در حال بارگذاری ...
رضاگشتاسب نویسنده «دستهایت کو مم حسن» :

علاقمندم آثارم رضایت مخاطب را جلب کند

ایران تئاتر: نمایش «دستهایت کو مم حسن» نوشته رضا گرشاسب و کارگردانی رضا کرمی زاده در این روزهای کرونایی بر صحنه تاار سرو اجرا می شود .

رضا گشتاسب را باید یکی از پرکارترین و مطرح ترین نمایشنامه نویس سال 1398 معرفی کنیم. او که کسب عنوان چهره برتر هنر انقلاب اسلامی استان کهکیلویه و بویر احمد را در پرونده دارد، سال 98 جوایز زیادی را بدست آورد ؛کسب رتبه برتر نمایش نامه نویسی برای نمایشنامه «کوچه بود و مختار بود و سامان بود و سیمین» در یازدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد، کسب رتبه اول نمایشنامه نویسی در بخش صحنه ای بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر برای نگارش نمایشنامه‌های «دست‌هایت کو مم حسن» و «غراب شیطان»، کسب رتبه برترین نمایشنامه نویس پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان با نمایش «کوچه مختار بود و ساسان بود و سیمین»، کسب رتبه سوم در جشنواره منطقه ای تئاتر افراد دارای معلولیت خلیج فارس و کویر برای نمایشنامه «حقایقی در باب پسرفت» و ... از جمله عناوینی بود که این هنرمند توانمند یاسوجی در سال 98 در جشنواره ها کسب کرد.

گرشاسب در باره علت استقبال از کارهایش می گوید : فکر می کنم این استقبال در وهله اول به ارتباط مستمر با سایر هنرمندان تئاتر استان ها در جشنواره های مختلف بر می گردد. این ارتباط و شناخت باعث شد تا کارگردانان زیادی به کارهای من علاقه نشان دهند.

گشتاسب در سی و هشتمین جشنواره بین المللی فجر با 3 نمایشنامه «دستهایت کو مم حسن»، «کوچه مختار بود و ساسان بود و سیمین» و «چند روایت نامعتبر از آنچه نمی دیدیم» با لقب پرکارترین نمایشنامه نویس وارد جشنواره فجر شد، و دو نمایش ماحصل نوشته های او -«دست هایت کو ممحسن» و «کوچه مختار بود، ساسان بود و سیمین» - جوایز بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس را کسب کردند.

او می گوید :امروز که با شما صحبت می کنم بی اغراق می گویم که  فقط یک یا دو نمایشنامه من هنوز به اجرا در نیامده اند. همچنین درباره علت توجه کارگردانان به نمایشنامه هایش می افزاید : نوع نگاه تازه و دغدغه هایی است که روایت می کنم. داستان های من خاستگاه بومی دارند و شیوه روایتم نیز متفاوت است به همین دلیل در جشنواره های مختلف از کارهایم اقبال وجود دارد.

گشتاسب پیرامون ملاک یا شرایط اش به عنوان نویسنده برای اجرای متن هایش توسط کارگردانان می گوید :من آدم سخت گیری نیستم و هرکس با هر سن و تجربه ای به من زنگ بزند تقاضایش را می پذیرم و هیچ شرط و شروطی هم برای او نمی گذارم  چون اعتقاد دارم نگاه های مختلف تولیدات مختلف را به منصه ظهور می رسانند. تقریبا از سراسر ایران هم به من لطف دارند و حتی خیلی از آنها را نمی شناسم اما نمایشنامه در اختیارشان می گذارم.

او همه انگیزه هایش را دریک جمله خلاصه می کند و تاکید دارد : همواره علاقه دارم کارهایم رضایت مخاطب را جلب کند.

حالا نمایش «دستهایت کو مم حسن» نوشته تحسین شده او به کارگردانی رضا کرمی زاده برصحنه تالار سرو در حال اجرا است .اولین اجرای این نمایش به کارگردانی آقای رضا کرم زاده در جشنواره فتح خرمشهر به روی صحنه رفت  و توانست کاندیدای 9 بخش جشنواره شود.همچنین «دست هایت کو ممحسن» به همراه دیگر اثر او و «کوچه مختار بود، ساسان بود و سیمین» - جوایز بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس را کسب کرد. داستان این متن همانگونه که می توان از عنوانش فهمید در حوزه دفاع مقدس است.روایتی ویژه از دسته ای از رزمندگان اعزامی از یک محله .

 




مطالب مرتبط

نگاهی به نمایش «اسب قاتلین» نوشته رضا گشتاسب و کار سیدمحمدهادی هاشم‌زاده

شکوه فرمالیسم به پشتوانۀ نور، سایه و سرعت
نگاهی به نمایش «اسب قاتلین» نوشته رضا گشتاسب و کار سیدمحمدهادی هاشم‌زاده

شکوه فرمالیسم به پشتوانۀ نور، سایه و سرعت

امین‌رضا نوشین*: نقد ادبی و هنری فرمالیستی، چه آنچه مربوط به ادوار اولیۀ ظهور این نوع از نقد بود و چه آنچه بعداً ظهور یافت، پس از در پیش گرفتن نوعی فروکاست‌‍‌گرایی، با تمرکز بیش‌ازاندازه بر فرم ...

|

نظرات کاربران