در حال بارگذاری ...
نگاهی به تقویم متولدین دومین ماه از دومین فصل سال

مفاخر نمایش ایران در مرداد

ایران تئاتر: پنجمین ماه سال، زادروز هنرمندان تئاتری بسیاری است. هنرمندانی که هریک در برهه‌ای، به عنوان تاثیرگذارترین هنرمندان تئاتر شناخته شده‌اند.

به گزارش ایران تئاتر، هنرمندان و اساتید برجسته متعددی در  ماه مرداد متولد شده اند. هنرمندانی که هر یک از آن‌ها صاحبِ سبک و شیوه خاصی در آثارشان هستند و همواره از آنها به عنوان مولف و اساتید هنر نمایش یاد می شود. کمتر هنردوست و مخاطبی وجود دارد که نام اشخاصی همچون آروند دشت‌آرای، علی حاتمی، داریوش ارجمند، محمود دولت‌آبادی، ژاله علو و... به گوشش نخورده باشد و یا آثار فاخر آنها را در دنیای تئاتر به یاد نیاورد. با توجه به اهمیت تقویم تئاتری ایران، در ادامه نگاهی خواهیم داشت به کارنامه کارگردانان، بازیگران و نویسندگان و هنرمندان تئاتری صاحب‌نامی که در مرداد ماه متولد شدند.

 

مریم کاظمی؛ کارگردان و بازیگر

مریم کاظمی زاده 1 مرداد 1344 در تهران است. او همچنین به عنوان کارگردان، دستیارکارگردان، نویسنده و بازیگر سابقه فعالیت دارد. کاظمی فارغ التحصیل رشته بازیگری و کارگردانی از دانشگاه تهران است. او در سال ۱۳۶۴ بازیگری در تلویزیون را با ایفای نقش در سریال زندگی، در سال ۱۳۶۶ تئاتر را در نمایش مسیح هرگز نخواهد گریست و سال ۱۳۷۲ سینما را با ایفای نقش در فیلم جاده عشق آغاز کرد. از تئاترهای مریم کاظمی می توان به برف سبز، پچ پچه، ت مثل تئاتر و فاطمه عنبر، ا فیلم های سینمایی او به مرد کوچک، جاده عشق، بزرگ خیلی بزرگ و نیمه پنهان و سریال های او به کلاه قرمزی، ماهرخ، مثل یک لبخند، شکوه یک زندگی و جای خالی دریا اشاره کرد. خسیس، کلوچه دارچینی، غول بزرگ مهربان، خاله مرجان و خروس، ماه پیشونی و رام کردن زن سرکش ازجمله نمایش‌های شاخص کاظمی در عرصه کارگردانی هستند. وی دوره کارگاه آموزش پانتومیم  ژاک لکوک زیر نظر  فرانسوا لکوک و مارک پیرس ، سه دوره مستمر کارگاه‌های آموزشی مدیریت تئاتر به‌توسط ویزیتینگ آرتز در ایران و کلاس‌های خصوصی بانو مهین اسکویی سیستم استانیسلاوسکی را گذرانیده است و عضو هیئت‌مدیره انجمن بازیگران خانه تئاتر،عضو انجمن بازیگران سینمای ایران و مدرس کلاس‌های بازیگری فرهنگسرای ارسباران بوده است.

 

فریبا متخصص؛ بازیگر

فریبا متخصص زاده ۱ مرداد ۱۳۴۰ در بروجرد بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون ایرانی است. وی در رادیو نیز به عنوان گوینده نمایش‌های رادیویی و دوبلور فعالیت می‌کند. متخصص کار هنری خود را از سال ۱۳۶۰ با تئاتر آغاز کرد. او فعالیت خود را در تلویزیون و رادیو به‌ترتیب از سال‌های ۱۳۶۲ و ۱۳۶۸ آغاز کرد و در سال ۱۳۷۰ به عرصه سینما راه یافت. وی در سال ۱۳۷۰ موفق به اخذ مدرک کارشناسی در رشته جامعه‌شناسی شد. او برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن تئاتر ایران در سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است.

 

آناهیتا همتی؛ بازیگر

آناهیتا همتی متولد ۱ مرداد ۱۳۵۲ در تهران بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر است. همتی در پاییز سال۱۳۷۳ با نمایش «تنبور نواز» به نویسندگی محمد رحمانیان فعالیت خود در تئاتر را آغاز کرد.اولین فیلم سینمایی آناهیتا همتی «افسانه پوپک طلائی»  ساخته خسرو شجاعی بوده‌است که در سال ۱۳۷۶ ساخته شده ولی به نمایش گذاشته نشد. از بازی‌های او می‌توان به چشم دل، هتل، ترش و شیرین، باغ سرهنگ و شلیک به تئاترشهر اشاره کرد.

 

سعید اسدی؛ مدیر مجموعه تئاترشهر، کارگردان، بازیگر، عضو انجمن هنرهای نمایشی و مدرس

سعید اسدی، متولد 3مرداد ۱۳۵۲ در کرمانشاه، دانش‌آموخته تئاتر و سینما، و مدرس دانشگاه‌، نمایشنامه‌نویس، پژوهشگر تئاتر و مدیر مجموعه تئاترشهر است. مدیریت مرکز تئاتر مولوی دانشگاه تهران، دو دوره دبیری جشنواره بین المللی تئاتر فجر، عضویت در هیأت انتخاب سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر۱۳۹۰، مدیریت گروه آموزشی نمایش دانشگاه سوره اصفهان، دبیر سرویس مقالات و ترجمه مجله صحنه، عضویت در شورای پژوهشی و انتشارات اداره‌کل هنرهای نمایشی، داور چندین دوره انتخاب کتاب سال و کتاب فصل جمهوری اسلامی ایران، داور و بازخوان چندین دوره از جشنواره‌های ملی و بین‌المللی تئاتر فجر، سوره، ماه، حقیقت، تجربه و تئاتر دانشگاهی و داور نمایشنامه‌نویسی و نمایشنامه‌خوانی جشنواره دانشگاهی، بخشی از فعالیت‌های اجرایی سعید اسدی است. اسدی همچنین مقالات متعددی از جمله مقاله علمی پژوهشی «نشانه‌شناسی نام در نمایشنامه» در مجله هنرهای زیبا، مقاله علمی پژوهشی «درآمدی بر روایت‌شناسی نمایش با نگاهی به نظریه‌های متأخر روایت‌شناسی» در فصلنامه تئاتر، مقاله علمی پژوهشی «تکوین زیر میدان موج نوی تئاتر ایران» در مجله علوم اجتماعی دانشگاه تهران، «آسیب‌شناسی تئاتر دفاع مقدس» در مجله صحنه، «ون سان ونگوگ» در فصلنامه هنر و… را منتشر کرده است. نگارش نمایشنامه‌های «سرود دوباره کلات»، «تیره مثل سوءتفاهم»، «تجیر بلور»، «بزرگراه»، «لیبرو می‌خشکد»، «سایهٔ دار بر دار»، فیلمنامه‌های «بغض باویال»، «گیس‌های سوخته» و «نیمه تاریک ماه» و کارگردانی نمایش‌های «جزیره» اثر فوگارد، «سرود دوباره کلات»، «تکرار یک پرده» و فیلم‌های «تو برخوان و بر گوی با راستان»، «بازگشت» و «کافه» از فعالیت‌های هنری اسدی است.

 

آروند دشت آرای؛ کارگردان

آروند دشت آرای زاده 2 مرداد ۱۳۶۰ کارگردان تئاتر و طراح صحنه است. او جزو نسلی از کارگردانان تئاتر ایران است که کار خود را در دهه هفتاد آغاز کرد و در دهه هشتاد تثبیت شد. او در سال ۱۳۷۸و در سن ۱۸سالگی شرکت تخصصی طراحی ایده قرمز را تأسیس و در سال ۱۳۷۹ کمپانی هنرهای اجرایی ویرگول را تأسیس نمود و در سن ۱۹ سالگی اولین نمایش حرفه ای خود را درجشنواره تئاتر فجر به نام هشتمین خان به روی صحنه برد و تاکنون بیش از ۲۵ اجرای صحنه ای را با این گروه به عنوان طراح و کارگردان در ایران و سایر کشورها اجرا نموده‌است. تعدد آثار، تنوع در فرم و نگاه، دغدغه آزمودن شیوه‌های مختلف اجرایی، استفاده از جسمانیت اجراگر بعنوان اصلی‌ترین ابزار انتقال مفاهیم، تمرکز بر اجراهای بینافرهنگی و غیره را می‌توان بعنوان عناصر اصلی گونه کاری وی نام برد. از نمایش‌های بارز و تأثیر گذار وی می‌توان نمایش پروانه و یوغ که اولین تجربه تولید مشترک بعد از انقلاب تئاتر ایران است، اجرای هفت دستور کلیدی برای معاصر شدن که نمایشی چند فرهنگی بود که با هفت بازیگر از هفت ملیت مختلف تولید شد را نام برد. همچنین نمایش سگ سکوت که جریان تئاتر خصوصی حرفه ای در تئاتر ایران را رقم زد از جمله اتفاقات دهه هشتاد تئاتر ایران است. آروند دشت آرای در دهه نود، شکلی از تئاتر فانتزی را به چالش کشید که موفق‌ترین آنها تن‌تن و راز قصر مونداس بوده‌است. هم‌اکنون وی و گروهش بر روی مطالعات بینافرهنگی متمرکز شده‌اند که پروژه تحقیقاتی ۵ ساله برای این طراح - کارگردان می‌باشد. از دیگر تجربه وی اجرای لندن رم تهران آمستردام نمایشی ست بر مبنای موضوع  سوء تفاهمات بینافرهنگی. او همچنین به عنوان طراح صحنه با کارگردانان زیادی همکاری نموده و جوایز متعدد بین‌المللی و داخلی طراحی نیز دریافت کرده‌است. از فعالیت‌های دیگر وی طراحی داخلی چندین رستوران، ساخت تالار حافظ تهران و مشاوره خلاق تبلیغات و بازاریابی را می‌توان نام برد. همچنین او پروژه بین‌المللی دربارهٔ تصویرت از من تجدید نظر کن» با موضوع روابط بینافرهنگی و با کمپینی جهانی با همین عنوان در سال ۱۳۹۳ آغاز کرد که نتیجه این پروژه تاکنون در فرم دو نمایش در ایران و هلند به روی صحنه رفته‌است. وی از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۵ از اعضای مشاوران هنری تئاتر شهر تهران بوده‌است و در سال ۱۳۹۶ مدیر امور بین‌الملل سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بوده‌است.

 

شقایق فراهانی؛ بازیگر

شقایق فراهانی زاده ۲ مرداد ۱۳۵۱ در تهران بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون است.او از کودکی در کنار پدر و مادرش در تئاتر بازی می‌کرد. او با حضور در فیلم لیلا به سینما آمد. در بزرگسالی با بازی در فیلم پروانه در سطح بین‌المللی توانست موفق شود. از آثار او می‌توان به خانه کاغذی، دل شکسته، گناهکاران، انقلاب زیبا، مطرب و ریچارد اشاره کرد.

 

پگاه آهنگرانی؛ بازیگر

پگاه آهنگرانی زاده ۲ مرداد ۱۳۶۳ در اراک هنرپیشه و مستندساز است. پگاه آهنگرانی اولین بار در ۶سالگی در فیلم گربهٔ آوازخوان به کارگردانی کامبوزیا پرتوی در سال ۱۳۶۹ جلوی دوربین بازی کرد. اما در دومین بازی کارنامهٔ هنری‌اش در ۱۵سالگی بود که درخشید: بازی در نقش تداعی در فیلم دختری با کفش‌های کتانی. او برای این نقش جایزه بهترین بازیگر زن را از جشنواره فیلم قاهره، جایزه بهترین بازیگر از جشن دنیای تصویر، دیپلم افتخار از جشنواره بین‌المللی فیلم اجتماعی آبادان و جایزه بهترین نقش‌آفرینی از جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان را در سال ۱۳۷۸ به دست آورد. پگاه آهنگرانی مستندهایی نظیر سیب، تماشاخانه، محاکات غزاله علیزاده و ده‌نمکی‌ها را نیز کارگردانی کرده‌است. مستند «تماشاخانه» دربارهٔ تئاتر شهر است. او جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم کوتاه اصفهان را برای کارگردانی فیلم مستند «تماشاخانه» در سال ۱۳۸۴ به دست آورد. او هم‌چنین در نمایش‌های تئاتر مانند منهای دو به کارگردانی داوود رشیدی و متولد ۱۳۶۱ به کارگردانی پیام دهکردی در سال ۱۳۸۹ به ایفای نقش پرداخته‌است.

 

میلاد نیک‌آبادی؛ کارگردان و مدیر کانون تئاتر دانشگاهی

میلاد نیک آبادی متولد 3مرداد 1364 فوق‌لیسانس کارگردانی از دانشکده‌ هنر و معماری و کارگردان، منتقد، مدرس دانشگاه و مدیر کانون تئاتر دانشگاهی است. نیک آبادی که تئاتر را از شهر درود آغاز کرده و تا سال 84 عضو رسمی انجمن نمایش این شهرستان بوده است؛ در پیشینه فعالیت هنری خود مدیر اجرایی در جشنواره نمایش های کوتاه استان لرستان، چاپ بیش از 20 عنوان نقد تئاتر در روزنامه‌های شرق، تهران امروز، فرهیختگان، فصلنامه نمایشنامه، مجله نمایش و...، عضو کانون ملی منتقدان تئاتر ایران، عضو کانون جهانی منتقدان تئاتر، عضو هیئت مدیره انجمن علمی کارگردانی خانه تئاتر دانشگاهی ایران، مدیر تماشاخانه مسعودیه (1394- 1395)، دبیر دو دوره هفته تئاتردانشگاهی باران در تئاتر باران و مدیر بخش نسل نو در سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را دارد. این کارگردان جوان آثاری همچون ‌طلوع‌تاریک، شیخان‌زاگرس، مکبث، قلاده‌ای‌برای‌یک‌سگ‌مرده، مالون میمیرد، زمانی برای زندگی، خیال روی خطوط موازی، تلخ همچون خون در رگ های یرما، تولد زندگی مرگ، اسب عصاری، پروانه زرد روشن، رابینسون کروزوئه، مده آ، اتراق در خواب قیلوله و مده آ فصل دوم را کارگردانی کرده است. او به عنوان بازیگر نیز در نمایش های نمایش‌های طلوع تاریک، آرسنال، سوسیوش، شیخان زاگرس، شب واقعه، شب روی سنگ فرشهای خیس، تماشاچی محکوم به اعدام و پس از واقعه حضور داشته و موفق به کسب جوایز مختلفِ بازیگری، طراحی صحنه و کارگردانی از جشنواره های بین المللی فجر، white tower بلاروس، تئاتر دانشگاهی ایران، تجربه، مقاومت(تهران)، ملی مقاومت(فتح خرمشهر)، سراسری ایثار، استانی، بسیج، دانش آموزی و... شده است.

 

داریوش ارجمند؛ بازیگر

داریوش ارجمند زاده ۵ مرداد ۱۳۲۳ در مشهد بازیگر تلویزیون، سینما و تئاتر است. وی تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاه فردوسی مشهد در رشته کارشناسی تاریخ و جامعه‌شناسی سپری نمود. دکتر علی شریعتی یکی از استادان او در آن برهه بود. وی سپس برای ادامه تحصیل عازم پاریس شد؛ او در پاریس مدرک کارشناسی ارشد تئاتر و سینما را از دانشگاه سوربن دریافت کرد. وی با بازی در فیلم ناخدا خورشید ساخته ناصر تقوایی به سینما آمد و در سال ۱۳۶۵ با دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از پنجمین جشنواره فیلم فجر جای خود را به عنوان یک بازیگر خوب و قابل قبول تثبیت کرد. ارجمند در دهه ۶۰ در سه فیلم کشتی آنجلیکا، پرده آخر و جستجوگر به ایفای نقش پرداخت. او در دهه ۷۰ گزیده کار شد و در سه فیلم آدم‌برفی، اعتراض و سگ کشی هنرنمایی کرد. دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم مرد برای فیلم سگ کشی از نوزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر نیز در کارنامه وی به چشم می‌خورد. همچنین وی در تلویزیون در سریال امام علی در نقش مالک اشتر بازی ماندگاری از خود نشان داد. او سال 1378 در نمایش دندون طلا اثر داوود میرباقری به ایفای نقش پرداخت.

 

بهزاد صدیقی؛ منتقد و نمایشنامه‌نویس

بهزاد صدیقی در تاریخ 4 مرداد 1348‏ در تهران متولد شد. تخصص او در زمینه نمایشنامه‌نویسی، دراماتورژ، کارگردان، پژوهشگر و منتقد تئا‌تر و سینما است. او فارغ‌التحصیل زبان و ادبیات فارسی تهران از دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرکزی تهران و فارغ‌التحصیل بازی‌گری و کارگردانی از ‏کانون تئا‌تر تجربی زیر نظر استاد حمید سمندریان است. از جمله فعالیت‎های او موسس و مدیر روابط عمومی خانه هنرمندان ایران (از سال ۱۳۷۹ تا سال ۱۳۸۱)، عضو هیئت موسس و هیئت‌مدیره و مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری افرا مانا (از سال ۱۳۸۴ تا کنون)، مدیر روابط عمومی اداراه کل هنر‌های نمایشی، سردبیری پایگاه اطلاع رسانی سینما تئا‌تر (از سال ۱۳۸۲ تا کنون)، دبیر بخش نمایشنامه مقاومت در دو ماه‌نامه نقش صحنه (از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۰)،مجری و سردبیر برنامه رادیویی با داستان‌نویسان ایران در رادیو گفت‌و‌گو (۱۳۸۷)، نویسنده، پژوهشگر، کار‌شناس و مجری برنامه ۳۰ سال با ادبیات داستانی و تئا‌تر ایران در رادیو گفت‌و‌‏گو (۱۳۸۷) ‏و مانند این را می‎توان نام برد.

 

شکرخدا گودرزی؛ بازیگر، نمایشنامه‌نویس و کارگردان

شکر خدا گودرزی متولد سال 6مرداد 1339کارگردان، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، مدرس و منتقد تئاتر می باشد. او لیسانس کارگردانی را از دانشکده هنرهای زیبا و فوق لیسانس کارگردانی را از دانشکده تربیت مدرس دریافت نمود. گودرزی کارگردانی نمایش های بهرام چوبینه، روز سیاووش، خواجه نظام الملک، راه مهر راز سپهر، پرواز را به خاطر بسپار، توده هیزم، سرود پال سروش، کیست این پنهان مرا، ایران، نیرنگ‌های اسکاپن، سوگ مضحکه یادگار زریران، مولیر، خورشید بانو، پستوخانه، سوگمهر، اطلسی نو بر شندره کهنه شهرزاد قصه ساز، غول زنگی قلعه سنگباران، استخوان های طلایی، حریرسرخ صنوبر و هفت خاج رستم را بر عهده داشته است و در نمایش های زیباترین سکوت، کیست این پنهان مرا، شبی درتهران، حالت چطوره مش رحیم و گلدونه خانوم، آوای سرخ، خاطرات هنرپیشه نقش دوم، شرق بوسه، ویستک، هفت نمایش کوتاه و ساقی ایفای نقش نموده است. این هنرمند دبیری پنجمین و ششمین جشنواره تئاتر کانون های نمایش سازمان فرهنگی – هنری شهرداری تهران، دبیری سه دوره جشنواره فرهنگی هنری ( تئاتر) کانون های  دانشگاه آزاد، داوری در سه دوره از جشنواره‌های تئاتر دانش آموزی شهرستان‌های استان تهران، داوری اولین جشنواره تئاتر ری، داوری جشنواره تئاتر نمایش‌های کوتاه منطقه غرب کشور، داوری جشنواره تئاتر فجر دانشجویی(هیات انتخاب نمایش‌ها) و داوری بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر(بخش خیابانی) و داوری نخستین جشنواره تئاتر شهر اردیبهشت 1391 تهران و ریاست انجمن کارگردانان خانه تئاتر را بر عهده داشته است. 

 

رحیم نوروزی؛ بازیگر

رحیم نوروزی زاده 7 مرداد ۱۳۴۶ در رشت، بازیگر سینما و تلویزیون است. اولین جرقه‌های بازیگری او در کلاسهای بهروز بقایی و بهزاد عشقی زده شد. با نمایشنامه‌های اکبر رادی بازیگری برای او جدی شد و با ایفای نقش در مجموعه پس از باران به شهرت رسید و سپس در فیلم ها و تئاترها و سریالها و تله فیلمهای بسیاری بازی کرد از جمله تب (رضا کریمی)، عشق و عالیجناب (حسین پاکدل)، خانه‌ای در تاریکی (سعید سلطانی)، کلانتر (محسن شاه محمدی)، یادآوری (حجت قاسم‌زاده) و کرگدن (فرزاد موتمن) . نوروزی دارای مدرک کاردانی رشته مرمت بناهای تاریخی و کارشناسی تئاتر با گرایش ادبیات نمایشی است. از نمایش‌هایی که نوروزی ایفای نقش کرده می‌توان به خون در گلوی گربه، بر فراز برجک‍ها، مرگ فروشنده، یک صبح ناگهان، بیگانه و دژاوو اشاره کرد.

 

پوپک گلدره؛ بازیگر

پوپک مرادعلی گلدره در ۸ مرداد ۱۳۵۰ در تهران به دنیا آمد. فعالیت هنری را با بازی در نمایش «پل» آغاز کرد و در سال ۱۳۷۵ در نماهنگ (ویدئو کلیپ) «رؤیای زمین» ظاهر شد. او همچنین در مجموعه تلویزیونی ساعت خوش (۱۳۷۳) نیز بازی کرده بود. پوپک گلدره که با مجموعه ساعت خوش وارد کار بازیگری شد، به سرعت توانست شایستگی‌های خود را در این عرصه نشان دهد که اوج آن با دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم سینمایی موج مرده، ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا رقم خورد. ایفای هنر در فیلم سینمایی سیندرلا، آخر بازی، سریال‌های تلویزیونی دنیای شیرین دریا، تئاتر شکارگاه ممنوع، ساعت خوش و… را در کارنامه‌اش دارد. پوپک بیشتر، حضور خود را مرهون بازی در سریال تلویزیونی «دنیای شیرین دریا» است. بازی او در «موج مرده» تحسین منتقدین را برانگیخت و جایگاه او را در سینما تثبیت کرد. شروع از برنامهٔ طنز «ساعت خوش» تا دریافت دیپلم افتخار جشنواره سینمایی فجر راهی است بس دشوار که وی با پشتکار فراوان طی نمود. سرانجام در شهریور ماه ۱۳۸۴ و در اواسط بازی در فیلم نرگس، در جریان یک حادثه رانندگی (در جاده نوشهر به نور -منطقه سیسنگان) بر اثر تصادف شدید به حالت کما رفته و در بیمارستان مهر تهران بستری شد و در تاریخ ۲۷ فروردین ۱۳۸۵ پس از ۸ ماه به‌سر بردن در کما درگذشت.

 

ساناز بیان؛ نمایشنامه‌نویس و کارگردان

ساناز بیان زاده 8 مرداد ۱۳۶۲ در تهران نمایشنامه‌نویس، کارگردان تئاتر ایرانی است. او دارای کارشناسی ادبیات نمایشی از دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی است. او در سال ۱۳۷۲ در مسابقه جهانی نقاشی یونسکو و یونیسف با عنوان زلزله و آمادگی رتبه برتر را کسب کرد. وی داستان‌های کوتاه نگاشته که در نشریاتی مانند کارنامه و هفت به چاپ رسیده‌اند. او در نمایش‌هایش رویکرد اجتماعی را دنبال می‌کند. در هتلی‌ها و خواب‌های خاموشی به مقوله آسیب‌های پس از جنگ نگاهی داشته و در عامدانه عاشقانه قاتلانه و شلتر آسیب‌شناسی مسائل زنان را مد نظر قرار داده‌است نمایش عامدانه عاشقانه قاتلانه او نخستین نمایش مستند اجتماعی ایرانی با محوریت مسائل زنان شناخته شده‌است. ساناز بیان نمایش خانه عروسک نوشته هنریک ایبسن که از آثار مهم مربوط با مسائل زنان است را نیز ترجمه و کارگردانی کرده که در تهران و نروژ به روی صحنه رفته‌است. او در سال ۱۳۹۴برای نگارش نمایشنامه‌های هتلی‌ها و عامدانه، عاشقانه، قاتلانه نامزد جایزه نویسندگی جشنواره فجر شد و برای هتلی‌ها این جایزه را به دست آورد. او در سال ۱۳۹۶ برای دومین بار جایزه نمایشنامه نویسی جشنواره فجر را این بار برای نمایشنامه شلتر به دست آورد و نمایش آبی مایل به صورتی نوشته و کارگردانی او هم جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فجر را گرفت. او همچنین در سال ۱۳۸۷ جایزه نمایشنامه نویسی جشنواره تئاتر دانشگاهی فجر را برای نمایشنامه نقاب سرخ (خواب‌های خاموشی) به دست آورد

 

محمود دولت‌آبادی؛ نمایشنامه‌نویس و رمان‌نویس

محمود دولت‌آبادی زاده ۱۰ مرداد ۱۳۱۹ دولت‌آباد سبزوار نویسنده، نمایش‌نامه نویس و فیلم‌نامه‌نویس است. رمان بلندِ (ده جلدی) کلیدر مشهورترین اثر دولت‌آبادی است. آثار دولت‌آبادی به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی، نروژی، سوئدی، چینی،کردی، عربی، هلندی، عبری و آلمانی ترجمه شده‌اند. محمود دولت‌آبادی چندین نمایش‌نامه و فیلم‌نامه را به نگارش درآورده است، او همچنین سابقه بازیگری در تئاتر و سینما را دارد، اقتباس از آثار دولت‌آبادی ساخت چند فیلم را به‌همراه داشته‌است. فضای اکثر نوشته‌های دولت‌آبادی در روستاهای خراسان رخ می‌دهد و رنج و مشقت روستاییان شرق ایران را به تصویر می‌کشد. دولت‌آبادی در سال ۲۰۱۳ برگزیده جایزهٔ ادبی یان میخالسکی سوییس شد. در سال ۲۰۱۴ جایزه شوالیه ادب و هنر فرانسه توسط سفیر دولت فرانسه در تهران به محمود دولت‌آبادی اهدا شد. از نمایشنامه‌های او می‌توان به تنگنا و ققنوس اشاره کرد.

 

جلال تهرانی؛ نمایشنامه‌نویس و کاگردان

جلال تهرانی متولد 12 مردادماه 1347 در تهران است. او پیش از اینکه به حرفه‌ نمایشنامه‌نویسی روی آورد، کار صنعتی می‌کرد؛ طراحی تولید الکترونیک؛ اما تحصیل در دوره‌ کارشناسی (جهاد دانشگاهی) و سپس کارشناسی‌ارشد ادبیات نمایشی (دانشگاه تهران) او را به دنیای درام آورد. تهرانی از سال 1380 با اجرای نمایش‌های نفرتی تی، مخزن، تک سلولی‌ها، نمایشنامه‌خوانی مقام استادی و اندر هدایت نسل جوان و باز هم اجرای نمایشی دیگر به نام هی مرد گنده گریه نکن به یکی از چهره‌های مستعد نسل جوان تبدیل شد؛ اما حالا دیگر پا به میانسالی گذاشته است. او برای حدود 20 نمایش طراحی صحنه یا طراحی نور کرده.  بعد از سال 83، نمایشنامه‌ دو دلقک و نصفی او را وحید آقاپور در تئاترشهر و در سال 84 اجرا کرد. نمایش‌های مکبث 2011 و دراکولا و سیندرلا، که به ترتیب فرشید مصدق، رضا کوچک‌زاده و احسان فلاحت‌پیشه تمرین کردند، به نتیجه نرسید. در این میان، تهرانی مدتی به کشورهای سوئد، آلمان و فرانسه سفر کرد و حتی به آکادمی‌های آن کشورها هم رفت و حتماً اندوخته‌هایی با خود آورد و پس از آن بیش از یک سال از وقتش را با نوشتن فیلمنامه گذراند. فیلمنامه‌هایی چون در جهنم باران می‌بارد، داستان تمام، کری و مرسی حاصل آن دوره است. فیلمی هم از فیلمنامه‌ مرسی ساختند که در جشنواره‌ تورنتو به نمایش درآمد. تهرانی در فیلمنامه‌هایش هم چندان ساده به موقعیت‌ها نگاه نمی‌کند و آن نگاه همراه با اعجابش را به پیرامون دارد. مرسی داستان غول چراغ جادویی است که به تهران می‌آید تا آرزوی مالکش را که پیرمرد است، برآورده کند؛ اما پیرمرد آرزویی ندارد! او همچنین در زمینه آموزش و نشر نیز مکتب تهران را راه‌اندازی کرده تا بتواند به شکل بارزتر و کارآمدتری امر آموزش تئاتر را برای استعدادها و آینده‌سازان این هنر فراهم کند.

 

سیامک انصاری؛ بازیگر

سیامک انصاری زاده ۱۲ مرداد ۱۳۴۷ در تهران بازیگر است. او فارغ‌التحصیل رشته کارشناسی نمایش و تلویزیون ازدانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی (واحد تهران مرکز) است. از نمایش‌های او می‌توان به هیچ‌کس همه داستانها را به خاطر نمی‌آورد، نامزد ویولت، دیوان تئاترال و آمدیم نبودید رفتیم شاره کرد. او همچنین در فیلم‌های خوک، بمب یک عاشقانه، خرگیوش، ساعت 5 عصر، داکولا، خانوم و دعوت ایفای نقش کرده است.

 

سیروس همتی؛ بازیگر، نمایشنامه‌نویس و کارگردان

سیروس همتی زاده 13 مرداد ۱۳۵۱ در تهران بازیگر، کارگردان، نمایش‌نامه‌نویس و طراح صحنه است. تحصیلات او کارشناسی ریاضی از دانشگاه تربیت معلم و اکنون هم بعنوان معلم ریاضی مشغول به کار است. تخصص او طراحی صحنه، نویسندگی، کارگردانی و بازیگری است و بازی او در فیلم سینمایی مارمولک به کارگردانی کمال تبریزی و سریال مناسبتی ماه رمضان خداحافظ بچه به کارگردانی منوچهر هادی او را بیش از پیش مورد توجه و علاقه هنردوستان قرارداد. از نمایش‌هایی که همتی در آن‌ها ایفای نقش کرده می‌توان به رویاهای خلیج فارس، اسب‌های پشت پنجره، بلوط‌های تلخ، برف سبز، مومیا و حریم اشاره کرد.

 

ژاله علو؛ بازیگر و صداپیشه

ژاله علو زاده 14 مرداد ۱۳۰۶ در تهران شاعر، گوینده رادیو، صداپیشه و بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون است. او از پیشکسوتان عرصه بازیگری و گویندگی‌ است. علو فارغ‌التحصیل دانشسرای مقدماتی تهران سال ۱۳۲۶ و همچنین فارغ‌التحصیل هنرستان هنرپیشگی تهران سال ۱۳۲۹ است. نخستین فعالیت‌های هنری وی از سال ۱۳۲۷ با گویندگی زنده در رادیو و اعلام برنامه ها، شامل می‌شود. سپس وی به اجرای نمایش‌های رادیویی پرداخت و از پایه‌گذاران برنامه «داستان شب» بود. اولین نمایشنامه‌ای که به طور زنده برای «داستان شب» کار کرد، «دختر خورشید» نام داشت که نصرت‌الله محتشم آن را کارگردانی کرد. اجراهای موزیکال وی در رادیو، وی را بر آن داشت که نام هنری «ژاله» را برای خود برگزیند. سال ۱۳۲۷ در فیلم «طوفان زندگی» به کارگردانی علی دریابیگی، به ایفای نقش پرداخت. پس از بازی در فیلم‌های «زندانی امیر» و «واریته بهاری»، وارد عرصه تئاتر شد و نخستین اجرای خود را در سال ۱۳۲۸، در یکی از نمایش‌های هنریک استپانیان به نام «ماری مادلن» در «تئاتر فردوسی» تجربه کرد و فعالیت گسترده‌ای را در این زمینه آغاز کرد. آخرین اجرای تئاتر خود را در سال ۱۳۳۷ و در نمایشی به نام «توپاز»، به کارگردانی نصرت‌الله محتشم، انجام داد.  ژاله علو فعالیت در دوبله را از سال ۱۳۳۱ در استودیو «پارس فیلم» و با گویندگی به‌جای دلکش در فیلم «مادر» کاری از اسماعیل کوشان آغاز کرد و پس از آن در فیلم‌های زیادی به‌جای ستارگان معروف سینمای جهان حرف زده است. او آغازگر دوبلهٔ کارتون در ایران بود و دوبله بسیاری از کارتون‌های والت دیسنی، مانند «زیبای خفته» و «گربه‌های اشرافی» به سرپرستی وی انجام شده‌ است. وی بعد از انقلاب، بازی در تلویزیون را با مجموعهٔ «امیرکبیر» آغاز کرد. آخرین حضور تلویزیونی اش مجموعهٔ «مختارنامه» بود. شاخص ترین آثار ژاله علو در سالهای بعد از انقلاب، یکی مدیریت دوبلاژ سریال محبوب «سالهای دور از خانه» و دیگری، هنرنمایی در مجموعهٔ تلویزیونی «روزی روزگاری» در نقش زن ایلیاتی مقتدری به‌نام خاله لیلا بود که بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

 

جلال ستاری؛ مترجم و محقق

جلال ستاری زاده 14 مرداد ۱۳۱۰ رشت محقق، اسطوره شناس و اندیشمند ایرانی است. او در سوئیس تحصیل کرد و دکترا گرفت. یکی از استادان معروف او ژان پیاژه بود. او به مانند کارل گوستاو یونگ سوئیسی در رشته روانشناسی تحصیل کرد و مانند او دغدغه‌ای فراتر از روانشناسی فردی داشت و تمرکز خود را بر روانشناسی جمعی و شناخت تأثیر مثبت یا منفی کهن الگوها و اسطوره‌ها و افسانه‌ها در ناخودآگاه جمعی معطوف کرد. وی بالغ بر ۹۰ جلد کتاب در زمینه‌های افسانه‌شناسی، ادبیات نمایشی و نقد فرهنگی در طی بیش از 60 سال به رشتهٔ تحریر درآورده یا ترجمه کرده‌است. این کتاب‌ها بعضاً از کتاب‌های مرجع و شاخص در زمینه‌های تخصصی خود هستند. او نشان معتبر لژیون دونور فرانسه را دریافت کرده‌است.

 

حمیدپورآذری؛ کارگردان و بازیگر

حمید پورآذری متولد 14 مرداد 1347 کارگردان و بازیگر است. او کارشناسی نمایش از دانشگاه آزاد اسلامی دارد. پورآذری با کارگردانانی همچون علی رفیعی، کوروش نریمانی، نادر برهانی مرند و آروند دشت‌آرای همکاری کرده است. از آثار او می‌توان به  خرس، ساعت بمباران، یک نوکر و دو ارباب، آندارنیک، هملت به روایت بایرام، مادربزرگ یک مقدمه، شازده کوچولو، هر چی دلت بخواد، داستان جنگل، مهاجران، خانه ابری، متروکه‌خوانی و سال ثانیه اشاره کرد.

 

پرویز تاییدی؛ مترجم، نویسنده و کارگردان

پرویز تأییدی زاده ۱۵ مرداد ۱۳۱۶ و درگذشته 31 شهریور ۱۳۹۷ کارگردان، نویسنده، مدرس و مترجم بود. او پیشکوست تئاتر ایران و یکی از بانیان تئاتر تلویزیونی بود. وی ۳۱ شهریور ۹۷ در سن ۸۱ سالگی درگذشت. او تا پایان دوره دبیرستان در تهران درس می‌خواند و کار هنری را در دبیرستان و با تئاترهای مدرسه‌ای آغاز کرد. او دارای مدرک کارشناسی ارشد سینما از آلمان است. وی فعالیت هنری را با کارگردانی، بازیگری، نویسندگی تئاترهای تلویزیونی آغاز کرد. از دیگر فعالیت‌های وی می‌توان به تدریس در دانشکده‌های هنرهای دراماتیک، دانشکده سوره و ترجمه آثار نمایش نویسان مشهور جهان اشاره کرد. بعدها زیر نظر پروفسور دیویدسن، که از آمریکا آمده بود و در انجمن ایران و آمریکا کلاس‌های بازیگری دایر کرده بود، الفبای بازیگری به شیوه استانیسلاوسکی را آموخت. اولین نقش عمده اش در تئاتر در نمایش پدر اگوست استریندبرگ بود. از دیگر نمایش‌هایش می‌توان به نمایش‌های زیبای بی اعتنا و آخرین نوار کراپ اشاره کرد. بعد در دوبله چند فیلم شرکت کرد. سپس به آلمان رفت و پس از گرفتن فوق لیسانس از آلمان به ایران بازگشت و به تدریس رشته‌های بازیگری، فن بیان و کارگردانی در دانشکده‌های هنرهای دراماتیک مشغول شد. همچنین به تهیه و کارگردانی تئاترهای تلویزیونی و صحنه‌ای و ساختن فیلم‌های مستند و داستانی در تلویزیون پرداخت. در زمینه ترجمه کتاب‌های تئاتر و سینما نیز فعالیت می‌کرد.

 

الیکا عبدالرزاقی؛ بازیگر

الیکا عبدالرزاقی متولد 18 مرداد ۱۳۵۸ در رامسر بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون است. او فارغ‌التحصیل آموزشگاه هنری سمندریان و دارای مدرک لیسانس ادبیات نمایشی است. از آثار نمایش او می‌توان به دن‌کامیلو، پرواز به تاریکی، 33%نیل سایمون، ملاقات با بانوی سالخورده، نقش زن و دایره گچی قفقازی اشاره کرد.

 

امین تارخ؛ بازیگر

امین تارخ زاده ۲۰ مرداد ۱۳۳۲ در شیراز هنرپیشه تئاتر، سینما و تلویزیون و مدرس رشته بازیگری است که در فیلم‌ها و نمایش‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی فراوانی بازی کرده‌است. نخستین فیلمی که بازی کرد مرگ یزدگرد و یکی از معروفترین نقش‌هایش ابن سینا در سریال بوعلی سینا است. او در سال ۱۳۵۶ از دانشکدهٔ هنرهای نمایشی دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و تحصیلات تکمیلی خود را در سال ۱۳۶۳ با کسب مدرک فوق لیسانس در رشته مدیریت فرهنگی به پایان برد. مین تارخ به مدت ۲۵ سال است که به عنوان هنرپیشه آزاد به فعالیت می‌پردازد و نقش‌های زیادی را در فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی و تئاتر ایفا کرده‌است. تارخ هم به عنوان هنرپیشه و هم به عنوان عضو هیئت داوری در جشنواره‌های ملی بیشمار و همین‌طور به عنوان عضو هیئت مدیره خانه سینما حضوری فعال داشته‌است. او همچنین به عنوان میهمان به جشنواره‌های مسکو، ژاپن و آلمان دعوت شد. او در سال ۱۳۷۳ اولین مدرسه بازیگری را به نام کارگاه آزاد بازیگری در تهران تأسیس کرد که یکی از مؤسسات آموزش بازیگری سینما در ایران محسوب می‌شود.

 

مهرانه مهین ترابی؛ بازیگر

مهرانه مهین‌تُرابی زاده ۲۰ مرداد ۱۳۳۶ در کرج است. اولین تجربه بازیگری او ایفای نقشی در تئاتر تله نوشته محسن یلفانی و به کارگردانی خانم دیانا و در سال ۱۳۵۶ بود. وی با فیلم گلبهار به کارگردانی تهمینه اردکانی در سال ۱۳۶۵ به سینما آمد و با مجموعه تلویزیونی مش خیرالله صندوقچه اسرار در سال ۱۳۷۰ عضوی از خانواده مجموعه‌های تلویزیونی شد و با نقش آفرینی در مجموعه همسران و خانه سبز به اوج محبوبیت رسید. او همچنین دارای لیسانس بازیگری و کارگردانی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران می‌باشد.

 

الناز حبیبی؛ بازیگر

الناز حبیبی زاده ۲۱ مرداد ۱۳۶۷ در تهران بازیگر سینما، تلویزیون، و دانش‌آموخته رشته تدوین و کارگردانی است. حبیبی کار هنری را در کودکی و با بازی در تئاتر آغاز کرد. از سال ۱۳۷۶ همکاری با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را آغاز کرد. او تاکنون در چند مجموعه تلویزیونی و فیلم سینمایی بازی کرده‌است. پس از آن که سعید سلطانی برای ۳ فیلم خود او را برگزید، الناز حبیبی به‌طور جدی‌تر حرفه بازیگری را دنبال کرد. الناز حبیبی تاکنون در ۳ فیلم کیانوش عیاری نیز جلوی دوربین رفته‌ است. از آثار او در تئاتر می‌توان به زهرماری، شاه ماهی، سلول‌های حروم و دوباره اون آهنگ رو بزن سم اشاره کرد. او در سال 98 نامزد جایزه بهترین بازیگر زن برای نمایش شاه ماهی از سی و هشتمین دوره جشنواره تئاتر فجر شد.

 

‌‌محمدامیر یاراحمدی؛ نمایشنامه‌نویس

محمدامیر یاراحمدی متولد 23 مرداد 1338 در بروجرد است. ورود او به هنرستان هنرهای زیبای پسران کمال‌الملک و فراگیری نقاشی و ‏مجسمه‌سازی تحت نظر استادانی چون محمود فرشچیان، علی اصغر محمدی معتبر، عالیوندی، ‏شریف آبادی، ایمانی، بانو شیخی بود.او همچنین دوره‌های آموزشی عکاسی، سفال‌گری،گرافیک، هنرهای تجسمی و فیلمسازی را گذرانده است. یاراحمدی‏ کارشناسی نمایشنامه‌نویسی رادیویی دارد. ازآثار او می‌توان به تیغ کهنه، اعترافاتی درباره زنان، شکارگاه ممنوعت و بیوه‌های غمگین سالار جنگ اشاره کرد. یاراحمدی دراماتورژی نمایش‌های تهران زیر بال فرشتگان، همه چیز در باره‌ی آقای ف، مقام عاشقی و مرگ فروشنده را نیز در کارنامه کاری خود دارد.

 

عباس شادروان؛ مترجم، کارگردان و نمایشنامه‌نویس

عباس شادروان زاده 23 مرداد 1335 در تهران بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون است. وی دارای مدرک کارشناسی بازیگری، کارگردانی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و تحصیلات تکمیلی علوم تئاتراز دانشکده انستیتو سینما ـ تئاتر دانشگاه کلن آلمان است. از نمایش‌هایی که او ایفای نقش کرده می‌توان به درون و برون، طاغوت - یاقوت، قیام در هائیتی، بوعلی سینا، یادآوران سوسنگرد، ردُگونه، داستان باغ وحش، گفتگوی شبانه، آن سوی آینه، مضرات دخانیات، آوای قو، گل و قداره، تقصیر خاک تهرونه، مریم و مرداویج، مفتش و سه پرده اشاره کرد.

 

سعدی افشار؛ بازیگر

سعدی افشار، با نام کامل سعدالله رحمت‌خواه زاده 24 مرداد ۱۳۱۳ تا ۳۰ فروردین ۱۳۹۲ در تهران بازیگر کمدی ایرانی بود که در نمایش‌های موسوم به سیاه‌بازی یا تخته‌حوضی به ایفای نقش می‌پرداخت. سعدی افشار، بازماندهٔ بازیگران نسل سیاه‌باز در نمایش‌های روحوضی در ایران بود و نخستین بار در سال ۱۳۳۰ به روی صحنه رفته بود. در ایران بیشتر مردم، سعدی افشار را با بازی در نقش «سیاه» در نمایش‌های سیاه‌بازی می‌شناسند.

 

بهناز جعفری؛ بازیگر

بهناز جعفری زاده ۲۵ مرداد ۱۳۵۳ در تهران بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون ایران است. وی فارغ‌التحصیل رشته ادبیات نمایشی از دانشگاه آزاد اسلامی است. اولین فیلم او که در نقش کوتاهی در آن حضور داشت روسری آبی در سال ۱۳۷۳ بود. او برای بازی کوتاهش در فیلم «خانه‌ای روی آب»، ساخته بهمن فرمان آرا از بیستمین جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل زن را گرفت. جعفری بازی در تئاتر را با نمایش سلطان مار به کارگردانی گلاب آدینه در سال ۱۳۷۲ آغاز کرد و در نمایشهای کارگردانان شاخصی چون بهرام بیضایی، محمد رحمانیان، علیرضا نادری و ... به ایفای نقش پرداخته است. از نمایش‌های او می‌توان به اتاق ورونیکا، رومولیت، برنارد مرده است،‌ مردی برای تمام فصول،‌ کانگورو،‌ کوکوی کبوتران حرم و دندون طلا اشاره کرد. 

 

شیرین بینا؛ بازیگر

شیرین بینا زاده ۲۹ مرداد۱۳۴۳ در مرند با نام اصلی شیرین صدق‌گویا بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون است. از سال ۱۳۷۲ با بازی در فیلم «تیک تاک» فعالیت سینمایی خود را آغاز کرد. او برای بازی در فیلم تیک تاک، نامزد دریافت جایزهٔ بهترین بازیگر نقش دوم زن در دوازدهمین دورهٔ جشنواره فیلم فجر شد. وی دارای مدرک لیسانس علوم تربیتی از دانشگاه آزاد است. از آثار او می‌توان به روزهای زندگی، بر پرده افلاک، بیوه های غمگین سالار جنگ، مریم مقدس، امپراطور و آنجلو، هیس دخترها فریاد نمی زنند و محاکمه اشاره کرد.

 

آشا محرابی؛ بازیگر

آشا محرابی زاده ۳۱ مرداد ۱۳۵۲ در تهران از هنرپیشگان ایرانی رادیو و تلویزیون است. وی دارای تحصیلات در رشته زبان انگلیسی، روابط بین‌الملل و بازیگری و کارگردانی است. وی هم‌زمان با تحصیلات دانشگاهی اش، به کانون هنری حمید سمندریان رفت و فارغ‌التحصیل بازیگری و کارگردانی از کانون سمندریان شد. وی همچنین فارغ‌التحصیل کارگردانی و فیلمسازی از سینمای جوان بوده و دوره فیلمنامه‌نویسی را هم در کلاس‌های ناصر تقوایی در آموزشگاه کارنامه گذرانده‌است. همچنین او فارغ‌التحصیل فیلمسازی از کانادا نیز هست. آشا محرابی در سال ۱۳۷۴، با قبولی در آزمون اداره کل نمایش پا به عرصه نمایشهای رادیویی گذاشت و هنوز هم به عنوان بازیگر، کارگردان و نویسنده با اداره کل نمایش همکاری دارد. وی پس از ورود به رادیو، کار در صحنهٔ تئاتر را در سال ۱۳۷۷ با بازی در نمایش دایره گچی قفقازی به کارگردانی حمید سمندریان در تالار اصلی تئاتر شهر آغاز کرد. بعدها در کسوت بازیگر، نویسنده و کارگردان کار در این حیطه هنری را ادامه داد و در نمایش‌هایی مثل «خسیس»، «خانهٔ برنارد آلبا»، «سه خواهر»، «زیرگذر سقاخانه»، «اتوبان»، «من حرفی ندارم دنبالشو نگیر» و … به ایفای هنر پرداخت. وی همچنین از سال ۱۳۸۰ کار دوبلاژ را آغاز کرد.

دیگر هنرمندان ایرانی متولد مردادماه

مظفر قربانی‌نژاد(تعزیه‌خوان)، جلیل رفیعی(نمایشنامه‌نویس و کارگردان)، محمدمهدی بهداروند(عضو شورای ارزشیابی و نظارت)، حمیدرضا کاشانی(رئیس انجمن هنرهای نمایشی کرمان)، هوشنگ جمشیدیان(رئیس انجمن هنرهای نمایشی اصفهان)، مصطفی محمودی(منتقد و نمایشنامه‌نویس)، میثم زندی(رئیس انجمن هنرهای نمایشی مازندران)، مرتضی کوراوغلی(بازیگر و کارگردان)، محسن حسین‌زاده(نمایشنامه‌نویس و کارگردان)، ابراهیم مطیعی(نمایشنامه‌نویس و پژوهشگر)، احمد مینایی(نویسنده، کارگردان و بازیگر)، عبدالرضا قراری(نمایشنامه‌نویس و کارگردان)، جواد اسدی(کارگردان و بازیگر)، محمد قاضی(مترجم)، صادق عاشورپور(نمایشنامه‌نویس و کارگردان)، فیروز بهجت محمدی(بازیگر)، محمود قبه زرین(نمایشنامه‌نویس و کارگردان)، سعید خیرالهی(نمایشنامه‌نویس، کارگردان و رئیس انجمن هنرهای نمایشی ایلام)، هومن لایق(بازیگر)، ملک جهان خزائی(طراح صحنه و لباس)، شیرین بزرگمهر(مترجم و پژوهشگر)، عبدالرضا سواعدی(نمایشنامه‌نویس و کارگردان)، نصرت الله مسعودی(نمایشنامه‌نویس و کارگردان)، مهدی مکاری(کارگردان)، فرزان سجودی(زبان‌شناس و پژوهشگر)، آناهیتا افشار(بازیگر)، حسین محجوب(کارگردان، نویسنده و بازیگر)، لیلا اوتادی(بازیگر)، شراره رخام(بازیگر)، پژمان بازغی(بازیگر)، فخرالدین صدیق شریف(بازیگر)، شیوا مسعودی(مدرس، پژوهشگر و کارگردان)، افسانه زمانی(کارگردان)، رحمت امینی(منتقد، نمایشنامه‌نویس، کارگردان و مدرس)، افشین خورشیدباختری(منتقد، پژوهشگر و بازیگر)، فاتح بادپروا(کارگردان)، علی حاتمی(نمایشنامه‌نویس و کارگردان)، هاله مشتاقی‌نیا(نمایشنامه‌نویس)، ندا هنگامی(کارگردان) و علی هاشمی(کارگردان).

 

تولد هنرمندان غیرایرانی متولد مردادماه(23جولای-۲۲آگوست)

ژان آنوی(درام‌نویس فرانسوی)، الکساندر دوما(رمان‌نویس و نمایشنامه‌نویس فرانسوی)، جرج برناردشاو(درام‌نویس ایرلندی)، کویین اسپیسی(بازیگر آمریکایی)، داستین هافمن(بازیگر آمریکایی)، آگوست یرژی گروتفسکی(کارگردان لهستانی) و رابرت دنیرو(بازیگر آمریکایی).

 




نظرات کاربران