در حال بارگذاری ...
منوچهر اکبرلو در گفت وگو با ایران تئاتر مطرح کرد

در دوران کرونا هفت کتاب و نمایش نامه نوشته‌ام

اکبرلو گفت:نمایش نامه‌ای با عنوان قطعه گمشده نوشته‌ام و درباره بچه های دهه نودی و رابطه آنها با والدین است.

اکبر لو در گفت وگو با ایران تئاتر در باره فعالیت های جدید تئاتریش گفت:در دوران شیوع کرونا هفت کتاب و نمایش نامه نوشته ام. اولین اثر نمایش خلاق برای کودکان است و ناشرش جهاد دانشگاهی است.این کتاب جزو مجموعه شش جلدی است که درهمه آنها به موضوع نمایش خلاق پرداخته می شود.قرار است داود کیانیان، فائزه فیض ، حسین فدایی حسین ، اکرم ابوالمعالی و رضا فیاضی سایر جلدهای مکتاب را بنویسند و بعد از انجام مراحل ویراستاری روانه چاپ می شود.در این کتاب به تجربیاتم در حوزه نمایش خلاق می پردازم.

وی در ادامه با اشاره به نگارش کتاب‌های کلاس نمایش من و کلاس کار دستی من تاکید کرد:این دوکتاب ترجمه هستند و قرار است توسط انتشارت ثالث منتشر شوند.همچنین کتابی بیوگرافی با نام میرزا آقا تبریزی نوشته‌ام که به بررسی آثار وی پرداخته می شود.ایشان نخستین نمایش نامه نویس پارسی زبان هستند.این کتاب در قالب مجموعه ای به سرپرستی علی کاشفی خوانساری توسط انشارات گویا منتشر می شود .   

اکبر لو با اشاره به تعلق خاطرش به آثار کودک و نوجوان تصریح کرد:نمایش نامه‌ای با عنوان قطعه گمشده نوشته‌ام و درباره بچه های دهه نودی و رابطه آنها با والدین است.

این کارگردان با اشاره به اهمیت آثار جبار باغچه بان در کشورمان افزود: در سال های قبل بنیاد نمایش کودک کتابی منتشر کرده بود که به زندگی و آثار جبار باغچه بان پرداخته می شد.من بر اساس این کتاب نسخه جدیدی نوشته‌ام که مناسب نوجوانان است که با آثار باغچه بان آشنا بشوند.این کتاب توسط انتشارات مدرسه منتشر خواهد شد.همچنین مجموعه ای با عنوان تاریخ شفاهی تئاتر کودک و نوجوان وجود دارد.این مجموعه توسط بنیاد نمایش کودک منتشر خواهد شد و هر یک از اعضا بنیاد در باره زندگی نامه یک پیش کسوت تئاتر کودک را در حال نوشتن هستند.نوشتن این زندگی نامه با مصاحبه گرفتن و گفت وگوی چندین جلسه ای با این بزرگان انجام شده است.من از این مجموعه دوکتاب را درباره زندگی رضا بابک و رضا فیاضی نوشته‌ام.در کنار این آثار تئاتری مشغول نوشتن فیلم نامه ای سینمایی و مستند با نام دهه هشتادی ها هستم .کارگردان این فیلم امیر حسین خلیل زاده به تهیه کنندگی سعید الهی است .

منوچهر اکبرلو نام آشنایی در حوزه نقد، اجرا و نویسندگی در حوزه کودک و نوجوان به خصوص در تئاتر و سینما است. وی دارای مدرک کارشناسی هنرهای نمایشی و کارشناسی ارشد پژوهش‌های هنری با گرایش تئاتر و سینما است.
 اکبر لو در سال های اخیربه عنوان مدرس دانشگاه، روزنامه نگار، منتقد، پژوهشگر ،مترجم، نویسنده، ویراستار فعالیت گسترده ای دارد. من می ترسم ، تولدی دیگر ،آن سوی سکه و به دنبال پیروزی از جمله آثار مهم کارنامه نویسندگی و کارگردانی اکبر لو درحوزه تئاتر است.اکبرلو مسئولیت های فرهنگی زبادی را انجام داده است.مثل عضو و رئیس هیئت مدیره انجمن تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر ، عضو هیئت مدیره کانون ملی منتقدان تئاتر ایران، کارشناس هنرهای نمایشی در وزارت آموزش و پرورش، عضو هیئت بازنویسی متون نمایش کودکان و نوجوانان در وزارت آموزش و پرورش،سرگروه و عضو هیئت داوران طرح ملی جایزه کتاب سال در رشته هنر و کلیات، عضوهیئت داوران طرح جایزه کتاب فصل در رشته هنر و کلیات ، منتقد حاضر در جلسات نقد و بررسی نمایش‌ها  فیلم ها در اجراها و اکران های خصوصی و عمومی و جشنواره‌ها، عضو شورای فیلمنامه های اقتباسی کودک ونوجوان بنیاد سینمایی فارابی، عضو شورای انتخاب آثار تالار هنر و...در کارنامه وی دیده می شود وهمچنین موفق به دریافت جوایزی از جمله پلاک طلا از انجمن نویسندگان و منتقدان خانه تئاتر برای برترین مقاله تحلیلی در زمینه تئاتر، جایزه منتقد برتر سال 1383 از سوی کانون ملی منتقدان جمهوری اسلامی ایران، جایزه نمایشنامه برگزیده مسابقه نمایشنامه نویسی آئین تربیت برای نمایشنامه”پلنگ و آدمیزاد“، منتقد برگزیده انجمن نمایشگران تئاتر خیابانی خانه تئاتر؛اردیبهشت و...شده است.


 




مطالب مرتبط

منوچهر اکبرلو از جای خالی مضامین بومی در آثار نمایشنامه‌نویسان گفت

عدم اعتماد به‌نفس و توهمِ دانستن، باعث کمبود تئاتر بومی می‌شود
منوچهر اکبرلو از جای خالی مضامین بومی در آثار نمایشنامه‌نویسان گفت

عدم اعتماد به‌نفس و توهمِ دانستن، باعث کمبود تئاتر بومی می‌شود

منوچهر اکبرلو، نویسنده، پژوهشگر و مدرس دانشگاه براین باور است که عدم اعتماد به نفس و توهمِ دانستن از مهم‌ترین عواملی است که باعث کاهش کیفیت آثار نمایشی در سراسر کشور و کمبود تئاتر بومی می‌شود.

|

گفت‌وگو با کارگردان «استخوان ماهی جادویی»

احسان مجیدی: زنگ خطر آثار کودک به صدا درآمده است
گفت‌وگو با کارگردان «استخوان ماهی جادویی»

احسان مجیدی: زنگ خطر آثار کودک به صدا درآمده است

احسان مجیدی، کارگردان «استخوان ماهی جادویی» با بیان اینکه نبود زیرساخت مناسب از نظر متن و سالن اجرا برای تولید تئاتر نوجوان یکی از مشکلات اساسی این عرصه است، از به صدا درآمدن زنگ خطر برای آثار کودک گفت.  

|

در آیین رونمایی از پوستر «جامپ کات» مطرح شد

پانتومیم شاعرانه‌ترین نوع بازیگری است
در آیین رونمایی از پوستر «جامپ کات» مطرح شد

پانتومیم شاعرانه‌ترین نوع بازیگری است

در آیین رونمایی از پوستر پانتومیم «جامپ کات» که با حضور ناصر آقایی، منوچهر اکبرلو و مسعود آب‌پرور برگزار شد، با مطرح شدن این‌که تنها ابزار پانتومیم، بدن و ریتم است و این شاعرانه‌ترین نوع بازیگری است، بر لزوم توجه به آموزش درست و اصولی میم به علاقه‌مندان این هنر تاکید شد.

|

نظرات کاربران