در حال بارگذاری ...
مهدی محبعلی در گفت وگو با ایران تئاتر خبر داد؛

نمایش «هشت ماه بیشتر» را آبان ماه روی صحنه می برم

محبعلی گفت: نمایش نامه هشت ماه بیشتر را بر اساس یک داستان واقعی خودم نوشته‌ام.

محبعلی در گفت وگو با ایران تئاتر در باره فعالیت های جدید کاریش گفت:قرار بود نمایش هشت ماه بیشتر را اردیبهشت ماه در تئاتر هامون روی صحنه ببرم که به علت شیوع کورنا اجرا به تعویق افتاد. نمایش نامه بر اساس یک داستان واقعی توسط خودم نوشته شده است. بهر حال دیوار برلین یک موضوع بسیار مهم برای خلق درام های جذاب است.برای من این رویداد تاریخی دارای اهمیت بود و اینکه فردی تلاش می کند از یک محیط بسته و توتالیتر کمونیستی به هر قیمتی و حتی مرگش فرار کند.

این کارگردان در باره مضمون و فضای نمایش عنوان کرد:داستان نمایش هشت ماه پیش در باره زندگی وینفرد فرودنبرگ است .وی یک مهندس آلمانی بود که با بالن از دیواربرلین در سال 1989 ازآلمان شرقی به آلمان غربی فرار کرد و در این فرار نافرجام بالنش سقوط می کند و کشته می شود. نمایش روایت چند لایه از این شخصیت و سایر شخصیت ها مرتبط با فرودنبرگ است.در اصل یک تاریخ نگاری مستقل در باره این اتفاق تاریخی انجام داده ام. نکته جالب این است که هشت ماه بعد از این فرار نافرجام دیار برلین فرو می ریزد . برای من در این نمایش روایت نقش بسیار مهمی در ساختار اجرایی نمایش دراد و به دنبال قهرمان نشان دادن وینفرد فرودنبرگ نبودم. من تمام تلاشم بر این اصل استوار است که روایت ساده‌ای در پیش روی مخاطب قرار بدهم.

این نویسنده با اشاره به آماده بودن گروه برای اجرای نمایش تاکید کرد: همه عوامل منتظر هستند که با بهتر شدن شرایط بعد از انجام تمرین مجدد 45 روزه نمایش را روی صحنه ببرند.امیدواریم که که اجرای نمایش در آبان ماه جنبه عملی به خودش بگیرد.

وی درباره عواملی که حضورشان در نمایش هشت ماه پیش قطعی شده گفت :آرش روستائیان، شقایق موسوی، زهرا بیگدلو، امیر صمصام طهماسبی، علی هدایتی و مهناز فراتی در نمایش بازی دارند.

 محبعلی در باره شرایط اجرای نمایش در دوران کورنا تاکید کرد: با تعدادی از دوستان کارگردان که در این مدت اخیر نمایش روی صحنه برده اند صحبت داشتم و چندان ناراضی نبودند. باید صادق باشیم و بدانیم که اغلب اجراها در روزهای عادی با نیمی از ظرفیت سالن روی صحنه می رفت . بنابراین باید با این شرایط با رعایت پروتکل های بهداشتی کنار آمد. البته باید بخش هنری دولت حمایت های لازم را از تئاتر انجام بدهد.زیرا با این روند فعلی خیلی از سالن های تئاتر تعطیل خواهد شد.

مهدی محبعلی از جمله کارگردان  های با سابقه تئاتر است که سال‌ها در این عرصه حضور موثری دارد و سال قبل نمایش غار نشین ها که یک اثر اقتباسی از سارویان بود را در تماشاخانه هامون روی صحنه برد. رگ بازی، همینه که هست و از دل گندمزاران از جمله کارهای موفق کارنامه این کارگردان تئاتر محسوب می شود.

 

 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان «راهنمای جامع هیولا شدن»

مهدی محبعلی: هراس مخاطب، تغذیه‌کننده نمایش ماست
گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان «راهنمای جامع هیولا شدن»

مهدی محبعلی: هراس مخاطب، تغذیه‌کننده نمایش ماست

مهدی (سهاب) محبعلی، نویسنده و کارگردان تئاتر، ترس مخاطب را خوراک و تغذیه‌کننده «راهنمای جامع هیولا شدن» دانست و گفت حوادث واقعی، تاثیرات منفی زیادی روی جامعه می‌گذارد اما مهم است که از این ترس و رنج؛ نیرویی کامل‌تر برای کنترل هیولای درون خودمان بسازیم.

|

نظرات کاربران