در حال بارگذاری ...
در گفت و گو با مدیر تماشاخانه سنگلج مطرح شد

اعلام آمادگی اکثر گروه‌های نمایشی برای اجرا در سنگلج

پریسا مقتدی مدیر تماشاخانه سنگلج گفت: ما و کارگردان‌های تئاتر و مخاطبان نمی توانیم این شرایط را به طور کامل برنامه ریزی کنیم، پس تصمیم داریم همزمان با موقعیت‌ها پیش برویم ، با این حال افقی هم از آینده در ذهنمان داریم.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از فارس تماشاخانه سنگلج از قدیمی ترین تماشاخانه های تهران است که این روزها و در ایام کرونایی نیز البته با سخت گیری خاص و بیشتری مورد توجه و رعایت پروتکل های بهداشتی قرار گرفته است. پریسا مقتدی مدیر تماشاخانه سنگل از همان ابتدای شیوع کرونا به اهمیت توجه به سلامت مردم و اولویت حفظ جان آنها تأکید داشت.
تا ابتدای تیر ماه این سالن نیز چون سالن های دیگر تئاتر از سوی ستاد مقابله با کرونا تعطیل بود بگذریم از همه روند پاکسازی و ضدعفونی در دوران تعطیلی اما با بازگشایی سالن نیز شاهد کنترل مراجعه کنندگان با دستگاه تب سنج در بدو ورود، ضدعفونی بخش های مختلف سالن قبل و بعد از نمایش، الزام استفاده از ماسک، حفظ ظرفیت پنجاه درصدی سالن ، روکش یکبار مصرف برای صندلی ها، رعایت بهداشت اتاق های گریم، میزانسن، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و ... بودیم.
از همان ابتدا نیز ابتکار جالب قرار گرفتن اسامی بازیگران و هنرمندان پیشکسوت تئاتر یک در میان را شاهد بودیم تا مخاطبان با ورود به سالن روی آن صندلی ها ننشینند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند. مقتدی در همان دوران کرونا مطرح کرد که نیمه خرداد طی جلساتی که با مدیر کل هنرهای نمایشی درباره بازگشایی سالن ها داشته با دو گروه اجرایی قبل از تعطیلات کرونایی صحبت کردند و هر دو گروه نیز اعلام آمادگی خود را برای اجرا مطرح کرده بودند که الان هم اجرا می روند.
وی با تأکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی و تجربیات این چند ماهه می گوید که کنترل مراجعه کنندگان به تماشاخانه اعم از کادر اداری، هنرمندان و تماشاگران با دستگاه تب سنج در بدو ورود، تعبیه مکانی برای مواد ضدعفونی کننده در بدو ورود به تماشاخانه، اجباری نمودن همگانی ماسک، کاهش 50درصدی ظرفیت تماشاخانه و ضدعفونی نمودن کلیه قسمت های تماشاخانه از پشت صحنه تا واحد اداری و انتظار علاوه بر نظافت عمومی و ضدعفونی مجدد سالن انتظار و سالن اجرا بین دو سانس اجرا  اشاره کرد.
مقتدی با اشاره به برنامه های سنگلج برای حفظ سلامتی گروه های تئاتری گفت: یکی از موضوعات مدنظر ما نحوه حضور بازیگران روی صحنه بود. طی تمرینات قبل از اجرا، به کارگردان نمایش ها مکررا و موکدا اعلام کردیم برای حفظ فاصله اجتماعی، تغییراتی در نوع میزانسن دهند حتی اگر در زیباشناختی اثر روی صحنه تاثیر بگذارد و اگر امکان پذیر نبود بازیگران ماسک بزنند. خوشبختانه با همکاری کارگردانان این امکان برای هر دو نمایش ایجاد شد.
ماسک در این سالن از آغاز اجراها، در بدو ورود به تماشاخانه اجباری بود، مراجعان با دستگاه تب سنج بدو ورود کنترل می شوند و با کاهش ظرفیت سالن و قراردادن تصاویر بزرگان تئاتر بر روی برخی صندلی ها، تلاش شده فاصله اجتماعی مورد نظر بین تماشاگران لحاظ شود.  با توجه به تعویض صندلی های سالن در تعطیلات، تمهیداتی مدنظر قرار گرفت تا در حین ضد عفونی، به صندلی ها صدمه وارد نشود. برای این منظور براساس پنل فروش بلیط، روی صندلی ها روکش یکبار مصرف قرار می گیرد و پس از پایان اجرا، روکش صندلی هایی که تماشاگران روی آنها نشسته اند تعویض می گردد تا ضمن مراقبت از صندلی ها در برابر صدمه مواد ضدعفونی کننده، اقدامات پیشگیرانه نیز صورت گیرد. بنابراین بدون ماسک تردد در این تماشاخانه ممنوع است و همه کادر اداری وسایل ضدعفونی کننده جداگانه و شخصی دارند.
درباره برنامه ها و فعالیت های تماشاخانه سنگلج در وضعیت کرونایی فعلی با پریسا مقتدی، بازیگر و کارگردان تئاتر، سینما و تلویزیون و مدیر این تماشاخانه به گفت وگو نشستیم که در ادامه می خوانیم:
بعد از چهار ماه تعطیلی و بازگشایی نزدیک به یک ماهه اجراهای نمایشی در تماشاخانه های تهران شما از تجربه خودتان در تماشاخانه سنگلج بگویید که چطور این مدت پیش رفت و شما چطور خودرا با شرایط جدید وفق دادید؟ آیا سنگلج مخاطب خود را بعد از چند ماه تعطیلی پیدا کرد؟

ببینید از لیست اجراهای سنگلج برای اسفند ماه سال 98 هر دو کار اعلام آمادگی کردند که اجراهایشان را ادامه بدهند البته تغیری که ما براساس شرایط دادیم این بود که هیچ دو کاری  در یک تاریخ اجرا نروند چرا که این اتفاق قبلا می افتاد مثلا در یک روز دو نمایش در دو سانس مختلف اجرا می شدند منتها الان به جهت کم کردن ارتباطات  انسانی در فضاهای پشت صحنه دوره های اجرای نمایش ها را متفاوت کردیم.

یکی از نمایش ها که از سال قبل مانده بود و امسال با بازگشایی سالن به آنها اجرا دادیم، کابوس های مرد مشکوک به کارگردانی محمدحسین ناصربخت و بازی بازیگرانی چون امین اکبری نسب، خدایار کاشانه، پیمان یاقوتی، فاطمه نصرتی، امیررضا جلالی، کوروش رخشنده‌پی و امیرحسین حجتی بود که در دور جدید اجرا به مدت سه هفته از سوم تیر ماه اجرایش را انجام و در حال حاضر هم به اتمام رسیده است.

نمایش دیگر هم که از اسفند ماه سال گذشته باقی مانده بود، عجیب السلطنه به کارگردانی بهنود محمدی پور است که این نمایش هم چند روزی است اجرایش را در سنگلج آغاز کرده است . در مورد مخاطب و رضایت بخش بودن میزان آن باید بگویم که این یک پرسش کلی است که نمی توان  کلی بدان پاسخ داد ، اگر منظور شما این است که ما چه نوع استقبالی از تماشاچی را شاهد هستیم باید بگویم  هنوز به مرحله استقبال نرسیدیم کما اینکه پنجاه درصد سالن هم قرار است براساس پروتکل ها پر شود.

ولی اگر زاویه دیده مان را در این شرایط تغییر دهیم، نمایش های ما تماشاچی خود را دارد و نسبت به شرایط فعلی وضعیت رضایت بخش است امیدواریم به آن وضعیت مورد نظرمان هم دست پیدا کنیم.

با این حال خدا را شاکریم که هنوز هستند کسانی که در همین شرایط هم با همه سختی رعایت موازین بهداشتی تصمیم می گیرند تئاتر ببینند، در تئاتر هزینه کنند و وقت او انرژی بگذارند و این رضایت بخش است اما درباره تعداد مخاطب هنوز وضعیت نرمال نشده است.

به لحاظ رعایت موازین بهداشتی شرایط سنگلج به چه صورت؟

همانطور که از سال قبل در جریان هستید و چند مرتبه ضدعفونی کلی سالن صورت گرفته و الان هم برای اجراها این اتفاق می افتد، مطمئنا همه سالن های فعلا هم حتما همین کارها را انجام میدهند یعنی تمام پروتکل هایی که به جد و به شکل اساسی می بایست رعایت شود تا جایی که ممکن است آرامش خاطر به مخاطب، هنرمندان و عوامل همکار منتقل کند.

طبیعتا همه ما به مرور مجرب تر هم می شویم و به راهکارهای بهتری دست پیدا می کنیم اما واقعیت این است که بهرحال شرایط تازه و نو است هر چند که چهار ماه از آن گذشته باشد باز هم ما همه کم تجربه هستیم نه فقط ما حتی جامعه علمی هم در حال کشف چیزهای تازه از این ویروس هستند و این شرایط برای کل دنیا کم تجربه است و هر روز با اشکال و مسائل جدید آشنا می شویم و اطلاعاتمان را در عرصه های بهداشتی هم خود ما و هم خود سازمان بهداشت جهانی و ستاد ملی مبارزه با کرونا به روز می کنیم.

واقعیتش این است که علی رغم همه اینها باید قبول کنیم زندگی مان قدری در شرایط فعلی با گذشته تغییر کرده است و می بایست با آن منطبق شویم و به نظر نمی رسد که به زودی هم بتوانیم از این وضعیت عبور کنیم و بر این مشکل فائق شویم پس همه موارد را می بایست در کنار این امر در نظر بگیریم که ما در همین شرایط می بایست فعلا زندگی عادی مان را ادامه دهیم.

هر ساله شرایط اینگونه بوده که جدول اجراها از سال قبل برای نیم تا یک سال بعد مشخص می شد به  هرحال الان همه می دانیم که همه چیز به هم ریخته وچنین چیزی امکان پذیر نیست اما بهرحال با بازگشایی سالنها حتما قدری برنامه های را درنظر دارید الان وضعیت سنگلج به لحاظ برنامه ریزی اجرایی به چه صورت است و ایا گروه ها استقبالی از اجرا در سالن داشته اند یا خیر؟

همانطور که گفتید ما همیشه برنامه ریزی مان طوری بوده که از فصل زمستان برنامه های سال بعد را می چینیم وبه شکل جدول مشخص میکنیم یعنی به گونه ای که صحبت های اولیه رو انجام میدهیم اما الان شرایط به دلائلی که می دانیم مبهم است دلیل این ابهام هم این است که بهرحال ما چهار ماه از برنامه عقب هستیم از سوم اسفند تا یکم تیر ماه چهار ماه از جدولی که برنامه ریزی کردیم، دور افتادیم این یعنی هفت اجرا ، در هر ماه دو اجرا و یک اجرا در ماه اردیبهشت که مقارن با ماه مبارک رمضان است، همه اینها خود شکل جدول را تغییر می دهد.

از سو ی دیگر بخشی از دوستانی که با آنها صحبت کردیم هم از همان ابتدا اعلام کردند که ترجیح می دهند در این شرایط کرونایی اجرا نروند و فعلا کنسل کنند که البته اینها تعدادشان زیاد نیست و بقیه تمایل به اجرا دارند. اما تعداد بیشتری که تمایل به اجرا دارند هم تصمیم دارند براساس شرایط و وضعیت روز تصمیم گیری کنند چرا که از الان نمی توان به شکل قطع و یقین نظر داد که در آینده با چه شرایطی روبه رو هستیم کما اینکه خودمان هم این را درک میکنیم و تماشاخانه ها هم درگیر این وضعیت هست.همه اینها بهرحال روی تصمیمات کارگردان ها هم برای اجرا رفتن یا نرفتن تأثیر می گذارد و شرایط پیش رو را نامطمئن و غیر قابل پیش بینی می کند.

بنابراین ما امسال نمی توانیم بگوییم که با برنامه ریزی پیش می رویم هر چند که یک افقی در ذهنمان هست اما نه ما و نه کارگردان های تئاتر و نه مخاطبان نمی توانند این شرایط را به طور کامل برنامه ریزی کنند پس تصمیم داریم همزمان با موقعیت های پیش رو قدم برداریم. درحال حاضر که تعدادی اجراهایی را که قبلا برنامه ریزی کرده بودند، لغو کردند اما همانطور که گفتم اکثریت برای اجرا با توجه به شرایط اعلام آمادگی کردند.

به لحاظ حمایتی مسائلی مطرح شد که از سوی مرکز هنرهای نمایشی بیش از هر سال و هر زمانی به دلیل وضعیت کرونا و پنجاه درصد سالن قرار است حمایت صورت بگیرد، در این زمینه ایا چنین چیزی شامل اجراهای سنگلج هم شده یا خیر و اینکه اگر شده به چه صورت قرار است باشد؟

ببینید در هر صورت هر ابلاغ و تصمیم گیری که از سوی مرکز هنرهای نمایشی و برای سالن های دولتی صورت بگیرد شامل حال سنگلج هم می شود. درباره گروه هایی هم که امسال اینجا اجرا دارند باید بگویم از همان ابتدا برنامه ریزی هایی  صورت گرفته تغییرات رو به رشدی به لحاظ حمایتی و هزینه کرد انجام شده اما نمیتوانم بگویم که این رضایت بخش و براساس وضعیت روز است که میتواند همه هزینه گروه ها را تأمین کند اما بهرحال خیلی بهتر از قبل و حالت عادی شده است.

من خودم بازیگر و کارگردان هستم  و می دانم که وضعیت به چه صورتی است بنابراین نمی توانم بگویم که افزایش کمک هزینه ها کاملا جبران کننده است و اساسا این امر در وضعیت اقتصادی و تورمی فعلی امکان پذیر هم نیست، نه فقط در عرصه تئاتر بلکه در تمام شئون زندگی و مشاغل دیگر هم وجود دارد اما بهرحال من به شخصه در حد توانم بالاترین میزان ممکن  را برای گروه های سنگلج درنظرمی گیریم.

لطفا درباره سایر برنامه هایتان در تماشاخانه سنگلج هم توضیح دهید به استثنای اجرای گروه های نمایشی امسال تصمیم داشتید کارهای دیگری نیز در حاشیه صورت دهید که به کیفی سازی تماشاخانه کمک کند حال و با این شرایط فکر میکنید چقدر این امر محقق شود؟

ببینید همه این برنامه ها که سال گذشته هم خدمتتان گفتم باز به شرایط پیش رو باز می گردد خوشبختانه با تغییراتی که در مدیریت کلان مرکز هنرهای نمایشی هم صورت گرفته و آمدن اقای اشنا ما به اینده امیدوار هستیم. البته ضمن خسته نباشید به شهرام کرمی مدیریت قبلی هنرهای نمایشی کشور با این حال باید بگویم که خوشبختانه آقای اشنا هم با توجه به مدیریتی که قبلا هم در این عرصه داشتند، آشنا و آگاه به حوزه نمایش هستند و من هم در دوره گذشته تجربه همکاری با ایشان را داشتم.

خوشبختانه این را می دانم که آقای اشنا خیلی نسبت به کارهای تئاتر و فعالیت هایش و هنرمندان دغدغه مند هستند و این نوید خوبی برای خانواده تئاتر  است برای اینکه می توانیم امیدوار باشیم برخی از طراحی ها و برنامه ریزی هایمان می تواند به مرحله عمل برسد با این حال باز هم شرایط نامطمئن فعلی خیلی تکلیف ما را مشخص نمی کند تا ببینیم چطور باید جلو برویم.

بنابراین همه برنامه ریزی گروه های اجرای و دوره های ورکشاپ هایمان در گرو شرایط است که چطور رقم می خورد  فقط این خوشحالی را دارم که دغدغه های حمایتی در مدیریت مرکز هنرهای نمایشی کشور موجود است. امیدوارم که شرایط ما در وضعیت فعلی به حالت ثبات برسد تا بتوانیم از آن نگاه حمایت گر مدیر کل استفاده بیشتری کنیم و برنامه هایمان را عملی کنیم.




مطالب مرتبط

نگاهی به نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»

تصنیف‌خوانی مجالس زنانه در قالب نمایش ایرانی
نگاهی به نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»

تصنیف‌خوانی مجالس زنانه در قالب نمایش ایرانی

سیدعلی تدین‌صدوقی: نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»، همان‌طور که از نامش به ذهن متبادر می‌شود، خود در ورطه بلبشویی به لحاظ متن و اجرا به‌نوعی سردرگمی و تکرار افتاده است. به دیگر سخن نمی‌توان ...

|

برگزاری آیین شب‌چراغ «شاماران»

مجید افشار: خوشحالم که مدیران هنری به نمایش ایرانی بها می‌دهند
برگزاری آیین شب‌چراغ «شاماران»

مجید افشار: خوشحالم که مدیران هنری به نمایش ایرانی بها می‌دهند

مجید افشار، هنرمند پیشکسوت سیاه‌بازی در آیین شب‌چراغ «شاماران»، از خوشحالی خود بابت توجه مدیران هنری کشور به نمایش ایرانی و همچنین حضور هنرمندان جوان در این عرصه گفت.

|

آمار فروش تالار هنر و سنگلج اعلام شد

«هوش پشه‌ای» با صدای هوتن شکیبا بیش از 100 میلیون فروخت
آمار فروش تالار هنر و سنگلج اعلام شد

«هوش پشه‌ای» با صدای هوتن شکیبا بیش از 100 میلیون فروخت

آمار فروش و تماشاگران نمایش‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 17 فروردین‌ ١۴٠٣ اعلام شد. طبق این گزارش نمایش «هوش پشه‌ای» به کارگردانی سامان کرمی و بازی هوتن شکیبا با 24 اجرا به فروشی 130 میلیون تومانی دست پیدا کرد.

|

گفت‌وگو با عزت‌الله رمضانی‌فر، بازیگر پیشکسوت

تماشاخانه سنگلج، می‌‌تواند بهشت تئاتر ملی شود
گفت‌وگو با عزت‌الله رمضانی‌فر، بازیگر پیشکسوت

تماشاخانه سنگلج، می‌‌تواند بهشت تئاتر ملی شود

عزت‌الله رمضانی‌فر، بازیگر پیشکسوت می‌گوید با برنامه‌ریزی و مدیریت درست و اختصاص بودجه مناسب، می‌توان تماشاخانه سنگلج را به بهشت تئاتر ملی ایران تبدیل کرد.

|

گفت‎وگو با کارگردان «مجلس بلبشو جور کردن»

فرشیدقلی‌پور: نمادها راهی شدند تا قصه، معنا نبازد
گفت‎وگو با کارگردان «مجلس بلبشو جور کردن»

فرشیدقلی‌پور: نمادها راهی شدند تا قصه، معنا نبازد

فرشید قلی‌پور، نویسنده و کارگردان نمایش «مجلس بلبشو جور کردن» می‌گوید برای بیان دغدغه‌های زنان از استعاره‌ها و نمادها بهره برده است تا قصه معنای خود را از دست ندهد و کشف و شهودها از طرف خود تماشاگر صورت بگیرد.

|

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت شرایط رو به بهبودی را تجربه کرد و از مشکلاتی که در دوران کرونا برایش ایجاد شده بود، دور شد. در این راستا، به‌نظر باید سال آینده را روزهای بسیار خوب و شکوفا تئاتر کشور دانست.

|

گفت‌وگویی کوتاه با رضا بابک

بنیاد تئاتر ملی، می‌تواند عرصه نمایش ایرانی را به روزهای اوجش برگرداند
گفت‌وگویی کوتاه با رضا بابک

بنیاد تئاتر ملی، می‌تواند عرصه نمایش ایرانی را به روزهای اوجش برگرداند

رضا بابک، هنرمند تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران می‌گوید تشکیل بنیاد تئاتر ملی، می‌تواند گونه نمایش ایرانی را که مدتی است دچار کلیشه‌ها و تکرار شده است، دوباره شکوفا کند و به روزهای اوجش برساند.

|

نظرات کاربران