در حال بارگذاری ...
نگاهی به تئاتر استان‌ها در هفته‌ای که گذشت

توجه خاص به انتشار کتاب و بسته‌های آموزشی در استان‌ها

ایران تئاتر_میترا رضایی:هنرمندان خلاق شهرستانی همچنان برای مقابله با شرایط کرونایی این روزها دنبال راه های جدید هستند. یکی از همین راه ها تمرکز روی آموزش مجازی است. انتشار بسته های آموزشی با بهره گیری از اساتید شناخته شده و همینطور انتشار کتاب های مرتبط با نمایش و نمایشنامه نویسی، بی شک گامی رو به جلو به شمار می‌رود که در هفته گذشته در استان‌ها شاهدش بودیم.

در هفته ای که گذشت فراخوان چند جشنواره منتشر شد، دو جشنواره برگزیدگان خود را معرفی کردند، دبیر یک جشنواره و هیات انتخاب جشنواره ای دیگر معرفی شدند،  یک تله تئاتر با محوریت سردار سلیمانی ساخته شد، کارگاه خیمه شب بازی برگزار شد و خبرهای نوید بخشی از انتشار کتاب نمایشنامه و مجموعه آثار  نمایشنامه نویسی داشتیم. مسئولان انجمن هنرهای نمایشی یکی از استانها سفر به شهرستانها را در دستور کار خود قرار داده است و مسئول دیگری از اختصاص بودجه ملیاردی برای آسیب های کرونا به هنرمندان خبر داد. هنرمندی از تهران به دیدار و گفت و گو با یکی از شهرستانها نشست. آیین وداع با هنرمند جوان فقید برگزار شد و متاسفانه 3 هنرمند شهرستانی را از دست دادیم. در این مجال بنا داریم نگاهی گذرا به فعالیت تئاتر استان‌ها در هفته ای که گذشت داشته‌باشیم. بی‌شک مطلبی که پیش روی شما است تمامی اقدامات انجام شده در استان‌ها را در بر نمی‌گیرد بلکه تنها نگاهی به بخشی از رویدادهای مهم است. پیشنهاد می‌کنیم مشروح اخبار را روزانه در  درگاه‌های استانی بخوانید.

سفر اعضاء هیأت رئیسه انجمن هنرهای نمایشی استان به شهرستان‌های آذربایجان‌غربی

 هیأت رئیسه انجمن هنرهای نمایشی  استان آذربایجان‌غربی متشکل از  امید خاکپور رئیس، سعید عبدالهی نایب رئیس، بابک رستم زاد عضو هیأت رئیسه و احسان طاهری عکاس انجمن با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در راستای حضور خود در تمامی شهرستان‌های استان در جهت بررسی مشکلات، پیگیری مطالبات و همچنین بحث و تبادل نظر در جهت ارتقاء جایگاه‌ تئاتر در شهرستانها، هفته گذشته به ماکو، شوط، سلماس  رفتند. از مهترین مباحث مطرح شده در این نشسست ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: تشریح جایگاه تئاتر تئاتر استان در کشور، تشریح جایگاه تئاتر شهرستان ،  تشریح شیونامه‌های جدید در خصوص ثبت گروه‌های نمایشی، تشکیل دفتر نمایندگی انجمن هنرهای نمایشی در شهرستان، برگزاری سی و دومین جشنواره تئاتر استانی با توجه به شرایط بیماری کرونا، اهمیت و جایگاه ویژه‌ی ثبت آثار و فعالیت‌های نمایشی در سایت ایران تئاتر درگاه استان استان آدربایجان‌غربی، تشریح فعالیت‌های انجام شده و در دست اقدام هنرهای نمایشی همچنین مشکلات موجود در خصوص امکانات ، - بیان مشکلات و پتانسل هنرهای نمایشی شهرستان ها، - اهمیت و جایگاه آموزش صحیح در تمامی رشته‌های هنرهای نمایشی، همراهی و همدلی هنرمندان  در راستای اعتلای تئاتر شهرستان و استان.

 

چاپ مجموعه آثار نمایشنامه نویسان اردبیل

 انجمن هنرهای نمایش اردبیل به منظور حمایت از نویسندگان استان، ارتقای کمی و کیفی متون نمایشی آثار نویسندگان بومی و با هدف معرفی ونشر آثارهنرمندان، صاحب قلمان و نمایشنامه نویسان استان، مجموعه آثار نمایشی را در قالب کتاب چاپ خواهد کرد. تاکنون و در دوره های قبلی این انجمن دو عنوان کتاب از مجموعه آثار نویسندگان و نمایشنامه نویسان استان چاپ و در اختیار هنرمندان، گروه های نمایشی و علاقه مندان به نمایش قرار گرفته است، فراخوان چاپ آثار نمایشنامه نویسان استان، تدوین و به تصویت هیئت مدیره و شورای راهبردی رسیده است و بزودی این فراخوان منتشر خواهد شد. چاپ آثار نمایشنامه نویسان استان کاری ارزشمند در تقویت نمایشنامه نویسی و معرفی نویسندگان استان به جامعه تئاتری کشور است در اجرای این طرح از مشارکت ها و همراهی های شهرداری و شورای اسلامی شهر اردبیل و اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی استان نیز بهره مند می‌شوند.

 

آئینی باشکوه برای  وداع با رفیق صحنه ها  میلاد حاجی زاده هنرمند اردبیلی

همزمان با هفتمین روز از درگذشت زنده یاد میلاد حاجی زاده از هنرمندان پارس آبادی تئاتر کشور، محفل تئاتری«وداع با رفیق صحنه ها» در قالب جلسه نمادین دفاع از پایان نامه این هنرمند در سالن انتظار تالار اصلی  مجموعه تئاتر شهر برگزار شد. در این مراسم که  به میزبانی تئاتر شهر و مشارکت اداره کل هنرهای نمایشی، کانون دستیاران کارگردان خانه تئاتر، انجمن هنرهای نمایشی ایران، مرکزهنرهای نمایشی حوزه هنری، انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، دبیرخانه جشنواره تئاتر مقاومت و مرکز تئاتر مولوی طراحی و برنامه ریزی، برگزار شد، سعید اسدی (مدرس دانشگاه و مدیر مجموعه تئاتر شهر)، رحمت امینی ( مدرس دانشگاه و کارگردان تئاتر) و عبدالرضا اکبری (بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون) در قالب عنوان نمادین «هیات داوران» در جایگاه داوری حضور پیدا کردند. این در حالی است که عرفان صفری از دوستان و همراهان صمیمی میلاد حاجی زاده به نیابت از وی و به رسم معمول برگزاری جلسات دفاع از پایان نامه دانشجویی، چکیده ای از پایان نامه را همراه با دلنوشته ای در یادبود میلاد حاجی زاده قرائت کرد.بخش دیگری از مراسم به اهدای لوح قدردانی کانون دستیاران کارگردان خانه تئاتر اختصاص داشت که در این بخش علی نصر عضو هیات مدیره کانون ضمن اهدای لوح قدردانی این مجموعه، به نمایندگی از اعضای کانون متنی را قرائت کرد. قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید نیلی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و کورش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری نیز در پایان این مراسم هر کدام جداگانه لوح قدردانی را به خانواده مرحوم میلاد حاجی زاده تقدیم کردند.زنده یاد میلاد حاجی زاده روز شنبه هشتم شهریور ماه در سن 27 سالگی دار فانی را وداع گفت. پیکر این هنرمند با انتقال به زادگاهش در پارس آباد مغان به خاک سپرده شد.

 

انتشار کتاب نمایشنامه «قسم به زیتون» در اردبیل

نمایشنامه«قسم به زیتون»نوشته شاهد مجتهدزاده اردبیلی در اردبیل منتشر شد. به گزارش تئاتر اردبیل، کتاب نمایشنامه «قسم به زیتون» نوشته شاهد مجتهدزاده اردبیلی از هنرمندان و نمایشنامه نویسان استان اردبیل به همت اداره حفظ و نشر ارزش های دفاع مقدس استان اردبیل و توسط انتشارات خط هشت منتشر و راهی بازار کتاب شد. این کتاب در قطع پالتویی و در 40صفحه به قیمت 150هزار ریال چاپ و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است. تا کنون کتاب های «که دیر شد»، «قلم شکسته» و «این تن فانی» نوشته میر عظیم رفیق نیا، «دیدار در آن سوی پل» نوشته سلیم معزی، «چشم هایم برای تو» نوشته اردشیر عابدی، «سوز عطشم می کشد» نوشته محمد سیمزاری و «روح بهمنشیر»، «یک مرد، یک خط»، «اگر دیر آمدم»،«فردای رستاخیز» و «قسم به زیتون» نوشته شاهد مجتهد زاده اردبیلی با موضوع دفاع مقدس و با هدف نشر آثار نمایشنامه نویسان استان اردبیل توسط انتشارات خط هشت و به همت اداره کل حفظ و نشر ارزش های دفاع مقدس استان اردبیل، منتشر شده است

 

قرارگرفتن مهاباد در ۲۰ شهر خلاق فرهنگ و هنر ایران در حوزه موضوعی هنرهای نمایشی 

از میان ۳۶۷ شهر مشارکت در این طرح خبر داد و گفت : پس از چند مرحله داوری ۱۲۹ شهر در نه حوزه موضوعی به مرحله نهایی راه یافتند. پس از اعلام فراخوان در تابستان ۱۳۹۸ و اعلام آمادگی ۳۶۷ شهر برای مشارکت در این طرح. کارگاه‌های آموزشی برنامه‌نویسی فرهنگی و هنری با حضور نمایندگان ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی ، شهرداری هر شهر و رئیس انجمن فرهنگی و هنری همه شهرهای شرکت کننده در ۳۱ مرکز استان با بیش از 2400ساعت برای 1200 نفر برگزار شد. پس از برگزاری کارگاه‌ها شهرها برنامه‌های خود را همراه با مستندات به دبیرخانه مرکزی در تهران ارسال کردند که پس از چند مرحله داوری 129 شهر در نه حوزه موضوعی به مرحله نهایی راه یافتند.  توجه به ظرفیت‌های بومی، محلی، ملی و ارزش‌های دینی در طراحی و اجرای برنامه‌ها. تأثیر پایدار در ارتقای سطح فرهنگ و هنر شهر. مشارکت مردمی و فعالان حوزه فرهنگ و هنر و پشتیبانی شرکت‌های بزرگ تجاری، کارخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی برای تأمین هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری در تدوین و اجرای برنامه‌ها. خلاقیت و نوآوری در برنامه‌ها؛  توجه به زیرساخت‌های فرهنگی و هنری قابلیت و ضمانت اجرایی ، پیشینه و سوابق هر شهر در حوزه مربوطه از مهم‌ترین شاخص های های هیئت‌داوران برای انتخاب شهرهای خلاق فرهنگ و هنر بود. لازم به ذکر است که شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر عنوان طرحی برای شناسایی ظرفیت‌های فرهنگی و هنری در شهرها و مناطق جغرافیایی ایران با نگاه آمایش سرزمینی و ایجاد شبکه‌هایی برای تعریف همکاری‌ها و برنامه‌های مشترک میان آن‌ها است. این طرح با محوریت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با مشارکت نهادها و دستگاه‌های فعال فرهنگی و هنری در حوزه شهری از جمله سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و کمیسیون ملی یونسکو در حال اجراست.

 

انتشار فراخوان جشنواره تئاتر استانی منطقه آزاد اروند

با هدف پیشبرد سطح کیفی آثار و گسترش تئاتر در سراسر منطقه آزاد اروند و خلق تجربه های نوین در عرصه هنرهای نمایشی و حمایت از تولید و اجرای آثار فاخر نمایشی، همچنین تبیین اهمیت نقش هنرمند در شرایط دشوار اجتماعی به ویژه  معضل جهانی شیوع بیماری کرونا،چهارمین جشنواره تئاتر استانی منطقه آزاد اروند برگزار  می گردد. به گزارش ایران تئاتر منطقه آزاد اروند، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد اروند، با همکاری معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند، مرکز هنرهای نمایشی کشور و انجمن هنرهای نمایشی اروند با هدف پیشبرد سطح کیفی آثار و گسترش تئاتر در سراسر منطقه آزاد اروند و خلق تجربه های نوین در عرصه هنرهای نمایشی و حمایت از تولید و اجرای آثار فاخر نمایشی، همچنین تبیین اهمیت نقش هنرمند در شرایط دشوار اجتماعی به ویژه  معضل جهانی شیوع بیماری کرونا،چهارمین جشنواره تئاتر استانی منطقه آزاد اروند را برگزار  می‌کند. هویت بخشی و استقلال جشنواره به عنوان مهم ترین رخداد تئاتری منطقه آزاد اروند، تاکید و تمرکز بر اجرا های عمومی و گسترش دایره مخاطبان آثار نمایشی، ساماندهی بیشتر فعالیت های مختلف نمایشی ،حرکت به سمت تعالی و بالندگی هرچه بیشتر هنرهای نمایشی و رصد تولیدات و اجراهای عمومی گروه های تئاتر، هویت بخشی به گروه های ثبت شده تئاتر و نمایش هایی که در راستای بستر های تاریخی، ادبی، اقتصادی، سیاسی، آداب و رسوم و سنت های منطقه و استان بهره ببرند، از جمله اهداف و اولویت های این دوره است

 

انتخاب دبیر جشنواره نمایشنامه نویسی مجید واحدی زاده اردبیل

شورای سیاستگزاری سومین دوره جشنواره نمایشنامه نویسی منطقه ای زنده یاد مجیدواحدی‌زاده، علی دانش و کریم عظیمی حجین را به عنوان دبیر و دبیر اجرایی این رویداد تئاتری معرفی کرد.غریب منوچهری، کریم عظیمی ججین، روح الله حبیب زاده، صمد واحدی زاده، عصمت نوریان، محمد تقی اسماعیلی، محمد سیمزاری و داور فرمانی اعضای شورای سیاستگذاری این جشنواره نمایشنامه نویسی هستند. این جشنواره به منظور گرامیداشت یاد و خاطر زنده یاد مجید واحدیزاده و با هدف ارتقا و اعتلای هنر نمایشنامه نویسی در استان های اردبیل، زنجان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، شناسایی و معرفی نویسندگان بومی و ایجاد فضای مناسب برای کشف استعدادهای تازه در حوزه نمایشنامه نویسی و تشویق و حمایت از تولید نمایشنامه های نویسندگان بومی شمالغرب برگزار می شود. سومین دوره­ جشنواره­ نمایشنامه‌نویسی مجید واحدی زاده به همت گروه تئاتر فروغ اردبیل و با مشارکت و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل، شورای اسلامی شهر و شهرداری اردبیل، انجمن هنرهای نمایشی استان، مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل به‌صورت منطقه‌ای  در اردبیل برگزار می‌ شود.

 

برگزاری کارگاه خیمه شب بازی در اصفهان

کارگاه خیمه شب بازی،  روزهای ۱۹ و۲۰ شهریور در اصفهان باهمکاری یونیمای مرکز و یونیمای اصفهان و همیاری شهرداری اصفهان درفرهنگسرای کوثر برگزار می‌شود.  دراین دوره 2 استاد این رشته از سوی یونیمای مرکزی اعزام شده تا اصول و مبانی این رشته را آموزش داده و  زمینه های گسترش این هنر ملی ومردمی رادرشهر اصفهان در فراهم آورند.این کارگاه خیمه شب بازی به شکل نظری و عملی طبق موازین پروتکل های بهداشتی برگزار می‌شود.

 

معرفی هیات انتخاب جشنواره تئاتر خیابانی «هنبو»

 سید هادی رضوی، مهدی ذره و افق ایرجی، ۳هنرمند تئاتر استان مرکزی،باحکم دبیر جشنواره  ۴۰ اثر رسیده به این جشنواره را در روزهای ۲۰و ۲۱شهریور ماه بازبینی و برگزیدگان را جهت حضور در مرحله نهایی جشنواره انتخاب و معرفی می‌کنند. نتیجه نهایی داوری و انتخاب آثار روز ۲۱شهریور ماه اعلام خواهد شد. لازم بذکر است دومین دوره جشنواره استانی تئاتر خیابانی هنبو در شهرستان دلیجان برگزار می شود.

 

انتشار بسته آموزشی اصول و فنون نمایش ایرانی توسط هنرمند کرمانی

بابک دقیقی مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری کرمان و کارگردان گفت: در پی انتشار این مجموعه آموزشی به زبان انگلیسی هستیم. بابک دقیقی با اشاره تألیفات متعدد در حوزه نمایش ایرانی گفت: نمایش ایرانی هم مورد توجه بوده‌است و هم  مهجور واقع شده است، این نمایش، ظرفیت بزرگی دارد و مدت‌ها ایده انجام این پروژه را مد نظر داشته ایم  و از همان ابتدای کار برنامه ریزی این بود تا با یک فرم جدید - فرمی غیر از مکتوبات- به نمایش ایرانی بپردازیم.دقیقی افزود: نمایش ایرانی مستقیما با فرهنگ و تاریخ ایران در ارتباط است بر همین اساس قرار شد مبحث نمایش ایرانی را به صورت تصویری و با حضور دکتر یدالله آقاعباسی،  یکی از اشخاصی که تسلط و اشراف بر نمایش ایرانی دارند کار شود و عنوان " درآمدی بر اصول و فنون نمایش ایرانی" برگزیده شد. تغییر فرم را یکی از ویژگی این اثر است و  ویژگی دیگر این کلاس پیشرفته، مباحث و سرفصل‌های نمایش ایرانی است که به صورت جامع ارائه گردیده‌ است.درآمدی بر اصول و فنون نمایش ایرانی  به عنوان نخستین کلاس پیشرفته است و واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری کرمان در حال برنامه ریزی انتشار این کلاس پیشرفته به زبان انگلیسی است.

 

انتشار فراخوان جشنواره تئاتر خراسان شمالی

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی با همکاری انجمن هنرهای نمایشی استان، در راستای سیاستهای راهبردی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی با هدف ارتقای سطح کیفی تئاتر و ارتباط موثر تماشاگران با آثار نمایشی از طریق جشنواره تئاتر و اجرای عمومی، روشن نگاه داشتن چراغ تئاتر ورونق آن در شرایط کنونی، پانزدهمین جشنواره تئاتر استان خراسان شمالی را جهت معرفی آثار منتخب به جشنواره بین المللی تئاتر فجر برگزار می‌کند. - تکمیل و ارسال فرم درخواست شرکت در جشنواره به منزله پذیرش کلیه قوانین، برنامه های زمانبندی و... دبیرخانه جشنواره است،  جشنواره تنها در بخش رقابتی- صحنه ای- و صرفا اختصاص به آثار ایرانی با الویت متون نویسندگان بومی خواهد داشت،  متون اقتباسی متقاضی منوط به ذکر دقیق مشخصات صاحب اثر، نوع اقتباس و با اخذ مجوز از نویسنده یا نشر ومترجم به صورتی که حقوق معنوی و مادی صاحب اثر حفظ شود.

 

درگذشت ناباورانه کارشناس تئاتر گلستان

احمد افتخاری فر کارشناس تئاتر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان و هنرمند پیشکسوت تئاتر شهرستان کلاله و استان، پس از گذراندن یازده روز در بخش آی سی یو بیمارستان خاتم الانبیا شهرستان کلاله، در ساعت 19:15 شنبه 15 شهریور 1399 به علت ابتلا به بیماری کرونا دار فانی را وداع گفت. احمد افتخاری فر متولد خرداد 1359 کارشناس ارشد تاریخ هنر، دارای مدرک بازیگری از موسسه سینمایی جام جم تهران و دارای سابقه بیش از بیست سال، بازیگری و کارگردانی نمایش بود. افتخاری فر سالیان متمادی به‌عنوان موسس انجمن نمایش کلاله و دبیر انجمن کلاله فعالیت کرده و موسس گروه نمایش میعاد کلاله نیز بود. سه سال دبیر کانون تئاتر دانشگاه مازندران بوده و در زمان دانشجویی بیش از بیست و پنج اثر نمایشی را کارگردانی کرده است. افتخاری در جشنواره های مختلف استانی، امیدهای جوان، شهروندی، دانشجویی، و چندین جشنواره سراسری حضور داشته و در بسیاری از آنها موفق به کسب افتخارات فراوانی شده است. احمد افتخاری در عرصه نمایش خیابانی نیز موفقیت‌های خوبی داشته است،سالها کارشناس هنری شهرستان کلاله بوده و نزدیک به مدت دو سال به عنوان کارشناس تئاتر استان گلستان خدمت می‌کرد.

 

اعلام شرایط برگزاری جشنواره‌ تئاتر استان فارس  

با توجه به همه گیری ویروس کرونا در کشور و اینکه استان فارس در وضعیت قرمز و هشدار قرار دارد انجمن هنرهای نمایشی فارس جشنواره تئاتر استانی ۹۹ را به شکلی متفاوت از دیگر سالها برگزار می کند. تمامی گروه های نمایشی استان که در سال 98 تا مهرماه 1399 نمایشی را در اجرای عموم و یا در مرحله بازبینی آماده اجرا داشتند می توانند سه نسخه از فیلم اجرای خود جهت بازبینی را به دبیرخانه تحویل دهند. اگر آثار دریافتی دبیرخانه کمتر از 15 فیلم باشد آثار مستقیما داوری خواهند شد و اگر آثار ارسالی بیش از 15 فیلم باشد در مرحله نخست بازبینی و پس از انتخاب اولیه آثار نهایی داوران منخب کشوری  و بین 1 تا 3 اثر به تهران معرفی خواهد شد. کیفیت تصویربرداری با توجه به امکانات موجود در نظر گرفته خواهد شد و نقشی در داوری و نظر داوران ندارد. اما ترجیح بر این است که  هنرمندان نسخه های با کیفیت را برای دبیرخانه ارسال کنند ، داوران آثار را با حضور نماینده انجمن هنرهای نمایشی و با توجه به موارد فنی نمایشی ارزیابی خواهند کرد. آثار برتر در آذر ماه در پلت فرم اینترنتی اکران و قابل تماشا برای عموم خواهد بود

 

تله تئاتر  «بندبازی در ارتفاعات عشق» در کرمان

«بند بازی در ارتفاعات عشق» نام تله تئاتری به نویسندگی ایمان گلرو و کارگردانی مشترک ایمان گلرو و سمیه مودی است که توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در هفته دفاع مقدس رونمایی خواهد شد.داستان تله تئاتر «بند بازی در ارتفاعات عشق» در مورد دو سرباز مدافع حرم است. یکی از این مدافعین بیرجندی بوده و برای مرخصی به همراه دوست آبادانی خود به شهر و خانه مادری او در بیرجند می آیند .در این بین اتفاقاتی برای آن ها رقم می خورد که ادامه داستان را رقم می زند. در این تله تئاتر یاد و خاطره ی اولین شهید مدافع حرم استان خراسان جنوبی، شهید مرتضی بصیری پور نیز گرامی داشته می شود‌. حمایت اصلی این کار توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی انجام شده است و همچنین بانک ایران زمین، بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس ، حوزه هنری خراسان جنوبی ، سازمان بسیج هنرمندان استان ،سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، بسیج سازندگی خراسان جنوبی و شرکت مدیران خوردو نمایندگی ناصری در تولید این کار مشارکت داشته اند.این تله تئاتر در هفته دفاع مقدس با حضور مسئولین و هنرمندان استان خراسان جنوبی در بیرجند رونمایی خواهد شد و پس از آن در سایت و فضای مجازی برای  بازدید عموم بارگذاری و اکران می‌شود.

 

گفتگوی صمیمانه داریوش مودبیان با هنرمندان تئاتر بوشهر

داریوش مودبیان، صبح روز یکشنبه ۱۶ شهریورماه در سالن کنفرانس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر با جمعی از هنرمندان تئاتر دیدار و گفتگو کرد.عمده صحبت‌های داریوش مودبیان درباره تئاتر و چرایی کار تئاتر بود که در این گذر گفتگوی صمیمانه‌ای میان وی با هنرمندان تئاتر بوشهر شکل گرفت.مودبیان در این جلسه ضمن اشاره به چرایی و چگونگی پرداختن به تئاتر گفت: همواره از خود این سوال را پرسیده ام و پاسخ خودم اینست: «من تئاتر کار می‌کنم تا به تعداد دوستانم بیافزایم و از تعداد دشمنانم کم کنم. رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان نیز سخنان خود را در 2 بخش: «برای داریوش مودبیان» و «از داریوش مودبیان» بیان کرد.  جهانشیر یاراحمدی در بخش نخست، پیشینه هنر نمایش در استان را مفصلا تشریح و وضیحات مستندی را در مورد تعزیه و روحوضی ارائه کرد و برای حاضران «از داریوش مودبیان» گفت و کارنامه درخشان این استاد تئاتر را برای حاضران در جلسه تشریح کرد.

 

انتشار فراخوان جشنواره نمایشنامه نویسی «جامعه نگار» فارس

معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز با همکاری انجمن هنرهای نمایشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس به منظور ارتقاء و اعتلای سطح کیفی نویسندگان بومی ، اولین جشنواره ملی مجازی نمایشنامه نویسی همزمان با سال جهش تولید به صورت آنلاین برگزار می نماید . فراخوان اولین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی (جامعه نگار ) استان فارس منتشر شد موضوع  این جشنواره  نگاه ویژه به مسائل اجتماعی و رویکرد آموزشی است. اهداف جشنواره به این شرح است: 1 - تولید و دستیابی به متون جدید و با کیفیت مناسب با محوریت مسائل و موضوعات اجتماعی با رویکرد آموزشی  برای همه رده های سنی، 2 - شناسایی ، پرورش و معرفی استعداد های جوان و تازه، 3 - ارتقا و اعتلای هنر نمایشنامه نویسی تخصصی و موضوعی، 4 - پیوند  تئاتر با مسائل و موضوعات اجتماعی، 5-تشویق و حمایت از نمایشنامه نویسان برای تولید آثار فاخر به منظور توسعه ادبیات نمایشی در حوزه اجتماعی.

 

اعلام برگزیدگان جشنواره نمایشنامه‌نویسی تکاب

در اولین دوره جشنواره نمایشنامه نویسی شهرستان تکاب، ۴ اثر بدون اولویت از سوی هیات داوران به عنوان برگزیده انتخاب شدند. در این جشنواره که جمعا ۱۰ نمایشنامه به دبیر خانه جشنواره رسیده بود، پس از بررسی و بازخوانی نمایشنامه‌ها توسط هیئت داوران اولین جشنواره نمایشنامه نویسی شهرستان تکاب، چهار اثر بدون اولویت انتخاب شد.انجمن هنرهای نمایشی تکاب  موظف شد تا مقدمات لازم و حمایت های خود را مبنی بر اجرای عمومی نمایشنامه‌های  منتخب به کار گیرد..داوران اولین جشنواره نمایشنامه نویسی شهرستان تکاب، حجت اله قاسم نژاد افشار. هادی نقودی. سپیده شیرینی بودند. به خاطر شیوع بیماری کرونا و اوضاع قرمز شهرستان  نتایج از طریق فضای مجازی به اطلاع مخاطبان رسید.

 

اختصاص 16 میلیارد تومان تسهیلات کرونا به فرهنگ و هنر استان لرستان

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان از اختصاص ۱۶ میلیارد تومان تسهیلات خسارت های کرونا به بخش فرهنگی و هنری استان خبر داد. احمدحسین فتایی در جریان نشست آیت الله احمد مبلغی، نماینده لرستان در مجلس خبرگان رهبری، با تنی چند از چهره های شاخص فرهنگی و هنری استان، گفت: فرهنگ پیشگام توسعه و پیشرفت است و مسئولین باید نگاهی ویژه به این حوزه داشته باشند. فتایی سپس با اشاره با تعطیلی گسترده فعالیت ها و برنامه های فرهنگی و هنری در سطح کشور همزمان با شیوع ویروس کرونا، ابراز داشت: فرهنگ و هنر اولین حوزه ای بودکه بعد از شیوع کرونا و با دستور ستادهای ملی واستانی با تعطیلی گسترده مواجه شد، و اصحاب فرهنگ و هنر استان خسارات بسیاری را متحمل شدند. مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، در ادامه به حمایت دولت و وزارت ارشاد از صنوف و مشاغل فرهنگی هنری خسارت دیده از کرونا پرداخت و گفت: در این راستا لرستان در رتبه ششم کشور ایستاده و موفق به ثبت 1052 فقره پرونده با ارزش تسهیلاتی 16 میلییارد تومان در سامانه کارا گردید که تاکنون بیش از هفت میلیارد آن پرداخت شده است.  وی سپس اذعان داشت: این اداره کل در ماه های گذشته، ضمن بهره برداری درست از ظرفیت فضای مجازی، نزدیک به 40 رویداد فرهنگی و هنری را در این بستر اجرا کرده و این تهدید را به فرصتی برای توسعه اینگونه رویدادها در سطح تمامی مناطق استان مبدل ساخته است.

 

 

 

 

 




مطالب مرتبط

در حاشیه جشنواره پارس مطرح شد

کاظم نظری: جشنواره‌های منطقه‌ای، دریچه‌ای برای ارزیابی تئاتر استان‌های کشور است
در حاشیه جشنواره پارس مطرح شد

کاظم نظری: جشنواره‌های منطقه‌ای، دریچه‌ای برای ارزیابی تئاتر استان‌های کشور است

مدیرکل هنرهای نمایشی کشور، با سفر به شیراز به منظور حضور در جشنواره تئاتر پارس، جشنواره‌های منطقه‌ای را، دریچه‌ای رو به هنرهای نمایشی در نقاط مختلف کشور دانست که از طریق آن، می‌توان به ارزیابی درست از فعالیت هنرمندان استانی رسید.

|

رضا فیاضی: حمایت کامل دولت از جشنواره‌های منطقه‌ای، هنرمندان را دلگرم می‌کند

رضا فیاضی: حمایت کامل دولت از جشنواره‌های منطقه‌ای، هنرمندان را دلگرم می‌کند

رضا فیاضی، بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر، ضمن تاکید بر اهمیت برگزاری جشنواره‌های‌ تئاتر منطقه‌ای، از لزوم تامین بودجه و حمایت صددرصدی دولت از این رویداد هنری برای دلگرمی هنرمندان سخن گفت.

|

گفت‌وگو با نادر شهسواری، پیشکسوت تئاتر فارس

توجه هنرمندان جشنواره‌های منطقه‌ای به مولفه‌های بومی و متون ایرانی را به فال نیک باید گرفت
گفت‌وگو با نادر شهسواری، پیشکسوت تئاتر فارس

توجه هنرمندان جشنواره‌های منطقه‌ای به مولفه‌های بومی و متون ایرانی را به فال نیک باید گرفت

نادر شهسواری، هنرمند پیشکسوت تئاتر استان فارس، تاکید کرد توجه هنرمندان به مولفه‌های بومی و متون ایرانی در جشنواره‌های منطقه‌ای کشور را باید به فال نیک گرفت. 

|

گفت‌وگو با داور بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس

اصغر خلیلی: مواظب باشیم جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، از مسیر اصلی خود منحرف نشوند
گفت‌وگو با داور بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس

اصغر خلیلی: مواظب باشیم جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، از مسیر اصلی خود منحرف نشوند

اصغر خلیلی، داور جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس، مهم‌ترین دلیل برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای را گردهم آمدن اهالی هنرهای نمایشی دانست و خواستار آن شد تا با تامین بودجه مناسب، این رویداد مهم از مسیر اصلی خود خارج نشود.

|

گفت‌و‌گو با حسن دادشکر، پیشکسوت هنرهای نمایشی

جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، باید زمینه‌ساز رفع مشکلات هنرمندان استان‌ها شوند
گفت‌و‌گو با حسن دادشکر، پیشکسوت هنرهای نمایشی

جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، باید زمینه‌ساز رفع مشکلات هنرمندان استان‌ها شوند

حسن دادشکر، هنرمند پیشکسوت تئاتر با بیان اینکه برگزاری جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، رویدادی ارزشمند و قابل تقدیر است، از لزوم توجه به خواسته جوانان هنرمندان فعال استان‌ها، انتخاب آثار باکیفیت، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و جلسات نقد و بررسی به منظور رفع نواقص و مشکلات ...

|

گفت‌و‌گو با کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس

محمد امینی: شیراز، میزبانی خوب برای جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای است
گفت‌و‌گو با کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس

محمد امینی: شیراز، میزبانی خوب برای جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای است

محمد امینی کارگردان نمایش «ترنا»، از تمام دست‌اندرکاران برای اجرای جشنواره‌ در استان فارس و شهر شیراز تقدیر و تشکر ویژه کرد چراکه در این شرایط اقتصادی جامعه، کمتر استان‌هایی این مهم را پذیرا هستند که میزبان این تعداد از هنرمندان باشند.

|

نظرات کاربران