در حال بارگذاری ...
حسین مسافرآستانه:

هنوز فراخوان جشنواره فجر را تدوین نکرده‌ایم

دبیر سی و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: تا به حال چند بار فراخوان طراحی کردیم اما به دلایلی امکان انتشارش فراهم نشد؛ امیدواریم در این یکی ـ دو هفته بتوانیم به تدوین و انتشار یک فراخوان کامل یا حتی چند بخشی از جشنواره دست پیدا کنیم.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از فارس، سی و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر امسال همچون سایر فعالیت های فرهنگی و هنری ، جشنواره ها ، مسابقات ونمایشگاه ها به دلیل شیوع ویروس کرونا در هاله ای از ابهام قرار گرفته است حال تمام تلاش اداره کل هنرهای نمایشی ومعاونت هنری وزارت ارشاد بر این است که بتوانند جشنواره فجر را با رعایت پروتکل ها و به شیوه های متفاوتی از سال های گذشته امسال نیز در زمان پیروزی انقلاب اسلامی برگزار کنند.
میزگردی پیرامون شرایط جشنواره تئاتر فجر در سال جاری و وضعیت کرونایی و همینطور تئاتر دفاع مقدس و چالش های آن از گذشته تاکنون با حسین مسافرآستانه ، کارگردان تئاتر، دبیر سی و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر،  عضو شورای سیاست گذاری تماشاخانه ایرانشهر و عضو شورای سیاست گذاری جشنواره تئاتر مقاومت و جواد نوری، کارگردان تئاتر و تهیه کننده این اثر منتشر شد و حال در این موضوع  به مباحثی مربوط به سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر و تئاتر مقاومت و دفاع مقدس پرداخته شده که در ادامه می خوانیم:
با توجه به شرایط فعلی کرونایی کشور و نامطمئن بودن برنامه های مختلف از اجتماعی گرفته تا فرهنگی و هنری چه برنامه ای می توان برای جشنواره تئاتر فجر داشت و اینکه شما چه قدم هایی در این مدت کوتاه برداشته اید؟

ببینید خیلی چیزها درباره جشنواره فجر ما در ذهنمان داریم اما مشخص نیست که کدام یک اجرایی بشوند یا خیر . این روزها من بیشتر دنبال این هستم که طی جلسات متعدد با شورای سیاست گذاری جشنواره و ستاد اجرایی به هماهنگی ها و قطعیت هایی دست یابیم تا بتوانیم فراخوان تمام بخش ها را یک جا و یا جدا از هم اعلام کنیم.

تا به حال تمامی جلسات ما پیرامون طرح موضوع و مباحث گذشته بوده که هنوز به تصویب و نتیجه خاصی نرسیده است. برای همین می گویم که درباره اجرای جشنواره چیز زیادی برای گفتن ندارم این روزها مدام در جلسات شورای سیاست گذاری و ستاد اجرایی شرکت میکنیم تا به نتیجه قطعی برای برنامه ها برسیم.

در این راستا با تعدادی از اهالی تئاتر هم گفت وگو خواهیم کرد و طرح و ایده ها را به اشتراک می گذاریم چرا که امکان اینکه با تمام جامعه تئاتری به گفت وگو باشیم، فراهم نیست و کل جشنواره را نمی توان شورایی برگزار کرد بالاخره باید به جایی برسیم که یک بخش ممکن است با طرح ها موافق و بخشی دیگر مخالف باشند ما هم مجبوریم تنها با یک عده مشورت کنیم.

پس فعلا همه چیز در حد طرح و ایده است فکر می کنید امکان اینکه اصلا جشنواره برگزار نشود نیز باشد؟

بله شاید واقعا نمی دانم چرا که هیچ چیز قطعی نیست اما تلاش ما بر این است که هر طوری می توانیم جشنواره را برگزار کنیم مگر اینکه آنقدر موانع قانونی سد راه قرار بگیرد که کل تئاتر تعطیل شود و جشنواره ها امکان برگزاری نداشته باشند که بهرحال ممکن است در نیمه دوم سال این اتفاق هم بیافتد.

الان علی رغم تعطیلی خیلی از بخش های مختلف و نیمه تعطیلی مراکز به نظر می رسد که باز هم سالن ها باز باشد...

بستگی به شرایط آن زمان دارد در وضعیت کنونی نمی توانیم آنچه که در آینده اتفاق خواهد افتاد را پیش بینی کنیم، چرا که نمی دانم آن زمان چه می شود اما امیدوار هستیم یک قدری اوضاع متعادل تر از قبل باشد. البته ما نمی خواهیم خوش بینی بیخود داشته باشیم اما واقع بینانه اش این است که امید داشته باشیم از شدت فراوانی کرونا کاسته شود، اگراین اتفاق بیافتد، قدری ایده های جامع تری نیز برای جشنواره خواهیم داشت.

در این صورت آیا فکر می کنید امکان برگزاری تجمع های تئاتر خیابانی با رعایت شیوه نامه های خاص وجود داشته باشد؟

باز هم می گویم که بستگی به شرایط آن دوران دارد، ما همه به دنبال این هستیم که جشنواره را برگزار کنیم اما بهرحال احتمال برگزار نشدن هم وجود دارد در صورتی که منع قانونی باشد که این دیگر دست ما نیست ولی اگر شرایط سخت تر شود باید تدبیری بیاندیشیم ضمن اینکه ما الان هم تئاتر درست و حسابی نداریم حال دیگر بماند که فجر چطور میخواهد باشد در نهایت ما همه تلاشمان را خواهیم کرد.

فراخوان جشنواره چه زمانی فکر می کنید، منتشر شود؟

فعلا که امکانش نیست، چندین بار تا به حال ما فراخوان طراحی کردیم اما با موانعی رو به رو شدیم که متوجه شدیم فعلا امکان انتشار فراخوان نیست. انتشار فراخوان یعنی ایجاد تعهد و این تعهد را فعلا نمی توانیم به کسی بدهیم. هر چند بهرحال ما دیر یا زود فراخوان خواهیم داد منتها با توجه به زمان برگزاری جشنواره و فشردگی شرایط باید تدبیری کنیم تا ببینیم چه نوع تئاترهایی می توانیم داشته باشیم و چه نوع تئاتری امکان تولید ندارد اینها نیاز به کار کارشناسی مناسب دارد.

فعلا ما هم روز به روز جلو می رویم  تا ببینیم به کجا می رسیم هنوز به یک نتیجه واحد نرسیدیم امیدوارم در این دو هفته آتی بتوانیم حداقل بخش هایی از فراخوان را منتشر کنیم و تصمیم دارم اگر زمان هم کم باشد و امکان انتشار کامل فراخوان نشد، به هر اندازه که بشود، فراخوان را اعلام کنیم.

با این اوصاف فکر می کنید شرایط بودجه جشنواره امسال نسبت به سال قبل تغییری حاصل کند؟

قطعا بودجه جشنواره نسبت به سال قبل بیشتر که نخواهد شد منتها بودجه وابسته به برنامه است ما باید ابتدا برنامه مان را تعریف کنیم بعد براساس آن هزینه طلب کنیم ولی چون برنامه مان هنوز مدون نشده خیلی نمی توان گفت که بودجه چقدر می شود و آن را برآورد کنیم با این حال فکرم این است که بودجه همان سطح بودجه سال گذشته خواهد بود و قطعا شرایط البته خیلی سخت است.

به نظر شما به استثنای جشنواره فجر امسال اصلا نیازی به برپایی سایر جشنواره ها در این شرایط هست؟

ببینید همه جشنواره های تئاتر به نظر من حائز اهمیت هستند حتی اگر عملکردشان جای نقد داشته باشد اما نفس برپایی جشنواره اهمیت دارد چرا که هر جشنواره به هدفی شکل گرفته است حال ما با چگونگی آن کار نداریم اما هر چقدر نقد هم بر یک جشنواره صورت بگیرد باز نباید منجر به تعطیلی آن شود مگر اینکه تشخیصی مبنی بر ضرر ملی در آن باشد که به نظر من هیچ یک از جشنواره های ما مضر نیستند.

الان همه جشنواره های ما اعم از فجر تا کودک و نوجوان، مریوان، دفاع مقدس و .. با هدفی شکل گرفته و همه با اهمیت هستند که در مسیر طولانی برگزاری راه طول و درازی را طی کرده اند و هر یک سمت و سوی مشخصی دارند حال ممکن است شدت و ضعف در دوره های مختلف داشته باشند منتها اینکه تعطیل شوند اصلا وب نیست هر چند فجر اهمیتش از همه جشنواره ها بیشتر است هم به خاطر مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب و نفس سیاسی آن و هم به عنوان یک جشنواره با اهمیت تئاتری.

خارج از بحث جشنواره تئاتر فجر، سوالات دیگری هم از شما داشتم از جمله درباره مبحث تئاتر خصوصی که شما قبلا هم گفته بودید با این وضع بگذرد خیلی شرایطش بدتر از قبل می شود، الان و با شرایط کنونی کرونایی وضعیت تئاتر خصوصی خیلی بدتر از قبل شده است در این زمینه چه ارزیابی دارید؟

ببینید من از همان ابتدا هم گفتم که معیارهایی باید در تئاتر تعریف شود که یکی از آنها هم تئاتر خصوصی است که متأسفانه با ورودش خیلی ضربه ها هم به تئاتر زده است، تئاتر خصوصی به این معنا نیست که یک کسی یک دکان دو نبش اجاره کند و با راه اندازی آن سود کسب کند این نگاه به عنوان یک مدیر تئاتر خصوصی یا تهیه کننده تئاتر بدجور به تئاتر لطمه وارد می کند کمااینکه کرده است.

اگر ما برای کسی که باید موسس تئاتر خصوصی باشد ، تعریف درستی داشتیم هرگز به اینجا نمی رسیدیم شاید این دوران کرونا یک لطفی باشد که ما به گذشته برگردیم و به این مسائل فکر کنیم چرا که ما داشتیم به بیراهه می رفتیم اما کرونا آمد و ما را متوقف کرد . الان هم وقت این است که فکر کنیم دوباره این قطار نباید سرعت بگیرد چرا که با سرعت گرفتنش شرایط سخت تر می شود باید بتوانیم آن را مدیریت کنیم. ما باید بدانیم کسی که می خواهد تئاتر خصوصی راه بیاندازد ،چه کسی است ، برای چه چیزی می خواهد تئاتر کار کند و انگیزه اش چیست و اولویت هایش از فعالیت تئاتری کسب سود است یا فرهنگ سازی؟

درست است که یک بازیگر تئاتر هم شغل دارد و باید درآمد داشته باشد اما نگاه کاسب کارانه به هنر اشتباه است، اولویت اول یک بازیگر تئاتر باید خلق یک اثر هنری باشد تا بتواند نقش مهمی در افکارو اندیشه های مردم ایفا کند، یعنی باید هدفش فرهنگی سازی باشد حال هر چقدر که درآمدش بود از کم تا زیاد راهی است که خودش انتخاب کرده است.

اگر همین نگاه را یک کارگردان، نویسنده و بازیگر، تهیه کننده و سالندار داشته باشد هیچ گاه هیچ گروهی مورد سوءاستفاده قرا رنمی گیرند اما چون هنوز هیچ تعریف مشخصی برای هیچ یک وجود ندارد هم تماشاگر و هم کنشگر تئاتر می تواند مورد سواستفاده افرای مثل تهیه کننده ها قرار بگیرند.

تهیه کنندگی هم به تازگی در تئاتر باب شده است..

بله تعریفی برای آن وجود ندارد. هر کسی بنا به انگیزه خودش وارد این حوزه می شود، در حالیکه در هیچ حوزه دیگری به این راحتی کسی نمی تواند ورود کند، حتی تهیه  کنندگی در سینما خیلی شرایط سختی دارد، به راحتی به هر کسی اجازه نمی دهند به این عرصه وارد شود، باید پروسه ای را بگذراند، با اینکه در سینما 99 درصد نگاه اقتصادی است . در هیچ جای دنیا اگر کسی فقط یک ساختمان داشته باشد به او مجوز سالنداری نمی دهند حتی اگر هم این ساختمان استاندارد باشد باز هم از خود فرد بررسی به عمل می آید که چرا و با چه انگیزه ای می خواهد سالن راه بیاندازد؟

الان سالن های خصوصی ما به جز یکی هیچ کدام ساختمان استاندارد و بلک باکس ندارند. متأسفانه باید این واقعیت را بپذیریم که دولت برای اینکه یک عده را از سر خود باز کند، برای تأسیس تئاتر خصوصی روی گشاده نشان داد و این بزرگترین ظلم به تئاتر بوده است. واقعا در کشور ما باید ضابطه تئاتر خصوصی و تهیه کنندگی تعریف شود آن زمان اگر این اتفاق بیافتد، دیگر نگاه سلبریتی آوردن و تهیه کنندگی به این سبک هم ظلم به تئاتر محسوب می شود، من از اول هم گفتم که سلبریتی باعث رونق تئاتر نمی شود، کسانی که می آیند سلبریتی ببینند تماشاگر واقعی تئاتر نیستند اینها برای دیدن سلبریتی می آیند و این تئاتر دیدن ادامه نخواهد داشت و یک  کلاه برداری از تماشاگر و خود سلبریتی است.

اما برخی اعتقاد دارند این مخاطبان می توانند تئاتر بین شوند؟

خیر مخاطب تئاتر اینطور شکل نمی گیرد، مخاطب تئاتر با ارتقای آگاهی شکل می گیرد چرا که تئاتر باید ذره ذره در وجود آدمی نفوذ  و او را عاشق کند، تماشاگر تئاتر به تدریج و در یک عمری دل در گرو اثار می بندد و وابستهبه تئاتر می شود و این راه به طور منطقی طی می شود تا تئاتر را به صورت یک ضرورت درزندگی بپذیرد . اینکه یک عده به عشق فلان بازیگر به تئاتر بیایند همان لحظه است و خود تئاتر مهجور و مظلوم می ماند بنابراین گرمی بازار سلبریتی ها به نفع تئاتر نیست که خیلی زود هم مشاهده کردیم که چراغ آن خاموش شد.

آقای نوری شما سال هاست در عرصه کارگردانی و تهیه کنندگی تئاتر و سینما و تلویزیون فعال هستید بفرمایید که در عرصه تئاتر دفاع مقدس در این سالها شرایط را چطور دیدید با توجه به اینکه نمایش برگشتن آقای مسافر را برای کار خودتان به ایشان پیشنهاد دادید؟

نوری: متأسفانه این را باید بگویم که سالهاست در عرصه نمایش دفاع مقدس ما کم کاری می بینیم هر چند که نمایش برگشتن در این چند سال مورد اقبال تئاتر دفاع مقدس و اداره کل هنرهای نمایشی و جریان تئاتر مقاومت قرار گرفت اما همه کارها این شرایط را کسب نمی کنند چرا که این دست کارها می بایست مورد حمایت ارگان ها قرار بگیرند و فقط این حمایت هم بحث سرمایه گذاری و مالی نیست .

ابتدا می بایست ما کمیت را حفظ کنیم و بعد به کیفیت هم برسیم اینها لازم و ملزوم هم هستند چراغ تئاتر دفاع مقدس نباید خاموش شود به نظرم اصلا این روزها دیگر جریانش از بین رفته است خود جشنواره تئاتر مقاومت هم دو سالانه است و مشخص نیست چقدر اتفاقات مهمی را در کشور رقم زده است خود آقای مسافر و سایرین هم بخشی از این جریان کشوری بودند.

نکته اصلی در این زمینه این است که در حوزه کلان فرهنگی ما کادرسازی در بخش  تئاتر دفاع مقدس را شاهد نیستیم، چرا که اگر روزی حسین مسافرآستانه کار تئاتری در این عرصه نکند مشخص نیست چه کسی جایگزین او باشد. متأسفانه این تئاتر مهجور مانده است ما نیاز به این داریم که وقت کار خوبی دیده می شود همه ارگان ها و نهادها پشت آن دریایند و از هنرمندان این عرصه حمایت کنند درصورتی که این اتفاق کمتر رخ می دهد.

اینکه جریان تئاتر دفاع مقدس الان وجود ندارد، بحث مهمی است قصه ها و نمایشنامه هایی که برای دهه هفتاد و هشتاد بود و حرف امروز هم هست را ما می بایست به نسل چهارم انقلاب هم بزنیم که هیچ تعریفی از دفاع مقدس و جنگ ندارند، حوزه تئاتر دفاع مقدس رها شده است انگار اصلا دغدغه ای در این رابطه نیست که اگر هم باشد خود هنرمندان دارند نه نهادها و ارگان ها.

آیا کمبود بودجه دلیل بر کار نکردن در این عرصه است؟

اگر بودجه نیست چرا این بنیادها و ارگان ها ونهادها هستند؟ اینها باید چرخ را هل بدهند یا اینکه خودشان چوب لای چرخ بگذارند؟ اگر می خواهیم نمایش برگشتن ها ، ادامه دار باشد باید انگیزه ایجاد کنیم.

خلاصه اینکه نمایش برگشتن را ماقبل از کرونا تلاش کردیم در چند شهر با اولویت شهرهای جنوبی به اجرا ببریم نگاهمان هم فقط به تهران نبود بنابراین هماهنگی هایی هم داشتیم شهرهایی مثل خرمشهر و آبادان که در هر یک چند شب اجرا برویم اما درگیر کرونا شدیم امیدواریم بعد از این شرایط بتوانیم کار را ادامه دهیم چرا که نگاهمان به قطع اجرای این کار نبود.

آقای مسافر نگاه شما به عرصه چالش های تئاتر دفاع مقدس چیست به نظر شما هم یک عده هستند این روزها که انگیزه شان را برای کار دراین عرصه از دست داده اند یا خیر و دراین راستا چطور فکر می کنید؟

مسافر: ابتدا این را عرض کنم که اکثر مدیرانی که در ارگان ها و نهادهای ذی ربط فرهنگ مقاومت به ویژه عرصه هنر مقاومت متصدی یک مسئولیت در این سالها شده اند، یک برنامه منفعلانه را جلو بردند چرا که شاید تصور کردند اگر کاری بکنند مورد انتقاد قرار می گیرند اما این را باید در نظر بگیریم که همیشه دیکته نانوشته غلط ندارد.

برخی برای حفظ دوران مدیریتشان ، محتاطانه عمل می کنند، مثلا اگر بخواهند فیلم سینمایی تولید کنند علی رغم همه مسائل یک موضوع کم خطر انتخاب می کنند تا کمتر انتقاد شوند در حالیکه تولید یک اثر هنری برای جامعه حائز اهمیت است و مدیران باید جسارت  داشته باشند خیلی ها هم که عطای کار را به لقایش می بخشند شاید ما خیلی پوستمان زخیم بوده که مانده ایم چرا که با گل تئاتر سرشته شدیم.

برخی هم هستند که از راه به بیراه می روند مثلا کارگردانهای با استعدادی مثل نیما دهقان که یک جایی دیگر اعلام کرد کار تئاتر جنگ نمی کند چرا که مورد انتقادهای شدید قرا رمی گرفت، بهرحال این که نمی شود کاری تولید کنیم که به کسی بر نخورد و گل و بلبل باشد باز هم اینجاست که شاید بگویند شعار می دهد یا دروغ می گوید!

اگر قرار باشد واقعیت ها را به تصویر بکشیم باز هم به یک عده بر می خورد، من می گویم باید ظرفیت هایمان را هم بالا ببریم ، تحمل نظر مخالف را داشته باشیم بهرحال همه این هنرمندانی که الان در ایران هستند می خواهن همینجا کار کنند وگرنه که مثلا در تئاتر برای کار کم خطرتر سمت کارهای خارجی می روند که کسی ایراد هم نگیرد.

به نظر من مهم این نیست که هر کداممان در عرصه مدیریتی چقدر طول مدیریت داشته باشیم مهم عرض آن وکیفیتش است ، اگر مدیران ما این را بپذیرند و منتقدان هم نظر مخالف را تحمل کنند بدون اینکه به هم توهین و اهانت کنیم ، شرط ادب و هنر را به جا بیاوریم خیلی ها دیگر از این حوزه ها نمی روند و کار می کنند.

برای همین نمایش برگشتن یک عده بودند که می گفتندچرا باید دو رویکرد را در کار بیاورید، اما ما بدون قضاوت این دو رویکرد را آوردیم و موضع گیری نداشتیم اشکال هم ندارد قدری باید تحملمان را بالا ببریم.

در نهایت من یک ادای دینی نسبت به کسانی که در این نمایش با ما همراه بودند، بکنم ، خوشحالم که جواد نوری عامل برگشتن من به برگشتن شد . از خیرالله تقیانی پور برای اینکه اجازه داد در متنش دست ببریم، تشکر میکنم متأسفانه خیلی نویسندگان ما این نگاه را ندارد درحالیکه نگاه او خیلی باز بود، از مرتضی شاه کرم برای دراماتورژ کار تشکر میکنم الان هم سر کار دیگری با خود خیرالله تقیانی پور هستند من بخش اعظم موفقتیم در این کار را مدیون تلاش های او هستم.

از منوچهر شجاع و خانم عابدینی نژاد هم برای طراحی خاص و خوبشان تشکر میکنم. واقعا پشت همه این لباس های ساده و معمولی فکر خوابیده ، رنگ ها و همگونی ها و دکور ساده کار که هیچکدام عجیب و غریب نبود با این کار خواستم به خیلی ها بگویم که درگیر دکور دشوار نباشند با یک نگاه خلاقانه حتی در یک صحنه خالی می توان تئاتر عالی خلق کرد که هیچ چیز هم کم نداشته باشد.

گروه بازیگران هم از اجرای اول تا این اجرا که به ما پیوستند، عالی بودند و من راضی هستم چرا که ادا و اصول الکی نداشتند و همه یک ید واحد بودند که بی هیچ ادعایی شخصی کار کردند مثل فرید قبادی و سایر بازیگران که حتی خارج از کار بازی در صحنه هم با هم مرتبط هستند و من کلا همه گروه بازیگران را دوست داشتم و در کنارشان لذت بردم.

جناب نوری برای اجرای برگشتن شما کمک هزینه هم از سالن سرو یا جای دیگری دریافت کردید؟

بله کمک هزینه داشتیم اما هدف ما بیشتر دیده شدن کار بود که اگر تعهدی برای اجرا سال گذشته قبل از کرونا نداشتیم امسال مطمئنا اجرا نمی رفتیم منتها ما از قبل از حضور آقای نیلی در انجمن تئاتر انقلاب هم قول این اجرا را در سرو داده بودیم.

بهرحال نگه داشتن بچه ها و هزار مشکلات دیگر در دوره کرونایی شرایط اجرای تئاتر را سخت تر می کرد که با این حال قسمت شد اجرا برویم اما همانطور که گفتم این پایان کاربرگشتن نیست ما حتی تصمیم به یک تله تئاتر تلویزیونی هم داریم به استثنای رفتن به سایر شهرها تصمیم داریم در تلویزیون هم بعد از سال ها که تله تئاتر نداشتیم، اجرای تصویری داشته باشیم و در کنار آن هم ضبط تصویری اجرایمان را برای ارائه آنلاین درسایت های تئاتری خواهیم داشت.




مطالب مرتبط

حسین مسافرآستانه:

تلاش داریم فراخوان تئاتر فجر را تا هفته آتی تدوین کنیم
حسین مسافرآستانه:

تلاش داریم فراخوان تئاتر فجر را تا هفته آتی تدوین کنیم

حسین مسافرآستانه، دبیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر گفت: در حال انجام مطالعات قوی برای چگونگی برپایی جشنواره به دلیل احتمال وجود کرونا هستیم، امیدواریم که بتوانیم در یکی ـ دو هفته آتی به فراخوان جشنواره دست پیدا کنیم.

|

هوشنگ توکلی درباره برگزاری جشنواره تئاتر فجر ۹۹ گفت:

راه حل جدید را بر اساس زندگانی جدید پیاده سازی کنیم
هوشنگ توکلی درباره برگزاری جشنواره تئاتر فجر ۹۹ گفت:

راه حل جدید را بر اساس زندگانی جدید پیاده سازی کنیم

هوشنگ توکلی عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره تئاتر فجر در برنامه رادیویی تقاطع فرهنگ از احتمال ادغام حوزه‌های مختلف فرهنگی هنری در قالب یک جشنواره فجر خبر داد.

|

دبیر شورای سیاست گذاری تماشاخانه ایرانشهر:

گروه ها تضمین اجرا می خواهند
دبیر شورای سیاست گذاری تماشاخانه ایرانشهر:

گروه ها تضمین اجرا می خواهند

حسین مسافر آستانه دبیر شورای سیاست گذاری تماشاخانه ایرانشهر از ادامه تعطیلی اجراهای این تماشاخانه در وضعیت فعلی خبر داد و گفت: گروه هایی که می خواهند تولید جدید داشته باشند، از ما تضمین اجرا می خواهند ما هم در این شرایط نمی توانیم به هیچ گروهی چنین تضمینی را بدهیم.

|

در گفت وگو با قادر آشنا مطرح شد

رد یا تایید شایعه‌ها و شائبه‌های حوزه تئاتر
در گفت وگو با قادر آشنا مطرح شد

رد یا تایید شایعه‌ها و شائبه‌های حوزه تئاتر

قادر آشنا مدیر مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به پرسش‌هایی مبنی بر رد یا تایید شایعه‌ها و شائبه‌هایی چون برگزار نشدن جشنواه تئاتر فتح خرمشهر و سکان‌داری جشنواره تئاتر عروسکی تهران-مبارک در دستان بهروز غریب‌پور پاسخ داد.

|

گفت وگو با حسین مسافر آستانه به بهانه اجرای نمایشش در شرایط کرونایی

ترکیب بازیگران نمایش برگشتن دستخوش تغییر شد
پیش بینی  فاصله گذاری اجتماعی برای تماشاگران و گروه نمایش
گفت وگو با حسین مسافر آستانه به بهانه اجرای نمایشش در شرایط کرونایی

ترکیب بازیگران نمایش برگشتن دستخوش تغییر شد
پیش بینی فاصله گذاری اجتماعی برای تماشاگران و گروه نمایش

ایران تئاتر:مسافرآستانه گفت:با قطعی شدن اجرا چند هفته‌ای است تمرینات " برگشتن " دوباره آغازشده است و تغییراتی در ترکیب گروه بازیگران به واسطه حضور برخی از بازیگران در سایر کارها در شرایط کرونایی به وجود آمد و الهه حسینی، پروا آقاجانی و جواد فولادی به تیم بازیگری اضافه شدند.

|

مسافرآستانه مدیر تماشاخانه ایرانشهر:

قرارداد فیلم تئاترها باید تغییر کند
مسافرآستانه مدیر تماشاخانه ایرانشهر:

قرارداد فیلم تئاترها باید تغییر کند

حسین مسافرآستانه مدیر تماشاخانه ایرانشهر که سابقه مدیریت در موسسه رسانه‌های تصویری سازمان سینمایی را هم پیش از این داشته، با تاکید بر اینکه در موضوع فیلم تئاترها نوع قراردادها باید تغییر کند، می‌گوید: در این ماجرا حقوقی برای هنرمندان متصور است که باید بازستانده شود.

|

در نشست ایران تئاتر با عوامل نمایش «در دهانم حرف بزن»  مطرح شد:

آموزش مهم‌ترین نیاز تئاتر استان‌ها است
در نشست ایران تئاتر با عوامل نمایش «در دهانم حرف بزن» مطرح شد:

آموزش مهم‌ترین نیاز تئاتر استان‌ها است

در نشست صمیمی با عوامل نمایش «در دهانم حرف بزن» از استان بوشهر در پاتوق ایران تئاتر عنوان شد که آموزش در تئاتر باید اولویت داشته باشد. اگر ما امروز در تئاتر کشور مشکلاتی داریم علت آن کمبود آموزش است.

|

نظرات کاربران