در حال بارگذاری ...
در گفت و گو با عرفان پورمحمدی عنوان شد

امسال در میدان ولیعصر تعزیه اجرا نمی‌شود

عرفان پورمحمدی که پنج سال است تعزیه حضرت اباعبدالله حسین و حضرت ابوالفضل عباس(ع) را در ایام محرم در میدان ولیعصر تهران اجرا می‌کند، گفت: به دلیل شیوع کرونا و تعداد بالای تماشاگران تعزیه و عدم امکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی، محرم امسال این تعزیه را برگزار نمی‌کنم.

به گزارش ایران تئاتر عرفان پورمحمدی  با اعلام این خبر تشریح کرد: اجرای این تعزیه را از سال ۹۴ شروع کردیم و هر سال با حدود سه تا چهار هزار تماشاگر در ضلع شمال غربی میدان ولیعصر آن را برگزار می‌کردیم. سال اول آن را بر اساس بحر طویل اجرا کردیم اما در سال‌های بعد متن آن را خودم نوشتم.
او این اثر را یک نمایش-تعزیه خواند و گفت: کمتر در تهران اتفاق افتاده بود که اثری روی صحنه برود که تلفیق نمایش و تعزیه باشد. ما در این نمایش تمام اصول تعزیه را رعایت می‌کنیم اما در کنارش نمایشی بودن کار را هم حفظ می‌کنیم. یعنی فقط اولیاخوان و اشقیاخوان نداریم بلکه در جاهایی از موسیقی و نماهنگ هم استفاده می‌کنیم تا بتوانیم فضاسازی کنیم.
این کارگردان تئاتر گفت: سال ۹۸ تعزیه را در ۲۲ منطقه تهران اجرا کردم و کتابی هم بر اساس آن منتشر کردم به نام «نمایش تعزیه مسیر سرخ»
پورمحمدی افزود:  تصنیف شعر «مسیر سرخ» چندین روایت در قالب تعزیه است که داستان‌هایی را از یاران حسین (ع) بازگو می‌کند و آن را بر اساس تعدادی از کتب قدیمی که بیش از صد سال از عمرشان می‌گذرد و به‌طور خاص مقتل الحسین نوشته موفق بن احمد خوارزمی نوشته‌ام.
پورمحمدی با اشاره به اینکه از نهادهای دولتی و خصوصی با او تماس گرفته بودند تا امسال هم این تعزیه را اجرا کند، گفت: به خاطر اینکه ۳ تا ۴ هزار بیننده داریم نمی‌توان فاصله‌گذاری اجتماعی انجام داد و میسر نیست مخاطب را با فاصله از هم قرار داد. ضمن اینکه ۱۵ بازیگر داریم که مسئول حفظ سلامتی آنها هم هستیم.
او خاطرنشان کرد: البته این قضیه در مورد اجراهای صحنه‌ای صدق نمی‌کند؛ در اجرای صحنه‌ای امکان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی امکان‌پذیر است و اقتصاد تئاتر و گروه‌ها می‌تواند از این طریق زنده بماند. اما در مورد یک اجرای خیابانی با این حجم از تماشاگر، عملا امکان اجرای پروتکل‌های بهداشتی ممکن نیست.
این کارگردان تئاتر تصریح کرد: هر سال تعزیه نسبت به سال قبلش دچار تغییرهایی می‌شود و برای اجرای امسال هم چه در متن و چه در شیوه اجرایی ویرایش و تغییراتی داده بودم اما ترجیح دادم به دلیل شرایط بیماری آن را به‌طور خیابانی و محیطی اجرا نکنم.
پورمحمدی ادامه داد: البته من شکل این نمایش و تعزیه را هم‌زمان به صورت خیابانی و صحنه‌ای بسته‌ام و با کمی ویرایش در میزانسن و متن می‌تواند به‌طور صحنه‌ای هم اجرا شود و اگر سالنی در اختیار قرار بگیرد امکان آن فراهم است. اما به من پیشنهاد اجرای تعزیه به‌شکل آنلاین را هم داده‌اند که باید ببینیم چطور می‌توان این هماهنگی را انجام داد.
او با اشاره به اینکه اجرای این تعزیه حدود ۱.۵ ساعت طول می‌کشد، گفت: اگر هم امکان اجرای تعزیه چه به شکل آنلاین و چه صحنه‌ای در ماه محرم امسال فراهم نشد، سال آینده آن را با شیوه اجرایی جدید و قدرت بیشتری در ۲۲ منطقه تهران اجرا خواهم کرد.
پورمحمدی با تاکید بر اینکه ضروری است چراغ تئاتر روشن بماند و هنرمندان بتوانند به کارشان ادامه دهند، خاطرنشان کرد: متاسفانه کسی کمکی به هنرمندان تئاتری نمی‌کند درحالی‌که نان شب بسیاری از هنرمندان به همین اجراهای تئاتری وابسته است. چراغ تئاتر نباید خاموش شود چون محروم از هر نوع حمایتی است.
او همچنین با معرفی بازیگران این تعزیه-نمایش گفت: ابوالفضل وزیری، آرمان شهبازی، اصغر شیرزاد، همایون ظفرپور، محمد طاهری و امیرحسین امیدی بازیگرانی هستند که هر سال در این تعزیه ایفای نقش می‌کنند.

 




مطالب مرتبط

تشکیل سازمان هنرهای نمایشی؛ راهی کارآمد برای جلوگیری از زوال هنر مردمی تعزیه

تشکیل سازمان هنرهای نمایشی؛ راهی کارآمد برای جلوگیری از زوال هنر مردمی تعزیه

اسماعیل مجللی پژوهشگر تعزیه، شبیه‌خوان و پژوهشگر استان مرکزی می‌گوید تشکیلات فعلی هنرهای نمایشی در قالب اداره کل فقط می‌تواند مجموعه‌ای در حد یک استان را مدیریت کند و امکانات لازم را برای مدیریت کلان کشور ندارد درحالی‌که تعزیه در تمام استان‌ها ساری و جاری است و بیشتر از ...

|

گفت‌وگو با ابوالفضل میرزااحمدی، شبیه‌خوان حاضر در «سوگواره یاس»

در محوطه باز تئاتر شهر، هر مجلس تعزیه‌ای را نمی‌توان اجرا کرد
گفت‌وگو با ابوالفضل میرزااحمدی، شبیه‌خوان حاضر در «سوگواره یاس»

در محوطه باز تئاتر شهر، هر مجلس تعزیه‌ای را نمی‌توان اجرا کرد

ابوالفضل میرزااحمدی، شبیه‌خوان پیشکسوت با بیان اینکه در محوطه باز تئاتر شهر نمی‌توان هرنوع تعزیه‌ای را اجرا کرد، گفت مخاطبان در مکان‌های عمومی، به مجالسی که بُعد نمایشی آن‌ها پُررنگ است، بیشتر جذب می‌شوند.

|

گفت‌وگو با داور واقعه‌خوانی جشنواره میراث فرهنگی

بهزاد فراهانی: نمایش ایرانی، میراث ناملموس این سرزمین است
گفت‌وگو با داور واقعه‌خوانی جشنواره میراث فرهنگی

بهزاد فراهانی: نمایش ایرانی، میراث ناملموس این سرزمین است

بهزاد فراهانی، نویسنده، بازیگر، کارگردان تئاتر و داور بخش واقعه‌خوانی دومین جشنواره میراث فرهنگی با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی مدون و ساماندهی‌شده برای ادامه حضور بخش‌های نمایشی در این رویداد هنری گفت نمایش ایرانی میراث ناملموس این سرزمین است.

|

نظرات کاربران