در حال بارگذاری ...
گفت وگو با بهناز مهدیخواه کارگردان نمایش دنیای خیال‌انگیز من

تئاتر عروسکی سوای بعد سرگرمی جنبه آموزشی و تربیتی دارد

ایران تئاتر:در سال های اخیر ئئاتر کودک و نوجوان به واسطه داشتن سالن های اختصاصی و برگزاری منظم جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان در شرایط خوبی به سر می برد. بهناز مهدیخواه کارگردان – نویسنده بازیگر باتجربه کودک در نمایش دنیای خیال انگیز من می کوشد نمایشی جذاب و قابل فهم با بهره گیری خلاقانه از عناصر مختلف تئاتر عروسکی و تکنیک های متداول در آن برای مخاطب کودک ایجاد کند. بهناز مهدی‌خواه نویسندگی، بازیگری، طراحی و ساخت عروسک نمایش دنیای خیال‌انگیز من را نیز بر عهده دارد.

 نمایش دنیای خیال انگیز من ویژه خردسالان و کودکان است  و روزهای چهارشنبه، پنج‌شنبه و جمعه از ساعت ۱۸ در سالن بوستان مرکز تئاتر کانون واقع در پارک لاله تهران اجرا می‌شود.این نمایش سال گذشته به عنوان نمایش برگزیده بخش خردسال مرکز ملی اسیتژ ایران معرفی شد و همچنین در بیست‌وششمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان نامزد دریافت جوایز بخش کارگردانی، بازیگری و طراحی صحنه شد و در پایان توانست عنوان بهترین بازیگر زن را از آن خود کند. با بهناز مهدیخواه در باره اجرای نمایشش گفت وگویی انجام داده ایم.

 

در شرایطی که کودکان به علت شرایط شیوع کورنا در خانه حضور دارند. دیدن نمایش های مفرح و جذاب و سرگرم کننده کودک و نوجوان البته با رعایت موارد بهداشتی چه تاثیرات مثبت روی و روانی برای کوکان چه به صورت زنده و چه به صورت آنلاین دارد؟

همیشه حضور تئاتر عروسکی در هر شرایطی برای کودکان لازم است. در این شرایط سخت بنا به توصیه ها مدتی سالن های نمایشی تعیطیل بودند. البته تعطیلی طولانی مدت تئاتر می تواند اثرات مخرب  زیادی داشته باشد. تعطیلی فعالیت های فرهنگی و هنری و عادت کردن مردم و کودکان به نبود چنین فعالیت هایی یک فاجعه بزرگ را به همراه دارد و کم کم مسائل غیر مهم دیگر جایگزین می شود و باید تلاش کنیم که چنین اتفاقی رخ ندهد. اتفاقی که در همه جای دنیا مصداق دارد و همه دنیا پنج ماهی است که درگیر کورنا هستند و خوشبختانه مدتی است که دوباره فعالیت های تئاتری شروع شده است. در برخی از کشورها این راه اندازی با نصف ظرفیت سالنها و در برخی با یک سوم ظرفیت انجام شده است و اجراها به صورت زنده وآنلاین از سر گرفته شده است. من همیشه طرفدار تئاتر واقعی و زنده هستم. زیرا ویژگی های خاص خودش دارد و مخاطب با فضای نمایش و بازیگران نمایش ارتباط برقرار می کند و چرخش انرژی در سالن جو خوبی را به وجود می آورد .

 

البته این راه اندازی مجدد با رعایت دقیق پروتکل ها انجام شده است؟

بعد از اعلام بازگشایی سالنها در هفته اول تیر ماه خیلی سریع تصمیم گرفتیم که کار را شروع کنیم و سالن مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با رعایت دستورالعمل های بهداشتی در سه بخش ویژه پرسنل، تماشاگران و گروه‌ها در محوطه سالن انتظار انجام شده است و در ابتدای ورود به سالن انتظار از تمام  تماشاگران با دستگاه تب‌سنج، تست گرفته خواهد شد و از ورود مراجعانی که تب بالای ۳۸ درجه داشته باشند، خودداری می‌شود و برای رفاه حال کودکان و والدین در تمام بخش‌های عمومی اعم از سالن انتظار، سالن نمایش مواد ضدعفونی تعبیه شده  و دو نوع ماسک کوچک و بزرگ به رایگان در اختیار تماشاگران قرار می گیرد ،همچنین در بخش ورودی و خروجی سالن‌ها برای جلوگیری از ازدحام، علائم فاصله‌گذاری روی زمین نصب شده تا تماشاگران بر اساس این علائم به سالن وارد یا خارج شوند.همچنین تعداد صندلی های سالن از 130 صندلی به 70 صندلی تقلیل پیدا کد تا فاصله بیش از یک متر بین تماشاگران وجود داشته باشد . بهر حال تمام این مسائل رعایت شد تا خانواده با خیال راحت فرزندانشان را به تئاتر بیاورند.

 

یکی از نکات حائز اهمیت اجرای شما تک نفره بودنش است که باعث ایجاد امنیت خاطر بیشتر تماشاگران می شود؟

 بله، یکی از سیاست های کانون پرورش فکری در این شرایط حمایت از نمایش های تک نفره است . در ادامه بحث قبلی و زمان اوقات فراغت بچه ها باید اضافه کنم که در شرایط عادی در تابستان بچه ها ضمن حضور در کلاس های مختلف آموزشی زمانی را هم به اختصاص به فعالیت های هنری و دیدن تئاتر اختصاص می دادند. در شرایط فعلی بچه ها امکان حضور در هیچ فعالیت اجتماعی را ندارند و دارای محدودیت هستند. بنابراین اهمیت تئاتر دیدن دو چندان می شود و البته تئاتر و سینما به طور کامل نمی تواند اوقات فراغت بچه ها را پر کنند. به نظرم سینما و تئاتر یک ابزار بسیار موثر آموزشی است و عنصری به اسم عروسک تاثیر آموزشی زیادی روی کودک دارد و می شود از مسائل تعلیم و تربیتی از آن بهره برد . بنابراین تئاتر فقط جنبه سرگرمی برای کودک ندارد و باید به بعد آموزشی و تربیتی آن هم توجه کرد که در ضمیر ناخودآگاه کودک تاثیر بسیار زیادی دارد و از طریق تئاتر کودک خیلی از مسائل را می توان به کودک آموزش داد و این نکته مهمی است .

 

داستان و تم نمایش بسیار مفرح و جذاب به نظر می رسد؟

 بله، داستان این نمایش به زندگی بازیگری اشاره دارد که به توصیف دنیایش می‌پردازد. او می‌گوید با اتفاقی در کودکی، دنیای سیاه و سفیدش، رنگارنگ مثل رنگین‌کمان شده است. در این نمایش تماشاگران با بازیگر به دوره کودکی‌اش در یک روستا و دیدن و کشف زیبایی‌هایی که در طبیعت وجود دارد، می‌روند. صدای خروس و چهچه پرندگان، ملاقات با زمین، شنیدن آواز دانه‌ها و گیاهانی که در حال رشد و بزرگ شدن هستند، آب تنی در رودخانه و خوابیدن زیر سقف پر ستاره آسمان، همه و همه با تصاویری دلنشین که در گوشه گوشه‌ی دامن خیال‌انگیز دخترک نقش بسته و مخاطب را به بهتر دیدن و شنیدن زیبایی‌های محیط اطراف و نعمت‌های خداوند سوق می‌دهد.

 

آیا می توانیم نمایش دنیای خیال انگیز من را یک اثر حدیث نفسی بدانیم که شما در آن به واکاوی و واگویه کردن خاطرات دوران کودکیتان پرداخته اید؟

نکته درستی است . در داستان نمایش یک بازیگری می آید و خودش را هنرمند معرفی می کند و از خود و دنیایش می گوید و اولین نکته ای که به آن تاکید دارد رنگی بودن نگاهش به دنیا است و اینکه در دوران کودکی نگاهش به دنیا سیاه و سفید بوده و بتدریج رنگی شده است.

 

نکته ارزشمند نمایش دنیای خیال انگیز من استفاده شما از تکنیک های مختلف عروسکی مثل سایه بازی و غیره است؟

من در اجرای نمایشم یک فرمت کلی مد نظر داشتم و از این فرمت به دیتیل و جزئیات رسیدم . درست مثل این ضرب المثل که شما دکمه ای دارید و بر اساس آن کتی می دوزید . طرح کلی نمایشم وجود یک دامن بود و درادامه قرار بود این دامن بچرخد و جابه جا شود و من از دامن خارج و بعد داخل بشوم و همینطور که دامن می چرخد من روایتم را انجام بدهم و در حقیقت دامن بخشی از دکور کار است . مورد دومی که از ابتدا تکلیفم با آن روشن بود که از انواع و اقسام تکنیک های عروسکی نظیر انگشتی، دستکشی ، سایه ، نخی و.. استفاده کنم و یک جایی هم عروسک نمایش تبدیل به تکنیک عروسک خلاق می شود.

 

گفت  و گو از احمد محمد اسماعیلی




نظرات کاربران