در حال بارگذاری ...
سید مجتبی حسینی در اختتامیه جایزه بزرگ سرو:

"سرو" نماد ایستادگی و پایمردی و نام بامسمایی برای این جایزه است

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین اختتامیه نخستین جایزه بزرگ "سرو" گفت: چه انتخاب شایسته و هوشمندانه‌ای برای نام این مسابقه به عمل آمده است چرا که شرکت کنندگان در آن نیز همچون سرو از جان و جوانی خود گذشته و اقدام به کاری می کنند مانا و فرهنگساز که موجب ماندگاری بسیاری از سجایا و فضیلت‌های انسانی می شود.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر، آیین اختتامیه نخستین جایزه بزرگ "سرو" ویژه آثار برگزیده نمایشی در حوزه انقلاب و دفاع مقدس که به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس برگزار شد، عصر روز گذشته سه شنبه 14 مرداد با حضور  قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ،مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد رودکی، محمد یاشار نادری رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح ، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ، امیر حسین شفیعی مدیر تماشاخنه سرو و جمعی از هنرمندان با اجرای  رسالت بوذری  در محوطه باز تماشاخانه سرو برگزار شد.

 سیدمحمد مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: ایران سرزمین سخت و زیبایی است و برای ادامه حیات خود نیاز به هوشمندی دارد و به نظر این حقیر یکی از هوشمندی‌های طبیعت وجود سروهاست که نماد ایستادگی، پایمردی در عین نجابت و صبوری هستند.

وی ادامه داد: چه انتخاب شایسته و هوشمندانه‌ای برای نام این مسابقه به عمل آمده است چرا که شرکت کنندگان در آن نیز همچون سرو از جان و جوانی خود گذشته و اقدام به کاری می کنند مانا و فرهنگساز که موجب ماندگاری بسیاری از سجایا و فضیلت های انسانی می شود.

حسینی گفت: اینجا صحبت از حضور بیش از 270 اثر در این دوره از مسابقه می شود که به زعم من جای شگفتی ندارد چرا که مثلاً در سال 97 ما بالغ بر 7 هزار و یکصد و نود و هشت نمایش با تعداد اجراهای میانگین 22 نوبت داشتیم و در سال 98 نیز که از مقطعی دچار کرونا شدیم این رقم به 6 هزار و چهارصد و پاتزده نمایش نزول کرد که بخش اعظمی از این آثار موضوعاتی مورد دغدغه و هدف این مسابقه بوده و آن را تأمین می کنند.

وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: این حجم آثار به نظر من به جهت تشویق‌های به عمل آمده و اینکه مسابقه‌ای است و جایزه‌ای در آن اهدا می شود نیست بلکه نشان از دغدغه مندی فعالان نمایشی دارد که همچنان نسبت به پرداختن به موضوعات ارزشی پایبند هستند.

 پیش از سخنان معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در ابتدای این مراسم، حمید نیلی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در سخنان کوتاهی گفت: ایده برگزاری این مسابقه بهمن ماه سال 98 مطرح شد و هدف از برگزاری آن تحقق  دو هدف بود، یکی  شناسایی رویدادهایی این عرصه و دوم تشویق افرادی که پیرامون موضوعات مورد نظر این مسابقه در طول یک سال مشغول به کار هستند.

ارسال 270 اثر به دبیرخانه جایزه

وی ادامه داد: پس از طرح ایده برگزاری این مسابقه از انجمن هنرهای نمایشی سراسر کشور، حوزه هنری و سایر نهادهای متولی در قالب فراخوان دعوت کردیم که آثار تولیدی خود را با مضامین طرح شده به این جایزه ارائه کنند که خوشبختانه و به دور از تصور و انتظار تعداد بالغ بر 270 اثر به دبیرخانه واصل شد که بعد از ارزیابی اولیه تعداد 45 اثر به مرحله داوری نهایی راه یافتند.

مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس تصریح کرد: در این مرحله هیئت داوری متشکل از قطب‌الدین صادقی، مهرداد رایانی مخصوص و حسین پاکدل به ارزیابی نهایی آثار پرداختند که برترین آنها در شاخه‌های گوناگون در این مراسم معرفی و از آنها تقدیر خواهد شد.

وی در پایان گفت: درصدد هستیم که بلافصل دومین دوره این جایزه را با رصد آثار نمایشی تولیدی سال 99، سال آینده یعنی در سال 1400 برگزار کنیم که به طور حتم از کمیت و کیفیت بهتری نسبت به دوره نخست برخوردار خواهد بود.

این گزارش حاکی است در ادامه شایستگان تقدیرو برکزیدگان نخستین جایزه بزرگ "سرو" به ترتیب زیر معرفی و از شایستگان تقدیر با لوح و جایزه نقدی و از برگزیدگام با تندیس، اوح تقدیر و جایزه نقدی، قدردانی شد:

ـ موسیقی

در این بخش ضمن تقدیر از آرمین واثقی برای ساخت موسیقی نمایش "اعوچاج" از استان البرز، جایزه برگزیده این بخش به محمد ملکی اصل برای ساخت موسیقی نمایش "رگ" اهدا شد.

ـ طراحی صحنه

در این بخش از مونا قنبری برای طراحی صحنه نمایش "زیپ"  از تهران نقدیر شد و جایزه برگزیده این بخش به سعید آقایی برای طراحی صحنه نمایش"دایک" از خراسان شمالی اهدا شد.

ـ بازیگری زن

در این بخش  شیرین بینا برای بازی در نمایش"برگشتن" از تهران مورد نقدیر قرار گرفت و جایزه برگزیده را الهه شه پرست به خاطر بازی در نمایش "رگ" از آن خود کرد.

ـ بازیگری مرد

محمد رشنو  برای بازی  در نمایش"کوچه برازیلیا" شایسته تقدیر شناخته شد و مجید رحمتی تندیس، لوح نقدیر و جایزه نقدی بهترین بازیگری مرد را برای بازی در نمایش"برگشتن" از آن خود کرد.

ـ نمایشنامه نویسی

خیرالله تقیاتی‌پور برای نگارش نمایشنامه "برگشتن" مورد تقدیر قرار گرفت اما نمایشنامه‌نویس برگزیده این جایزه محمد نقایی برای نگارش نمایشنامه "باغ خونی" از خراسان رضوی بود.

ـ کارگردانی

کارگردان تقئیر شده این بخش کیانوش ایازی برای کارگردانی نمایش" زیپ" بود و مقام برگزیده این بخش را نیز حسین مسافر آستانه برای کارگردانی نمایش" برگشتن" از آن خود کرد.

ـ نمایش برگزیده

در بخش پایانی این مراسم یعنی نمایش های برگزیده، "رگ" به کارگردانی ایوب آقاخانی  مورد تقدیر قرار گرفت و جایزه به کارگردان آن اهدا شد و "برگشتن" هم نمایش برگزیده معرفی شد که جواد نوری، تهیه کننده این نمایش جایزه آن را دریافت کرد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران