در حال بارگذاری ...
نگاهی به اخبار شهرستان‌ها در هفته گذشته

توجه ویژه مدیرکل هنرهای نمایشی به تئاتر استان‌ها

در هفته‌ای که گذشت، برگزاری نشست مجازی مدیرکل هنرهای نمایشی و مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور با روسای شعب انجمن هنرهای نمایشی که بیش از ۳ ساعت به طول انجامید، اتفاقی فرخنده و نویدبخش اخبار خوبی برای استان‌ها بود، در مورد سایر اخبار نیز شهرستان‌ها مثل همیشه در حوزه جشنواره‌ها برنامه های خود را ادامه دادند و دو روز پایانی هفته نیز مجلس یادبود هنرمند فقید شهرستان فسا در فضای مجازی برگزار شد.

در این مجال قصد داریم نگاهی به فعالیت‌های استان ها در هفته‌ای که گذشت داشته باشیم. بی شک این مطالب خلاصه تمام رویدادهای استانی هفته گذشته نیست و تنها بخشی از آن است. پیشنهاد می‌کنیم به درگاه‌های استانی سربزنید و اخبار و مطالبشان را بخوانید.

 

نشست قادر آشنا با روسای دفاتر انجمن هنرهای نمایشی در فضای مجازی

نخستین جلسه گفت‌وگوی مدیرکل هنرهای نمایشی و مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور با روسای شعب انجمن هنرهای نمایشی استان‌ها متاثر از شرایط شیوع بیماری کرونا، در فضای مجازی و به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد.

در این ویدئوکنفرانس که سیدمحسن حسن‌زاده مدیر روابط‌عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی مدیریت آن را بر عهده داشت، علاوه بر روسای شعب انجمن هنرهای نمایشی استان‌ها، دو مدیرکل؛ ابراهیم شریفی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری و عبید رستمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان نیز حضور داشتند.

در طول این جلسه سه ساعته قادر آشنا و رضا بصیرت به شنیدن صحبت‌های محمدرضا درند رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان کرمانشاه، حسین کریمی رئیس انجمن هنرهای نمایشی هرمزگان، فرشید بزرگ‌نیا رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان چهارمحال و بختیاری، کیانوش بهروزپور رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان همدان، محمد یاقوت‌پور رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان، کیوان حبیبی رییس انجمن هنرهای نمایشی استان قزوین، ندا قربانیان رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان البرز، احمد مرادی‌‌حقیقی رییس انجمن هنرهای نمایشی استان سمنان، حمیدرضا صفار رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان تهران، یاسر محمودی رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان مازندران، امید خاک‌پور رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان آذربایجان غربی، محمدالله توکلی رئیس انجمن هنرهای نمایشی جنوب‌کرمان، امین فرحی رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خراسان شمالی، جهانشیر یاراحمدی رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان بوشهر، حمید طالبی رئیس انجمن هنرهای نمایشی منطقه آزاد اروند، فاتح بادپروا رئیس انجمن هنرهای نمایشی کردستان و بهمن صادق‌حسنی رئیس انجمن هنرهای نمایشی گیلان پرداختند.

قادر آشنا پس از شنیدن مشروح صحبت‌های روسای شعب انجمن هنرهای نمایشی استان‌ها با تاکید بر عقد تفاهم‌نامه‌ای جهت مشخص شدن سهم اداره‌کل هنرهای نمایشی در حمایت از تئاتر استان‌ها تصریح کرد: نکته دوم در رابطه با تئاتر استان‌ها این است که طی رایزنی‌ با شخص دکتر سیدعباس صالحی، معاون محترم هنری ایشان و مجموعه مدیران مرتبط با استان‌ها در حال تلاش برای عقد تفاهم‌نامه‌ای هستیم که در حال نهایی شدن است.

رضا بصیرت نیز در سخنانی کوتاه گفت: اهتمام ویژه انجمن هنرهای نمایشی کشور در خصوص توجه به بخش استانی است. در شرایطی که با کاهش اعتبار مواجه‌ایم و محدودیت‌های اعتباری را پشت سر می‌گذاریم، می‌کوشیم با شناسایی ظرفیت‌ها و جلب مشارکت‌ها حداکثر بهره‌برداری را رقم بزنیم.

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور با اشاره به استفاده از ظرفیت «درگاه تخصصی هنرهای نمایشی ایران و سایت ایران‌تئاتر در بهره‌گیری از فضای مجازی تصریح کرد: تلاش می‌کنیم سایت ایران‌تئاتر را از لحاظ زیرساختی ارتقا دهیم تا بتوانیم شاهد پخش نمایش‌ها به صورت آنلاین از طریق آن باشیم.

گزارش مشروح این نشست در ایران تئاتر منتشر شده است.

 

معرفی برگزیدگان جشنوارۀ تئاتر مجازی کاپ البرز

آثار رسیده به دبیرخانه این جشنواره با محوریت موضوع "کاهش پسماند" در تاریخ 1 مرداد 99 توسط هیات داوران جشنواره، ندا قربانیان، رویا جزینی و احسان فلاحیان، از بین 23 اثر رسیده به دبیرخانه  جشنواره با در نظر گرفتن کیفیت آثار و همچنین توجه به موضوعات جشنواره که عبارت بودند از هنرهای بازیافتی، تفکیک زباله و کاهش زباله، 5 اثر به عنوان آثار برگزیده اعلام شدند:

 به دلیل شیوع بیماری کرونا و رعایت پرتوکل‌های بهداشتی دبیرخانۀ جشنواره مراسم اختتامیه برگزار نخواهد کرد و جوایزه نقدی و لوح تقدیر به برگزیدگان اهدا می‌شود.

این جشنواره به همت سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج و انجمن هنرهای نمایشی استان البرز برگزار شد.

 

پردیس تئاتر کرج ساخته می‌شود

در شرایطی که به دلایل مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین ادارۀ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قادر به تکمیل ساختمان پردیس تئاتر البرز در بخش دولتی نیستند، ورود بخش خصوصی برای تکمیل ساختمان و بهره برداری از پردیس تئاتر البرز، بهترین راه حل به نظر می‌رسید به همین دلیل انجمن نمایش البرز  با ورود به این مسئله و رایزنی های چند ماهه با بخش خصوصی، موفق به جذب سرمایۀ لازم برای تکمیل و بهره برداری از این مجموعۀ حیاتی برای تئاتر استان شد.

 در حال حاضر حضور بخش خصوصی برای تکمیل مجموعه فوق در مرحله عقد قرار داد و چانه زنی با ادارۀ ارشاد است.  

کلنک پردیس تئاتر حدود سه سال پیش طی مراسمی زده شد و پس از چندی، نیمه کاره به حال خود رها شد. که امید می‌رود به همّت انجمن نمایش و مشارکت بخش خصوصی به زودی تکمیل شود.

 

برگزاری نشست داوران تیرنگ شانزدهم مازندران
«ایوب آقاجانی» « سینا دلشادی» دو تن از داوران شانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر بومی تیرنگ با حضور «کوروش زارعی» مدیر مرکز هنرهای نمایشی، «مهدی معصومی گرجی» رییس حوزه هنری مازندران و «یاسر محمودی برنتی» دبیر جشنواره تیرنگ در حوزه هنری مرکز (تهران) گرد هم آمدند.

«حسن دولت آبادی» از دیگر داوران این رویداد فرهنگی هنری بود که موفق به حضور در این نشست نشده و آرا خود را  از طریق فضای مجازی برای مسئولان برگزاری جشنواره ارسال کرد.

 4 اثر برگزیده علاوه بر دریافت جایزه نقدی، در قالب کتاب نمایشنامه چاپ  خواهند شدو آیین اختتامیه جشنواره امسال همزمان با هفته دفاع مقدس با رونمایی کتاب آثار منتخب جشنواره برگزار خواهد شد.

جشنواره سراسری تئاتر بومی تیرنگ توسط واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری مازندران در بخش‌های اجراهای خیابانی، اجراهای پژوهشی و نمایشنامه برگزار می‌شود که امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا و پروتکل های مربوط به آن،  این رویداد فرهنگی هنری فقط  در بخش  نمایشنامه برگزار خواهد شد.

 

اعلام برگزیدگان جشنواره نمایشنامه نویسی «انسان، هنر، بحران» کردستان
هیئت داوران جشنواره نمایشنامه نویسی «انسان، هنر، بحران» متشکل از فارس باقری، صابر نیکبخت، ناصح کامگاری در بخش نمایشنامه های کمدی، یک متن را برگزیده و یک متن را نیز شایسته تقدیر دانست.

 

اعلام منتخبین مرحله نهایی جشنواره بین المللی استندآپ کمدی آنلاین

پس از رقابت ۶۷ استندآپ کمدین در بخش مسابقه و با اعلام هیئت داوران، منتخبین جهت شرکت در مرحله نهایی نخستین جشنواره بین المللی استندآپ کمدی آنلاین معرفی شدند.

مرحله اول بخش مسابقه پس از رقابت 67 استندآپ کمدین در طی دو هفته برگزار و با اعلام هیئت داوران، 35 نفر به مرحله نهایی نخستین جشنواره بین المللی استندآپ کمدی آنلاین راه یافتند.

طبق آرای هیئت داوران متشکل از رضا صابری، علی اسیوند، هوشنگ هیهاوند، حسین مسافرآستانه، میرطاهر مظلومی، احسان رحیمی، مهدی شفیعی، حشمت الله قاسمی، حسین محمدی و سیدصادق فاضلی، استندآپ کمدین های راه یافته به مرحله نهایی نخستین جشنواره بین المللی استندآپ کمدی آنلاین با هم به رقابت می پردازند.

اعلام برنامه‌های مرحله نهایی اولین جشنواره بین المللی استندآپ کمدی آنلاین
برنامه های مرحله نهایی جشنواره که از سه شنبه ۳۱ مردادماه به مدت ۱۲ روز برگزار می شود اعلام شد. پس از برگزاری مرحله اول جشنواره و رقابت 67 استندآپ کمدین با رای هیئت داوران 35 هنرمند به مرحله نهایی جشنواره راه یافتند.
 در مرحله نهایی جشنواره که از سه شنبه شب 31 مردادماه ساعت 22 آغاز و به مدت 12 روز ادامه دارد، 35 استندآپ کمدین با هم به رقابت می پردازند و در روز پایانی مراسم اختتامیه اولین جشنواره ملی استند آپ کمدی برگزار می‌شود..
در برنامه های جنبی مرحله نهایی جشنواره هر شب یک مهمان و دو کارشناس در قالب کارگاه های آموزشی طبق جدول برگزاری جشنواره در برنامه حضور دارند و گفت و گوهای مختلفی با مدیران هنرهای نمایشی کشور و استان خوزستان در برای این دوازده شب برنامه ریزی شده که اطلاع رسانی آن توسط سایت تئاتر خوزستان انجام خواهد شد.
مرحله نهایی اولین جشنواره بین المللی استندآپ کمدی آنلاین از روز سه شنبه 31 تیرماه آغاز و اجراهای 35 شرکت کننده در مرحله نهایی جشنواره و کارگاه های آموزشی از ساعت 22 هر شب به صورت Live در پیج اینستاگرام جشنواره به آدرس https://www.instagram.com/standup_festival/ قابل مشاهده است.
اولین جشنواره بین المللی استندآپ کمدی آنلاین پاسداشت و تقدیر از مراد کیانپور اولین استندآپ کمدین ایران بعد از انقلاب با شعار «کرونا در چنگال مدافعان سلامت» به دبیری حسین محمدی در شهرستان اهواز در حال برگزاری است.
 

بازدید مسئولان از دانشگاه فرهنگ و هنر چهارمحال و بختیاری

 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد احمدی امام جمعه فرخ شهر در بازدید از دانشگاه فرهنگ و هنر چهارمحال و بختیاری گفت: ؛ هنر ودین باعث آرامش انسان می شود واستفاده از هنر در کنار دین عامل تعالی انسان است.

حجت الاسلام احمدی افزود: ابزار هنر بدون شک بلیغ ترین وکاراترین ابزار ابلاغ  وتبلیغ دین است و باید تلاش شود از این ابزار برای معرفی و تبلیغ استفاده بهینه شود.

  رئیس شورای شهر فرخشهر نیز در این نشست گفت: شهر فرخ شهر از دیرباز به شهر فرهنگ و هنر در استان شناخته می شده و هنرمندان بسیاری در رشته های مختلف اهل این شهر هستند که اکنون از نخبگان هنری ایران زمین محسوب می شوند.

دکتر یاسر بخشیان ریاست دانشگاه فرهنگ و هنر چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست ضمن اشاره به رشته های هنری این دانشگاه گفت:  پرورش نیروهای فرهنگی و هنری در سطح جامعه که بتوانند آثاری با مضامین هنری فاخر و انقلابی تولید کنند یکی از اهداف این دانشگاه است.

 دانشگاه فرهنگ و هنر در چهارمحال و بختیاری در سال 1397 از سوی گروه تئاتر دریژنو فرخ شهر پایه گذاری شده و در رشته های هنر های نمایشی، گرافیک و موسیقی دانشجو تربیت می کند.

 
برگزاری مراسم یادبود مجازی مرحوم فرهاد تنها هنرمند فسایی

دو مراسم یادبود و بزرگداشت هنرمند فقید شهرستان فسا فرهاد تنها روز پنجشنبه و جمعه دوم و سوم مرداد برگزار شد.

مراسم یادبود زنده یاد فرهاد تنها با حضور هنرمندان تئاتر به همت انجمن هنرهای نمایشی فسا برگزار این برنامه ها ساعت ۲۱ از طریق اینستاگرام @pasamehr.ir میزبان هنرمندان تئاتر استان فارس بود.
در این برنامه علاوه بر استاد رحیم هودی ، منوچهر اکبر لو نویسنده و منتقد تئاتر  ،سلمان فرخنده بازیگر تئاتر و سینما و جمعی دیگر از هنرمندان در خصوص همکاری ها و فعالیت های پیشین این هنرمند فقید سخن گفتند.
فرهاد تنها هنرمند فقید شهرستان فسا به دلیل سانحه رانندگی به رحمت ایزدی پیوست.




نظرات کاربران