت فیلم نامه نوشته شد؛ اما متوجه شدیم اجرای نمایش بر اساس آن از ساخته شدن فیلم امکان پذیر تر است. بنابراین فیلم‌نامه در بازنویسی تبدیل به نمایشنامه شد و تلاش می کنیم آن را امسال روی صحنه ببریم.

وی درباره مکان اجرای نمایش و نوع سالن گفت: سالن بلک باکس مناسب اجرای این نمایش است و ترجیح می دهم نمایش را در سالنی دولتی مثل تئاتر شهر روی صحنه ببرم و درخواستمان را هم به مجموعه تئاتر شهر ارائه کرده ایم.

سیما شیبانی عضو گروه تئاتری واحه جزء نسل جوان، نوجو و تجربه گرای تئاتر است که در اجراهایش می‌کوشد تجربه‌های جدیدی را برای مخاطب آثارش خلق کند. شیبانی دوسال پیش نمایش پرواز عمود کبوتر دریایی دودی بر فراز آب های سرد و معتدل اقیانوس اطلس را در پروژه سومین دوره برنامه های مرکز مطالعات اجرایی سالن قشقایی روی صحنه برد. نمایشی که در سی‌و‌پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز کاندید متن و کارگردانی در بخش دیگر‌گونه‌های اجرایی شده است. آنالیز و بازی نمایش هایی هستند که شیبانی در سال های قبل به صحنه برده است.

 

 




نظرات کاربران