در حال بارگذاری ...
لب کلام هنرمندان در گفت‌وگوهای هفته 4

انگار زندگی بار دیگر جریان پیدا کرده است

ایران تئاتر- عباس عبدالعلی زاده: متن پیش رو مروری دارد بر مهمترین گفت و گوهای کوتاه و بلندی که هفته گذشته با موضوع هنرهای نمایشی روی خروجی خبرگزاری‌ها و سایت ها منتشر شده است. هفته گذشته با وجود سایه سنگین کرونا برکشور اهالی تئاتر از شروع فعالیت‌های تئاتری سخن گفتند.

هفته گذشته بیشتر مصاحبه کنندگان و مصاحبه شوندگان ترجیح دادند از اجرای نمایش‌ها بگویند و امیدوار باشند تئاتر در این شرایط جانی دوباره بگیرد. متن گفت وگو های منتشر شده را در بخش «لب کلام» بصورت خلاصه آورده‌ایم تا مخاطب این متن در دنیای پرسرعت امروز درجریان مهمترین بخش‌های این گفت و گوها قرار بگیرند. در تمام گفت و گوهای این هفته همچنان موضوع کرونا یکی از مهمترین مباحث است. بدیهی است علاقمندان برای خواندن مشروح گفت و گوها می توانند به منبع مطلب که در ذیل هر گفت و گو ذکر شده مراجعه کنند. درضمن این مباحث در طول هفته گذشته ایران تئاتر هم گفتگوهای کوتاه و بلندی با هنرمندانی منتشر کرده که مشروح این گفتگوها در سایت برای مخاطبین قابل مشاهده است.

امیر دژاکام: «ایوب خان» یک اجرای محیطی است نه خیابانی
امیر دژاکام نویسنده و کارگردان تئاتر از اجرای نمایش محیطی «ایوب خان» در فضاهای بیرونی مختلف از جمله کنار دریاچه چیتگر و پارک نهج‌البلاغه خبر داد و یادآور شد اجرای این اثر نمایشی نیازمند بهداشت صوتی و فضایی آرام است.
لب کلام
تا زمانی که واکسن کرونا تولید نشده و به دست مردم نرسیده است نمی‌توان به سراغ تئاتر و سینما رفت.
«ایوب خان» قابلیت این را داشت که شرایط اجرایی متفاوتی را تجربه کند. این اثر نمایشی در فضای باز مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد کنار ایوان عطار اجرا شد و با استقبال مخاطبان نیز روبرو شد.
صحبت‌هایی برای اجرای نمایش در دریاچه چیتگر شده است که توافق‌های اولیه انجام گرفته و قرار است ۱۰ اجرا نیز کنار دریاچه داشته باشیم.
به محض اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا اجازه تجمع تا ۴۰ نفر را بدهد «ایوب خان» در فضای باز به صحنه می‌رود.
این نمایش، تئاتر بیرونی است نه تئاتر خیابانی به همین دلیل برای اجرا احتیاج به فضایی امن و محیطی آرام و ساکت دارد.
باغ «راز هستی»، بوستان «نهج‌البلاغه» و «آبشار تهران» نیز از دیگر مکان‌های مورد نظر برای اجرای «ایوب خان» هستند.
در اجرای این اثر نمایشی به دنبال تجربه‌ای جدید بودم نه تئاتر تجاری.
نمایش در اواخر دهه ۴۰ و اوایل ۵۰ می‌گذرد و ماجرای زنی را روایت می‌کند که قرار است همسرش که چند مامور ژاندارمری را زده است، اعدام کنند. این زن از گلبافت آمده جلو خانه ایوب خان که فرد ورزشکار و خیری است تا با کمک او برای شوهرش پول دیه جمع کند و او را از اعدام نجات دهد. اما ماجرا از این قرار است که ایوب خان سه روز است پیدایش نیست و حالا همه مردم از جمله امیر پسر کوچک ایوب خان به دنبال او می‌گردند که در این مسیر سراغ هرکس که می‌روند داستان خودش را هم روایت می‌کند...
خبرگزاری مهر

رضا فیاضی: انگار زندگی بار دیگر جریان پیدا کرده است
رضا فیاضی چند سالی بود که از تهران به جزیره کیش مهاجرت کرده بود. او در آغاز زندگی تازه خود در این جزیره آرام، یک کتابفروشی باز کرد و در کنار آن کلاس‌های بازیگری‌اش هم دایر بود ولی مدتی بعد، فکر ایجاد یک تماشاخانه تئاتر عروسکی، قرار و آرام را از او گرفت و سرانجام به این وسوسه تن داد و تماشاخانه‌ای راه انداخت. اما درست یک هفته بعد با ورود نابهنگام کرونا، ناچار شد در آن را ببندد.
لب کلام
انگار زندگی بار دیگر جریان پیدا کرده است! از صبح چند تماس داشتم برای پروژه‌های جدید. شاید دوباره داریم به زندگی برمی‌گردیم.
راستش از گرمای کیش فرار کردم! دیدم حالا که نمی‌شود اینجا کار کرد، پس بیخود نمانم در این گرما.
کلاس‌های زیادی در کیش داشتم و کلی هنرجو . تازگی یک تماشاخانه تئاتر عروسکی هم راه انداخته بودم ولی یک هفته از شروع کارش نگذشته بود و هنوز لذتش را نبرده بودم که کرونا آمد و ناچار شدم تعطیلش کنم و حال آنکه کلی برایش هزینه کرده بودم و تجهیزات خوبی داشت.
5 داستان مجزا برای کودکان نوشته‌ام که تصویرسازی هم شده و دو کتاب دیگرم «الو اینجا پدری به قتل رسیده» و «روایت‌های زنانه» هم در فضای الکترونیک منتشر شده و قرار است چاپ کاغذی هم بشود.

این فعال تئاتر کودک از نگارش کتابی 6 جلدی با عنوان «نمایش خلاق» هم خبر می‌دهد؛ کتابی که با همراهی دیگر هنرمندان این رشته همچون داود کیانیان، منوچهر اکبرلو، فائزه فیض شیخ‌الاسلام، حسین فدایی حسین و از سوی جهاد دانشگاهی منتشر خواهد شد.
تئاتر، شکل و شمایل دیگری پیدا می‌کند و به سمت فضای مجازی می‌رود.
چشمم آب نمی‌خورد به این زودی بتوانیم رویای روی صحنه رفتن را تحقق ببخشیم.
کلاس‌های آموزشی کودکان عملا به فضای آنلاین منتقل شده است. کرونا پدیده‌ای جهانی است و چشم‌انداز روشنی برای آن نیست مثل دوره‌های دیگری که در تاریخ داشته‌ایم که ناگهان اتفاقی افتاده و همه چیز زیر و رو شده است.
نوه خودم از خانه ماندن خسته شده. من که پدربزرگش هستم، مدتی است او را ندیده‌ام. می‌ترسم او را ببینم چون اگر خدای نکرده اتفاقی بیفتد، خود را مقصر می‌دانم و ناچارم این دوری را تحمل کنم.
خبرگزاری ایسنا

رضا بهرامی:«بیست متری جوادیه» در هامون شکل می‌گیرد
رضا بهرامی از روی صحنه بردن نمایش «بیست متری جوادیه» در تماشاخانه هامون و «کریملوژی» در تالار قشقایی خبر داد و یادآور شد برخی از هنرمندان همچنان تئاتر را به عنوان حرفه اصلی خود قبول ندارند.
لب کلام
در واقع «بیست متری جوادیه» اولین اجرای تماشاخانه هامون که مدیریت آن برعهده هادی حجازی‌فر است، بعد از شروع بحران کرونا خواهد بود.
البته همزمان با این نمایش یکی دو اثر دیگر نیز که از برگزیدگان نخستین فستیوال تئاتر هامون بودند، اجرا خواهد شد.
چون کار از چند مونولوگ تشکیل شده نمایشی کم پرسوناژ است و بازیگران نیز با فاصله از هم نقش‌هایشان را ایفا می‌کنند.
قرار است از نیمه مردادماه نیز نمایش «کریملوژی» را مجدداً در سالن قشقایی مجموعه تئاترشهر به صحنه ببرم.
اگر ما بپذیریم که تئاتر شغل اصلی ماست پس باید به آن مانند یک شغل نگاه کنیم و مثلاً مانند مغازه‌داری که هر روز صبح کرکره مغازه‌اش را بالا می‌کشد و در هر شرایطی سر کارش حاضر می‌شود، به کارمان ادامه دهیم
برخی از هنرمندان ما علی‌رغم انتقاداتی که به نهادهای مختلف مبنی بر نپذیرفتن تئاتر به عنوان یک شغل و حرفه دارند خودشان نیز تئاتر را به عنوان شغل و حرفه اصلی شان نپذیرفته‌اند.
عشق داشتن به هنر تئاتر بسیار زیبا و درست است اما در کنار آن باید بپذیریم که این کار، حرفه ماست پس در شرایط امروز به جای شانه خالی کردن از فعالیت باید به دنبال راه کار جدید باشیم نه اینکه از اجرای نمایش‌هایمان انصراف دهیم.
به عنوان نمونه پیشنهاد اجرای تئاتر آنلاین این روزها زیاد مطرح می‌شود و سعید اسدی مدیر تئاتر شهر نیز این پیشنهاد را به گروه‌های متقاضی اجرا داده است که به نظر می‌رسد در این شرایط پیشنهاد درستی است و می‌تواند به روشن ماندن چراغ تئاتر کمک کند.
متاسفانه در سال‌های اخیر تئاتر دیدن و تئاتر کار کردن برای عده‌ای تبدیل به پُز شده است و با آن به مثابه خرید لباس مارک دار و پوشیدن و پُز دادن با آن برخورد می‌کنند.
خبرگزاری مهر

 

داوود نامور: ریشه های تئاتر را حفظ کنیم
«داود نامور»، مدیر تماشاخانه مهرگان  گفت: تماشاخانه ما هم این روزها خیلی ضعیف و با وضعیت نگران کننده فعال است الان دو اجرا در دو سالن یک و دو داریم، احتمال دارد از دو هفته دیگر دو اجرای دیگر اضافه شود و از شهریور ماه هم دو اجرای جدید اگر مشکلی پیش نیاید، خواهیم داشت.
لب کلام
متآسفانه جز یک بسته آب ژاول ما حمایت دیگری ندیدیم!
بهرحال تلفن زدن به یک مدیر و حال و احوال پرسیدن دیگر نیاز به پول و حمایت مالی ندارد ما در همین اندازه هم انتظارمان پایین است.
شانزده سالن خصوصی با دو هزار صندلی آمده که گروه ها پشت درب سالن های تئاتر شهر و ایرانشهر صف نبندند، ماهم بهرحال می توانستیم سرمایه مان را جای دیگری هزینه کنیم اما علاقه به تئاتر داشتیم هر چند که نقدهای زیادی هم بر سالن های خصوصی وارد است.
تئاتر یک ریشه تاریخی دارد که ما با بحث کرونا و غیر کرونا کار نداریم باید این ریشه تاریخی را حفظ کنیم
من نمیگویم حتما همه از کارها استقبال کنند اما باور کنید که سالن های تئاتر الان از یک غذاخوری کمتر مشکل ایجاد می کند.
دولت در بخش بازبینی ها به ما کمک کند که سریع تر صورت بگیرد در این چند ماه ما متن فرستادیم که گم شده یا چهار ماه طول کشیده تا بررسی شود اینها الان شرایط را بدتر می کند.
امیدواریم ما در دوره جدید از پاییز بتوانیم اجراهای خوبی داشته باشیم و مردم اعتماد کنند و تماشاگر بیاید و این هنر واقعی که برای خودش تاریخی دارد، سرپا بماند و ما هم بتوانیم زندگی کنیم.
خبرگزاری فارس

سیروس همتی: عرضه آنلاین یک نمایش مذهبی در ایام محرم
سیروس همتی نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر که سابقه فعالیت در عرصه تولید و اجرای آثاری با موضوعات دینی را هم در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده است، درباره برنامه‌های خود برای ایام ماه محرم و صفر گفت قصد دارد برای ایام محرم و صفر فیلم تئاتر «محال هم ممکن است» که اثری با موضوع دینی است، در فضای اینترنتی برای مخاطبان به نمایش بگذارد.
لب کلام
در شرایط کرونایی موجود حال تئاتر خوب نیست و حال تئاتر دینی هم خوب نبوده و نیست.
درست است که باید برای سلامتی هنرمندان و مخاطبان اهمیت قائل باشیم اما در این دوران همه هنرها به غیر از تئاتر و موسیقی تکان خوردند.
«محال هم ممکن است» در همایش آئین‌های عاشورایی اجرا کردم و این اثر ۷ جایزه گرفت. این نمایشنامه توسط نشر «نیستان» منتشر شده است.
خبرگزاری مهر

سیاوش چراغی‌پور: چراغ تئاتر را روشن نگه داریم تا تماشاگران آن را فراموش نکنند

سیاوش چراغی‌پور بازیگر بی‌حاشیه  تئاتر که این روزها با نمایش «کوکاکولا» روی صحنه است از دلگیری‌هایش می‌گوید ولی تاکید کرد که با وجود همه مرارت‌ها،کم فروشی نمی‌کند و برای تماشاگر، انرژی کمی نمی‌گذارد.
لب کلام
همیشه زمان اجرا که نزدیک می‌شد، انرژی‌ام فوران می‌کرد ولی حالا پایم به سالن کشیده نمی‌شود.
می‌دانستم اجرا در این وضعیت سخت است ولی همه فکرم این بود که چراغ تئاتر را روشن نگه داریم تا تماشاگران آن را فراموش نکنند.
فرقی نمی‌کند دو تماشاگر در سالن باشند یا  2هزار نفر. با تمام وجود بازی می‌کنم چراکه برای تماشاگرم حرمت قائلم.
بعد از سه بار بازبینی که مجوز گرفتیم، مشکل تبلیغات آغاز شد. پوسترمان اجازه انتشار نمی‌گرفت در حالیکه در این پوستر تصویر ما با همان لباس‌هایی منتشر شده که در اجرا بر تن داریم.
انتظار داشتم مدیران هنری در همان اجراهای نخست به سالن ما بیایند و به اولین گروه‌هایی که در دوران کرونا روی صحنه رفتند، دلگرمی بدهند.
مثل اینکه وزیر بهداشت با زدن ماسک، مردم را به این کار تشویق می‌کند. تئاتر هم حوزه کاری مدیران هنری است که باید برای آن انرژی بگذارند.
خبرگزاری ایسنا

رضا بیات: بازیگران منتظرند یک تماشاگر وارد سالن شود تا برایش اجرا کنند
رضا بیات نویسنده و کارگردان نمایش «افسانه پری دریایی» که این روزها در تالار هنر روی صحنه است درباره اجرای این اثر نمایشی در شرایط بحران کرونا  گفت: شرایطی که در حال حاضر گروه‌های نمایشی با آن روبرو هستند برای همه یکسان است و با آن کنار می‌آیند.
لب کلام
اجرای آنلاین نمایش نیز از دوشنبه ۳۰ آبان انجام شد و قرار است ۳۰ روز اجرای آنلاین داشته باشیم.
«افسانه پری دریایی» مناسب مخاطبان ۴ تا ۹ سال است اما خانواده‌ها و بزرگسالان نیز از دیدن آن لذت می‌برند.
این نمایش درباره این است که بچه‌ها باید یاد بگیرند وقتی که چیزی اشتباه و برعلیه‌شان است جلوی آن بایستند و زمانی که چیزی را با زحمت به دست می‌آورند به راحتی از دست ندهند.
متأسفانه سالن‌های تئاتر کودک در این شرایط خالی هستند و بازیگران منتظرند یک تماشاگر وارد سالن شود تا برایش اجرا کنند اما گاهی حتی یک نفر مخاطب هم ندارند.
من برای اجرای این اثر نمایشی هزینه عروسی و پول پیش خانه‌ام را برای اجرای کار هزینه کردم به این نیت که سرمایه‌ام بازگردد اما نه توانستم عروسی بگیرم و نه یک خانه مناسب اجاره کنم.
نمایش موزیکال «افسانه پری دریایی» داستان پری‌های دریایی را روایت می‌کند که به عنوان نگهبانان دریا در مقابل گرگ بدجنسی که قصد تصاحب دریا را دارد، می‌ایستند.
خبرگزاری مهر




مطالب مرتبط

آغاز بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

هنرمندان و عروسک‌ها، شادی را به اردکان آوردند
آغاز بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

هنرمندان و عروسک‌ها، شادی را به اردکان آوردند

با شادپیمایی عروسک‌ها، حرکت خودروی موزیکال و تریلی سیار تئاتر و اجرای برنامه توسط هنرمندان سرشناس تلویزیون، زنگ آغاز بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در اردکان (استان یزد) نواخته شد.

|

با حکم دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نوجوان

داوران مسابقه نوجوان جشنواره 28 اردکان معرفی شدند
با حکم دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نوجوان

داوران مسابقه نوجوان جشنواره 28 اردکان معرفی شدند

قطب‌الدین صادقی، رضا فیاضی، حسن دولت‌آبادی، شهره سلطانی و آزاده انصاری، نمایش‌های بخش مسابقه نوجوان بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نوجوان اردکان را داوری خواهند کرد.

|

رضا فیاضی: حمایت کامل دولت از جشنواره‌های منطقه‌ای، هنرمندان را دلگرم می‌کند

رضا فیاضی: حمایت کامل دولت از جشنواره‌های منطقه‌ای، هنرمندان را دلگرم می‌کند

رضا فیاضی، بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر، ضمن تاکید بر اهمیت برگزاری جشنواره‌های‌ تئاتر منطقه‌ای، از لزوم تامین بودجه و حمایت صددرصدی دولت از این رویداد هنری برای دلگرمی هنرمندان سخن گفت.

|

در آخرین نشست تخصصی اکوسیستم تئاتر بررسی شد

روابط عمومی و نقش تبلیغات در تئاتر
در آخرین نشست تخصصی اکوسیستم تئاتر بررسی شد

روابط عمومی و نقش تبلیغات در تئاتر

انجمن مدرسان خانه تئاتر با همکاری مرکز آموزش، پنجمین و آخرین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی اکوسیستم تئاتر را با موضوع «روابط عمومی، رسانه و تبلیغات؛ انتقال و گسترش آگاهی» برگزار کرد.

|

نظرات کاربران