در حال بارگذاری ...
مصطفی بیات در گفت وگو با ایران تئاتر مطرح کرد:

نمایش«شهر هرت»را به زودی روی صحنه می‌برم
در شرایط کرونا نمایش‌های شاد و امید بخش تاثیر بیشتری دارند

مصطفی بیات گفت:نمایش نامه‌ای جدیدی با عنوان شهر هرت نوشته‌ام. نمایش در رده آثار طنز و کمدی از نوع تلخش قابل ارزیابی است.

این کارگردان در باره مضمون داستان نمایش شهر هرت به ایران تئاتر گفت:داستان نمایش نامه بر گرفته از داستان هفت خیار شاهانه است .من در نوشتن نمایش نامه فقط از خط کلی این داستان استفاده کردم.داستان هفت خیار شاهانه در باره باغبانی است که در زمینش خیار می کارد و قصد فروش خیارها را دارد و  داستان شهر هرت به زندگی و وضعیت جوانی می پردازد که زمان برداشت خیارهای مزرعه اش مصادف با قحطی خیار در کشور است.جوان با فروختن خیارهایش می تواند تمام آرزوهایش مثل خریدن یک زمین بزرگ کشاورزی،تشکیل خانواده و پولدار شدن برسد.

این نویسنده با تاکید بر وجوهات پر رنگ نگاه‌های نقادانه اجتماعی در اثرش تاکید کرد:تلاش کردم ضمن روایت یک قصه جذاب برخی از شرایط نادرست اجتماعی مثل شرایط ناسالم در اقتصاد را به نقد بکشم. صحنه خواستگاری در متن وجود دارد که در آن کنایه‌ای به شرایط ازدواج در این روزگار انجام می شود و همه به ازدواج به عنوان یک معامله نگاه می کنند که باید از آن نفع ببرند.در بخش دوم متن که مرد جوان برای فروش خیارهایش به بازار می رود بتدریج تا رسیدن به بازار در شهر تمام خیارهایش را از دست می دهد .

بیات با تاکید بر لزوم اجرای نمایش هایی با مضمون کمدی و طنز در دوران کرونایی افزود: در حدودهشت ماهی است که نه تنها ایران بلکه تمام جهان درگیری کرونا هستند و این نیاز احساس می شود که مضمون نمایش ها کمی شاد و مفرح تر نسبت به گذشته باشد.برخی از دوستان کارگردان تئاتر در این دو ماهه اخیر نمایش هایی با مضمون تلخ ، فلسفی و درام روی صحنه برده اند که مناسب مردمی نیست که درگیر هزار نوع فشار روحی و روانی هستند.مردم نیاز دارند حداقل در مدت یک ساعتی که به دیدن نمایشی می روند کمی از شرایط سخت زندگیشان فاصله بگیرند و فضایی شاد و امید بخش را تجربه کنند .

این کارگردان در باره شرایط اجرا گفت:متن در سال قبل نوشته شده بود و قبل از شیوع کرونا مدتی تمرین کردیم که در اسفند ماه با تشدید کرونا تمرینات تعطیل شد.الان قصد داریم نمایش را روی صحنه ببریم و در بهمن سال قبل هم مدیریت تالار محراب از اجرای نمایش در این سالن استقبال کرد و تمرینات هم در همان جا انجام می شد و امسال هم موافقت خودشان را اعلام کرده اند و امیدوارم نمایش را بتوانیم در اواسط پاییز اجرا کنم.

بیات با اشاره به استفاده از تکنیک های نمایش های سنتی در نمایش شهر هرت عنوان کرد: نمایش ویژگی های آئینی و سنتی دارد و از تکنیک شبیه به تخت حوضی و حضور همسرایان استفاده کرده ام و همسرایان با لباس قجری داستان نمایش را روایت می کنند .در حال حاضر موسیقی نمایش هم آماده است.

مصطفی بیات موسس گروه نمایشی میما سال‌ها است که در تئاتر به خصوص تئاتر کودک و نوجوان فعالیت می کند و نمایش های نظیر شهر گربه ها را روی صحنه برده است. وی درمناصب دولتی در تئاتر فعالیت داشته و سال‌ها به عنوان انجمن هنرهای نمایشی شهر قدس مشغول به کار بوده است.

گفت وگو و خبر از احمد محمد اسماعیلی

 

 




نظرات کاربران