در حال بارگذاری ...
از سوی دبیرخانه چهارمین دوره

فراخوان جشنواره تئاتر استانی منطقه آزاد اروند اعلام شد

با هدف پیشبرد سطح کیفی آثار و گسترش تئاتر در سراسر منطقه آزاد اروند و خلق تجربه های نوین در عرصه هنرهای نمایشی و حمایت از تولید و اجرای آثار فاخر نمایشی، همچنین تبیین اهمیت نقش هنرمند در شرایط دشوار اجتماعی به ویژه  معضل جهانی شیوع بیماری کرونا،چهارمین جشنواره تئاتر استانی منطقه آزاد اروند برگزار  می گردد .

به گزارش ایران تئاتر منطقه آزاد اروند، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد اروند، با همکاری معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند، مرکز هنرهای نمایشی کشور و انجمن هنرهای نمایشی اروند با هدف پیشبرد سطح کیفی آثار و گسترش تئاتر در سراسر منطقه آزاد اروند و خلق تجربه های نوین در عرصه هنرهای نمایشی و حمایت از تولید و اجرای آثار فاخر نمایشی، همچنین تبیین اهمیت نقش هنرمند در شرایط دشوار اجتماعی به ویژه  معضل جهانی شیوع بیماری کرونا،چهارمین جشنواره تئاتر استانی منطقه آزاد اروند را برگزار  میکند .

هویت بخشی و استقلال جشنواره به عنوان مهم ترین رخداد تئاتری منطقه آزاد اروند، تاکید و تمرکز بر اجرا های عمومی و گسترش دایره مخاطبان آثار نمایشی، ساماندهی بیشتر فعالیت های مختلف نمایشی ،حرکت به سمت تعالی و بالندگی هرچه بیشتر هنرهای نمایشی و رصد تولیدات و اجراهای عمومی گروه های تئاتر، هویت بخشی به گروه های ثبت شده تئاتر و نمایش هایی که در راستای بستر های تاریخی، ادبی، اقتصادی، سیاسی، آداب و رسوم و سنت های منطقه و استان بهره ببرند، از جمله اهداف و اولویت های این دوره است

موضوعات جشنواره:

انتخاب موضوع آزاد است وآثار هنری با موضوع آزاد می توانند در جشنواره شرکت کنند.

اما موضوعات مرتبط با شعار سال 1399 (جهش تولید) ، حفظ ارزش های دفاع مقدس، تولید و حمایت از کالای ایرانی، تحکیم بنیان خانواده و بهبود سبک زندگی ایرانی- اسلامی، همدلی و نزدیکی اقوام مختلف در منطقه، پیشگیری از آسیب های اجتماعی و تقویت مبانی و عوامل فرهنگی در کاهش آن، افزایش نشاط و امید و بالا بردن سرمایه اجتماعی، ایجاد روحیه ی نشاط و امیدبخشی در جامعه با توجه به آثار مخرب روانی ناشی از شیوع جهانی بیماری کرونا ، دراولویت این جشنواره قرار دارند.

قوانین و مقررات جشنواره :

کلیه آثار نمایشی تولید شده که درحد فاصل زمانی پس از اتمام جشنواره استانی در سال  1398  تا شروع جشنواره استانی 1399  تولید و اجرای عمومی داشته اند، می توانند متقاضی حضور درجشنواره تئاتر استانی اروند باشند.

تبصره : با توجه به شرایط تولید و اجرای تئاتردر شش ماه گذشته  ( تعطیلی سالن های تئاتر، تولیدات و اجراها به دلیل شیوع بیماری کرونا ) و عدم امکان اجرا در شرایط کنونی  ، منتخبین حضور در این دوره باید متعهد شوند در اولین فرصت مناسب ( بصورت حضوری یا در فضای مجازی ) مبادرت به اجرا نمایند.

نکته : درچهارمین جشنواره تئاتر استانی منطقه آزاد اروند تا زمان انتشار این فراخوان صرفا آثار تولید شده صحنه ایی انتخاب و مورد داوری قرار خواهد گرفت.

تبصره : در صورت به وجود آمدن شرایط مناسب  و الحاق بخش ها ی دیگر نمایشی  به جشنواره ، متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد .

دبیرخانه چهارمین جشنواره تئاتر استانی منطقه آزاد اروند و انجمن هنرهای نمایشی اروند حمایت مالی خود را از آثاری که تولیدات انجمن های نمایش شهرستان ها می باشد و مورد تایید انجمن آن شهرستان هستند، انجام می دهد. قابل ذکر است این حمایت در قالب کمک هزینه و تا سقف 000/000/30 ریال  برای هرگروه تعیین شده است.

ارائه و تحویل مجوز کتبی نویسنده، ناشر و مترجم برای شرکت در جشنواره تئاتر استانی از سوی کارگردان و گروه متقاضی به دبیرخانه جشنواره الزامی است و چنانچه در هر مرحله ، در خصوص آثار برگزیده تخلفی در این مورد اثبات شود ستاد برگزاری مجاز است گروه نمایشی متخلف را از حضور در مرحله بالاتر منع نماید.

انتخاب متن :

چهارمین جشنواره تئاتر استانی مرحله انتخاب متن ندارد و این امر در فرآیند انتخاب آثار از سوی هیئت بازبینی وانتخاب آثار انجام خواهد شد .اما ارسال متون الزامی است  که به منظوربررسی و ارجاع و نیز  ایجاد بانک متون نمایشی جمع آوری خواهد شد.

نکته:

بخش رقابتی(مسابقه) جشنواره که برگزیدگان آن به جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی خواهند شد صرفا اختصاص به آثار ایرانی دارد و متون اقتباسی(آداپته ایرانی شده)می توانند با ذکر دقیق مشخصات صاحب اثر اصلی و تشخیص هیات انتخاب آثار، در بخش رقابتی جشنواره حضور داشته باشند.

هیات داوران جشنواره بر اساس کیفیت آثار؛ نمایش های برگزیده را برای حضور در سی و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به اداره کل هنرهای نمایشی معرفی می نماید. ملاک اصلی انتخاب آثار برگزیده، کیفیت مقبول آثار شرکت کننده در جشنواره خواهد بود. لذا در صورت عدم کیفیت لازم، هیات داوران می توانند هیچ گزینه ایی برای انتخاب نداشته باشند.

بازبینی آثار متقاضی شرکت کننده:

 آثار متقاضی شرکت درجشنواره  با توجه به نظر ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا از طریق فیلم بازبینی خواهند شد ‌.ضمنا  آثار پذیرفته در جشنواره نباید در هیچ جشنواره دیگری شرکت کرده باشند.

ثبت تقاضا و مدارک مورد نیاز :

 فرآیند ثبت تقاضا از تاریخ شنبه 22 شهریورماه سال جاری از طریق بخش ویژه «چهارمین  جشنواره تئاتر استان خوزستان» در «درگاه تئاتر منطقه آزاد اروند » به نشانی https://arvand.theater.ir انجام خواھد گرفت.

متقاضیان در مرحله اول ثبت تقاضا می بایست فایل Word و PDF نمایشنامه خود به ھمراه خلاصه نمایشنامه، مجوز کتبی نویسنده یا ناشر و مترجم و سایر مدارک را تا تاریخ مقرر در گاهشمار جشنواره، در بخش ویژه «چهارمین جشنواره تئاتر استان منطقه آزاد اروند » در «درگاه تئاتر منطقه آزاداروند» بارگذاری نموده و کد رھگیری دریافت نمایند.

درصورت بروز مشکل دردرگاه تئاتر منطقه آزاد اروند فرم شماره یک وPDFمتن نمایشنامه را به شماره واتساپ (09198153302) ارسال نمائید . 

تبصره : شرکت کنندگان در جشنواره با ثبت تقاضا و ارسال اثر خود، متعهد به پذیرش قوانین و سیاستگذاری‌های جشنواره هستند. عدم رعایت این قوانین به ویژه زمان‌بندی جشنواره، موجب حذف آثار خواهد شد.

گروه های متقاضی حضور درچهارمین جشنواره تئاتر استان منطقه آزاد اروند در مرحله دوم ثبت نام (آبان ماه) می بایست فرم شماره یک (فرم تکمیل شده درخواست حضور در جشنواره شامل لیست بازیگران و عوامل) و پنج قطعه عکس با کیفیت از اجرا را در درگاه تئاتر منطقه آزاد اروند  بارگزاری نموده و 5 نسخه از فیلم اجرای نمایش خود را بر روی لوح فشرده در تاریخ مقرر در گاهشمار جشنواره، به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. تأکید می شود که گروه های نمایشی نسبت به ضبط صدای واضح و با کیفیت و ثبت تصویری مشخص و بدون لرزش اثر، حساسیت و دقت لازم را داشته باشند.

تبصره 1  :

با توجه به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا و در صورت غیر عادی شناخته شدن وضعیت استان با توجه به نظر ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا، هرگونه تصمیم گیری در مورد انتخاب آثار یا برگزاری جشنواره منوط به اعلام شرایط از سوی آن ستاد خواهد بود. بدیهی است برگزاری جشنواره تئاتر فجر نیز بر همین اساس خواهد بود .

تبصره 2 :

اطلاعات درج شده گروه های نمایشی متقاضی در فرم درخواست(فرم شماره یک) شامل : مشخصات کامل گروه، شماره تماس، نشانی و ایمیل ، بسیار مهم است چرا که در مراحل بعدی جشنواره ها این اطلاعات مبنای تصمیم گیری و امور ستادی قرار خواهد گرفت. همچنین کارگردانان در هنگام تنظیم و ارائه فرم مذکور دقت لازم را به عمل آورند زیرا این فرم ها ملاک برنامه ریزی های بعدی خواهد بود و هیچ تغییری در نام نمایش یا بازیگران و عوامل، پس از پایان چهارمین جشنواره تئاتر استانی منطقه آزاد اروند امکان پذیر نخواهد بود.

گاه شماره جشنواره :

 آخرین مهلت ثبت تقاضا در جشنواره :  31 شهریورماه 1399

آخرین مهلت ارسال فیلم آثار:  15 آبان ماه 1399

 بازبینی نمایش های متقاضی شرکت در جشنواره در محدوده زمانی 18 لغایت 21آبان ماه 99 انجام خواهد شد.

اعلام نتایج بازبینی:  23آبان ماه 1399

 برگزاری جشنواره : 27تا 30آبان 1399                                                                                           

نشانی دبیرخـانـه  :

ادارات کل فرهنگ وارشاد اسلامی آبادان وخرمشهر

تلفن :

اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان  خرمشهر               06153513070 

اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان آبادان                      97- 53222296                     061

درگاه تئاترمنطقه آزاد اروند: https://arvand.theater.ir

درصورت بروز مشکل دردرگاه تئاتر منطقه آزاد اروند فرم شماره یک وPDFمتن نمایشنامه را به شماره واتساپ (09198153302) ارسال نمائید . 




نظرات کاربران