در حال بارگذاری ...
معاون هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان:

۲۴ طرح به دبیرخانه جشنواره نمایشنامه نویسی گیلان رسید

معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان از ارسال ۲۴ طرح به سومین جشنواره آموزشگاهی نمایشنامه نویسی استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از گیلان، سید امیر مصباح با اشاره به برگزاری سومین جشنواره آموزشگاهی نمایشنامه‌نویسی استان گیلان، اظهار کرد: این دوره از جشنواره در بزرگداشت یک عمر کار و تلاش استاد «حبیب‌الله یوسف پور سیفی» برگزار می‌شود.

وی به تفاوت‌های جشنواره امسال با سال‌های گذشته اشاره و با بیان اینکه سومین دوره جشنواره آموزشگاهی نمایشنامه‌نویسی گیلان در پنج مرحله برگزار می‌شود، افزود: مرحله نخست این جشنواره به انتشار فراخوان برای شرکت علاقه‌مندان در این جشنواره اختصاص یافته بود.

مصباح با اشاره به اینکه در این مرحله که آخرین مهلت ارسال طرح‌ها تا پایان مردادماه تمدید شده بوده، ۲۴ طرح به دبیرخانه جشنواره رسید، گفت: این طرح‌ها از سوی ۱۵ نفر (10 نفر ساکن شهر رشت، چهار نفر از بندر انزلی و یک نفر از صومعه‌سرا) ارسال شده است.

معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان تصریح کرد: این افراد، هنرجویان آموزشگاه‌های آزاد هنرهای نمایشی افرا، تئاتر گیلان، روزنه آبی، فریاد، نیکنام و هنرگاه هستند.

وی، پذیرش طرح‌های دارای کیفیت بالا و تخصصی بودن جشنواره را دلیل پائین بودن تعداد طرح‌های ارسالی عنوان کرد و با اشاره به اینکه طرح‌های ارسال شده در مرحله دوم جشنواره قرار دارند و توسط هیأتی از مدیران آموزشگاه‌ها در حال بررسی و ارزیابی هستند، افزود: بعد از پایان ارزیابی‌ها، صاحبان طرح‌های منتخب برای حضور در مرحله سوم معرفی خواهند شد.

مصباح با بیان اینکه در این مرحله، هنرجویان با کمک استادان راهنما آثارشان را تکمیل می‌کنند، گفت: در مرحله چهارم نیز آثار تکمیل شده به دبیرخانه ارسال و برای ارزیابی نهایی به هیئت داوران جشنواره ارجاع داده خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه آخرین مهلت ارزیابی و جمع‌بندی طرح‌ها ۳۰ مهرماه امسال خواهد بود، بیان کرد: در پایان از سه اثر برگزیده و پنج اثر شایسته تقدیر طی مراسمی تجلیل خواهد شد.

نمایشنامه قوی به تولید اثر فاخر کمک می‌کند

معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در ادامه با بیان اینکه دنیای معنوی و انسان معاصر و تأثیرات مدرنیسم بر زندگی از موضوعات جشنواره امسال است، گفت: ایجاد بستر مناسب برای بروز و ظهور خلاقیت‌های هنری در قالب نمایشنامه‌نویسی برای هنرجویان آموزشگاه‌ها، ارج نهادن به آموزش هنر، معرفی و تعالی ارزش‌های والای هنر ایرانی و اسلامی، معرفی و تعالی ارزش‌های والای هنر ایرانی و اسلامی و استعدادیابی و شناسایی هنرمندان جوان و فعال از مهم‌ترین اهداف این جشنواره است.

مصباح با اشاره به اینکه گیلان در زمینه هنرهای نمایشی سابقه غنی داشته و هنرمندان زیادی را به حوزه نمایش و تئاتر کشور معرفی کرده است، گفت: یکی از برنامه‌های معاونت امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، کیفی کردن اجرای نمایش‌ها است و قطعاً داشتن یک نمایشنامه خوب و دارای محتوای غنی به این موضوع کمک خواهد کرد.

وی با بیان اینکه طی دو سال گذشته تلاش شده تا با برگزاری این جشنواره، فرصت برای جوانان علاقه‌مند در جهت ارائه آثار فراهم کنیم، اظهار کرد: یکی از مؤلفه‌های مهم برای هنر و هنرمند، دیده شدن است و برگزاری این جشنواره‌ها به معرفی توانمندی‌ها، ظهور و بروز استعدادهای جدید و جوان کمک می‌کند.

مصباح تأکید کرد: نگارش یک نمایشنامه دارای اصول استاندارد و با کیفیت بالا به تولید یک اثر فاخر و تأثیرگذار در حوزه نمایش و تئاتر و حتی فیلم کمک می‌کند؛ موضوعی که ما با برگزاری جشنواره آموزشگاهی نمایشنامه‌نویسی به دنبال رسیدن به آن نقطه هستیم.




مطالب مرتبط

جشنواره تئاتر استان گیلان، برگزیدگان خود را شناخت

جشنواره تئاتر استان گیلان، برگزیدگان خود را شناخت

با پایان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان گیلان، نمایش صحنه‌ای «پا برهنه در بهشت» به کارگردانی رضا فتوت‌خواه و نمایش‌های خیابانی «مجسمه» به کارگردانی میلاد حسین‌زاده و «آخرین نفس» به کارگردانی آرزو علیپور، به جشنواره تئاتر مناطق فجر معرفی شدند. هیئت داوران این رویداد، ...

|

نظرات کاربران