در حال بارگذاری ...
رضاگشتاسب نویسنده «دستهایت کو مم حسن» :

علاقمندم آثارم رضایت مخاطب را جلب کند

ایران تئاتر: نمایش «دستهایت کو مم حسن» نوشته رضا گرشاسب و کارگردانی رضا کرمی زاده در این روزهای کرونایی بر صحنه تاار سرو اجرا می شود .

رضا گشتاسب را باید یکی از پرکارترین و مطرح ترین نمایشنامه نویس سال 1398 معرفی کنیم. او که کسب عنوان چهره برتر هنر انقلاب اسلامی استان کهکیلویه و بویر احمد را در پرونده دارد، سال 98 جوایز زیادی را بدست آورد ؛کسب رتبه برتر نمایش نامه نویسی برای نمایشنامه «کوچه بود و مختار بود و سامان بود و سیمین» در یازدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد، کسب رتبه اول نمایشنامه نویسی در بخش صحنه ای بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر برای نگارش نمایشنامه‌های «دست‌هایت کو مم حسن» و «غراب شیطان»، کسب رتبه برترین نمایشنامه نویس پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان با نمایش «کوچه مختار بود و ساسان بود و سیمین»، کسب رتبه سوم در جشنواره منطقه ای تئاتر افراد دارای معلولیت خلیج فارس و کویر برای نمایشنامه «حقایقی در باب پسرفت» و ... از جمله عناوینی بود که این هنرمند توانمند یاسوجی در سال 98 در جشنواره ها کسب کرد.

گرشاسب در باره علت استقبال از کارهایش می گوید : فکر می کنم این استقبال در وهله اول به ارتباط مستمر با سایر هنرمندان تئاتر استان ها در جشنواره های مختلف بر می گردد. این ارتباط و شناخت باعث شد تا کارگردانان زیادی به کارهای من علاقه نشان دهند.

گشتاسب در سی و هشتمین جشنواره بین المللی فجر با 3 نمایشنامه «دستهایت کو مم حسن»، «کوچه مختار بود و ساسان بود و سیمین» و «چند روایت نامعتبر از آنچه نمی دیدیم» با لقب پرکارترین نمایشنامه نویس وارد جشنواره فجر شد، و دو نمایش ماحصل نوشته های او -«دست هایت کو ممحسن» و «کوچه مختار بود، ساسان بود و سیمین» - جوایز بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس را کسب کردند.

او می گوید :امروز که با شما صحبت می کنم بی اغراق می گویم که  فقط یک یا دو نمایشنامه من هنوز به اجرا در نیامده اند. همچنین درباره علت توجه کارگردانان به نمایشنامه هایش می افزاید : نوع نگاه تازه و دغدغه هایی است که روایت می کنم. داستان های من خاستگاه بومی دارند و شیوه روایتم نیز متفاوت است به همین دلیل در جشنواره های مختلف از کارهایم اقبال وجود دارد.

گشتاسب پیرامون ملاک یا شرایط اش به عنوان نویسنده برای اجرای متن هایش توسط کارگردانان می گوید :من آدم سخت گیری نیستم و هرکس با هر سن و تجربه ای به من زنگ بزند تقاضایش را می پذیرم و هیچ شرط و شروطی هم برای او نمی گذارم  چون اعتقاد دارم نگاه های مختلف تولیدات مختلف را به منصه ظهور می رسانند. تقریبا از سراسر ایران هم به من لطف دارند و حتی خیلی از آنها را نمی شناسم اما نمایشنامه در اختیارشان می گذارم.

او همه انگیزه هایش را دریک جمله خلاصه می کند و تاکید دارد : همواره علاقه دارم کارهایم رضایت مخاطب را جلب کند.

حالا نمایش «دستهایت کو مم حسن» نوشته تحسین شده او به کارگردانی رضا کرمی زاده برصحنه تالار سرو در حال اجرا است .اولین اجرای این نمایش به کارگردانی آقای رضا کرم زاده در جشنواره فتح خرمشهر به روی صحنه رفت  و توانست کاندیدای 9 بخش جشنواره شود.همچنین «دست هایت کو ممحسن» به همراه دیگر اثر او و «کوچه مختار بود، ساسان بود و سیمین» - جوایز بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس را کسب کرد. داستان این متن همانگونه که می توان از عنوانش فهمید در حوزه دفاع مقدس است.روایتی ویژه از دسته ای از رزمندگان اعزامی از یک محله .

 




مطالب مرتبط

کنکاشی بر حضور نمایش‌های مذهبی در محرم

نمره قبولی رادیو و تلویزیون در فضای کرونایی محرم
کنکاشی بر حضور نمایش‌های مذهبی در محرم

نمره قبولی رادیو و تلویزیون در فضای کرونایی محرم

ایران تئاتر: روند صعودی کرونا در کشور، افزایش نگرانی های ناشی از گسترش آن و در نهایت ایجاد محدودیت در برگزاری مراسم محرم، باعث توجه بیش از پیش مقوله تئاتر در میان مسئولان شد.

|

اسارت،کرونا،تئاتر و دفاع مقدس در گفت و گو با آزاده سرافراز محسن جهانبانی:

تئاتر برای اسرا معجزه‌ امید بود 
واقعیات دفاع‌مقدس به‌درستی به نسل کنونی منتقل نشده است
اسارت،کرونا،تئاتر و دفاع مقدس در گفت و گو با آزاده سرافراز محسن جهانبانی:

تئاتر برای اسرا معجزه‌ امید بود
واقعیات دفاع‌مقدس به‌درستی به نسل کنونی منتقل نشده است

ایران تئاتر: با اینکه در جوانی از تئاتر متنفر بود اما دوران اسارت عاملی می شود تا به طور به عرصه تئاتر ورود کند. او این روزها از بازیگران فعال تئاتر، سینما و تلویزیون است.

|

اسارت، کرونا ، تئاتر و دفاع مقدس در گفت و گو با آزاده سرافراز محمد باقر عباسی:

از ساخت لباس پلنگی با پوست پیاز تا نمایش عروسکی آقای اشتیاق
 انگیزه از دست نرود هر کاری ممکن می شود
اسارت، کرونا ، تئاتر و دفاع مقدس در گفت و گو با آزاده سرافراز محمد باقر عباسی:

از ساخت لباس پلنگی با پوست پیاز تا نمایش عروسکی آقای اشتیاق
انگیزه از دست نرود هر کاری ممکن می شود

ایران تئاتر: آزاد سرافراز محمدباقر عباسی از هنرمندان مطرح تئاتر در دوران اسارت است که اسرا با نمایش های طنز او به ویژه نمایش عروسکی آقای اشتیاق خاطرات زیادی دارند.

|

اسارت ، کرونا ، تئاتر و چهل سالگی دفاع مقدس در گفت و گو با عبدالمجید رحمانیان:

چگونه یک« ابو مسرحیه »فعال سرخورده شد و دکترای حقوق گرفت!
حبس در کرونا هم راهکار دارد؛ ما توانستیم، شما هم می توانید
اسارت ، کرونا ، تئاتر و چهل سالگی دفاع مقدس در گفت و گو با عبدالمجید رحمانیان:

چگونه یک« ابو مسرحیه »فعال سرخورده شد و دکترای حقوق گرفت!
حبس در کرونا هم راهکار دارد؛ ما توانستیم، شما هم می توانید

ایران تئاتر: آزاده سرافراز عبدالمجید رحمانیان از فعالان تئاتر در اسارتگاه های عراق است که در زیر فشارهای روحی و جسمی و کمترین امکانات ، نمایش های موثری در اردوگاههای عراقی روی صحنه برد.

|

8 مرداد روز بزرگداشت مقام شیخ اشراق سهروردی:

هشدار که راه خود به خود گم نکنی
8 مرداد روز بزرگداشت مقام شیخ اشراق سهروردی:

هشدار که راه خود به خود گم نکنی

ایران تئاتر: نمی دانم روزی که اوژن یونسکو در نامه به هانری کربن مترجم «عقل سرخ» نوشت: «بدون تردید شما آن متن را در خاطره ایرانیان نیز زنده کردید»، مسئولان و هنرمندان تئاتر ما چه کردند؟ اما ای کاش همین تلنگر شروعی برای ترسیم نقشه راه می شد.

|

نگاهی به موجی که کرونا ایجادکرد

بازار گرم کارگاه‌های آموزشی تئاتر در فضای مجازی
نگاهی به موجی که کرونا ایجادکرد

بازار گرم کارگاه‌های آموزشی تئاتر در فضای مجازی

ایران تئاتر- علی رحیمی : در ایام خانه نشینی کرونا برگزاری کارگاه های آموزشی مجازی تئاتر از موضوعات کمتر مورد مناقشه صاحب نظران و کارشناسان این حوزه بود. کارگاههایی که این روزها بازارشان بیش از سایر بخش های نمایشی گرم است.

|

امین اکبری نسب بازیگر «کابوس های مرد مشکوک» :

توقف اجراها  مثل یک کابوس بود
وقتی شنیدم تماشاخانه ها باز شده اند کرونا را فراموش کردم
امین اکبری نسب بازیگر «کابوس های مرد مشکوک» :

توقف اجراها  مثل یک کابوس بود
وقتی شنیدم تماشاخانه ها باز شده اند کرونا را فراموش کردم

امین اکبری نسب بازیگر «کابوس های مرد مشکوک» با اشاره به اینکه هنرمندان تئاتر دوران سختی را سپری کرده اند معتقد است اگر تئاتر شغل نیست چرا اینهمه دانشجو از دانشگاهها فارغ التحصیل می شوند.

|

نظرات کاربران