در حال بارگذاری ...
علی شانه‌ساز در گفت‌وگو با ایران‌تئاتر خبر داد

باغبان مرگ را به صحنه می‌برم

شانه‌ساز گفت: بعد از مهیا شدن شرایط و آغاز فعالیت‌های جدی تئاتری قصد دارم نمایشنامه باغبان مرگ نوشته محمد چرمشیر را روی صحنه اجرا کنم.

علی شانه‌ساز در گفت‌وگو با ایران‌تئاتر درباره فعالیت‌های جدید کاری خود گفت: بعد از مهیا شدن شرایط و آغاز فعالیت‌های جدی تئاتری قصد دارم نمایشنامه باغبان مرگ نوشته محمد چرمشیر را روی صحنه اجرا کنم. اوایل زمستان سال قبل هم تمرینات نمایش شروع شد و بعد از شیوع کرونا تمرینات تعطیل شد.

وی درباره علت انتخاب این متن و مضمون آن گفت: مهم ترین ویژگی متن باغبان مرگ جدا از ارزش‌های هنری و دراماتیکش کم شخصیت بودن آن است که برای اجرا در این احوالات و شرایط مناسب است. البته ایده اجرای این متن قبل از شیوع کرونا در ذهنم شکل گرفته بود. محمد چرمشیر این نمایش را سال 1395 نوشته و توسط نشر نیلا روانه بازار نشر شده است و بن مایه اثر درباره جنایت و ریشه یابی آن است.

این نویسنده درباره داستان و فضای اثر متذکر شد: داستان نمایش باغبان مرگ مربوط به قاتل زنجیره‌ای دهه 50 با نام آرنولد کرامبک است که 25 زن را به قتل می‌رساند و در حرکت جالب و متکبرانه‌ای آن‌ها را در باغچه خانه‌اش به‌صورت مجسمه درست می‌کند. این قاتل هیچ خبرنگاری را برای مصاحبه نمی‌پذیرد. دو هفته مانده به اعدامش می‌پذیرد که با یک خبرنگار زن آمریکایی مصاحبه کند و به‌عنوان آخرین اثر هنری‌اش با تکنیک عجیبی او را مسموم کرده و در نامه‌ای می‌نویسد شما را به‌عنوان آخرین اثر هنری‌ام مسموم کردم.

این کارگردان درباره عوامل نمایش گفت: نوید ناظری یکی از بازیگران نمایش است که حضورش قطعی شده و احمد زارعی به عنوان دستیار با من در این پروژه همکاری می کند.

شانه ساز درباره سالن محل اجرای نمایش باغبان مرگ تصریح کرد: صحبت هایی با سالن استاد انتظامی مجموعه خانه هنرمندان انجام داده ام که مذاکرات به جایی نرسید و تصمیم دارم با مدیریت سالن‌های شهرزاد و استاد سمندریان هم مذاکراتی داشته باشم تا با یکی از سالن‌ها به توافق برسم.

این نویسنده درباره چالش‌های اجرای نمایش در دوران کرونا متذکرشد: از منظر اقتصادی با چالش های زیادی مواجه هستیم و جلب اعتماد مخاطب در فضای این روزها برای حضور در سالن ها دشوار است و باید با دقت و احتیاط متن ها را برای اجرا انتخاب کرد.

علی شانه ساز کارگردان جوان تئاتر که تلاش می کند در کارهایش نو آوری و خلاقیت داشته باشدِ نمایش غریبه های کامل را با موفقیت بر اساس یک فیلم مشهور ایتالیایی به همین نام سال قبل در سالن استاد انتظامی روی صحنه اجرا کرد.

 

 




نظرات کاربران