در حال بارگذاری ...
قادر آشنا درباره حواشی یک شفاف‌سازی گفت:

آبروی افراد برایم مهم است

قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی با تاکید براینکه شفاف‌سازی بنا به سیاست و دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شود تاکید کرد: آبروی افراد برای من بسیار مهم است و اگر کسی ادعا دارد که در اعلام کمک‌هزینه‌ها اشتباهی صورت گرفته، بفرماید تا اصلاح کنیم.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایسنا قادر آشنا در پی انتشار گزارش درباره شفاف‌سازی‌های اخیری که در حوزه تئاتر انجام شده به برخی سوال‌ها پاسخ داد، اما تاکید کرد که به محتوای هیچ کدام از کمک‌ها و حمایت‌ها ورود نمی‌کند.
او ابتدا از کسانی که به هر نحوی از انحاء موضوع شفاف‌سازی را مورد کنکاش قرار دادند تشکر کرد و گفت: بر این باورم که شفاف‌سازی امر بسیار مبارکی است که جلوی بسیاری از سوء استفاده‌ها را می‌گیرد و من بنا بر همین باور قلبی زمانی که در سال 90 در اداره کل هنرهای نمایشی توفیق خدمت داشتم پایه‌گذار این موضوع در تئاتر بودم و بودجه جشنواره و نیز اسامی گروه‌هایی که مشمول حمایت بودند، بلافاصله بعد از هر جلسه حمایتی اعلام می‌شد. این روند زمانی که در بخش دیگری از وزارت ارشاد در سال‌های اخیر فعالیت می‌کردم هم ادامه داشت چرا که اساساً شفاف‌سازی یک موضوع شخصی و مربوط به یک اداره کل نیست، بلکه سیاست کلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که به دستور وزیر در همه بخش‌های وزارتخانه باید انجام گیرد.

آشنا ادامه داد:‌ نکته مهم دیگر این است که شفاف سازی‌ها سالیانه انجام می‌شوند و ما مکلف هستیم و ماموریت داریم که سالانه در دو موضوع شفاف‌سازی داشته باشیم؛ یکی رویدادها و جشنواره‌هایی که برگزار می‌شوند و دوم قراردادهای هنرهای نمایشی با اشخاص حقیقی و حقوقی برای تولید تئاتر یا هر فعالیت دیگر. تاکید می‌کنم که این دستور کلی وزارتخانه است و فردی و شخصی نیست و به مدیر فعلی و مدیر قبلی و مدیر بعدی هیچ ارتباطی ندارد.

وی با اشاره به برنامه‌هایی که در 11 بند به عنوان رئوس برنامه‌های خود در اداره کل هنرهای نمایشی معرفی کرده بود، افزود:  یکی از آن برنامه‌ها شفاف‌سازی بود و من براساس باور خودم و نیز سیاست‌های وزارتخانه این کار را به مرور در دستور کار قرار دادم و آقای دکتر حسینی (معاون هنری) هم تاکید داشتند که این شفاف‌سازی به جلو برده شود. در این راستا لازم است به فرایند این امر هم اشاره کنم که ابتدا اداره کل هنرهای نمایشی گزارش رویدادها یا حمایت‌ها را به ستاد معاونت هنری ارائه می‌کند، معاونت هنری بررسی می‌کند و بعد به وزارتخانه و ستاد شفاف‌سازی ارائه می‌شود. سپس ستاد مربوطه گزارش را در اختیار روابط عمومی وزارتخانه قرار می‌دهد، در واقع ما به عنوان اداره کل هنرهای نمایشی اولین مرجع این روند هستیم نه آخرین مرجع که مسئولیت اطلاع‌رسانی را هم برعهده داشته باشیم.

مدیرکل هنرهای نمایشی گفت: وقتی من به اداره کل آمدم مطلع شدم این کار انجام شده و برای اجرا آماده است، اما وقتی نگاه کردم دیدم اشکالات فراوانی در آن وجود دارد که آن را اصلاح کردیم و آنچه امروز روی سایت قرار گرفته کاملاً با نظر و امضای بنده است. اگر کسی ادعا دارد که در این فرآیند برای کسی رقمی بیشتر یا کمتر نوشته شده بفرمایند تا ما اصلاح کنیم  که البته تا الان کسی نیامده بگوید کمتر گرفته و برایش بیشتر در جدول نوشته شده است. این لیست کاملا مطابق با اسناد انجمن هنرهای نمایشی تهیه شده به دلیل آنکه آبروی آدم‌ها برای من مهم است و از دروغ گفتن بیزارم؛ برهمین اساس از همکارانم خواهش کردم سه هفته روی این موضوع کار کنند تا مبادا اشتباهی وجود داشته باشد.

آشنا اضافه کرد: البته همان طور که در گزارش شما (ایسنا) منتشر شده و نیز بنا به نظر دوستان، می‌توان این فهرست را کامل‌تر کرد تا مثلاً آمار فروش یا موارد دیگری هم به آن اضافه شوند که از نظر من هیچ ایرادی ندارد بلکه مشتاق هم هستیم که این روند در مسیر تکمیل شود.

وی با تاکید براینکه «شفاف‌سازی حسن‌های بسیار زیادی دارد از جمله اینکه منِ مدیر دیگر نمی‌توانم قلمم را به هر طرفی بچرخانم» در پاسخ به اینکه آیا شفاف‌سازی بیشتری درباره برخی رقم‌های عجیب فهرست منتشر شده انجام نمی‌دهد؟ و رویکرد خودش برای این مسیر چیست؟ گفت: همکاران قبلی همه دوستان من هستند و شفاف‌سازی امری سالانه است و ناچار باید در این شرایط انجام می‌شد، اما قصد ندارم به محتوای کمک‌ها ورود پیدا کنم چون در دوران من این کمک هزینه‌ها داده نشده است. با این حال باورم بر این است که ما باید پول را به ازای فعالیت بدهیم و حتی مثلا هر کانونی که فعالیت کند، اگر برنامه تکراری نداشته باشد و مثمرثمر باشد تلاش می‌کنیم در همین شرایط بی پولی هم به آن‌ها کمک کنیم. ضمن اینکه معتقدم اگر حمایت می‌کنیم و برای آن استدلال داریم باید پای آن بایستیم.

او درباره اینکه آیا این روند را در پایان نیمه اول سال و برای دوران مدیریت خود ادامه نمی‌دهد؟ بیان کرد: اگر وزارتخانه بگوید شش ماهه می‌توانیم شفاف سازی کنیم بدون تردید عملکرد خود را مو به مو به همین صورتی که گزارش قبلی روی سایت قرار گرفته، منتشر خواهم کرد. در این راستا مطابق سیاست‌های وزارتخانه عمل می‌کنیم و تابع آن هستیم. وزارتخانه هم ارائه گزارش را سالانه اعلام کرده با این حال من آمادگی دارم که نه 6 ماهه، بلکه حتی ماهانه گزارش بدهم. در حال حاضر گزارش رویدادها و استان‌ها در دستور کار است و تلاش می‌کنیم آن اتاق شیشه‌ای که جامعه هنری انتظارش را دارد فراهم کنیم.

آشنا در پایان و در پاسخ به اینکه جدول حمایت از استان‌ها نقص‌های زیادی دارد و آیا برای بازنگری در جشنواره‌هایی که با کمترین خروجی فقط بودجه زیادی خرج آن‌ها می‌شود قصد ندارد اقدامی کند؟ گفت: به زودی قرار است بخش حمایت از استان‌ها شفاف سازی شود و آنجا مشخص می‌شود که بسیاری از این رقم‌های حمایتی مربوط به جشنواره‌ها هستند. در این باره یکی از کارهایی که قصد داشتم انجام دهم و اعلام هم کرده بودم ساماندهی همین رویدادها و جشنواره‌ها بود، اما متاسفانه با توجه به شیوع کرونا  یکسری مباحث اداری وجود دارد که نمی‌خواهم منابع مالی از دست برود، بنابراین فعلا آن بخش را بویژه بخاطر مشکلات معیشتی هنرمندان با محوریت اجرای عمومی در استان‌ها گذاشته‌ایم تا ان شاء الله از این دوره عبور کنیم. به این ترتیب فعلا می‌خواهیم با شرایط کرونایی رفتار کنیم تا بعد کارها بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که مدنظر داشتم پیش رود.

مدتی قبل گزارشی در سامانه شفاف‌سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت که به حمایت‌ انجمن هنرهای نمایشی از گروه‌های نمایشی و درواقع مصوبه‌های شورای حمایت اداره کل هنرهای نمایشی در سال 98 مربوط می‌شد. اعضای این شورا در سال گذشته تشکیل شده بودند از مدیرکل هنرهای نمایشی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی، دو هنرمند و رییس شورای نظارت.




مطالب مرتبط

در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر
در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر

کاظم نظری، به مناسبت روز ملی هنر‌های نمایشی (هفتم فروردین)، ضمن توضیحاتی درباره سند تحول و راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر، اولویت‌های اداره کل هنر‌های نمایشی در سال جدید را تشریح کرد.

|

مدیر کل هنرهای نمایشی مطرح کرد

در همه جای دنیا مدیران ارشد، تئاتر را تقویت می‌کنند و تئاتر می‌بینند
مدیر کل هنرهای نمایشی مطرح کرد

در همه جای دنیا مدیران ارشد، تئاتر را تقویت می‌کنند و تئاتر می‌بینند

کاظم نظری، مدیر کل هنرهای نمایشی با بررسی شرایط تئاتر کشور، چشم انداز آینده را روشن می داند و می‌گوید در همه جای دنیا مدیران ارشد، تئاتر را تقویت می‌کنند و تئاتر می‌بینند و امیدوارم نمایندگان مجلس و کمیسیون فرهنگی ما هم پای‌شان به تئاتر باز شود و صرفا این گونه نباشد که ما ...

|

ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم
ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان این نکته که هرچه در توان داشتیم برای تئاتر در سال 1402 انجام دادیم ولی با شرایط ایده‌آل فاصله داریم، گفت برای پیشبرد اهداف عرصه هنر و فرهنگ، نهادهای دیگر هم باید به کمک وزارت ارشاد بیایند.

|

انتظارات مدیرکل هنرهای نمایشی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس

در جشنواره‌ها، شوراهای سیاست‌گذاری و اجراهای عمومی تئاتر حاضر شوید
انتظارات مدیرکل هنرهای نمایشی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس

در جشنواره‌ها، شوراهای سیاست‌گذاری و اجراهای عمومی تئاتر حاضر شوید

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با گلایه از عدم حضور نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون فرهنگی در مجامع هنری گفت خواهش‌مان از نمایندگان مطرح این است که در کمیسیون فرهنگی به هنرهای نمایشی توجه کنند؛ در جشنواره‌ها، شوراهای سیاست‌گذاری و اجراهای عمومی تئاتر در سطح شهر به همراه ...

|

واکنش مدیرکل هنرهای نمایشی به شورآفرینی هنرمندان در انتخابات 1402

نمایندگان مجلس دوازدهم، این روز را فراموش نکنند
واکنش مدیرکل هنرهای نمایشی به شورآفرینی هنرمندان در انتخابات 1402

نمایندگان مجلس دوازدهم، این روز را فراموش نکنند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی که از صبح زود جمعه 11 اسفند در حوزه ویژه انتخاباتی در تالار وحدت حضور داشت، با سپاسگزاری از حضور هنرمندان در این حماسه ملی، از نمایندگانی که به مجلس دوازدهم شورای اسلامی راه می‌یابند، درخواست کرد این روز را فراموش نکنند و با اختصاص بودجه مناسب ...

|

در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری:  اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند
در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری: اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر ارتش از راه‌یابی یک اثر برتر از این جشنواره سراسری به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و اثری دیگر به جشنواره تئاتر دفاع مقدس در سال آینده خبر داد.

|

نظرات کاربران