در حال بارگذاری ...
جامعه فرهنگی و هنری استان ایلام و تئاتر کشور در سوگ استاد

علی باسره درگذشت

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام با اعلام این خبر اظهار کرد: با خبر شدیم هنرمند پیشکسوت عرصه تئاتر و تلویزیون استان ایلام استاد علی باسره دار فانی را وداع گفت.

به گزارش ایران تئاتر عمران خودآموز در گفتگویی تلفنی گفت: استاد باسره در بیمارستان کوثر پس از طی یک دوره بیماری، دار فانی را وداع گفت و فردا در قطعه هنرمندان بهشت رضا شهر ایلام به خاک سپرده خواهد شد.
وی افزود: به دلیل پیشگیری از شیوع بیماری کرونا و حفظ سلامتی مردم، زمان خاکسپاری ایشان با لحاظ پروتکل‌های بهداشتی متعاقبا اعلام و انجام می شود.

استاد علی باسره از موثرین تئاتر ایلام و بویژه تئاتر دفاع مقدس است .او از سال  1347با  فعالیت‌هایی پشت صحنه قدم در وادی تئاتر گذاشت و سال 51 با بازی در نمایش عمو زنجیرباف هنر تئاتر را بصورت حرفه ای دنبال کرد از همان زمان تا سال 59 در تئاتر خرمشهر در زمینه‌ی نمایشنامه دفاع مقدس به فعالیت هنری پرداخت.

وی نمایش‌نامه‌هایی از نویسندگان مطرح ایران و جهان همچون بهرام بیضایی، علی نصیریان، بیژن موفی، خلج، آنتوان چخوف و... را روی صحنه نمایش به اجرا درآورد.

این هنرمند از سال 1360 تاکنون فعالیت‌های چشمگیری در عرصه بازیگری و کارگردانی تئاتر استان با بازی و کارگردانی آثاری همچون بوتیک رنگارنگ، سبدی پر از نام گمشده، این شناسنامه باطل نمی‌شود، شوم، تولیدی دیگر، عمو جنگل‌بان، شام غریبان و.... را در کارنامه هنری خود دارد و تندیس جشنواره خرمشهر، جشنواره دفاع مقدس و مقام اول دوم سوم  بازیگری استانی، ملی و بین‌المللی را به دست آورده و در چند فیلم تلویزیونی به نام‌های شکفتن در مه، مشق شب، همچون نسیم و هانا ایفای نقش کرده است.

گفتنی است شامگاه پنجشنبه ۲۵ بهمن ماه در پایان اجرای نمایش «رسم عاشقی آب ها» نوشته مازیار رفعتی و کارگردانی محمد اسماعیل بیگی شرکت کننده از شهر ایلام در بخش مسابقه تئاتر ایران-دو از سوی دبیرخانه سی و هفتمین جشنواره  بین المللی تئاتر فجر با حضور نادر برهانی مرند، سعید اسدی، پریسا مقتدی و عمران خودآموز مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام، از علی باسره هنرمند پیشکسوت تئاتر ایلام و چهره ی تاثیرگذار تئاتر دفاع مقدس تقدیر شد.

مهرماه سال گذشته نیز اولین تماشاخانه تخصصی شهر ایلام به نام او افتتاح شد . همچنین  مستند «صحنه پاییز ندارد» ساخته رضا زیدی و احمد نورمحمدی درباره زندگی و آثار باسره ساخته شده است. 




نظرات کاربران