در حال بارگذاری ...
در نشست رسانه‌ای مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس

برنامه‌های چهلمین سالگرد حماسه دفاع مقدس تشریح شد

نشست رسانه‌ای مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس با محوریت برنامه های انجمن به مناسبت چهلمین سالگرد حماسه دفاع مقدس وتشریح فعالیت‌های جاری این انجمن برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر نشست رسانه‌ای حمید نیلی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در آستانه چهلمین سالگرد دفاع مقدس امروز 25 شهریور ماه با حضور جمعی از مدیران این انجمن در تماشاخانه سرو برگزار شد.
در ابتدای این نشست حمید نیلی ضمن محکوم کردن اهانت هفته‌نامه ضد مذهبی شارلی ابدو فرانسه به پیامبر گرامی‌ اسلام (ص) گزارشی از ابتدای حضور خود به عنوان مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس تا به امروز ارایه کرد.
نیلی در تشریح عملکرد انجمن گفت: انجمن همواره کرده پویایی خود را حفظ کند. همزمان با حضور بنده اتفاق ناگواری در عرصه بین‌الملل و عرصه مقاومت رخ داد و آن شهادت حاج قاسم سلیمانی بود. شاهد بودیم که مردم چه وداع با شکوهی با این شهید بزرگ اسلام داشتند و لازم بود هنرمندان نیز همچون مردم ایران به مقام شامخ این شهید بزرگوار ادای دین کنند. از این رو ما نخستین دوره همایش «سردار آسمانی» و همچنین محفل «نمایش خاطره» را با حضور یکی از یاران نزدیک حاج قاسم سلیمانی برگزار کردیم و قرار شد چند اثر در این خصوص تولید شود. حدود ۱۵۰ اجرا در نخستین دوره همایش «سردار آسمانی» در سراسر کشور انجام شد و در نهایت اختتامیه همایش در تهران برگزار شد، اظهار کرد.
فعالیت‌های تئاتری در محدودیت‌های کرونایی
نیلی در ادامه افزود:  اتفاق مهم بعدی شیوع ویروس منحوس کرونا بود که فضای تئاتر را تحت تأثیر قرار داد. به عنوان اولین اقدام جشنواره مجازی هنرهای نمایشی «تئاتر+خانه» را برگزار کردیم.
دبیر هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت در بخش دیگری از سخنان خود به تدوین فراخوان جشنواره هفدهم در اردیبهشت ۹۹ اشاره کرد و گفت: از ۸۰۰ گروه ثبت شده در سراسر کشور دعوت کردیم تا در این جشنواره شرکت کنند و تا کنون یک هزار و ۳۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رسیده که غیر از آثار بخش نمایشنامه‌نویسی، باقی آثار ارزیابی شده است.
وی از انتشار ماهنامه «نقش صحنه» به عنوان دیگر فعالیت‌های انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس نام برد و افزود: این ماهنامه را با رویکرد عمومی تئاتر و همچنین پرداختن به حوزه تخصصی به صورت دیجیتال منتشر کردیم. ۳ شماره ماهنامه آماده شده و چهارمین شماره نیز ویژه چهلمین سالگرد حماسه دفاع مقدس منتشر می‌شود.
نیلی از طراحی و راه اندازی سایت تخصصی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های انجمن یاد کرد و گفت به زودی این سامانه به منظور پوشش فعالیت های این انجمن رونمایی می‌شود.
مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در ادامه به فعالیت‌های تماشاخانه سرو اشاره و تأکید کرد: ما تماشاخانه سرو را به عنوان یک کمپانی در نظر گرفته‌ایم که در زمینه تولید هم فعالیت کند. نگاه تماشاخانه در زمینه تولید نگاه جدیدی شده است.

اجرای 40 اثر به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس
در ادامه این نشست نیلی درباره به تشریح برنامه‌های ویژه چهلمین سالگرد حماسه دفاع مقدس پرداخت و گفت : با توجه به اینکه همکاری با نهاد های مختلف باعث افزایش توانمندی تئاتر خواهد بود ما تلاش کردیم تفاهم نامه هایی را با نهاد های مختلف داشته باشیم اولین اقدام تفاهم نامه با رادیو نمایش بود. به مناسبت گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس، انجمن تئاتر دفاع مقدس با همکاری رادیو نمایش، اولین دوره‌ جشنواره‌ «راویان حماسه»  را با هدف بازتاب توانمندی هنرمندان عرصه‌ نمایشی در حوزه دفاع مقدس برگزار خواهد کرد. که تا کنون بیش از 80 اثر به دبیرخانه رسیده است.
وی افزود همچنین تفاهم‌نامه‌ای را با سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران داشتیم که طی آن ۴۰ نمایش خیابانی مطرح کشور در نقاط مختلف اجرا شوند و  با همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری در دهه اول مهرماه از هنرمندان تئاتر دفاع مقدس قدردانی خواهد شد.
نیلی ادامه داد: تئاتر دفاع مقدس فراز و فرودهایی داشته است و قصد داریم نشست آسیب‌شناسی تئاتر دفاع مقدس در ۴ دهه گذشته را در سالن مشاهیر تئاتر شهر برگزار خواهیم کرد.
دومین همایش سردار آسمانی در کرمان
نیلی در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری دومین دوره همایش «سردار آسمانی» اشاره کرد و گفت: امسال استان کرمان به عنوان زادگاه سردار میزبان دومین دوره این همایش خواهد بود. اساس این دوره همایش را در حوزه تئاتر خیابانی مدنظر قرار داده‌ایم و البته چند نمایش صحنه‌ای نیز به عنوان مهمان در خود کرمان و در ایام شهادت سردار خواهیم داشت.
نیلی به فعالیت انجمن در حوزه نشر اشاره کرد و گفت: انتشار نمایشنامه به قلم لیلی عاج درباره ابراهیم هادی، نمایشنامه دیگری درباره چهار شهید خلبان به قلم شهرام کرمی، کتاب نقد و بررسی ۴۰ نمایشنامه نگارش شده با موضوع دفاع مقدس به قلم مهدی نصیری از دیگر برنامه‌های انجمن در چهلمین سالگرد حماسه دفاع مقدس خواهد بود.
وی افزود نمایشگاه زخم عتیق و با محوریت ادوات تعزیه و برگزاری نشست های تخصصی در این ایام از دیگر فعالیت های انجمن است که هم اکنون درحال برگزاری است.
مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس درباره برنامه‌های انجمن در زمینه تولید نمایشنامه در طول سال اظهار کرد: خوشبختانه مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت نگاه ویژه و حمایتی به تئاتر دارد. قصد داریم بحث اردوهای نمایشنامه‌نویسان در نقاط کمتر دیده شده دوران دفاع مقدس را از سر بگیریم که البته وضعیت شیوع ویروس کرونا این امر را به تعویق انداخت. ما کتاب‌های خوبی از سرداران دفاع مقدس داریم که باید بر اساس آنها نمایشنامه تولید شود. در جشنواره مقاومت بحث اقتباس و اورجینال بودن نمایشنامه‌ها را مطرح کردیم و در بخش نمایشنامه‌نویسی جشنواره بیش از ۲۰۰ اثر به دست‌مان رسیده است. قصد داریم برنامه «نمایش خاطره» را ادامه دهیم تا بر اساس خاطراتی که در این برنامه بیان می‌شوند، نمایشنامه تولید شود.
 




مطالب مرتبط

با حضور رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری و هنرمندان

تماشاخانه‌ ایرانشهر صاحب پلاتو شد
با حضور رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری و هنرمندان

تماشاخانه‌ ایرانشهر صاحب پلاتو شد

تماشاخانه‌ ایرانشهر که دارای دو سالن استاد سمندریان و استاد ناظرزاده بود، صاحب یک پلاتو هم شد که برای تمرین گروه‌ها و همچنین اجراهای تجربی و مونولوگ، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

|

بلیت‌فروشی «تروما» آغاز شد

بلیت‌فروشی «تروما» آغاز شد

بلیت‌فروشی نمایش «تروما» به کارگردانی احمد سلیمانی که از چهارشنبه 12 دی روی صحنه خواهد رفت، آغاز شد.

|

نظرات کاربران