در حال بارگذاری ...
محمد عمروآبادی در گفت وگو با ایران تئاتر عنوان کرد

حمایت قوی و جامع تیوال از تئاتر کودک و نوجوان
امکان پوشش آنلاین آثار هنری در همه شهرهای ایران

ایران تئاتر: محمد عمروآبادی، مدیر سایت «تیوال» حمایت خود را برای پخش vod فیلم‌تئاتر، پخش زنده آثار هنری و برگزاری وبینارهای آنلاین اعلام کرد.

سایت تیوال که با هدف ساختن جریان یک شبکه اجتماعی و تجاری در شهریور سال 1391 شکل گرفت، سنگ بنا را بر ارتباط هرچه بهتر میان هنرمندان و هنردوستان قرار داده تا معرفی آثار هنری در چرخه‌ای فعال‌تر و پرنشاط‌تر شکل بگیرد. آثار مختلف هنری مثل تئاترهای روز،کنسرت‌ها، فیلم‌های سینمایی، نمایشگاه‌های عکاسی و نقاشی در سایت تیوال معرفی شده و سامانه فروش پیشرفته و قدرتمندی، برای بلیت برنامه‌ها و همچنین محصولات آنلاین، این زنجیره خدماتی را کامل می‌کند. در همین رابطه گپ‌وگفتی با عمروآبادی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.


 از ویژگی های نسخه جدید سایت «تیوال»بگویید...
طی یک سال اخیر، ما سخت مشغول طراحی نسخه سوم «تیوال» بودیم که چارچوب تیوالی است که از روز نخست رویای آن را در سر داشتیم. در روزهای پایانی سال ۹۸ و در آستانه رونمایی نسخه جدید، موضوع شیوع کرونا و تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری پیش آمد که دوباره ناچار به ایجاد اتاق فکر شدیم و ایده‌های جدید و برخی ایده‌ها را که برای آینده در نظر داشتیم در دستور کار قرار دادیم. چند نمونه از امکانات جدید تیوال، ارائه هویت هنرمندان، سالن‌ها، مراکز فرهنگی و آثارشان است. به این شکل که  همه عوامل و مراکزی که در عرصه هنر فعالیت دارند، دارای یک پایگاه اختصاصی هستند که ما به آن «کانال» می‌گوییم. این قابلیت، جنبه شبکه‌ اجتماعی را به صورت متمرکز در حوزه هنر در خود دارد و به هنرمندان و سازمان‌ها این امکان را می‌دهد که ضمن معرفی کامل فعالیت و سابقه آثار خود به انتشار خبر، عکس و ویدیو برای مخاطبان بپردازند. دیگر امکان جدید و مهم سایت که به ویژه در دوره شیوع کرونا اهمیت ویژه‌تری یافت، ارائه آثار و رویدادهای هنری به صورت دیجیتال و آنلاین است، از جمله تماشای آنلاین فیلم‌تئاتر، پخش زنده آنلاین، برگزاری کارگاه و سمینار آنلاین در قالب وبینار و ... و همه این‌ها در قالب ظاهری مدرن‌تر و آسان‌تر از پیش.


در دوران شیوع کرونا با چه مشکلاتی روبه‌رو شدید؟
در این سال‌ها با تلاش همکاران‌مان، تیوال به یک برند مرجع در ارائه آثار هنری به ویژه تئاتر و کنسرت تبدیل شده اما از تاریخ ۴ اسفند ۹۸،که همه برنامه‌های هنری تعطیل شد، همه مجاری درآمدی ما هم متوقف شد که این برای بخش خصوصی یک فاجعه است. به همین دلیل بر آن شدیم با تدبیر و خلاقیت از این مساله گذر کنیم و با هم‌فکری و همکاری دوستان‌مان به ارائه محصولات فرهنگی در قالب «آنلاین» رسیدیم. سرانجام نسخه تازه تیوال از دهم اردیبهشت سال جاری رونمایی و خوشبختانه با استقبال خوبی روبه‌رو شد، به ویژه در حوزهvod  که پاسخ خوبی بود به نیاز مخاطبی که دو ماه از رویدادهای هنری به ویژه تئاتر دور بود، ولی پس از حدود ده روز متاسفانه با برخوردهایی در بخش دولتی مواجه شدیم که از این روند جلوگیری شد و فکر می‌کنم به جای چنین رفتارهایی جا داشت از ما تقدیر شود اما با این عنوان که فیلم‌نمایش‌ها از سازمان سینمایی مجوز ندارند، پخشvod های ما تعلیق شد. مجموعه ما حدود ۴۵ روز در گیرودار مذاکره با اداره کل هنرهای نمایشی، معاونت سازمان سینمایی، معاونت نمایشی و مجموعه «ساترا» بود تا بتوانیم دوستان را متقاعد کنیم نمایشی که قبلاً اجرا شده و مجوز اجرا دارد، نیازی به طی‌کردن دوباره مسیر برای گرفتن مجوز ندارد و این روند هنرمندان و هنردوستان را از سرویس جدید بی‌بهره می‌کند. در اینجا باید از مجموعه «ساترا» و اداره کل هنرهای نمایشی به ویژه آقای «قادر آشنا»،که در این مسیر ما را یاری کردند، تشکر کنم. خوشبختانه پس از تفاهم‌نامه‌ای که بین سازمان سینمایی و مرکز هنرهای نمایشی ایجاد شد، مجموعه تیوال پخش vodها را از سر گرفت.

این ظرفیت جدید چه گستره ای را در بر می گیرد ؟

همین‌جا آمادگی کامل تیوال را برای پوشش آنلاین آثار هنری در همه شهرهای ایران اعلام می‌کنم. ما در مورد پخش زنده هم دو نمایش را به کارگردانی «آریان رضایی»،که به صورت تعاملی بین تماشاگر و بازیگر اجرا می‌شد، بلیت‌فروشی و برگزار کردیم که با استقبال مناسبی روبه‌رو شد. باید این نکته را نیز در نظر داشت که ما در آغاز راه هستیم. قطعاً در آینده به ایده‌های بهتر و کامل‌تری می‌رسیم که هم مخاطب، جذب تماشای تئاتر زنده آنلاین شود و هم مجموعه و گروه‌های هنری ایده‌های خود را عملی کنند. این مرحله یک اتفاق بزرگ است، چراکه پتانسیل تکنولوژی و فضای مجازی به قدری زیاد است که می‌تواند مخاطبان شهرستان‌ها و حتی خارج ازکشور را درگیر خود کند تا در ادامه راه با مخاطب بیش‌تری مواجه بشویم. پروژه پخش زنده آثار کودک و نوجوان تالار هنر نیز حاصل همکاری مجموعه تیوال، تالار هنر، یک تیم اجرایی با مدیریت تصویربرداری، تدوین و سوییچ هم‌زمان بود تا بهترین پخش زنده را به مخاطب ارائه کنیم. رویای ما اینست تا مخاطبانی که در تهران حضور ندارند و مخاطبان خارج از کشور بتوانند از رویدادهای هنری که در تهران رخ می‌دهد، مطلع و بهره‌مند بشوند.


آیا سایت تیوال فیلم‌تئاترهایی را که در دستور پخش دارد، بازبینی می‌کند؟
به واسطه این‌که چیزی حدود ۹۰ درصد نمایشی‌هایی که در 8 سال اخیر اجرا رفته‌اند، در سایت تیوال بلیت‌فروشی خود را انجام داده‌اند، ما از چند و چون کارها باخبریم اما چون خود را هم‌تخصص یک هنرمند حرفه‌ای نمی‌دانیم، در امور محتوایی اظهار نظر نمی‌کنیم، بلکه تنها در مورد کیفیت تصویربرداری و صدابرداری کارها مشاوره می‌دهیم و اگر کاری به لحاظ پخشvod  از کیفیت ویدیویی خوبی برخوردار نباشد، از پخش آن خودداری می‌کنیم، مگر کارهایی که خیلی قدیمی باشد و امکان ویرایش مجدد آن نباشد.


برنامه شما برای حمایت از تئاتر کودک و نوجوان،که در یک سال اخیر در مجموعه شما پررنگ‌تر شده، چیست؟
تمرکز بر تئاتر کودک و نوجوان یک فرآیند درازمدت است، زیرا اگر در ذهن کودک و نوجوان رشد کند و جاری باشد، قطعاً در آینده ایران با جامعه‌ای آرام‌تر، آگاه‌تر و بافرهنگ‌تر روبه‌رو خواهیم شد. این امید را داریم که مخاطب کودک و نوجوان امروز، در آینده مخاطب بزرگسال تیوال باشد و این باعث افتخار و رونق بیش‌تر ما خواهد بود. بنابراین همچنان از گروه‌های هنری در حوزه کودک و نوجوان با خدمات قوی‌تر و جامع‌تر حمایت خواهیم کرد. به همین منظور همکاری نزدیک و تدوین‌شده‌ای با کانون پرورش فکری کودک و نوجوان و تالار هنر،که سالن‌های تخصصی کودک هستند، شکل گرفته است.


آیا تعامل بین بخش دولتی و خصوصی می‌تواند در این دوران به بهبود روند هنر کند؟
قطعاً تعامل این دو بخش کمک بسزایی به ارتقای هنر در کشور می‌کند. بخش دولتی باید از نیروی باانگیزه و  کارآمد بخش خصوصی کمک بگیرد و با ایجاد یک فضای مناسب فکری و تبلیغاتی این تعامل را پررنگ‌تر کند تا بتوان آینده‌ای بهتر را در عرصه هنر کشور رقم زد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران