در حال بارگذاری ...
دبیر شورای سیاست گذاری تماشاخانه ایرانشهر:

گروه ها تضمین اجرا می خواهند

حسین مسافر آستانه دبیر شورای سیاست گذاری تماشاخانه ایرانشهر از ادامه تعطیلی اجراهای این تماشاخانه در وضعیت فعلی خبر داد و گفت: گروه هایی که می خواهند تولید جدید داشته باشند، از ما تضمین اجرا می خواهند ما هم در این شرایط نمی توانیم به هیچ گروهی چنین تضمینی را بدهیم.

به گزارش ایران تئاتر به نقل فارس حسین مسافرآستانه دبیر شورای سیاست گذاری تماشاخانه ایرانشهر ضمن بیان این مطلب گفت: در حال حاضر از بین گروه های جدید که می خواهند کار تولید کنند برای اجرا در تماشاخانه ایرانشهر در خواست داریم منتها لیست پذیرفته شده ها از سال گذشته دچار تغییراتی شده و فشار در این رابطه زیاد است.
وی در ادامه افزود: ما هنوز درگیر پروسه بازگشایی سالن هستیم ، در صورتی که چنین تصمیمی گرفته شود گروه ها می توانند بلافاصله و پس از حدود یک هفته کارشان را شروع کنند.
مسافرآستانه با اشاره به ایرادات کار اجراها و تطعیلی های اتفاقی و ناغافل در عرصه کرونایی کشور گفت: هنرمندان می ترسند ریسک کنندو کارشان را شروع کنند با توجه به اینکه گروه های قبلی از سال گذشته هم درخواست ادامه اجرا ندارند ما می بایست کارها را با تولیدات جدید شروع کنیم، هنرمندان هم از ما تضمین می خواهند که چنین تضمینی در این شرایط امکانش وجود ندارد.
دبیر شورای سیاست گذاری تماشاخانه ایرانشهر اظهار داشت: گروه های تئاتری هنوز تصورشان این است که باید شرایط تئاتر مثل قبل از کرونا شود تا کار تولید کنند در حالیکه آنها باید خود را با شرایط جدید تطبیق دهند حتی به لحاظ دستمزدها هم با این به این سطح برسند که دیگر شرایط مثل قدیم نیست ، درست است که هر سال دستمزدها بالاتر می رفته اما امسال به خاطر شرایط خاص کرونایی نباید چنین انتظاری باشد.
وی با اشاره به اینکه هنرمندان تئاتر الان می بایست فکر کنند که آیا می خواهند تئاتر داشته باشند یا خیر، افزود: خیلی ها الان می گویند ما در این شرایط کار نمی کنیم، این خیلی حرف بدی است یعنی باید حتما روز و روزگار بر ما خوش باشد تا ما کار کنیم در روزهای بد، تئاتر بی تئاتر!
مسافرآستانه اظهار داشت: این موضع گیری دوستان به ضرر تئاتر است اینکه شعار می دهیم ما عاشق تئاتر هستیم و بی تئاتر زندگی نمی توانیم بکنیم، را خود تماشاگران تئاتر بیشتر رعایت میکنند تا هنرمندان! خیلی از هنرمندان ما به این شعاری که داده اند، پایبند نبودند، یعنی همه چیز باید گل و بلبل باشد تا ما کار کنیم، آیا اصناف دیگر و مشاغل دیگر الان خوب هستند که کار ما شرایط خوبی ندارد؟ بهرحال جامعه الان به هنر ما نیاز دارد ، اگر به این سطح فکری برسیم باید بدانیم که تئاتر از نان شب برایمان الان واجب تر است.
وی همچنین گفت: بهرحال الان شرایط همه کارها در مقیاس کوچکش اتفاق می افتد، حتی کارمندان دولت هم یک سوم به سرکار می آیند، بنابراین طبیعی است که تئاتر هم شرایط سخت تری داشته باشد ما باید خودمان را با این شرایط تطبیق دهیم، حتی اگر پول کمی هم در میان باشد مثل شرایط جنگی کار کنیم و بدانیم الان مثل شرایط جنگ است. مگر پرستاران و دکترهای ما الان شرایط خوبی دارند که ما در تئاتر داشته باشیم؟ مگر می توانند بگویند اضافه کار نمی ایستند یا غر بزنند که چرا فرزندانشان را نمی توانند ببینند یا حقوقشان کم است؟
مسافرآستانه تأکید کرد: اگر ثابت شود که ما شش ماه می توانیم تئاتر نداشته باشیم، بعدش هم می توانیم نداشته باشیم حتی یک سال و بیشتر از آن هم می توانیم نداشته باشیم! هنرمندان نباید بگذارند شرایط اینطور شود این تفکر اشتباهی است.
وی در پایان گفت: الان برای اجرا در ایرانشهر چندین گروه درخواست داده و اعلام آمادگی کردند اما نیاز به تضمین اجرا دارند که این هم فعلا میسر نیست.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با احسان ملکی، کارگردان «ما هم مردمی بودیم»

اجرایی سوررئال از متنی رئالیستی در فضایی هندسی
گفت‌وگو با احسان ملکی، کارگردان «ما هم مردمی بودیم»

اجرایی سوررئال از متنی رئالیستی در فضایی هندسی

احسان ملکی، کارگردان نمایش «ماهم مردمی بودیم» که پس از جشنواره تئاتر فجر در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفته است، می‌گوید دکور ما در فضایی هندسی شکل گرفته است و با توجه به اینکه طراح صحنه، دکور را هندسی دیده بود، من نیز به عنوان کارگردان در کنار متن رئالیستی و حتی ...

|

نگاهی به نمایش «یکی نبود، یکی بود» نوشته رها جهانشاهی و کار علی کوزه‌گر

همچون رقصی فاقد بدن
نگاهی به نمایش «یکی نبود، یکی بود» نوشته رها جهانشاهی و کار علی کوزه‌گر

همچون رقصی فاقد بدن

علیرضا نراقی: با تحولات تئاتر معاصر مفهوم میزانسن به‌مثابه امری بنیادین در هنر نمایش، دچار دگرگونی ماهوی شد. این بدان معنا نیست که میزانسن جایگاه و اهمیت خود را در ظهور یک اجرا از دست داد، بلکه تئاتر ...

|

گفت‌وگو با کارگردان و بازیگران نمایش کمدی «از نظر سیاسی بی‌ضرر»

رابطه بینامتنی با جنوب در نمایشی غیربندری/اجرا حمال متن نیست
گفت‌وگو با کارگردان و بازیگران نمایش کمدی «از نظر سیاسی بی‌ضرر»

رابطه بینامتنی با جنوب در نمایشی غیربندری/اجرا حمال متن نیست

در عرصه تئاتر، ‎ابراهیم پشت‌کوهی نامی شناخته‌شده و کنجکاوی‌برانگیز است؛ کارگردانی از دیار جنوب که علاوه بر هواداران نمایش‌های بومی و جنوبی، موفق شده با خلق سبک خاص خود در تئاتر خیل گسترده‌ای از تماشاگران پایتخت‌نشین را به نمایش‌های خود علاقه‌مند کند. او پس از ...

|

نظرات کاربران