در حال بارگذاری ...
گزارش ایران تئاتر از پرکارترین بازیگران زن تئاتر سال 98

بی‌وقفه روی صحنه

فعالیت هنرمندان تئاتر ایران در سال ۹۸ باعث شد نام هایی بیشتر از دیگران شنیده شود. این گزارش‌، به معرفی بازیگران زنی اختصاص دارد که در سال ۹۸ در بیش از یک اثر نمایشی حضور داشته‌اند.

به گزارش ایران تئاتر، در طی سال های اخیر ساختار تئاتر ایران دچار تغییرات چشم گیری شده است. افزایش تولید و اهمیت گیشه و رفتن به سمت حرفه‌ای گری(به ویژه در بحث درآمدزایی) همراه بود و چنان همه‌گیر شده که کل تئاتری‌ها را تحت تاثیر خود قرار داده است. گروه‌های مختلف تئاتر از جمله بازیگران، نویسندگان، کارگردانان و طراحان همه و همه در این شکل تازه به دنبال آن هستند که جای خود را پیدا کنند. در این فضای جدید دیگر تمرکز بر یک اثر در سال و گزیده کاری کمتر جایی دارد و اگر قرار است یکی از تئاتری‌های نام آشنا باشید؛ باید در تمام طول سال فعالیت کنید و کاری روی صحنه داشته باشید. این پدیده مانند هر اتفاق دیگری با آسیب‌ها و فوایدی همراه بوده است. از یک سو غنی شدن گیشه‌های تئاتر باعث می شد تا اعضای یک گروه با دست یافتن به نفع مالی بتوانند به صورت جدی تر برای هنر خود وقت بگذارند و از سوی دیگر این متمرکز بودن بر تئاتر و فرعی نبودنش در زندگی روزمره باعث افزایش توانایی‌های هنری فرد می شد. به همین ترتیب اما معایبی را به همراه داشت؛ در این پرکاری و عدم تمرکز هنرمند، کیفیت رخت بر می‌بست و به عنوان مثال شباهت در بازی دو نقش متفاوت یا دو طراحی از یک طراح مشاهده می شد که این امر طبیعی هم بود؛ زیرا خلاقیت نیز مثل هر چیزی می تواند محدودیت های خودش را در یک بازه زمانی داشته باشد. در این گزارش به بررسی 10 تن از پرکارترین بازیگران زن تئاتر سال 98 خواهیم پرداخت.

 

الهه شه پرست

الهه شه‌پرست متولد 1364 و فارغ‌التحصیل کارگردانی از دانشگاه سوره است. از آثار و فعالیت های این هنرمند می‌توان به تفنگ میرزا رضا بر دیوار است و در پرده‌ی سرم شلیک می‌کند، گور به گور، شیش و بش، ناسور، خشم اژدها، دو روی روایت نادری، وو، بالاخره این زندگی مال کیه، بالستیک زخم، تیم شنا، مضحکه‌ دزدها و سرآشپز پیشنهاد می‌کند اشاره کرد. شه‌پرست سال 98 در 6 نمایش ایفای نقش کرده است؛ یک ساعت آرامش نوشته فلوریان زلر و به کارگردانی سید جواد روشن از 19 فروردین تا 18 اردیبشهت سالن استاد ناظرزاده کرمانی مجموعه ایرانشهر، وقتی کبوترها ناپدید شدند نوشته سوفی اکسانن و کارگردانی هستی حسینی از 16 اردیبهشت تا 10 خرداد و 22 شهریور تا 2 آبان در تئاتر مستقل تهران، رویای یک شب نیمه تابستان نوشته ویلیام شکسپیر و کارگردانی مصطفی کوشکی از 31 تیر تا 8 شهریور در تئاتر مستقل تهران، رگ نوشته ایوب آقاخانی، ویدا دانشمند و فرهاد امینی و کارگردانی ایوب آقاخانی از 4 شهریور تا 19 مهر در سالن چهارسو مجموعه تئاتر شهر، سکوت سفید نوشته تام استوپارد و کارگردانی کوروش سلیمانی از 19 آبان تا 29 آذر در سالن 1 عمارت نوفل لوشاتو و پسر نوشته فلوریان زلر و کارگردانی علی مقدم از 20 بهمن تا 20 اسقند در سالن 1 عمارت نوفل لوشاتو.

 

سوسن پرور

سوسن پرور زاده ۲۸ آبان ۱۳۵۴ در اراک بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر است. وی از سال ۱۳۷۲ بازی در تئاتر را آغاز کرده و در سال ۱۳۸۷ با سریال بزنگاه به شهرت رسید. از آثاری که او ایفای نقش کرده می‌توان زندان زنان، ردکارپت، روزگار قریب، خوب بد زشت، هایلایت و مکبث را نام برد. پرور سال گذشته با 4 نمایش مثبت فکر کن به نویسندگی و کارگردانی علی دهبان از 6 مرداد تا 8 شهریور در تئاتر هامون، ساعت نوشته امانوئل روبلس و کارگردانی مهدی رشیدی و حمیدرضا هدایتی از 7 مهر تا 16 آبان در تالار حافظ، فیلادلفیا من دارم میام نوشته برایان فریل و کارگردانی الهام صحت از 7 آذر تا 6 دی در سالن 2 تماشاخانه سپند و سه تفنگدار و یکی نوشته عقیل جماعتی و کارگردانی مهدی شاه حسینی از 20 دی تا 14 بهمن در سالن 2 تماشاخانه سپند در تئاتر حضور داشته است. 

 

الهام شعبانی

الهام شعبانی متولد ۱۳۶۰ طراح لباس و بازیگر تئاتر و تلویزیون و سینما اهل ایران است. وی دارای مدرک لیسانس طراحی لباس و مدرک معرق است. او دانش آموخته طراحی لباس از دانشگاه الزهرا است. این بازیگر با سابقه تئاتر و سینما چند سالی است که در حوزه طراحی لباس در تئاتر، سینما و تلویزیون نیز فعالیت می کند. هملت، گنجفه، باغ شکرپاره، یادم تو را فراموش، گاندو، ریکاوری، راپورت های دکتر مصدق، خواب زمستانی، مکبث، ترنج، ناتمام، مخاطب خاص، من چه جوری یک..... و داستان‌های میان رودان از جمله کارهای درخشان بازیگری و طراحی لباس شعبانی محسوب می شوند. او سال گذشته در 3 نمایش غلامرضا لبخندی به نویسندگی و کارگردانی کهبد تاراج از 18 فروردین تا 17 اردیبشهت در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر، کمیته نان به نویسندگی و کارگردانی لیلی عاج از 23 اردیبهشت تا 31 خرداد در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر و  اتینا نوشته رسول کاهانی و کارگردانی حسین دیردار از 9 مرداد تا 8 شهریور در سالن شماره 1 خانه نمایش مهرگان به ایفای نقش پرداخته است. او همچنین طراح لباس 7 نمایش نیز در سال 98 بوده است؛ غلامرضا لبخندی، کمیته نان، مگس، اتینا، قتل در موقعیت 35 درجه شمالی، من یه زنم صدامو می‌شنوین و جنایات قلب.

 

بهناز بستان دوست

بهناز بستان‌دوست متولد 26 تیر 1353 بازیگر باسابقه تئاتر، رادیو و سینما فارغ التحصیل رشته نمایش از دانشگاه آزاد است و با بزرگانی نظیر داود میر باقری، سیاوش طهمورث، میکائیل شهرستانی، گلاب آدینه و اکبر زنجانپور همکاری داشته است. او فعالیت خود را با تئاتر شروع کرد و در سال 1373 با نمایش تئاتر تلویزیونی مجموعه طنز، به کارگردانی محمد رحمانیان به صحنه رفت. یکسال بعد از ورود به تئاتر از سال 74 بعنوان بازیگر به رادیو رفت و قریب به 3000 نمایش و سریال رادیویی بازی کرد، او علاوه بر این نویسنده نمایش رادیو نیز می باشد. مجموعه بلند صبح چهار فصل در سال 1391 از جمله پر مخاطب ترین برنامه ایشان در رادیو بود که استقبال خوبی از آن شد. بستان دوست اولین بار در سال 1376 با فیلم سینمایی ساحره جلوی دوربین رفت اما بعد از 22 سال تجربه بازیگری در سال 95 با سریال چرخ و فلک وارد قاب تلویزیون شد. او سال گذشته با 3 نمایش وقایع اتفاقیه نوشته سیدعلی موسویان و به کارگردانی شهرام عبدلی فروردین ماه در تماشاخانه سنگلج، روباه نوشته شهرام سلطانی و به کارگردانی معصومی خزایی 2 تا 31 تیر در پردیس تئاتر شهرزاد و رگ نوشته ایوب آقاخانی، ویدا دانشمند و فرهاد امینی و کارگردانی ایوب آقاخانی از 4 شهریور تا 19 مهر در سالن چهارسو مجموعه تئاتر شهر در تئاتر حضور داشت.

 

آیه کیانپور

آیه کیانپور متولد 1361 در تهران و کارشناس تقاشی از دانشکده هنر و معماری است. از آثار او می‌توان به ‏افسانه گلبانو، ‏خانه برنارد آلبا، دعوت به مراسم خاکسپاری، برگشتی در کار نیست، ‏زیارت اهل قبور، خانه عروسک، ماجرای ناپدید شدن شهرزاد شادمان، همیشه ماندگار، زندانی خیابان دوم، خواب‌های خاموشی، چار تا بزی و یک گرگ، جنایات قلب و ‏سالار زنان اشاره کرد. کیانپور سال گذشته با 3 نمایش به صحنه رفت؛ آبی مایل به صورتی به نویسندگی و کارگردانی ساناز بیان از 16 خرداد تا 23 تیر در سالن شماره 1 تماشاخانه سپند، تالاب هشیلان به نویسندگی و کارگردانی نوشین تبریزی از 18 مهر تا 24 آبان در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر و سگدو نوشته محمد چرمشیر و کارگردانی عباس غفاری از 16 آبان تا 14 آذر در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر.

 

پروا آقاجانی

پروا آقاجانی متولد تهران و کارشناس بازیگری از دانشگاه هنر و معماری است. از آثار آقاجانی می‌توان تو هرگز نخواهی گشت، سانتیمتر، عندازمطالبه، نوبت یعنی بعدی و 23 را نام برد. او سال 98 با 3 نمایش تردید به نویسندگی و کارگردانی علی سجادی طهرانی از 4 تا 27 تیر در سالن 2 عمارت نوفل‌لوشاتو، کد13 نوشته عمادالدین رجبلو و کارگردانی سوگل جعفری از 19 آبان تا 8 آذر در سالن 2 عمارت نوفل‌لوشاتو و متساوی‌الساقین به نویسندگی و کارگردانی عمادالدین رجبلو از 22 دی 7 بهمن در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر در تئاتر حضور داشته است. 

 

مهدخت مولایی

مهدخت مولایی متولد 1 اردیبهشت 1370 در تهران و دانش آموخته رشته بازیگری است. او فعالیت خود را از تئاتر شروع کرد. تجربه حرفه‌ای اولین حضور او در فیلم بلند، بازی در نقش کوتاهی در فیلم دختر به کارگردانی رضا میرکریمی سال 1394 بود. مولایی در آااادت نمی‌کنیم، ویلایی‌ها و ترور خاموش نیز ایفای نقش کرده است. او سال گذشته در سه نمایش سیزیف به نویسندگی محمدصادق گلچین عارفی و کارگردانی محمد برهمنی از 16 خرداد تا 28 تیر در تئاتر مستقل تهران، پرواز عمود کبوتر دریایی دودی بر فراز آب‌های سرد و معتدل اقیانوس اطلس نوشته پویا پیرحسینلو و کارگردانی سیما شیبانی از 16 دی تا 20 بهمن در سالن 2 تماشاخانه سپند و الویرا 2020 نوشته بریژیت ژاک و کارگردانی بابک کریمی از 27 بهمن تا 26 اسفند در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر بازی کرده است. 

 

هانا کامکار

هانا کامکار متولد ۲۷ مهر ۱۳۵۹ بازیگر، عکاس، کارگردان، خواننده و نوازنده دف گروه کامکارها است. سال ۷۹ به مدت یکسال در آموزشگاه استاد کشاورز، هنرجوی حمید سمندریان بود. فعالیت حرفه‌ای نوازندگی و خوانندگی خود را در سال ۱۳۷۷ با نمایش رویای شب نیمه تابستان محمود کریمی حکاک آغاز نمود. سال ۸۰ در نمایش نیمروز خواب آلود، به کارگردانی آیت نجفی، در نقش آناهیتا ملکه آبها، نخستین نقش آفرینی و تکخوانی تئاترش را نمود. از آثاری که او ایفای نقش کرده می‌توان به ترانه‌های محلی، سینماهای من، یرما، نامه‌های عاشقانه از خاورمیانه و نام تمام مادران اشاره کرد. کامکار سال 98 در سه نمایش امشب اینجا به نویسندگی و کارگردانی مژگان خالقی از 24 شهریور تا 15 مهر در سالن استاد سمندریان مجموعه ایرانشهر، نیمه تاریک ماه به کارگردانی داوود بنی اردلان از 24 مهر تا 27 آبان در تالار حافظ و من یه زنم صدامو می‌شنوین به نویسندگی و کارگردانی کاملیا غزلی از 5 دی تا 16 بهمن در تالار حافظ ایفای نقش کرده است.

 

ستاره پسیانی

ستاره پسیانی زاده 17 شهریور ۱۳۶۴ بازیگر سینما و تئاتر است. وی دختر آتیلا پسیانی و فاطمه نقوی بازیگران سینما و تلویزیون است. او برنده سیمرغ بهترین بازیگر زن در سی و ششمین جشنواره تئاتر بین‌المللی فجر در بخش مسابقه ایران(ب) برای بازی در نمایش «صد در صد» به کارگردانی مرتضی اسماعیل کاشی است. از نمایش‌های او می‌توان به تجربه‌های اخیر، شکلک، مرگ هوتن، خدای کشتار، دکلره، اگه بمیری، اتاق ورونیکا و الیورتوئیست اشاره کرد.  او در سال 98 در سه نمایش صد در صد نوشته مارکس لید و به کارگردانی مرتضی اسماعیل‌کاشی از 17 فروردین تا 31 اردیبهشت در پردیس تئاتر شهرزاد، بداهه نوشته نغمه ثمینی و کارگردانی آروند دشت‌آرای از از 18 مهر تا 22 آبان سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر و سپس در تماشاخانه ملک و قصر موروثی خاندان فرانکنشتاین به نویسندگی و کارگردانی آتیلا پسیانی از 16 آبان تا 22 آذر در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر ایفای نقش کرده است.

 

غزاله جزایری

غزاله جزایری متولد ۲۹ شهریور ۱۳۶۳ در تهران است. او در سن ۱۵ سالگی وارد حیطه بازیگری شده و از سن ۱۹ سالگی بازیگری حرفه‌ای خود را در تئاتر آغاز کرد. از آثار او می‌توان به زندان زنان، خاطره، رگ خواب، بیچاره‌ها، اغما، دوران سرکشی، خاطرات هنرپیشه نقش دوم، هایلایت، توی پیت حلبی، طپانچه خانوم، دپوتات و دیکتاتور عاشق اشاره کرد. او سال گذشته در 2 نمایش غلامرضا لبخندی به نویسندگی و کارگردانی کهبد تاراج از 18 فروردین تا 17 اردیبشهت در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر و کمیته نان به نویسندگی و کارگردانی لیلی عاج از 23 اردیبهشت تا 31 خرداد در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر حضور داشته است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران