در حال بارگذاری ...
نگاهی به تئاتر استان‌ها در هفته‌ای که گذشت

رونق انتشار فراخوان برای جشنواره‌های استانی

ایران تئاتر_میترا رضائی؛ در هفته گذشته انتشار فراخوان‌های جشنواره های استانی صعود قابل توجهی داشت.این جشنواره ها با موضوعات مختلف استانی، نمایشنامه نویسی، نمایش کوتاه و .... برگزار خواهد شد

در هفته‌ای که گذشت 5 فراخوان از جشنواره های استانی منتشر شد تا نویدی باشد بر آمدن روزهای پر رونق تر تئاتر. یک سالن نمایش و پلاتو افتتاح شد که خبر خوبی بود. اخبار انتشار کتاب زسر نظر یک هنرمند، انتشار بسته آموزشی یک استاد مطرح و ساخت نرم افزار اجراها نیز اتفاقاتی خوشایند بود. اما تئاتر ایران زمین در هفته ای که گذست داغدار استاد باسره هنرمند ارزشی کشور شد و میلاد حاجی زاده هنرمند فقید نیز در زادگاهش آرام گرفت. در این مجال بنا داریم نگاهی گذرا به فعالیت تئاتر استان‌ها در هفته ای که گذشت داشته‌باشیم. بی‌شک مطلبی که پیش روی شما است تمامی اقدامات انجام شده در استان‌ها را در بر نمی‌گیرد بلکه تنها نگاهی به بخشی از رویدادهای مهم است. پیشنهاد می‌کنیم مشروح اخبار را روزانه در  درگاه‌های استانی بخوانید.

 

برگزاری دومین جشنواره ملی تئاتر «سردار آسمانی» به میزبانی کرمان

دومین دوره جشنواره ملی تئاتر «سردار آسمانی» در سه بخش صحنه‌ای، خیابانی و نمایشنامه‌نویسی توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان و انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، همزمان با اولین سالگرد شهادت سپهبدشهیدحاج قاسم سلیمانی از یکم تا ششم دی‌ماه سال جاری و به میزبانی استان کرمان برگزار خواهد شد.

یادبود مجاهدشهید و تکریم شخصیت و زنده نگهداشتن نام و یاد این اسطوره جاوید حماسه وایثار ومقاومت، دیماه سال جاری وهمزمان با اولین سالگرد شهادت سپهبدشهیدحاج قاسم سلیمانی درکرمان برگزارمی شوددومین دوره جشنواره ملی تئاتر «سردار آسمانی» در سه بخش صحنه‌ای، خیابانی و نمایشنامه‌نویسی توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان و انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، همزمان با اولین سالگرد شهادت سپهبدشهیدحاج قاسم سلیمانی از یکم تا ششم دی‌ماه سال جاری و به میزبانی استان کرمان برگزار خواهد شد. سال گذشته و پس از شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، نخستین دوره این جشنواره به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی برگزار و با استقبال گسترده اهالی فرهنگ و هنر مواجه شد.

 

انتشار بسته آموزشی «درآمدی بر اصول و فنون نمایش ایرانی» با تدریس دکتر آقاعباسی کرمان

مستر کلاس «درآمدی بر اصول و فنون نمایش ایرانی» با تدریس دکتر یدالله آقاعباسی از این هفته روانه‌ی بازار شد.  این بسته شامل ۲۷۰ ساعت مطلب آموزشی درخصوص نمایش ایرانی است .

بابک دقیقی، مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری استان کرمان با اعلام این خبر افزود: این بسته‌ی آموزشی که قیمت آن ۴۰ هزار تومان تعیین شده است، به تدریج در تهران و سایر استان‌ها در دسترس هنرمندان، هنرجویان و علاقه‌مندان به رشته‌ی هنرهای نمایشی قرار خواهد گرفت. برای خرید این بسته‌ی آموزشی در حال حاضر خرید اینترنتی وجود ندارد.

 

انتشار نرم افزار« تئاتر همدان در سال 1398»

به منظور بهره مندی بهتر هنرمندان وعلاقمندان حوزه نمایش و به جهت مستند سازی فعالیت هنرمندان تئاتر استان همدان، درگاه تئاتر استان همدان؛ نخسین نرم افزار اجراهای عمومی در سال ۱۳۹۸ را منتشر کرد.

این نرم افزار صرفاً به اجراهای عمومی در سال 1398 سراسر گستره جغرافیایی استان می پردازد که در قالب چهار فصل ارائه شده است و کلیه آمار ارائه شده در این نرم افزار از لینک اجرایی و اخبار مندرج در درگاه تئاتر همدان استخراج شده است و اجرای گروه های نمایشی استان در جشنواره ها و گفتگو با هنرمندان استان در به روزرسانی که در ماه بعد منتشر می شود استفاده خواهد شد.

 

انتشار فراخوان جشنواره تئاتر استان خوزستان

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان با مشارکت درگاه تخصصی هنرهای نمایشی ایران (ایران تئاتر) با هدف خلق تجربه­ های نوین در عرصه هنرهای نمایشی و نگاه خلاق و مبتنی بر اصول علمی به هنر نمایش، همچنین تبیین اهمیت نقش هنرمند در شرایط دشوار اجتماعی به ویژه  معضل جهانی شیوع بیماری کرونا، سی و دومین جشنواره تئاتر استان خوزستان را برگزار می نمایندانتخاب موضوع و مضامین آزاد است ولی آثار با موضوعات ذیل از محورهای مورد تاکید جشنواره خواهند بود:1) موضوعات مرتبط با شعار سال 1399 (جهش تولید)، 2) استفاده از بسترهای فرهنگی، هنری، اجتماعی، تاریخی، ادبی، اقتصادی، سیاسی، آداب و رسوم و سنت های در جهت رشد و توسعه تئاتر در استان خوزستان، 3) ایجاد روحیه ی نشاط و امیدبخشی در جامعه با توجه به آثار مخرب روانی ناشی از شیوع جهانی بیماری کرونا.

 

انتشار فراخوان سی‌و‌دومین دوره جشنواره تئاتر استانی بوشهر

سی‌و‌دومین جشنواره تئاتر استانی بوشهر از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن هنرهای نمایشی استان و با همکاری اداره‌کل هنرهای نمایشی آبان‌ماه ۱۳۹۹ برگزار می‌شود. براساس فراخوان منتشرشده، کلیه گروه‌های تئاتر استان می‌توانند بر اساس ضوابط و زمانبندی درج‌شده در سی و دومین جشنواره تئاتر استانی شرکت کنند.

  الف) براساس شرایط استان، الزامی برای اجرای عموم پیش از جشنواره وجود ندارد. ب) مجوز کتبی نویسنده به هنگام ثبت نام در دبیرخانه جشنواره الزامی است.ج) متون باید ایرانی باشند.  د) بازبینی آثار و چگونگی برگزاری جشنواره بر اساس شرایط استان در آبان ماه توسط شورای سیاستگذاری جشنواره تصمیم‌گیری خواهد شد. ه) با توجه به شرایط موجود گروه‌های متقاضی می‌توانند از طریق فضای مجازی و ارتباط با کارشناس تئاتر استان نسبت به ثبت نام اقدام نمایند.

 

اجرای برنامه محرم اروند به صورت آنلاین توسط هنرمندان خرمشهر

برنامه محرم اروند کاری از هئیت محبان امام عشق (هنرمندان شهرستان خرمشهر ) که از ۷ محرم شروع و تا ۱۳ محرم هر شب ساعت ۲۳ به مدت یک ساعت  ادامه داشت .

هنرمندان خرمشهر به مناسبت ماه محرم تعزیه آنلاین را در قالب برنامه " محرم اروند "در فضای مجازی اجرا کردند .این برنامه که بصورت اجرای تعزیه آنلاین و مصاحبه با هنرمندان خرمشهر، مدیران فرهنگی هنری خرمشهر و مدیران فرهنگی هنری سازمان منطقه آزاد اروند برنامه ریزی شده بود در محل تالار فانوس این شهر برای عموم به اجرا در آمد تا مردم در راستای حفظ پروتکل های بهداشتی و جلوگیری از شیوع کرونا ویروس بتوانند از فضای معنوی این ماه بهره مند شوند .

 

سوگ جامعه فرهنگی و هنری استان ایلام و تئاتر کشور برای درگذشت علی باسره

استاد باسره در بیمارستان کوثر پس از طی یک دوره بیماری، دار فانی را وداع  گفت. استاد علی باسره از موثرین تئاتر ایلام و بویژه تئاتر دفاع مقدس است .او از سال  1347با  فعالیت‌هایی پشت صحنه قدم در وادی تئاتر گذاشت و سال 51 با بازی در نمایش عمو زنجیرباف هنر تئاتر را بصورت حرفه ای دنبال کرد از همان زمان تا سال 59 در تئاتر خرمشهر در زمینه‌ی نمایشنامه دفاع مقدس به فعالیت هنری پرداخت.

این هنرمند از سال 1360 تاکنون فعالیت‌های چشمگیری در عرصه بازیگری و کارگردانی تئاتر استان داشت. در پایان اجرای نمایش «رسم عاشقی آب ها» نوشته مازیار رفعتی و کارگردانی محمد اسماعیل بیگی شرکت کننده از شهر ایلام در بخش مسابقه تئاتر ایران-دو از سوی دبیرخانه سی و هفتمین جشنواره  بین المللی تئاتر فجر از علی باسره هنرمند پیشکسوت تئاتر ایلام و چهره ی تاثیرگذار تئاتر دفاع مقدس تقدیر شد. مهرماه سال گذشته نیز اولین تماشاخانه تخصصی شهر ایلام به نام او افتتاح شد . همچنین  مستند «صحنه پاییز ندارد» ساخته رضا زیدی و احمد نورمحمدی درباره زندگی و آثار باسره ساخته شده است.

 

انتشار کتاب‌های «نقره‌فام» زیر نظر فرهاد قائمیان هنرمند اردبیل

انتشارات عنوان بنا دارد مجموعه‌ای از آثار نویسندگان جوان کشور را با عنوان مجموعه «نقره‌فام» منتشر کند که این‌کار زیر نظر فرهاد قائمیان بازیگر سینما و تلویزیون به‌عنوان مدیر شورای تولید این‌مجموعه، انجام خواهد شد. انتشار کتاب‌های این‌مجموعه با هدف حمایت از نشر کتاب‌های سودمند هنری و ادبی و معرفی مولفان و مترجمان جوان ادبیات داستانی، هنرهای نمایشی و سینما انجام می‌شود.

تاکنون کتاب‌های «داستان‌های کوتاه کوتاه» اثر الکساندر سالژنیتسین با ترجمه مریم سامعی، «تئاتر خودمانی» تالیف آرمان طیران، «آن تاریکی درخشان» نوشته لیف سارن با ترجمه صنم نادری، نمایشنامه «هفت دقیقه» نوشته استفانو ماسینی با ترجمه نیایش بهمنیه و «جدال روایت‌ها» تالیف آرش معیریان در قالب این‌مجموعه منتشر شده‌اند.

 

آرام گرفتن میلاد حاجی زاده در زادگاهش پارس‌ آباد

،میلاد حاجی زاده از هنرمندان جوان تئاتر کشور که روز هشتم شهریور ماه جاری بر اثر غرق شدن در یکی از سدهای تهران، دار فانی را وداع گفت.پیکر او با حضور خانواده، هنرمندان منطقه وجمعی از اهالی قدرشناس پارس آباد و با رعایت پروتکل های بهداشتی در قطعه هنرمندان آرامستان شهر پارس آباد به خاک سپرده شد و برای همیشه آرام گرفت. مراسم یادبود و ترحیم این هنرمند نیز روز دوشنبه دهم شهریور با حضور غریب منوچهری، معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان؛ توحید معصومی،دبیر اجرایی هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت و جمعی از هنرمندان استان و خانواده این عزیز سفر کرده در کنار مزارش برگزار شد. میلاد حاجی‌زاده که روز هشتم شهریور هنگام شنا در یکی از سدهای اطراف تهران غرق شده و جان را به جان آفرین تسلیم کرده، علاوه بر دستیاری کارگردانی و مدیریت تولید، در بازیگری هم فعال بود و «سه‌شنبه‌های لعنتی» یکی از آخرین کارهای این هنرمند در تئاتر بود که به کارگردانی محمدمهدی خاتمی در تئاتر شهر روی صحنه رفت.

 

انتشار فراخوان جشنواره نمایشنامه نویسی مجید واحدی‌زاده

پس از گذشت سه سال از سفر سبز هنرمند فقید مجید واحدی زاده و پس از برگزاری دو دوره مسابقه نمایشنامه‌نویسی مجید واحدی زاده به‌صورت استانی، شورای سیاست گزاری این برنامه مصمم شد امسال این مسابقه را به‌صورت جشنواره منطقه‌ای برای هنرمندان و نویسندگان استان‌های شمال غرب کشور (آذربایجان شرقی،آذربایجان غربی، زنجان، گیلان و اردبیل) و در دو بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی آزاد و نوقلمان برگزار نماید تا علاقه‌مندان تئاتر و نمایشنامه‌نویسی شاهد یکی از مهم‌ترین فعالیت­های فرهنگی و هنری کشور باشند.

به همین منظور گروه تئاتر فروغ اردبیل با مشارکت و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل، شورای اسلامی شهر و شهرداری اردبیل، انجمن هنرهای نمایشی استان، مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل سومین دوره­ جشنواره­ نمایشنامه‌نویسی مجید واحدی زاده را به‌صورت منطقه‌ای شمال غرب کشور در اردبیل برگزار می‌نماید.

 

انتشار فراخوان چهاردهمین جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران

قره داغ یا همان ارسباران نام یکی از مناطق تاریخی و توسعه پذیر آذربایجان است که تابستان هر سال میزبان گروه های مختلف تئاتر کشور می شود. مجمع تئاتری های ایران هر ساله در این منطقه در قالب جشنواره تئاتر های کوتاه ارسباران تشکیل می شود و هنرمندان تئاتر ایران در بخش رقابتی و غیر رقابتی به اجرای نمایش در مناطق مختلف شهرستان اهر که مرکزیت منطقه ارسباران را دارا است می پردازند.

چهاردهمین دوره جشنواره تئاتر های کوتاه ارسباران،برخلاف روال سال های گذشته قرار است در 2بخش "نمایشنامه نویسی" و "مقاله نویسی" برگذار شود. دبیرخانه دائمی جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران با انتشار فراخوان این جشنواره، از کلیه نویسندگان و مقاله نویسان و پژوهشگران کشور برای شرکت در این جشنواره دعوت به عمل آورد.

 

افتتاح پلاتو و سالن نمایش لاهیجان

پلاتو و سالن بازسازی شده اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان همزمان با چهارمین روز از هفته دولت با حضور سرپرست فرمانداری و تعدادی از هنرمندان این شهرستان افتتاح شد. نورالله اکبری سرپرست فرمانداری لاهیجان روز گذشته با حضور در اداره فرهنگ وارشاد اسلامی و در جمع  مدیریت،کارشناسان اداره و تعدادی از هنرمندان این شهرستان، پلاتو و سالن نمایش را که به تازگی با هزینه بالغ بر دویست و پنجاه و هشت میلیون تومان بازسازی شده است را افتتاح کرد. در این مراسم که تابلوهایی از لاهیجان قدیم از عکس های فریدون محمدی دوست نیز در معرض دید قرار گرفته بود.

سالن همایش دارای ظرفیت 92 صندلی است و از لحاظ نورپردازی نیز شرایط مطلوب تری برای اجرا ی نمایش ها فراهم آمده است. پلاتو که در این اداره به منظور تمرین گروه های نمایشی و اجرا با ظرفیت کم تعبیه شده است نیز دارای ظرفیت 40 صندلی است.

 

انتشار فراخوان بیست و دومین جشنواره تئاتر قزوین

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین با همکاری انجمن هنرهای نمایشی، تاکید می نماید برگزاری زنده هر جشنواره ی تئاتر بهترین نوع برگزاری جشنواره و اصلی ترین رویداد تئاتری استان است. و اما با توجه به شیوه نامه ابلاغی اداره کل هنرهای نمایشی به شماره 154585/99 مورخه 14/5/99 جهت روشن نگه داشتن چراغ تئاتر با هدف دست یابی به تئاتر خلاق و پویا و نیز تلاش در جهت ارتقاء سطح کیفی و کمی و گسترش فرهنگ تئاتر، با در نظر گرفتن شرایط ویژه بیماری کرونا اقدام به برگزاری بیست و دومین جشنواره تئاتر استانی بر اساس شیوه نامه جدید می نماید.

 

 




مطالب مرتبط

گفت‌و‌گو با داور بخش خیابانی جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم (سمنان)

مسلم قاسمی: تئاتر خیابانی باید اتاق فکر داشته باشد
گفت‌و‌گو با داور بخش خیابانی جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم (سمنان)

مسلم قاسمی: تئاتر خیابانی باید اتاق فکر داشته باشد

مسلم قاسمی، داور بخش خیابانی جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم (سمنان)، بر این باور است که بدون توجه متفکرانه نباید توقع تحولی چشمگیر در این‌ گونه نمایشی داشت و لازم است اتاق فکری متشکل از کارشناسان آگاه و مسلط به دانش روز تشکیل شود تا ضمن برگزاری کلاس‌های آموزشی، تمام ...

|

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی مطرح کرد:

زیرساخت‌های نمایشی سمنان نیازمند توجه و تقویت است
مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی مطرح کرد:

زیرساخت‌های نمایشی سمنان نیازمند توجه و تقویت است

اسرافیل فرج اللهی، مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی کشور در حاشیه بیست و هشتمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم در سمنان، با توجه به توانایی هنرمندان سمنان بر لزوم تقویت زیرساخت‌های نمایشی این استان تاکید کرد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم

رامین علیزاده: جشنواره منطقه‌ای فرصتی برای همفکری و وحدت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم

رامین علیزاده: جشنواره منطقه‌ای فرصتی برای همفکری و وحدت است

رامین علیزاده نویسنده و کارگردان نمایش «راز گل ژنتیک و قصه های مثله شده» بر این باور است که جشنواره تئاتر منطقه‌ای فرصتی است تا با هنرمندان استانهای دیگر تعامل و همفکری داشته و اختلاف نظرها نیز در محیط وحدت و کنارهم بودن اتفاق بیافتد.

|

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر سمنان مطرح کرد

رضا صباغیان: جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای آگاهی بخش است
رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر سمنان مطرح کرد

رضا صباغیان: جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای آگاهی بخش است

رضا صباغیان؛ رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر سمنان جشنواره‌های منطقه‌ای را آگاهی بخش و پویا دانست که برای هنرمندان استان‌ها که خارج از مرکز به هنر تئاتر مشغول هستند از جشنواره فجر ارزشمندتر است.

|

پیام استاندار سمنان به جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم:

تئاتر، بی‌بدیل‌ترین مدل انتقال پیام در عرصه هنری است
پیام استاندار سمنان به جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم:

تئاتر، بی‌بدیل‌ترین مدل انتقال پیام در عرصه هنری است

سیدمحمدرضا هاشمی، استاندار سمنان در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم، تئاتر را بی‌بدیل‌ترین مدل انتقال پیام در عرصه هنری دانست.

|

در دیدار مدیران‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی سمنان مطرح شد

وحدت مردم، مدیران و هنرمندان برای برگزاری جشنواره تئاتر راه ابریشم
در دیدار مدیران‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی سمنان مطرح شد

وحدت مردم، مدیران و هنرمندان برای برگزاری جشنواره تئاتر راه ابریشم

بیش از ۳۰ گروه نمایشی از استان‌های البرز، همدان، فارس، چهارمحال و بختیاری، ایلام، کرمانشاه، لرستان، مرکزی و اصفهان، از ۱۳ تا ۱۷ دی‌ در جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای جاده ابریشم به میزبانی سمنان به رقابت خواهند پرداخت.

|

در نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر اردبیل مطرح شد

علی نصیریان: هنرمندان باید در اعتلای ارزش‌های معنوی و اخلاقی جامعه گام بردارند
در نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر اردبیل مطرح شد

علی نصیریان: هنرمندان باید در اعتلای ارزش‌های معنوی و اخلاقی جامعه گام بردارند

علی نصیریان، هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون، در مراسم نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر استان اردبیل، تاکید کرد هنر همچون چشمه جوشانی است که هنرمندان باید از آن به بهترین شکل استفاده کنند و به دور از لذت‌گرایی مادی، در اعتلای ارزش‌ها، معنویت و اخلاق جامعه، گام‌های ...

|

برگزیدگان جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی معرفی شدند

نمایش‌های ایرانی؛ جلوه‌ای از مردمی شدن جشنواره میراث فرهنگی
برگزیدگان جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی معرفی شدند

نمایش‌های ایرانی؛ جلوه‌ای از مردمی شدن جشنواره میراث فرهنگی

علی دارابی، قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی، حضور بخش نمایش در جشنواره ملی چندرسانه‌ای را جلوه‌ای از مردمی شدن این رویداد هنری معرفی کرد.

|

نظرات کاربران